Speling op asje van de schoepen van de Turbo

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Hallo Allemaal,

Zoals jullie weten ben ik bezig met het overzetten van een motorblok.

Het blok wat ik heb gekocht zou een goede turbo moeten hebben, maar nu kan ik het asje vrij makelijk een 2 of 3 mm naar boven-beneden bewegen.

dit klopt toch niet?

HELP!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
canonballman

Klopt wel, hoort zo.
Die speling die jij voelt (radiale speling) wordt ogeheven zodra de motor loopt. Er wordt dan door de olie een oliefilm gevormd, waardoor de speling wordt opgeheven.

AXIALE speling daarintegen wil zeggen een kapotte turbo, of eentje die binnenkort de geest zal geven.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

dus als het asje links recht gaat is ie bijna kapot?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
canonballman

yep
Menno

d'r hoort inderdaad wel wat ruimte op te zitten, maar toch geen 2 tot 3 mm. 2 tot 3 tienden klinkt me waarschijnlijker.
rev it like a rental
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Hij heeft ook zijdelingse speling, ik gok een mm of 1 tot 2
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Zoals ik hier dan dus lees, is de turbo bijna gaar?

Dus dit kun je eigenlijk een defecte turbo noemen?
GTT__Geert

Ik denk niet dat je nu al de conclusie kan trekken dat de turbo kapot is.
Je hebt hem toch al gekocht en terugbrengen zal niet meer gaan ben ik bang. Ik zou hem er gewoon opzetten goeie olie erin en proberen maar (Y) voor hetzelfde geld rookt de auto niet en heeft ie genoeg druk ......
iig suc6
don't be a fool, wrap your tool
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

terugbrengen is ook geen optie, maar het lijkt me als iemand me een op woord een goede turbo heeft verkocht en blijkt dat het niet meer goed is. Dat er bij een redelijk persoon zeker valt te praten over een dergelijke vergoeding.

Lijkt mij
GTT__Geert

Dat denk ik ook wel, maar dan zul je het toch eerst moeten proberen want makkelijk zal dat echt niet gaan.

Je kan er van uitgaan dat hij geen vergoeding zal geven op basis van een aanname. Een beetje speling op de turbo, dat is net hoe jij dat interpreteert.

Kijk: als jij alles hebt ingebouwd en aangesloten en de turbo blijk te roken, dan kun je je auto voor de deur rijden en zeggen: wat heb jij me nou voor kl*te turbo verkocht! dan heb je toch iets tastbaars om mee te gaan onderhandelen.

Misschien is het ook een optie om iemand van de RTC in te schakelen die verstand heeft van turbo's?.. Woont er niet iemand in de buurt die je kan helpen? zou natuurlijk wel mooi zijn :smile:
don't be a fool, wrap your tool
Steven
Car: M536

Sja eh dan had je dat bij de deal moeten checken, je hebt het nou gekocht dus tis nu jouw pakkie aan. klaar.

Als je er echt niet van kan slapen kun je em bij turboworld laten testen, maar kost je wel €100...
Ik zou gewoon het risico nemen of als je echt geld over hebt dan laat je em reviseren of je koopt een nieuwe.

Klaar....
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb het blok bij een bekend clublid gekocht, en die heeft er behoorlijk veel verstand van. Als hij vemreld dat het blok ok is, zou je dat prima kunnen aanwenden.

Ik heb er met hem nog niet over gesproken, dus ga geen namen of plaatsen noemen.
Maar iedereen in de club weet wie hij is en hij weet ongelooflijk veel van dit soort dingen. Dus kun je er haast vanuit gaan dat zo iemand je niet een poot uitdraait, en dat hij het best over het oofd heeft kunnen zien.

Gezien zijn kennis denk ik dat hij het gewoon vergeten is te kijken. En als zo iemand dan redelijk is dan valt er toch zeker over te praten.

En mocht er nou nog iemand zijn die dus wel een goede turbo thuis heeft liggen, Neem dan contact met mij op!
clio_rally
Contacteer:

Het asje mag wel wat speling hebben. Een nieuwe of gereviseerde turbo heeft in principe nul speling (ik heb net een nieuwe gemonteerd). Er komt alleen steeds meer speling op. Je moet kijken of de schoepen ook aanlopen als je het asje naar de uiterste posities duwt, dan is hij echt gaar aan het worden. Als dit niet zo is zal hij het nog prima doen, hij is alleen wel al aan het slijten...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
canonballman

Menno schreef:d'r hoort inderdaad wel wat ruimte op te zitten, maar toch geen 2 tot 3 mm. 2 tot 3 tienden klinkt me waarschijnlijker.
Zie dat nou net ook, en daar ben ik het mee eens: 2 tot 3 milimeter is wel heel veel. En dan nog icm axiale speling: (N)

Maar is dat 'gegokt' of echt gemeten? Speling voelt namelijk vaak veel meer dan het in werkelijkheid is.
Robert dB.

olijnsma schreef:Ik heb het blok bij een bekend clublid gekocht, en die heeft er behoorlijk veel verstand van. Als hij vemreld dat het blok ok is, zou je dat prima kunnen aanwenden.

Ik heb er met hem nog niet over gesproken, dus ga geen namen of plaatsen noemen.
Maar iedereen in de club weet wie hij is en hij weet ongelooflijk veel van dit soort dingen. Dus kun je er haast vanuit gaan dat zo iemand je niet een poot uitdraait, en dat hij het best over het oofd heeft kunnen zien.

Gezien zijn kennis denk ik dat hij het gewoon vergeten is te kijken. En als zo iemand dan redelijk is dan valt er toch zeker over te praten.
waarom stel je deze vraag dan niet gewoon aan hem???
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Vanmiddag was Catrinus niet beschikbaar, hij moest werken.
Dus hij is nu online, en ik heb zelf nog even iets serieuzer zitten te voelen en gok op 1,5 mm max speling.

Volgens Catriuns is het een glijlager turbo en die hoort een soort rondom speling te hebben en dat is als ie draait steunt op de olie.

Volgens Cat. is er dus niets aan de hand een hoort het zo. Ik ga hier vanuit. Ik heb nog steeds vetrouwen in hem. Cat is volgens mij niet iemand de je een oor aannaait, wel iemand die je het oor van het hoofd aflult, maar das een ander verhal :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :p

Iedereen iig bedankt voor den reactie!

Heb er weer volledig vertrouwen in
Plaats reactie