[clio16v] gillend geluid bij het sturen als ik (OPGELOST)
ik heb een clio 16v met stuurbekrachtiging. olie is nog op pijl. Als ik ga parkeren en ik stuur helemaal naar links of rechts dan piept/ gilt het heel erg, dit gebeurd ook als het sturen vanuit stelstand gaat dus als ie het zwaar heeft zeg maar tijdens rijden geen probleem tenzij ik het stuur echt op zijn eind zet. heb wel gezocht naar andere topics, maar zag niet hetzelfde probleem. weet iemand wat het kan zijn?? Mijn auto gaat volgende week weg voor een nieuw subframe, misschien als ik weet wat het is kunnen ze het ff meepakken, nou heel verhaal... hoop dat het duidelijk is en dat iemand kan helpen, alvast bedank!
Laatst gewijzigd door mike16v op di 16 mar 2004 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
denk eerder dat je pomp van je stuurbekrachtiging stuk is hoor... die multiriem maakt niet meer herrie als je gaat insturen als hij versleten is toch ?
there is no spoon.
Bij maximale stuuruitslag niet verder draaien, dus niet tegen weerstand houden maar effe wat terug-> zal het geluid wel weg zijn.
Pomp vind het niet fijn om verder te moeten dan maximaal....en voor uitslag van wiel maakt het nix uit...
kdacht dat dit gepiep normaal was, als je "te ver" draait
Pomp vind het niet fijn om verder te moeten dan maximaal....en voor uitslag van wiel maakt het nix uit...
kdacht dat dit gepiep normaal was, als je "te ver" draait
kreunen doet ie niet...helaas hij gilt echt, de mensen op straat kijken omBart V schreef:oke, kreunen is wel heel wat anders als gillen....maar als je het zo bekijkt dan is het normaal idd

We hadden het over auto's toch....Bart V schreef:oke, kreunen is wel heel wat anders als gillen....


Hoe bekijk?! Kreunen piepen als het maar geluid maakt bij vol belastingBart V schreef:maar als je het zo bekijkt dan is het normaal idd

Maar idd der zit een verschil in...

Kijk eens hoe je multiriem er aan toe is, zal waarschijnlijk al niet meer zo fris uitzien!
Heb precies hetzelfde gehad. Kreunen doet ie nu nog steeds als je stilstaand je stuur indraait, maar voor mijn nieuwe multiriem gilde hij ook nog eens bij maximale stuuruitslag. Maar dan alleen als je echt tegen de aanslag aan vast blijft houden.
Daarnaast zal je pomp ook niet meer al te fris zijn, krijg je wel eens na zo'n 12 jaar
Maar als het kreunen verder niet stoort, dan zou ik alleen gaan voor het vervangen van je riem, die is hier de boosdoener!
Heb precies hetzelfde gehad. Kreunen doet ie nu nog steeds als je stilstaand je stuur indraait, maar voor mijn nieuwe multiriem gilde hij ook nog eens bij maximale stuuruitslag. Maar dan alleen als je echt tegen de aanslag aan vast blijft houden.
Daarnaast zal je pomp ook niet meer al te fris zijn, krijg je wel eens na zo'n 12 jaar
Maar als het kreunen verder niet stoort, dan zou ik alleen gaan voor het vervangen van je riem, die is hier de boosdoener!
Omdat een pomp nou eenmaal niet hoort te gillen....dat is een gegeven
Ding mag wel wat kreunen onder belasting, maar gillen hoort gewoon niet. Een slippende/versleten multiriem mag wel gillen, zeker als je die snaar gaat belasten met de stuurpomp, dus kijk die riem maar na op spanning/slijtage, grote kans dat daar je probleem ligt.

misschien ff een domme vraag hoor, maar die multieriem is toch niet je distributieriem?
en waat zit die multieriem?? en ik had net nog wat... houdt niet op als ik een stukje gereden heb an steeds langzamer ga rijden dan hoor ik rechtsvoor een peipend herhaald geluid (niet de remmen!) kan dit ermee te maken dat mijn subframe scheef is? of heb ik er een nieuw probleem bij
en waat zit die multieriem?? en ik had net nog wat... houdt niet op als ik een stukje gereden heb an steeds langzamer ga rijden dan hoor ik rechtsvoor een peipend herhaald geluid (niet de remmen!) kan dit ermee te maken dat mijn subframe scheef is? of heb ik er een nieuw probleem bij

Nee, je multiriem is NIET je distributieriem!
Je multiriem zit aan de linkerkant van je blok (als je voor de auto staat) en drijft je dynamo en stuurbekrachtigingdpomp aan. Er is erg moeilijk bij te komen!
Je multiriem zit aan de linkerkant van je blok (als je voor de auto staat) en drijft je dynamo en stuurbekrachtigingdpomp aan. Er is erg moeilijk bij te komen!

-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
distriburieriem drijft je krukas en je nokkenassen aan.mike16v schreef:misschien ff een domme vraag hoor, maar die multieriem is toch niet je distributieriem?
en waat zit die multieriem?? en ik had net nog wat... houdt niet op als ik een stukje gereden heb an steeds langzamer ga rijden dan hoor ik rechtsvoor een peipend herhaald geluid (niet de remmen!) kan dit ermee te maken dat mijn subframe scheef is? of heb ik er een nieuw probleem bij
multiriem of v-snaar drijft de rest allemaal aan. dus dynamo, waterpomp, stuurbekrachtiging enz.
je multiriem zit net voor de distributie, normaal zie je de kappen van de multiriem zitten en zit de distibutie er achter. zitten beide aan de passagierskant van je blok.
als je zegt dat je wat hoort piepen en in combinatie met je stuurbekrachtiging zou ik je multiriem vervangen. heb je geluk zijn beide klachten over. in princiepe heeft dit niets met je subframe te maken.
GR.Frits
Project: GTT Blue Sport
oke! ik heb laatst de dynamo vervangen dus weet dat ik er slecht bijkan, maarondanks dat ik er slecht bij kan is het due wel te doen? mocht dit niet helpen kan ik de conclusie trekken dat het de pomp is? pomp is duur zeker..
Ik heb het ook, niet dat gillende geluid maar dat kreunendeMadmaus schreef:ja dat geluid ken ik wel jah. Dat heb ik ook als je het stuur helemaal tot zijn maximum omdraait.
Maar ik heb dat wel vaker gehoord, dus neem ik aan dat het "normaal" is.

Dat kreunende hebben ze allemaal, volgens mij. Als ie piept en dan bedoel ik echt gillen, dan lijkt het me eerder iets met de riem die ergens slipt dan met de stuurbekrachtigingspomp. Die maakt, volgens mij, niet echt een gillend geluid als ie versleten is of droog staat.
Nee, het is dus NIET je pomp. Het is de V-snaar/Multi-riem. Aangezien je onlangs je dynamo hebt vervangen neem ik haast aan dat je hem niet helemaal goed hebt opgespannen. Dan gilt hij idd met maximaal uitsturen. Als hij wat warmer is zal de riem iets krimpen gok ik waardoor hij wel grip houdt en niet gaat gillen. Had precies hetzelfde met mijn 19 toen de riem iets te slap stond.mike16v schreef:oke! ik heb laatst de dynamo vervangen dus weet dat ik er slecht bijkan, maarondanks dat ik er slecht bij kan is het due wel te doen? mocht dit niet helpen kan ik de conclusie trekken dat het de pomp is? pomp is duur zeker..
Dus gewoon simpel ff je riem opspannen. ZO ongeveer tot je hem een vingerikte in kan drukken nog maar. ALs het dan niet overgaat een hele nwe riem monteren (sowieso geen overbodige luxe en kost niet zoveel)
Denk dat het ookzeker de snaar is, als de kap open gooi en ff draai hoor ik het ook rechtsvoor als je in de auto zit. zal die snaar is checken! maar denk dat jullie gelijk hebben als ie warm is ie het minder.jeroen.k schreef:Nee, het is dus NIET je pomp. Het is de V-snaar/Multi-riem. Aangezien je onlangs je dynamo hebt vervangen neem ik haast aan dat je hem niet helemaal goed hebt opgespannen. Dan gilt hij idd met maximaal uitsturen. Als hij wat warmer is zal de riem iets krimpen gok ik waardoor hij wel grip houdt en niet gaat gillen. Had precies hetzelfde met mijn 19 toen de riem iets te slap stond.mike16v schreef:oke! ik heb laatst de dynamo vervangen dus weet dat ik er slecht bijkan, maarondanks dat ik er slecht bij kan is het due wel te doen? mocht dit niet helpen kan ik de conclusie trekken dat het de pomp is? pomp is duur zeker..
Dus gewoon simpel ff je riem opspannen. ZO ongeveer tot je hem een vingerikte in kan drukken nog maar. ALs het dan niet overgaat een hele nwe riem monteren (sowieso geen overbodige luxe en kost niet zoveel)
maar nu heb ik nog iets geks... als ik een stukje gereden heb, dus als ie een beetje warm is gaat mijn auto erg piepen als ik afrem (ook zonder remmen) het klinkt als of er iets droog is of aanloopt? het is een herhaald ritme wat conitnu het zelfde is het geluid wordt ook sterker hoe langzamer de auto rold/rijdt... iemand een idee??
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: zo 29 feb 2004 15:48
- Locatie: Helmond
- Contacteer:
Heej,dit hoorde ik gisteravond bij een scenic,die reed aan bij een stoplicht en was net of de rem aan liep...misschien een zuiger defect???
Het is echt piepend, hoelangzamer je rijdt hoelanger het piep/kraak/slepend (alsof er iets van rubber droog is wat niet goed draaid)geluid is het geluid is dan ook sterker. komt wel duidelijk bij het wiel vandaan aan de passagierskant. er zitten nieuwe remblokjes op... ik kom naar de meeting, misschien dat iemnd kan luisteren?jeroen.k schreef:Aanlopende rem, vlak stuk op je band, omschrijf het geluid eens wat beter?