[5GTT] wie rijdt er met 195/50 R15 onder zijn 5?

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Dennis VK

Hallo,

Mijn banden raken de binnenkant van de kas. Aan de kant van de bak dus, bij scherp insturen. Bij de APK zagen ze het door de vingers, maar het moet er eigenlijk af. Spoorverbreders vond ie maar niks zei hij.

Het gaat om maat (5 GTT Phase I): 195/50 R15" 4x100 7J

Er rijden er hier toch meerdere met deze bandenmaat? Hoe hebben jullie dit opgelost.

Ik stond zaterdag bij de velgenboer (na de APK :D )en toen hebben we 5 mm spoorverbreders gepast, maar dat was niet genoeg. Dikkere spoorverbreders zou ik niet moeten nemen zei hij. Eventueel 195/45 of (40?) maakt niet uit omdat de breedte uiteraard hetzelfde blijft. Het zat hem in de 7J. Dit moet blijkbaar 6J zijn (heb ik ook wel in de andere topics gelezen) voor de 5 Turbo. ????

Verpatsen die velgen maar weer? of is er een oplossing?

En de originele bandemaat van de Phase I is toch 185/60 13" en voor de Phase II 195/50 13" ? waarom passen die laatste dan wel? (kan me vergissen hier :wink: )

Alvast bedankt,
Dennis
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

De originele maat is 195/55R13. Door de 13-inch diameter is de totale diameter kleiner en raken ze de kasten dus niet. Als je 45-ers monteert, zou het wel goed moeten gaan, de diameter is kleiner. 50-ers zijn ook eigenlijk te groot, levert o.a. een tellerafwijking op (geeft minder aan). Het merk band wil ook nog weleens verschil maken. De 7J of 6j-breedte maakt niet een heel groot verschil (bij dezelfde bandenmaat)
Overigens heb ik ook 50-ers, met hetzelfde probleem. Al heb ik mazzel dat de wielen net vrij draaien als de auto opgekrikt is :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Calle

Vergeet ook de ET waarde niet, die geeft het verschil tussen de hartlijn van de velg en het montage vlak aan. Bij een verkeerde ET kan de velg verder naar binnen of buiten staan wat ook aanlopen tot gevolg heeft.

De GTT heeft van Mr. Reno al een grotere draaicirkel gekregen t.o.v. de gewone 5 (en dat is te merken!) omdat de bandjes anders aan zouden lopen bij maximaal sturen, dus je hebt erg weinig speling. Ik heb genoeg mensen gehoord die 195/45 hebben en die geen problemen hebben al wil verlagen het zaakje ook niet echt helpen.
Riël
Über-Spammer

Idd je hebt eigenlijk 45érs nodig. 50 gaat verder wel, beetje aanlopen nou ja boeie :) Je moet voor de apk even een kwastje tectiel erover heen jassen en wat drek en zooi ertegen smijten dan zien ze dat toch niet :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Dennis VK

ik niet begrijpe :@

195/50 of 195/45 ?? wat doet dit met de breedte van de band? helemaal niks toch? een kleiner diameter...

ik kan het wel gaan proberen bij de velgenboer, maar zolang de band evenbreed blijft, zal ie toch nog steeds het plaatwerk raken bij volledig insturen?

Dennizzzzz
Tom
Moderator
Car: MB

een 195/50 band is 97.50mm. hoog (50% van 195). een 195/45 echter maar 87.75mm. Het is gewoon bekend dat 195/45/15 onder een GTT zonder probleem past en dat een 50 band aan zal gaan lopen bij max. sturen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Sander
Contacteer:

Ik heb die 16V schoepen velgen onder mijn GTT met 129/45 voor en acher 205/50 (Y) En hij is verlaagt.

Maar de ET van die velg schilt maar 1mm t.o.v. de org. velg. De ET waarde is zeker van belang.

Oja ik heb dus nergens laats van qua banden dan hé :lol:

gr s :D nder
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Sander schreef:Ik heb die 16V schoepen velgen onder mijn GTT met 195/45 voor en acher 205/50 (Y) En hij is verlaagt.

Maar de ET van die velg scheelt maar 1mm t.o.v. de org. velg. De ET waarde is zeker van belang.

Oja ik heb dus nergens last van qua banden dan hé :lol:

gr s :D nder
Zo leest het wat makkelijker denk ik. En je hebt gelijk ET waarden zijn belangrijk, maar ook verlagen scheelt een hoop.
Laatst gewijzigd door Gerald op di 10 feb 2004 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-Ray-
Contacteer:

exotische maat hoor 129/45. waar koop je die :lol:
Immer wieder die verdammte Holländer
Robert dB.

vergelijk hier maar eens de rolomtrek van de band:

http://www.fznederland.com/bandentabel/ ... frame.html

standaard maat = 195/55R13 - omtrek is 1660 mm

jouw maat = 195/50R15 - omtrek is 1760 mm

groot verscil dus! Pak dan de tussen weg met een banden maat van 195/45R15 (omtrek = 1700 mm).

succes.
speedline

Dennis WBJ schreef:Het zat hem in de 7J. Dit moet blijkbaar 6J zijn. Verpatsen die velgen maar weer? of is er een oplossing?
Stuuruitslagbegrenzer erop fixen. Volvo heeft hier op sommige modellen een mooie oplossing voor. Die velgen verpatsen is niet de oplossing. 7J (eigenlijk 7.25J) stuurt het fijnst met 195 en dan zou ik zeker niet in velgbreedte teruggaan!

Maar 6.5J en 195/50-15 gaat ook prima.
Dennis WBJ schreef:En de originele bandemaat van de Phase I is toch 185/60 13" en voor de Phase II 195/50-13
175/60-13 (!?) & 195/55-13 tegen meerprijs. Beide maten werden geleverd op 5.5J brede velgen. Dus zowel de stalen als de lichtmetalen velg hebben deze breedte.
Sander schreef:Ik heb die 16V schoepen velgen onder mijn GTT met 195/45 voor. En de auto is verlaagd.
Klopt als een bus...
Sander schreef:Maar de ET van die velg schilt maar 1mm t.o.v. de org. velg. De ET waarde is zeker van belang.
(Y)

Grtz,

Zzpeedie... (S)
Dennis VK

speedline schreef: Maar 6.5J en 195/50-15 gaat ook prima.
idd

ja ik had net de velgenboer weer aan de lijn. Maximaal 6.5J voor de 5 dus.
Mijn 7J velgen zijn te breed. Andere banden van 195/50 naar 195/45 er op is dus geen oplossing zolang de velg 7J is. Aanlopen doet ie dan altijd.

Conclusie: verpatsen met die hap (Y)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Dennis WBJ schreef:
speedline schreef: Maar 6.5J en 195/50-15 gaat ook prima.
idd

ja ik had net de velgenboer weer aan de lijn. Maximaal 6.5J voor de 5 dus.
Mijn 7J velgen zijn te breed. Andere banden van 195/50 naar 195/45 er op is dus geen oplossing zolang de velg 7J is. Aanlopen doet ie dan altijd.

Conclusie: verpatsen met die hap (Y)
Over wat voor velgen gaat het nu dus foto! :foto:
speedline

Dennis WBJ schreef:Conclusie: verpatsen met die hap (Y)
Heb je mijn verhaal wel gelezen m.b.t. de STUURUITSLAGBEGRENZER!

Of er al eens aan gedacht een minder brede set velgen erbij te houden voor de APK? Je gaat je 7J velgen toch niet verpatsen omdat ie anders 1x per jaar niet door de APK komt?
Geert Claes

ik rij met 195/50/15, en dat loop alleen een beetje aan bij volledig insturen en dan inveren, en als de achterkant hard inveert, dan loopt dat ook ergens aan, maar ik heb nog niet kunnen vinden waar.
De ET waarde is 30 bij de velgen, dus ze staan 6 mm meer naar buiten als bij een standaard GTT velg.
De wielen waren bij de auto, en er zaten 4 nieuwe banden omheen, dus ik vind het zonde om ze weg te doen. De velgen zijn net herspoten.

(off topic als er mensen zijn die ze willen wisselen ofzo, stuur ff PM voor foto)
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

ik rij zelfs met 195/55 15 rond, dat is niet optimaal :)

Heb me achterbumper iets naar achteren verplaatst en met max. insturen hoor je hem wel aanlopen, als hij in het voorjaar weer naar buiten komt ligt er iig 195/14 15 onder :)
.:: TurboPowerr ::.
Dennis VK

speedline schreef:
Dennis WBJ schreef:Conclusie: verpatsen met die hap (Y)
Heb je mijn verhaal wel gelezen m.b.t. de STUURUITSLAGBEGRENZER!

Of er al eens aan gedacht een minder brede set velgen erbij te houden voor de APK? Je gaat je 7J velgen toch niet verpatsen omdat ie anders 1x per jaar niet door de APK komt?
Speedline, tuurlijk heb ik dat gelezen, maar de stuuruitslagbegrenzer vind ik geen optie.

En hij is afgelopen maandag met die 7J's door de APK gekomen, die gast vond het maar niks, maar zag het door de vingers, de auto is ook goedgekeurd.
En ik had de originele banden in de kofferbak liggen mocht ie moeilijk doen. Maar dat deed ie dus niet.
Matijs
Contacteer:

Stuuruitslagbegrenzer lijkt me inderdaad niet alles, de stuuruitslag is al niet groot zoals hij is...
Ik snap ook niet helemaal waar alle verwarring vandaan komt, het is toch al jaren bekend dat 6,5J 15"met 195/45 de maat is voor onder de GTT? En dan kunnen er ook nog wel wat mm's verlaging vanaf. Bovendien geeft 195/50 ook nog een ongewenste tellerafwijking.
Tsja en die Duitse velgen, daar ga ik geeneens woorden aan vuilmaken (~)
speedline

Dennis WBJ schreef:Speedline, tuurlijk heb ik dat gelezen, maar de stuuruitslagbegrenzer vind ik geen optie.
Banden die aanlopen kun je niet verder insturen dan die hoek. Als je nu een aanslag maakt die ervoor zorgt dat de banden maar net niet aanlopen heeft het geen effect voor de maximale stuuruitslag.
En hij is afgelopen maandag met die 7J's door de APK gekomen, die gast vond het maar niks, maar zag het door de vingers, de auto is ook goedgekeurd.
En ik had de originele banden in de kofferbak liggen mocht ie moeilijk doen. Maar dat deed ie dus niet.
Waar mekker je dan over... Verpats lekker je 7 inch brede wielen ga met minder brede velgen sturen!?
Matijs schreef:Stuuruitslagbegrenzer lijkt me inderdaad niet alles, de stuuruitslag is al niet groot zoals hij is...
Wielen die aanlopen sturen zo ie zo al niet ver in. Die paar extra millimeter van de aanslag (uitslagbegrenzer) maken dan ook niet meer uit.
Matijs schreef:Ik snap ook niet helemaal waar alle verwarring vandaan komt, het is toch al jaren bekend dat 6,5J 15"met 195/45 de maat is voor onder de GTT? En dan kunnen er ook nog wel wat mm's verlaging vanaf. Bovendien geeft 195/50 ook nog een ongewenste tellerafwijking.
Tsja en die Duitse velgen, daar ga ik geeneens woorden aan vuilmaken (~)
De maximale maat zonder aanlopen. Maar dat aanlopen kun je opheffen zodat je met 195 banden (de ideale maat voor een gtt) naar 7 inch brede velgen toekunt. Dat is namelijk de optimale combinatie voor grip en stuurgedrag. Dat telt. Het aanlopen is iets wat opgelost kan worden. Maar als je te belazerd bent om ff te vragen wat ik in gedachten heb en dan te horen dat het met een lasapparaat, een stripje ijzer en een bus tectyl in 15minuten gefixed is dan zoek je het zelf maar uit. En ga je de beste band/combinatie inruilen voor een minder brede velg omdat het aanloopt... |:

195/50 zorgt inderdaad voor een tellerafwijking in een auto waar in je je toch al nooit aan de maximum snelheid houdt :lol:

Duitse velgen hebben in de juiste ET waarde en breedte alleen effect op de afrolomtrek. Heb ik niet zo'n problemen mee. Persoonlijk vindt ik het niet mooi. That's all.
Matijs
Contacteer:

Ja.
Ad van Haperen
Contacteer:

Matijs schreef:Ja.
:lol: veel zeggend antwoord :D
Matijs
Contacteer:

Ja af en toe ben ik de preken van Speedie een beetje beu, hoe goedbedoeld ook... :s
speedline

Matijs schreef:Ja af en toe ben ik de preken van Speedie een beetje beu, hoe goedbedoeld ook... :s
Ik hoop dat je mijn frustraties ook in kunt denken tav dit forum :wink:

Maar misschien is het geen goed idee om te posten als je net van de kaakchirurg ligt bij te komen... :X
Dennis VK

speedline schreef: Waar mekker je dan over... Verpats lekker je 7 inch brede wielen ga met minder brede velgen sturen!?
Dat vroeg ik toch ook :D
speedline schreef: Ik hoop dat je mijn frustraties ook in kunt denken tav dit forum
Nee, je hoeft toch niet te antwoorden!

En boeien, ik stel het op prijs dat je antwoord geeft of het nu in de vorm van commentaar is of advies, dat maakt me niet uit! Als ik het antwoord had geweten dan had ik het ook niet gevraagd. Bovendien doe ik toch wat mij het beste lijkt. (ik zit je hier overigens te complimenteren he :D)

Laterrrrr,
Dennis
SimonBalk
Contacteer:

Ik heb ook 192/50/15 als voor banden(achter 225/50/15 :D ). Deze lopen echt niet aan. Deze zaten er al onder toen ik de auto kocht, dus ik zou zo 123 niet weten wat voor aanpassingen er gedaan zijn.
Matijs
Contacteer:

speedline schreef:
Matijs schreef:Ja af en toe ben ik de preken van Speedie een beetje beu, hoe goedbedoeld ook... :s
Ik hoop dat je mijn frustraties ook in kunt denken tav dit forum :wink:

Maar misschien is het geen goed idee om te posten als je net van de kaakchirurg ligt bij te komen... :X
(Y)
Matijs
Contacteer:

SimonBalk schreef:Ik heb ook 192/50/15 als voor banden(achter 225/50/15 :D ). Deze lopen echt niet aan. Deze zaten er al onder toen ik de auto kocht, dus ik zou zo 123 niet weten wat voor aanpassingen er gedaan zijn.
Tsja met die bodykit van jou heb je natuurlijk ook wel iets meer ruimte in de wielkasten. Jou velgen staan waarschijnlijk veel verder naar buiten, dus dat is moeilijk te vergelijken.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Ik wil deze velgen onder mijn GTT hebben:

[img]http://www.maxtune-d.com/cliort1.jpg[/img]

Gaat dit passen? ik zit dan aan de ET waardes te denken, die ik zo niet uit mijn hoofd weet. Het is een 7J 15 inch velg met 195-50-15 banden eronder.

Ik weet dat de banden dan gaan aanlopen, maar zoals Speedline vermeldt, ff bij de apk er een ander setje velgen eronder en dat is ook weer gefixed.

Wie kan mij helpen met deze vraag?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

olijnsma schreef:Ik wil deze velgen onder mijn GTT hebben:

[img]http://www.maxtune-d.com/cliort1.jpg[/img]

Gaat dit passen? ik zit dan aan de ET waardes te denken, die ik zo niet uit mijn hoofd weet. Het is een 7J 15 inch velg met 195-50-15 banden eronder.

Ik weet dat de banden dan gaan aanlopen, maar zoals Speedline vermeldt, ff bij de apk er een ander setje velgen eronder en dat is ook weer gefixed.

Wie kan mij helpen met deze vraag?
Lijkt me geen probleem te worden. Mijn velgen van de 5 passen ook onder m'n Clio. De afmetingen daarvan zijn hetzelfde als jouw velgen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Zou dus gewoon een kwestei zijn van omwisselen. dat zou wel makkelijk zijn :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Lijkt me wel. Mijn velgen stonden op de Clio dan ongeveer net zo ver naar buiten als op je foto. Op m'n 5 loopt het achteraan iets aan, maar jij hebt een GTT en dus geen last daarvan.

Komen de GTT velgen op de Clio? :lol:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Weet ik nog niet, voorlopig wel. En als de clio misschien weggaat dan gaan er de originele stalo's erop met doppie's
Plaats reactie