[clio16v] gillend geluid bij het sturen als ik (OPGELOST)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
mike16v

ik heb een clio 16v met stuurbekrachtiging. olie is nog op pijl. Als ik ga parkeren en ik stuur helemaal naar links of rechts dan piept/ gilt het heel erg, dit gebeurd ook als het sturen vanuit stelstand gaat dus als ie het zwaar heeft zeg maar tijdens rijden geen probleem tenzij ik het stuur echt op zijn eind zet. heb wel gezocht naar andere topics, maar zag niet hetzelfde probleem. weet iemand wat het kan zijn?? Mijn auto gaat volgende week weg voor een nieuw subframe, misschien als ik weet wat het is kunnen ze het ff meepakken, nou heel verhaal... hoop dat het duidelijk is en dat iemand kan helpen, alvast bedank!
Laatst gewijzigd door mike16v op di 16 mar 2004 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Dan neem ik aan dat je multiriem niet goed meer is of gespannen dient te worden. Da's geen leuk klusje, kan ik je vertellen! :(
Tijn
Contacteer:

denk eerder dat je pomp van je stuurbekrachtiging stuk is hoor... die multiriem maakt niet meer herrie als je gaat insturen als hij versleten is toch ?
there is no spoon.
Marcel J.

Bij maximale stuuruitslag niet verder draaien, dus niet tegen weerstand houden maar effe wat terug-> zal het geluid wel weg zijn.
Pomp vind het niet fijn om verder te moeten dan maximaal....en voor uitslag van wiel maakt het nix uit...

kdacht dat dit gepiep normaal was, als je "te ver" draait
Bart V

Nee dat is zeker niet normaal.

Als je "te ver" uitstuurt mag je de pomp hoogstens horen kreunen.

Ikzelf vermoed toch ook de multiriem.... oorzaak zou zijn dat hij dan te slap staat.
Marcel J.

Bart V schreef:Als je "te ver" uitstuurt mag je de pomp hoogstens horen kreunen.
Dat bedoelen we :D Dit is toch wel "normaal" of nie?!
Bart V

oke, kreunen is wel heel wat anders als gillen.... :p maar als je het zo bekijkt dan is het normaal idd :D
mike16v

Bart V schreef:oke, kreunen is wel heel wat anders als gillen.... :p maar als je het zo bekijkt dan is het normaal idd :D
kreunen doet ie niet...helaas hij gilt echt, de mensen op straat kijken om :D maar ik merk vooral als de weerstand hoog wordt dat ie gaat gillen dus inderdaad aan het eind maar ook wel als ik vanuit stilstand wil sturen en het dus zwaar heeft dan gilt ie als een gek...
Marcel J.

Bart V schreef:oke, kreunen is wel heel wat anders als gillen.... :p
We hadden het over auto's toch.... :s :wink: :lol:
Bart V schreef:maar als je het zo bekijkt dan is het normaal idd :D
Hoe bekijk?! Kreunen piepen als het maar geluid maakt bij vol belasting :D

Maar idd der zit een verschil in... :p
Ollie

Kijk eens hoe je multiriem er aan toe is, zal waarschijnlijk al niet meer zo fris uitzien!
Heb precies hetzelfde gehad. Kreunen doet ie nu nog steeds als je stilstaand je stuur indraait, maar voor mijn nieuwe multiriem gilde hij ook nog eens bij maximale stuuruitslag. Maar dan alleen als je echt tegen de aanslag aan vast blijft houden.

Daarnaast zal je pomp ook niet meer al te fris zijn, krijg je wel eens na zo'n 12 jaar :wink:
Maar als het kreunen verder niet stoort, dan zou ik alleen gaan voor het vervangen van je riem, die is hier de boosdoener!
Bart V

MJ schreef:Hoe bekijk?! Kreunen piepen als het maar geluid maakt bij vol belasting
Ja dat verschil is nou juist wel belangrijk....

Kreunen is NORMAAL piepen/gillen whatever NIET (neem je vriendin als voorbeeld :lol: )
Marcel J.

Bart V schreef:Kreunen is NORMAAL piepen/gillen whatever NIET (neem je vriendin als voorbeeld :lol: )
Waarom is gillen niet normaal?! :D :wink:

en we leren door (Y)
Bart V

Omdat een pomp nou eenmaal niet hoort te gillen....dat is een gegeven :) Ding mag wel wat kreunen onder belasting, maar gillen hoort gewoon niet. Een slippende/versleten multiriem mag wel gillen, zeker als je die snaar gaat belasten met de stuurpomp, dus kijk die riem maar na op spanning/slijtage, grote kans dat daar je probleem ligt.
Ollie

MJ, neem het nu maar aan jung, Bart heeft gelijk. Jij hebt niet eens stuurbekrachtiging man :p

Dus nogmaals, kreunen mag, gillen niet ! (Y)
(bij auto's dus hè)
Marcel J.

Ollie schreef:MJ, neem het nu maar aan jung, Bart heeft gelijk.

Hem geloof ik wel :D
Ollie schreef:Dus nogmaals, kreunen mag, gillen niet ! (Y) (bij auto's dus hè)
alsof jij het ergens anders hoort dan in je auto... :p
mike16v

misschien ff een domme vraag hoor, maar die multieriem is toch niet je distributieriem?
en waat zit die multieriem?? en ik had net nog wat... houdt niet op als ik een stukje gereden heb an steeds langzamer ga rijden dan hoor ik rechtsvoor een peipend herhaald geluid (niet de remmen!) kan dit ermee te maken dat mijn subframe scheef is? of heb ik er een nieuw probleem bij :(
Merijn
Über-Spammer

Nee, je multiriem is NIET je distributieriem!

Je multiriem zit aan de linkerkant van je blok (als je voor de auto staat) en drijft je dynamo en stuurbekrachtigingdpomp aan. Er is erg moeilijk bij te komen! (N)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

mike16v schreef:misschien ff een domme vraag hoor, maar die multieriem is toch niet je distributieriem?
en waat zit die multieriem?? en ik had net nog wat... houdt niet op als ik een stukje gereden heb an steeds langzamer ga rijden dan hoor ik rechtsvoor een peipend herhaald geluid (niet de remmen!) kan dit ermee te maken dat mijn subframe scheef is? of heb ik er een nieuw probleem bij :(
distriburieriem drijft je krukas en je nokkenassen aan.

multiriem of v-snaar drijft de rest allemaal aan. dus dynamo, waterpomp, stuurbekrachtiging enz.

je multiriem zit net voor de distributie, normaal zie je de kappen van de multiriem zitten en zit de distibutie er achter. zitten beide aan de passagierskant van je blok.

als je zegt dat je wat hoort piepen en in combinatie met je stuurbekrachtiging zou ik je multiriem vervangen. heb je geluk zijn beide klachten over. in princiepe heeft dit niets met je subframe te maken.

GR.Frits
mike16v

oke! ik heb laatst de dynamo vervangen dus weet dat ik er slecht bijkan, maarondanks dat ik er slecht bij kan is het due wel te doen? mocht dit niet helpen kan ik de conclusie trekken dat het de pomp is? pomp is duur zeker..
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

ik zou eerst je multiriem vervangen. als het dan nog is, dan naar zou je je stuurbekrachtigingspomp moeten vervangen. die kan als ie heel slecht is ook gaan piepen.
Madmaus

ja dat geluid ken ik wel jah. Dat heb ik ook als je het stuur helemaal tot zijn maximum omdraait.
Maar ik heb dat wel vaker gehoord, dus neem ik aan dat het "normaal" is.
Thierry

Madmaus schreef:ja dat geluid ken ik wel jah. Dat heb ik ook als je het stuur helemaal tot zijn maximum omdraait.
Maar ik heb dat wel vaker gehoord, dus neem ik aan dat het "normaal" is.
Ik heb het ook, niet dat gillende geluid maar dat kreunende :P
Merijn
Über-Spammer

Dat kreunende hebben ze allemaal, volgens mij. Als ie piept en dan bedoel ik echt gillen, dan lijkt het me eerder iets met de riem die ergens slipt dan met de stuurbekrachtigingspomp. Die maakt, volgens mij, niet echt een gillend geluid als ie versleten is of droog staat.
jeroen.k

mike16v schreef:oke! ik heb laatst de dynamo vervangen dus weet dat ik er slecht bijkan, maarondanks dat ik er slecht bij kan is het due wel te doen? mocht dit niet helpen kan ik de conclusie trekken dat het de pomp is? pomp is duur zeker..
Nee, het is dus NIET je pomp. Het is de V-snaar/Multi-riem. Aangezien je onlangs je dynamo hebt vervangen neem ik haast aan dat je hem niet helemaal goed hebt opgespannen. Dan gilt hij idd met maximaal uitsturen. Als hij wat warmer is zal de riem iets krimpen gok ik waardoor hij wel grip houdt en niet gaat gillen. Had precies hetzelfde met mijn 19 toen de riem iets te slap stond.

Dus gewoon simpel ff je riem opspannen. ZO ongeveer tot je hem een vingerikte in kan drukken nog maar. ALs het dan niet overgaat een hele nwe riem monteren (sowieso geen overbodige luxe en kost niet zoveel)
Ollie

Het goede antwoord is inmiddels al heel vaak gegeven :p
mike16v

jeroen.k schreef:
mike16v schreef:oke! ik heb laatst de dynamo vervangen dus weet dat ik er slecht bijkan, maarondanks dat ik er slecht bij kan is het due wel te doen? mocht dit niet helpen kan ik de conclusie trekken dat het de pomp is? pomp is duur zeker..
Nee, het is dus NIET je pomp. Het is de V-snaar/Multi-riem. Aangezien je onlangs je dynamo hebt vervangen neem ik haast aan dat je hem niet helemaal goed hebt opgespannen. Dan gilt hij idd met maximaal uitsturen. Als hij wat warmer is zal de riem iets krimpen gok ik waardoor hij wel grip houdt en niet gaat gillen. Had precies hetzelfde met mijn 19 toen de riem iets te slap stond.

Dus gewoon simpel ff je riem opspannen. ZO ongeveer tot je hem een vingerikte in kan drukken nog maar. ALs het dan niet overgaat een hele nwe riem monteren (sowieso geen overbodige luxe en kost niet zoveel)
Denk dat het ookzeker de snaar is, als de kap open gooi en ff draai hoor ik het ook rechtsvoor als je in de auto zit. zal die snaar is checken! maar denk dat jullie gelijk hebben als ie warm is ie het minder.
mike16v

maar nu heb ik nog iets geks... als ik een stukje gereden heb, dus als ie een beetje warm is gaat mijn auto erg piepen als ik afrem (ook zonder remmen) het klinkt als of er iets droog is of aanloopt? het is een herhaald ritme wat conitnu het zelfde is het geluid wordt ook sterker hoe langzamer de auto rold/rijdt... iemand een idee??
mike16v

up
lagunapower rulez
Contacteer:

Heej,dit hoorde ik gisteravond bij een scenic,die reed aan bij een stoplicht en was net of de rem aan liep...misschien een zuiger defect???
mike16v

lagunapower rulez schreef:Heej,dit hoorde ik gisteravond bij een scenic,die reed aan bij een stoplicht en was net of de rem aan liep...misschien een zuiger defect???
een zuiger defect?? klinkt eng...
mike16v

up
Robert dB.

up
jeroen.k

Aanlopende rem, vlak stuk op je band, omschrijf het geluid eens wat beter?
mike16v

jeroen.k schreef:Aanlopende rem, vlak stuk op je band, omschrijf het geluid eens wat beter?
Het is echt piepend, hoelangzamer je rijdt hoelanger het piep/kraak/slepend (alsof er iets van rubber droog is wat niet goed draaid)geluid is het geluid is dan ook sterker. komt wel duidelijk bij het wiel vandaan aan de passagierskant. er zitten nieuwe remblokjes op... ik kom naar de meeting, misschien dat iemnd kan luisteren?
mike16v

Robert dB. schreef:up
Plaats reactie