cup computer Mégane Coupé Ph2 2.0 IDE

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Anonymous

Hallo,
Ik ben helemaal nieuw op dit forum en heb al dadelijk een vraagje voor de kenners...

Ik rij namelijk rond in een mégane coupé phase 2 met een 2.0 IDE motortje erin. Deze levert standaard 138 pk, maar ik wil (uiteraard! :wink: ) een IETSJE méér... Heb gehoord van een kennis dat er "cupcomputers" te verkrijgen zijn voor deze motortjes?! :D Deze persoon vertelde mij dat je daar al snel een 15pk mee won en dat het niet zo duur is (180€?!) Nu is mijn vraag aan jullie...
1.: Is dit verstandig zo een cupcomputer te installeren?
2.: Waar vind ik zo iets?
Hoop op een antwoord van de experts... :) (Y)
bedankt! (Y)
Ollie

Hallo,

Welkom op ons forum. Stel je even voor in het klik: wie is wie? topic, zodat we weten wie je bent en waar je voor staat.

Er is hier een expert aanwezig op het gebied van chippen, Menno. Stuur hem eens een Private Message (PM)...Menno
Maar misschien dat er andere mensen op de hoogte zijn van de mogelijkheden of ervaring hier mee hebben. Kijk ook eens op het forum van de Renault Mégane Coupé Club.
Robert dB.

Ik weet niet of er voor het IDE blok stndaard in de handel eprom's verkrijgbaar zijn, maar als je voor circa 150 pk gaat, denk dan ook aan het aanpassen van meerdere zaken.

Meer lucht door het monteren van een vervangingsfilter van bijvoorbeeld K&N. En de uitlaat minder tegendruk laten geven door het vervangen van de tussen- en einddemper door een 'open' pijp.

Voor overige tuningstips ff de pagina's hiero doorworstelen :)
Anonymous

Ik heb net een mailtje gestuurd naar "expert" Menno! Hoop op een reactie... :worship:
Ivm andere tuningsopties heb ik voorlopig enkel een K&N luchtfilter in het originele huis maar heb daar 2 grote gaten in gezaagd! Geeft wel een prachtig geluid... (Y) Voor de rest is mijn renault qua motor nog standaard...
*Stephan_RSI*

X-str@v@g@nz@ schreef:Ik heb net een mailtje gestuurd naar "expert" Menno! Hoop op een reactie... :worship:
Ivm andere tuningsopties heb ik voorlopig enkel een K&N luchtfilter in het originele huis maar heb daar 2 grote gaten in gezaagd! Geeft wel een prachtig geluid... (Y) Voor de rest is mijn renault qua motor nog standaard...
Wat voor nut heeft het om in het orignele luchtfilterhuis een gat in te zagen? Geeft ie meer vermogen of is het alleen voor het geluid? En is het niet slecht voor de motor ivm de rotzooi die erin zou kunnen komen?

Stephan
Jasper16v

*Stephan_RSI* schreef:
X-str@v@g@nz@ schreef:Ik heb net een mailtje gestuurd naar "expert" Menno! Hoop op een reactie... :worship:
Wat voor nut heeft het om in het orignele luchtfilterhuis een gat in te zagen? Geeft ie meer vermogen of is het alleen voor het geluid? En is het niet slecht voor de motor ivm de rotzooi die erin zou kunnen komen?

Stephan
Beetje olf idee he...geen idee waar die zit onder een megane kap, maar goed zal het vast niet wezen.
Riël
Über-Spammer

Idd, beter die gaten dichtlaten! Een k&n vervangingsfilter is echt voldoende. De weerstand van een luchtfilter is sowieso nog verwaarloosbaar.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Anonymous

Denk dat jullie het niet zo goed begrijpen... Heb dus 2 gaten gezaagd in de plastic van het luchtfilterhuisDEKSEL! Dus de kap die over de k&n luchtfilter komt! Hierdoor zuigt de motor naast lucht via de buis naar de voorkant van de bumper ook lucht onder de motorkap aan... het zuigeffect van de lucht onder de motorkap geeft een prachtig bulderend geluid bij arbeid van de motor! Er kan geen vuil in de motor komen omdat alle lucht nog steeds door de k&n luchtfilter moet! Iedereen denkt dat ik een andere uitlaat of kelk heb, terwijl ik eigenlijk gewoon 2 gaten en een k&n heb steken... (Y)
speedline

Chiptuning voor een IDE? Als het (snelle chip) er al is (en daar zet ik mijn vraagtekens bij) zal er wel een Siemens Sirius EMS1 of zelfs 2 ECU op zitten. Die waarschijnlijk geflasht moet worden. Daarvoor kan je bij fastchip terecht.

Non IDE Megane's (16V -> rest is de moeite niet) zijn zoiezo slecht te chippen omdat de ECU's bij de meeste modellen gesealed zijn. Hoop prutswerk om er een voetje in te maken met grote kans op beschadiging.

En waarom in hemelsnaam een IDE opvoeren? Koop dan een andere auto. Een 150pk 16v F7R. Betere keus. Betere motor. Die F5R IDE's hoor je nog wel eens spookverhalen van.

Die motor wordt niet voor niets meer in de prijslijsten vermeld. 'K heb zelfs vernomen dat er bij voorkeur een normale 2.0 16v verkocht moet worden aan klanten voor een 2-liter Renault. Je moet zelfs specifiek vragen om een IDE motor voor in de Laguna of Megane. En het zou mij niet verbazen als deze motor geschrapt wordt (of al is geschrapt) uit het leveringsgamma.
Patrick L.

die over de k&n luchtfilter komt! Hierdoor zuigt de motor naast lucht via de buis naar de voorkant van de bumper ook lucht onder de motorkap aan... het zuigeffect van de lucht onder de motorkap geeft een prachtig bulderend geluid bij arbeid van de motor!

je luchtfilterhuis zuigt nu dus lucht aan uit de motorruimte, die WARM is, en dat wil je juist niet, je motor wilt zoveel mogelijke KOELE lucht voor een optimale verbranding.
speedline

Patrick L. schreef:je luchtfilterhuis zuigt nu dus lucht aan uit de motorruimte, die WARM is, en dat wil je juist niet, je motor wilt zoveel mogelijke KOELE lucht voor een optimale verbranding.
Breek mij de mond niet open... :wink: Ik dacht laat ik er maar niet weer over beginnen.

Maar zo'n F5R IDE heeft een precieze mengselregeling. Omdat ie zo optimaal moet lopen is ie heel gevoelig op inlaatluchttemperatuur omdat hiermee het zuurstofgehalte van de lucht varieert.

Als jouw motor dus warme lucht aanzuigt regelt ie dus heel snel (veel sneller als de andere Renault injectiemotoren met Siemens ECU) het vermogen terug!

Dus je maakt je eigen auto minder snel... :D
Riël
Über-Spammer

Jamaar hij klinkt wel beter! :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie