Renault Clio 1.5 dCi 80 pk 2002 tunen...

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Anonymous

Op dit moment overweeg ik om m'n nieuwe Clio Initiale (sinds eergisteren) te laten chippen.

De motor produceert standaard 80pk/59kW en 180 Nm bij 2000/min.
Na de ingreep zou dit 102pk/75kW en 225 Nm bij 2050/min moeten zijn.

Een leuke extraatje, terwijl je naar mijn idee niet teveel vraagt van het blok. Wat ik me echter afvraag is wat nou precies het verschil is tussen de 80 pk motor en de net nieuwe 100pk motor in de Clio.

De motor inhoud en overige gegevens zijn gelijk volgens de renault site. Enig verschil zijn de prestaties. Wat mij namelijk opvalt is dat de eigenschappen van de gechipte 80 pk versie heel mooi overeenkomen met de standaard eigenschappen van de 100pk versie. Ergens bekruipt me daarom ook het idee dat het enige verschil tussen het 80 pk blok en een 100 pk blok het motormanagement is.

Klopt dit of is er meer aan de hand. (Zoals de 65 pk versie, deze heeft geen intercooler terwijl de 80 pk deze wel heeft.)
Derby

moet je eens kijken naar vrachtwagen motoren:

Cummins ISM305 6 11 4 optie 305/1900 1250/1200
Cummins ISM305-ESP 6 11 4 optie 305/1900 1700/1200
Cummins ISM305 6 11 4 optie 305/1900 1550/1200
Cummins ISM340 6 11 4 optie 340/1900 1700/1200
Cummins ISM380 6 11 4 optie 380/1900 1825/1200
Cummins ISM405 6 11 4 optie 405/1900 2000/1200
Cummins ISM440 6 11 4 optie 440/1900 2100/1200
Merk, type aantal cil., displacement, uitlaatrem, vemrogen/rpm, koppel/rpm
Alles wat daaraangepast wordt is het motormanagement, dus je zat met je idee in de goede richting.

Derby
turboman
Contacteer:

turbodiesel toch? (met intercooler)... ben niet zo bekend met diesels... Wel mooie waarde (ruim 100 pk).... Ik zou 'm dan ook op een dynojet gooien om te kijken hoe het koppelverloop is en dat er geen dip is...
Anonymous

Blijft alleen nog het punt over dat het een lease auto is. En dat de auto dus niet van mij is. Op sites van tuning bedrijven lees je dat het allemaal ok blijft zolang je maar niet teveel gaat pushen en dat hun standaard chip opties ruim binnen de marges van de motor blijven.

Iemand hier enige ervaring mee?

Wat zijn nou werkelijk de technische gevolgen van een chip actie?

Bij Renault verknal je met chippen gelijk de fabrieksgarantie en dat is zonde. Nu schijn je dit te kunnen verzekeren bij de meeste goeie tuning bedrijven. Dekt dit de lading?

Zijn er andere mensen die een lease auto getuned hebben en wat zijn de ervaringen hier mee?

Ik zit zelf overigens te kijken naar een bedrijfje met de naam wetteraur. Volgens hun site hebben ze ieder model op de rollerbank gehad om te testen hoe de prestaties over het gehele vlak zijn. ( Stonden allemaal 3d grafiekjes bij. )

Wat ik er van begreep was dat het geen kwaad kon, en dat je meer vermogen kreeg zonder gaten. Maar ja, die lui verkopen het spul zelf...
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

The-DDD schreef:Wat ik me echter afvraag is wat nou precies het verschil is tussen de 80 pk motor en de net nieuwe 100pk motor in de Clio.

De motor inhoud en overige gegevens zijn gelijk volgens de renault site. Enig verschil zijn de prestaties. Wat mij namelijk opvalt is dat de eigenschappen van de gechipte 80 pk versie heel mooi overeenkomen met de standaard eigenschappen van de 100pk versie. Ergens bekruipt me daarom ook het idee dat het enige verschil tussen het 80 pk blok en een 100 pk blok het motormanagement is.

Klopt dit of is er meer aan de hand. (Zoals de 65 pk versie, deze heeft geen intercooler terwijl de 80 pk deze wel heeft.)
De 100pk-versie heeft ook een variabele nozzle turbo. http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=11898
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Anonymous

Ik zeg, dank je vriendelijk. :)

Had al zo'n vermoeden dat er meer aan de hand moet zijn. Nu alleen nog even uitzoeken wat in godsnaam een variabele nozzle turbo is. (Zal wel iets met een variabele lucht inlaat zijn ofzo.)

Ja, ik weet geen zak van auto techniek. :D
Florus

Je kunt ook een powerbox er in zetten,'k heb een astra 2.0 di gehad van 82pk,toen een powerbox erin gezet en naar 105pk,was 100% te merken,je krijgt er heel veel koppel bij(en wat zwarte rook :lol: ).
Was zeer eenvoudige montage,plastic kapje demonteren,stekker v/d brandstofpomp eraf trekken en deze in de powerbox pluggen,en de stekker v/d powerbox op de brandstofpomp pluggen(je plugt de box er alsware tussen)

Voordeel van dit systeem is,dat je niets aan de computer hoeft te rommelen,heb je problemen met de auto,dan haal je de box er ff uit en breng je 'm naar de garage,en niemand die het ziet (Y)

En toen ik de auto had verkocht,heb ik de box via Marktplaats weer doorverkocht :wink:

Mijn box kwam bij http://www.efkaimport.nl vandaan
speedline

Ik heb al eens een verhaal gehouden over Dieselchiptuning. Dat kan je opzoeken met de searchfunctie.

Als je zo'n motor wilt chiptunen zal het ongetwijfeld lang goed gaan. Let er alleen op dat de koeling is afgestemd op 80pk aan vermogen. Bij constant zwaar belasten is het een kleine moeite om de olietemperatuur flink te laten stijgen. Als je dat combineert met een overschrijding van de al grote verversingstermijn is dat een potentiele kans op motorschade.

Alles staat of valt met onderhoud en rijstijl.

Je zult ook heel netjes warm moeten rijden. Niet overdreven maar gewoon zoals het hoort. Niet zwaar belasten tot de motor goed opgewarmd is. Je zuigerpen en drijfstanglagers zullen het waarderen. En je turbo houdt van schone luchtfilters. De olie vervuilt ook minder met een schoon luchtfilter btw. Gebruik verder een topkwaliteit motorolie zoals die door Renault is voorgeschreven en vul alleen bij met diezelfde olie.

Ik zal aangeven wat Renault heeft gewijzigd bij de nieuwe 100pk krachtbron, t.o.v. de 82pk krachtbron, om aan het gewenste vermogen en duurzaamheid te komen.

17% efficiëntere tussenkoeler
inspuitdruk 1600Bar i.p.v. 1400Bar
ander model zuiger van kwalitatiever materiaal
zuigerbodemkoeling
VNT turbocompressor

Ik durf te wedden dat er nog meer constructieve maatregelen genomen zijn in de vorm van sterkere zuigerpennen en borging, -drijfstangen en meer en breder contactvlak tussen zuiger en zuigerpen.

Dit verhaal heb ik niet neergezet om iemand er van te weerhouden zijn motor te "chiptunen" maar wees bewust dat je netjes met dit precisiemechaniek moet omgaan. Niet met een getunede motor de verversingsintervallen overschrijden of een beurtje overslaan. Bij dit soort motoren wordt er door de fabrikanten al geadviseerd naar wat technisch mogelijk is. En dikke veiligheidsmarges op de onderhoudstermijn zitten er echt niet op.

Grtz,

Zzpeedie.

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... highlight=
Anonymous

Kijk, nu snap ik er wat meer van. Tnx...

Nu eerst maar is even die auto in gaan rijden voordat ik aan de motor ga zitten. En nog is goed nadenken OF ik er aan wil beginnen.
-=Chuckie=-
Contacteer:

Hoe zit dat als je hem laat chippen met de beurten?
Kan de reno garage het systeem dan nog gewoon uitlezen met de nieuwe chip?
Mijn lease clio (ook 1.5 dci) ken ook wel een oppepper gebruiken is nu wel ingereden :p
Plaats reactie