[img]http://members.home.nl/tyberium/turbo_oud.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/tyberium/turbo_nieuw1.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/tyberium/turbo_nieuw2.jpg[/img]
[R5GTT/PICS] M'n nieuwe turbootje is binnen
Laatst gewijzigd door tyberium op za 28 feb 2004 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Is een standaard T2 van Garrett. Ik ga 'm tot max. 1 bar gebruiken. Dan hoef ik motorisch niet zoveel aan te passen. En blijft tevens het turbogat mooi klein.
Hij is nieuw (niet gereviseerd), hij komt van Garrett® (via Turbo's Hoet) en koste mij 500. Lijkt prijzig, maar de Renault garage vraagt 800 voor een gereviseerde en 1300 voor een nieuwe
. Die lui die sporen niet.

nee, daarom vraag ik, ik had bij mijn Fuego de turbo ook kapot en heb omdat die krengen zo duur zijn uiteindelijk op e-bay een hele fuego turbo gekocht voor een fraktie van de nieuwprijs.
Het was een gok, maar hij doet het nog.....
dank je
Het was een gok, maar hij doet het nog.....
dank je
-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
Leuke en mooie turbo eerlijk waar, maar voor 150 extra heb je een 180 of 200pk turbo...
die kan je ook tot max 1 bar zetten als je dat zou willen :hihihi:
maar goed bezig i.i.g.
die kan je ook tot max 1 bar zetten als je dat zou willen :hihihi:

maar goed bezig i.i.g.
Dat kan inderdaad, maar met een grotere turbo heb je een aanzienlijk groter turbogat en dus lagere 0-100 tijden. dus als ik toch op max. 1 bar wil zitten ga ik voor en zo klein mogelijk turbootje met een lekkere snelle spinup.
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
- Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
- Contacteer:
Volledige foute conclusie,tyberium schreef:Dat kan inderdaad, maar met een grotere turbo heb je een aanzienlijk groter turbogat en dus lagere 0-100 tijden. dus als ik toch op max. 1 bar wil zitten ga ik voor en zo klein mogelijk turbootje met een lekkere snelle spinup.
Praktijk blijkt tegenovergestelde,vraag dat maar na aan de mannen die met een hybride T25 rond rijden.
mvg jeroen Lubking,
Was je turbo op? En inderdaad ben ik het met de anderen eens dat afhankelijk van de plannen met je auto je ook voor een upgrade turbo had kunnen kiezen. Maar wat niet weet wat niet deert.
Die 0-100 tijden en meer turbolag conclusie met een "grotere" turbo onderschrijf ik zeer zeker niet! Wat turbo's aangaat kan je nog wat wijsheid gebruiken!
Ik weet nu uit eigen ervaring wat een andere (modernere) turbo doet voor een gtt ((Y)). Dus ik kan de mening van bovenstaande heren alleen maar onderschrijven.
Die 0-100 tijden en meer turbolag conclusie met een "grotere" turbo onderschrijf ik zeer zeker niet! Wat turbo's aangaat kan je nog wat wijsheid gebruiken!
Ik weet nu uit eigen ervaring wat een andere (modernere) turbo doet voor een gtt ((Y)). Dus ik kan de mening van bovenstaande heren alleen maar onderschrijven.
Laatst gewijzigd door speedline op za 28 feb 2004 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
En toch doet iedereen het op zijn/haar eigen manier.....
En zo hoort het ook, want anders zou iedereen met dezelfde auto rondrijden.
En zo hoort het ook, want anders zou iedereen met dezelfde auto rondrijden.

kun je ff toelichten, ben geïnteresseerd..Ik weet nu uit eigen ervaring wat een andere (modernere) turbo doet voor een gtt. Dus ik kan de mening van bovenstaande heren alleen maar onderschrijven.
hoe zit het nu juist?
is het beter een originele r5 turbo of toch weer niet, voor een R5 GTT wel te verstaan?
greetz
droes
Upgraden die turbo! Weg met dat originele antieke dingDroes schreef:Kun je dit even toelichten, ben geïnteresseerd. Hoe zit het nu juist?
Is het beter een originele r5 turbo of toch weer niet, voor een R5 GTT wel te verstaan?
Met vriendelijke groet,
Droes

Ja..leg eens uit Speedline..ben ook zeer geinteresseerd (vuldruk enzo..snellere spinup etc, betrouwbaarheid glijlager/kogelagers).
Ben ook benieuwd naar standaard GTT's 0-100's met T25 @ 1 bar en een standaard T2 @ 1 bar; dus zonder andere aanpassingen aan sproeiers/spruitstuk of whatever.
Ben ook benieuwd naar standaard GTT's 0-100's met T25 @ 1 bar en een standaard T2 @ 1 bar; dus zonder andere aanpassingen aan sproeiers/spruitstuk of whatever.
Owk. Nieuwe Garrett GT serie;tyberium schreef:Ja..leg eens uit Speedline..ben ook zeer geinteresseerd (vuldruk enzo..snellere spinup etc, betrouwbaarheid glijlager/kogelagers).
Ben ook benieuwd naar standaard GTT's 0-100's met T25 @ 1 bar en een standaard T2 @ 1 bar; dus zonder andere aanpassingen aan sproeiers/spruitstuk of whatever.
* lichtlopende lagers (turbo heeft minder "asweerstand")
* lichtere onderdelen=minder inertie (turbo komt sneller op toeren)
* ontwerp naar laatste inzichten (T-serie is van voor 1980->GT serie is van na 1999)
* meer laaddruk met hoger rendement (minder warmteafgifte turbo aan laadlucht)
* minder onderdelen - 29 tot 45%! (wat er niet is kan ook niet kapot)
* betere lagering die beter bestand is tegen coking (geen watergekoeld lagerhuis meer nodig)
* turbine van nikkelhoudende legering dus uitermate hitte en dus scheurbestendig (alhoewel geluidsgolven nog steeds voor scheuren zorgen)
* ontwerp rotors en rotorhuizen naar huidige aerodynamische maatstaven
* ultra hoge toerentallen mogelijk (totwel 275.000min-1)
* wide range turbo's (dus voor een brede powerband en een relatief grote dekking qua motorslagvolumes)
Een sneller opspoelende moderne wide range turbo met dezelfde maximale druk levert meer koppel onderin. Dit omdat de moderne turbo al bij een lager toerental meer laaddruk levert. En dan hebben we het nog niet eens over de snellere reactie op het gaspedaal.
I rest my case.
Vet...zeg ik.
Alleen niets voor mij, omdat je al kunt lezen, dat dat blok van mij al met 0,9bar uitmekaar floept..
Alleen niets voor mij, omdat je al kunt lezen, dat dat blok van mij al met 0,9bar uitmekaar floept..
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: ma 25 aug 2003 22:05
- Locatie: haarlem
- Contacteer:
idd,heb geen groter turbogat....Jeroen Lubking schreef:Volledige foute conclusie,tyberium schreef:Dat kan inderdaad, maar met een grotere turbo heb je een aanzienlijk groter turbogat en dus lagere 0-100 tijden. dus als ik toch op max. 1 bar wil zitten ga ik voor en zo klein mogelijk turbootje met een lekkere snelle spinup.
Praktijk blijkt tegenovergestelde,vraag dat maar na aan de mannen die met een hybride T25 rond rijden.
mvg jeroen Lubking,

see you soon @ proline!
FF vraagje voor de turbokenner here...
Als je de turbodruk verhoogt, zoals standaard rij je op 600gr, in theorie is dit ongeveer 60 pktje's hé? Ok ok, neem nu nog 40...
We gooien daar dan nog es het dubbel bij, komt op 1.2kg.
Dan komt de theorie op 120, nemen we daar nu nog 100 Pk van werkelijk.
Volgens mij moet dit nog allemaal door dat kleine gaatje kunnen wat men een venturi noemt en is volgens mij 1.2 teveel en krijg je meer tegendruk van de turbo zelf waardoor je dan meer verlies krijgt.
Kan dit?
Nou ja, hopelijk kan iemand me dit uitleggen...
Brrr het komt me nu wel erguh moeilijk
Als je de turbodruk verhoogt, zoals standaard rij je op 600gr, in theorie is dit ongeveer 60 pktje's hé? Ok ok, neem nu nog 40...
We gooien daar dan nog es het dubbel bij, komt op 1.2kg.
Dan komt de theorie op 120, nemen we daar nu nog 100 Pk van werkelijk.
Volgens mij moet dit nog allemaal door dat kleine gaatje kunnen wat men een venturi noemt en is volgens mij 1.2 teveel en krijg je meer tegendruk van de turbo zelf waardoor je dan meer verlies krijgt.
Kan dit?
Nou ja, hopelijk kan iemand me dit uitleggen...
Brrr het komt me nu wel erguh moeilijk

JIj hebt helemaal gelijk. Weliswaar heb je bij 1.2 bar meer vermogen dan bij 1 bar, maar het verschil tussen 0.8 en 1 bar is groter dan 1 en 1.2 mede doordat je idd alles door die rotventuri moet stouwen 

-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
pierre schreef:venturi uitvijlen met fijne vijl.
En hoever mag je dan vijlen ?
Het beste kun je hem uitdraai, of even een nieuwe draaien want org. zijn ze meestal niet vol.
gr sander
gr sander
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22
Carburateurbarbaar!!pierre schreef:venturi uitvijlen met fijne vijl.
Of je stopt er een dubbele carb op.... of nog mooier...multi-point injectie.....

Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...