[GTT] Hoe test ik een pingelsensor?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ik heb een tweedehands pingelsensor gekocht, maar ik wil graag zeker weten of hij goed is. Dus: hoe test men een pingelsensor?
Kan dit "droog", dus met een multimeter op de bank voor de buis, of is dit alleen mogelijk in de auto met draaiende motor?
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

volgens mij kan je die niet testen...
Immer wieder die verdammte Holländer
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Ik weet wel dat je hem kunt testen zonder draaiende motor op het blok. Moest je zachtjes met een hamer een tikje op de cilinderkop geven in de buurt van de pingelsensor. En dan kon je hem bij de ontsteking doormeten. Waar je moet meten weet ik niet maar het is te meten
There will be plenty of time to rest when your dead
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

motor laten lopen, stroboscooplamp aansluiten.
Dan met iets IN DE BUURT van de sensor tikken.
DUS NIET OP DE SENSOR!

En dan kijken of de ontsteking wordt VERLAAT.




Dus niet vervroegd Mathijs :wink:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Verlaat ja... check.
En de truuk met de strobolamp die kende ik. Maar dan kan ik het dus pas testen als alles af is... Nouja ook goed.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik kan 'm denk ik ook met de occiloscoop testen? Je moet toch met een koperen hamertje naast de sensor tikken?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Riël schreef:Ik kan 'm denk ik ook met de occiloscoop testen? Je moet toch met een koperen hamertje naast de sensor tikken?
Nee, een GOUDEN hamertje! :wink: :wink:
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

En montage:

NIET met een sleutel vastdraaien, want dan komt er teveel spanning op.

Druppeltje loctite eraan, en HEEL LICHT vastzetten.
Handvast, of ietsje meer.
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

canonballman schreef:
Riël schreef:Ik kan 'm denk ik ook met de occiloscoop testen? Je moet toch met een koperen hamertje naast de sensor tikken?
Nee, een GOUDEN hamertje! :wink: :wink:
Vandaar dat die krengen zo duur zijn, vanwege het gereedschap dat je erbij nodig hebt... >-)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

canonballman schreef:
Riël schreef:Ik kan 'm denk ik ook met de occiloscoop testen? Je moet toch met een koperen hamertje naast de sensor tikken?
Nee, een GOUDEN hamertje! :wink: :wink:
?

Dat koper was toch geen onzin? :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Zo staat het inderdaad wel in het werkplaatshandboek ja, maar of het nou echt veel uitmaakt wat voor materiaal het klopobject heeft...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

7500hz produceren . Een koperen doet pok, een ijzeren meer 'ping'. In de werkplaats bij ons opschool ligt zelfs een speciaal koperen hamertje. Zal niet voor nix zijn?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Flauwekul, een hamer die 7500 Hz produceert :lol:
Klopobject maakt voor geen meter uit, als je op een object een tik geeft gaat die (het object) resoneren op zijn eigen resonantiefrequentie.

Zou wat zijn zeg:
Je tikt een stemvork aan met een ijzeren stokje, geeft hij de A aan, en als je met een houten stokje tikt dat hij de C aangeeft.
:D :D
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Riël schreef:
canonballman schreef:
Riël schreef:Ik kan 'm denk ik ook met de occiloscoop testen? Je moet toch met een koperen hamertje naast de sensor tikken?
Nee, een GOUDEN hamertje! :wink: :wink:
?

Dat koper was toch geen onzin? :)
Nee, volgens wp handboek misschien niet. Alleen ik geloof ook niet zo dat het gigantisch veel uitmaakt.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

die 7500Hz kloppen wel. Denk dat als je met een hamer ernaast slaat dat je zoveel geluid produceerd dat er ook wel even een frequentie erbij zit wat de pingelsensor en daarmee de onsteking in werking zet.

Maar of het materiaal zoveel invloed heeft. Geen idee.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Koper is om contactcorrosie op aluminium-legering cilinderkop te voorkomen. Zachtjes tikken op de kop en kijken met strobo of ontsteking verlaat wordt.

Pingelen/ detonatie heeft frequentiebereik van 5-25kHz. Bij gtt idd rond 7.5kHz.

Een pingelsensor op een GTT is geen vrijbrief dat de motor onder geen enkele omstandigheid zal pingelen! Het is een risicobeperker!
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

strobo=oscilloscoop neem ik aan?
En speedline helpt weer eens alle misverstanden uit het topic :worship:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:strobo=oscilloscoop neem ik aan?
En speedline helpt weer eens alle misverstanden uit het topic :worship:
Stobo=Stroboscoop. Op het moment dat de motor draait krijg je een constant lichtbeeld, iedere keer dezelfde tijd tussen lichtflitsen. Als je door het testen van je pingelsensor nu iets later een beeld krijgt weet je dat ie werkt. En ja dat valt op. Een occiloscoop zou ook kunnen maar lang niet iedereen heeft zo'n ding. een strobe gebruik je ook om ontstekingstijdstip te controleren m.b.v. je vliegwiel.

Please correct me if i'm wrong maar volgens mij werkt het zo.

GR.Frits
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Dat moet kloppen ja.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Frits schreef:
Joost (DoubleYou) schreef:strobo=oscilloscoop neem ik aan?
En speedline helpt weer eens alle misverstanden uit het topic :worship:
Stobo=Stroboscoop. Op het moment dat de motor draait krijg je een constant lichtbeeld, iedere keer dezelfde tijd tussen lichtflitsen. Als je door het testen van je pingelsensor nu iets later een beeld krijgt weet je dat ie werkt. En ja dat valt op. Een occiloscoop zou ook kunnen maar lang niet iedereen heeft zo'n ding. een strobe gebruik je ook om ontstekingstijdstip te controleren m.b.v. je vliegwiel.

Please correct me if i'm wrong maar volgens mij werkt het zo.

GR.Frits
Nee, zo werkt het niet helemaal.

Je zet een klem op de eerste bougiekabel. Deze klem is verbonden met de stroboscoop. Zodra er een spanning door de bougiekabel gaat (dus als ie vonkt) dan krijg je een soort van inductiespanninkje op die klem, en exact op dat moment flitst de lamp.

Die flitslamp mik je op het vliegwiel. Daar staat een markeringsstreepje, die dus alleen opvalt als de lamp flitst. Valt het streepje precies op 0 dan vonkt ie dus exact op 0 graden. Valt het streepje enkele graden ervoor dan zie je hoe vroeg hij ingesteld is.

Wat je dus moet zien als je een klap met de hamer geeft is dat het streepje in een keer een stuk opschuift, en dan moet ie langzaam weer terug naar zijn normale vervroeging kruipen. Dan werkt 't.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

We bedoelen hetzelfde maar mijn uitleg is een stuk minder duidelijk. Bedankt Riel. :worship:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Je kan wel zien dat Riël PTH doet, die kan dat ff een partij goed uitleggen zeg (Y)
Maar ik had de uitleg van frits ook al begrepen ;)
De goede verstaander heeft maar een half woord nodig, of zoiets :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja ik zat een beetje met dat constant lichtbeeld... :beer:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

als je er met een hamer vlakby op de kop slaat wordt de onsteking 6 graden verlaat
marcel
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ik ben ook nog op zoek naar een pingelsensor voor een 209 ontsteking wie heeft er nog iets?
en nog een vraag kan je ook een sensor van een ander type renault nemen?
het lijkt mij dat al die sensors zòn beetje hetzelfde signaal aan je ontsteking afgeven.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wat kost zòn ding eigenlijk nieuw bij de dealert??
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

veel

Ik schat 150 euro ofzo?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

kan ook type van andere renault nemen?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ik zou niet weten wat er anders aan zou moeten zijn behalve misschien het stekkertje aan het uiteinde. Het is eigenlijk een heel simpel stukje techniek...
Dus go for it zou ik zeggen. Welke andere Reno heb je in gedachten dan?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

geen idee tips?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

R11 Turbo is de eerste die in me opkomt...
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

heeft er iemand anders nog tips over evt uit te wisselen pingelsensoren r11 turbo`s liggen nu ook niet op elke sloperij.
ik doel eigenlijk meer op atmosferische motoren van renault of misschien volvo of zo?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

Matijs schreef:veel

Ik schat 150 euro ofzo?

ik heb voor de 21 voor mij 52 euro betaald bij de dealert
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Turbo Marco
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
Locatie: Arnhem

Ik kreeg eerst te horen dat het ding voor een gtt 52euro moest kosten,later belde de dealer op om te zeggen dat het 79euro was (N)
Dan maar 2e hands voor de helft vd nieuwprijs :smile:
Plaats reactie