[GTT] Hoe test ik een pingelsensor?
Ik heb een tweedehands pingelsensor gekocht, maar ik wil graag zeker weten of hij goed is. Dus: hoe test men een pingelsensor?
Kan dit "droog", dus met een multimeter op de bank voor de buis, of is dit alleen mogelijk in de auto met draaiende motor?
Kan dit "droog", dus met een multimeter op de bank voor de buis, of is dit alleen mogelijk in de auto met draaiende motor?
volgens mij kan je die niet testen...
Immer wieder die verdammte Holländer
Ik weet wel dat je hem kunt testen zonder draaiende motor op het blok. Moest je zachtjes met een hamer een tikje op de cilinderkop geven in de buurt van de pingelsensor. En dan kon je hem bij de ontsteking doormeten. Waar je moet meten weet ik niet maar het is te meten
There will be plenty of time to rest when your dead
-
motor laten lopen, stroboscooplamp aansluiten.
Dan met iets IN DE BUURT van de sensor tikken.
DUS NIET OP DE SENSOR!
En dan kijken of de ontsteking wordt VERLAAT.
Dus niet vervroegd Mathijs
Dan met iets IN DE BUURT van de sensor tikken.
DUS NIET OP DE SENSOR!
En dan kijken of de ontsteking wordt VERLAAT.
Dus niet vervroegd Mathijs
Verlaat ja... check.
En de truuk met de strobolamp die kende ik. Maar dan kan ik het dus pas testen als alles af is... Nouja ook goed.
En de truuk met de strobolamp die kende ik. Maar dan kan ik het dus pas testen als alles af is... Nouja ook goed.
Ik kan 'm denk ik ook met de occiloscoop testen? Je moet toch met een koperen hamertje naast de sensor tikken?
-
Nee, een GOUDEN hamertje!Riël schreef:Ik kan 'm denk ik ook met de occiloscoop testen? Je moet toch met een koperen hamertje naast de sensor tikken?
-
En montage:
NIET met een sleutel vastdraaien, want dan komt er teveel spanning op.
Druppeltje loctite eraan, en HEEL LICHT vastzetten.
Handvast, of ietsje meer.
NIET met een sleutel vastdraaien, want dan komt er teveel spanning op.
Druppeltje loctite eraan, en HEEL LICHT vastzetten.
Handvast, of ietsje meer.
Vandaar dat die krengen zo duur zijn, vanwege het gereedschap dat je erbij nodig hebt...canonballman schreef:Nee, een GOUDEN hamertje!Riël schreef:Ik kan 'm denk ik ook met de occiloscoop testen? Je moet toch met een koperen hamertje naast de sensor tikken?![]()

?canonballman schreef:Nee, een GOUDEN hamertje!Riël schreef:Ik kan 'm denk ik ook met de occiloscoop testen? Je moet toch met een koperen hamertje naast de sensor tikken?![]()
Dat koper was toch geen onzin?

Zo staat het inderdaad wel in het werkplaatshandboek ja, maar of het nou echt veel uitmaakt wat voor materiaal het klopobject heeft...
7500hz produceren . Een koperen doet pok, een ijzeren meer 'ping'. In de werkplaats bij ons opschool ligt zelfs een speciaal koperen hamertje. Zal niet voor nix zijn?
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Flauwekul, een hamer die 7500 Hz produceert 
Klopobject maakt voor geen meter uit, als je op een object een tik geeft gaat die (het object) resoneren op zijn eigen resonantiefrequentie.
Zou wat zijn zeg:
Je tikt een stemvork aan met een ijzeren stokje, geeft hij de A aan, en als je met een houten stokje tikt dat hij de C aangeeft.

Klopobject maakt voor geen meter uit, als je op een object een tik geeft gaat die (het object) resoneren op zijn eigen resonantiefrequentie.
Zou wat zijn zeg:
Je tikt een stemvork aan met een ijzeren stokje, geeft hij de A aan, en als je met een houten stokje tikt dat hij de C aangeeft.

-
Nee, volgens wp handboek misschien niet. Alleen ik geloof ook niet zo dat het gigantisch veel uitmaakt.Riël schreef:?canonballman schreef:Nee, een GOUDEN hamertje!Riël schreef:Ik kan 'm denk ik ook met de occiloscoop testen? Je moet toch met een koperen hamertje naast de sensor tikken?![]()
Dat koper was toch geen onzin?
die 7500Hz kloppen wel. Denk dat als je met een hamer ernaast slaat dat je zoveel geluid produceerd dat er ook wel even een frequentie erbij zit wat de pingelsensor en daarmee de onsteking in werking zet.
Maar of het materiaal zoveel invloed heeft. Geen idee.
Maar of het materiaal zoveel invloed heeft. Geen idee.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Koper is om contactcorrosie op aluminium-legering cilinderkop te voorkomen. Zachtjes tikken op de kop en kijken met strobo of ontsteking verlaat wordt.
Pingelen/ detonatie heeft frequentiebereik van 5-25kHz. Bij gtt idd rond 7.5kHz.
Een pingelsensor op een GTT is geen vrijbrief dat de motor onder geen enkele omstandigheid zal pingelen! Het is een risicobeperker!
Pingelen/ detonatie heeft frequentiebereik van 5-25kHz. Bij gtt idd rond 7.5kHz.
Een pingelsensor op een GTT is geen vrijbrief dat de motor onder geen enkele omstandigheid zal pingelen! Het is een risicobeperker!
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
strobo=oscilloscoop neem ik aan?
En speedline helpt weer eens alle misverstanden uit het topic

-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Stobo=Stroboscoop. Op het moment dat de motor draait krijg je een constant lichtbeeld, iedere keer dezelfde tijd tussen lichtflitsen. Als je door het testen van je pingelsensor nu iets later een beeld krijgt weet je dat ie werkt. En ja dat valt op. Een occiloscoop zou ook kunnen maar lang niet iedereen heeft zo'n ding. een strobe gebruik je ook om ontstekingstijdstip te controleren m.b.v. je vliegwiel.Joost (DoubleYou) schreef:strobo=oscilloscoop neem ik aan?
Please correct me if i'm wrong maar volgens mij werkt het zo.
GR.Frits
Project: GTT Blue Sport
Dat moet kloppen ja.
Nee, zo werkt het niet helemaal.Frits schreef:Stobo=Stroboscoop. Op het moment dat de motor draait krijg je een constant lichtbeeld, iedere keer dezelfde tijd tussen lichtflitsen. Als je door het testen van je pingelsensor nu iets later een beeld krijgt weet je dat ie werkt. En ja dat valt op. Een occiloscoop zou ook kunnen maar lang niet iedereen heeft zo'n ding. een strobe gebruik je ook om ontstekingstijdstip te controleren m.b.v. je vliegwiel.Joost (DoubleYou) schreef:strobo=oscilloscoop neem ik aan?
Please correct me if i'm wrong maar volgens mij werkt het zo.
GR.Frits
Je zet een klem op de eerste bougiekabel. Deze klem is verbonden met de stroboscoop. Zodra er een spanning door de bougiekabel gaat (dus als ie vonkt) dan krijg je een soort van inductiespanninkje op die klem, en exact op dat moment flitst de lamp.
Die flitslamp mik je op het vliegwiel. Daar staat een markeringsstreepje, die dus alleen opvalt als de lamp flitst. Valt het streepje precies op 0 dan vonkt ie dus exact op 0 graden. Valt het streepje enkele graden ervoor dan zie je hoe vroeg hij ingesteld is.
Wat je dus moet zien als je een klap met de hamer geeft is dat het streepje in een keer een stuk opschuift, en dan moet ie langzaam weer terug naar zijn normale vervroeging kruipen. Dan werkt 't.
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
We bedoelen hetzelfde maar mijn uitleg is een stuk minder duidelijk. Bedankt Riel. 

Project: GTT Blue Sport
Je kan wel zien dat Riël PTH doet, die kan dat ff een partij goed uitleggen zeg 
Maar ik had de uitleg van frits ook al begrepen
De goede verstaander heeft maar een half woord nodig, of zoiets

Maar ik had de uitleg van frits ook al begrepen

De goede verstaander heeft maar een half woord nodig, of zoiets

Ja ik zat een beetje met dat constant lichtbeeld... 

ik ben ook nog op zoek naar een pingelsensor voor een 209 ontsteking wie heeft er nog iets?
en nog een vraag kan je ook een sensor van een ander type renault nemen?
het lijkt mij dat al die sensors zòn beetje hetzelfde signaal aan je ontsteking afgeven.
en nog een vraag kan je ook een sensor van een ander type renault nemen?
het lijkt mij dat al die sensors zòn beetje hetzelfde signaal aan je ontsteking afgeven.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
wat kost zòn ding eigenlijk nieuw bij de dealert??
veel
Ik schat 150 euro ofzo?
Ik schat 150 euro ofzo?
kan ook type van andere renault nemen?
Ik zou niet weten wat er anders aan zou moeten zijn behalve misschien het stekkertje aan het uiteinde. Het is eigenlijk een heel simpel stukje techniek...
Dus go for it zou ik zeggen. Welke andere Reno heb je in gedachten dan?
Dus go for it zou ik zeggen. Welke andere Reno heb je in gedachten dan?
geen idee tips?
R11 Turbo is de eerste die in me opkomt...
heeft er iemand anders nog tips over evt uit te wisselen pingelsensoren r11 turbo`s liggen nu ook niet op elke sloperij.
ik doel eigenlijk meer op atmosferische motoren van renault of misschien volvo of zo?
ik doel eigenlijk meer op atmosferische motoren van renault of misschien volvo of zo?
-
Ik kreeg eerst te horen dat het ding voor een gtt 52euro moest kosten,later belde de dealer op om te zeggen dat het 79euro was
Dan maar 2e hands voor de helft vd nieuwprijs

Dan maar 2e hands voor de helft vd nieuwprijs