Materiaal voorbumper

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Plaats reactie
Arjen

Aloha!

Om de voorbumper van mijn 11 te verwijderen moest ik een bout doorslijpen. Deze bout zit vast in de bumper. Ik ga er nu dus een nieuwe bout in lijmen.

Maar weet iemand toevallig van welk materiaal zo'n bumper gemaakt is? Dan kan ik er namelijk ff de juiste lijm voor uitzoeken.

Alvast bedankt.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Arjen schreef:Aloha!

Om de voorbumper van mijn 11 te verwijderen moest ik een bout doorslijpen. Deze bout zit vast in de bumper. Ik ga er nu dus een nieuwe bout in lijmen.

Maar weet iemand toevallig van welk materiaal zo'n bumper gemaakt is? Dan kan ik er namelijk ff de juiste lijm voor uitzoeken.

Alvast bedankt.
Ik denk dat het met lijm voor polyester of glasvezel wel gaat lukken.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
RO 16v

Als de bumper van dat zwarte kunstof is dan heet dat ABS kunstof, een lijm hiervoor is te verkrijgen bij de betere polyester zaken (poly service) of misschien bij de dealer.
Is de bumper van polyester dan kan je gewoon met polyester aan de slag.
Menno

volgens mij is 't op een 11 in ieder geval geen abs, maar een vezelachtig materiaal. Polyester?

Volgens mij was trouwens de R5 uberhaupt de eerste auto met kunstof bumpers, en heeft de 11 hetzelfde materiaal.
Laatst gewijzigd door Menno op zo 14 dec 2003 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
rev it like a rental
Arjen

Ik ga het eerst wel ff met 2 componentenlijm van Bison (een soort Araldite) proberen. Volgens de verpakking is het geschikt voor kunststof en metaal.
Foeke

of DP 490 van 3M, echt een wereld goedje. :worship:

Is geschikt voor veel doeleinden zoals aluminium, RVS, staal maar ook plastics zoals, Carbon Fibre, Polyester Sheet Moulding Compound, Glass Fibre Reinforced Phenolic, ABS, PVC, Azloy, Valox, PMMA, Noryl en meer soorten.
<-------So you know don't mess with a Reno------->
RO 16v

Menno schreef:volgens mij is 't op een 11 in ieder geval abs, maar een vezelachtig materiaal. Polyester?
Als het een vezelachtig materiaal is, is het altijd een termohardende (breekbaar) materiaal soort, o.a. polyester, epoxy, de vezels worden gebuikt om te versterken (iests flexibel) voorbeeld: beton en betonijzer, kunstof soorten met vezels erin zijn altijd te bewerken/verlijmen met polyester, dat is het grote voordeel ervan, het nadeel is dat het snel breekt.

ABS kunstof heeft als kenmerk dat het termoplastisch (flexibel) is, dit soort materiaal wordt o.a. gebruikt op de Clio. Het heeft 2 voordelen: het is fexibel dus kan het terug in vorm komen, een klein deukje in je bumper is zo te verhelpen, verwarmen en er rustig uitwrijven, alleen het kleur verschil blijf over, en het heeft een zeer korte productie tijd (wordt om een mal gezogen), verder heeft het alleen maar nadelen.
Menno

RO 16v schreef:
Menno schreef:volgens mij is 't op een 11 in ieder geval abs, maar een vezelachtig materiaal. Polyester?
Als het een vezelachtig materiaal is, is het altijd een termohardende (breekbaar) materiaal soort, o.a. polyester, epoxy, de vezels worden gebuikt om te versterken (iests flexibel) voorbeeld: beton en betonijzer, kunstof soorten met vezels erin zijn altijd te bewerken/verlijmen met polyester, dat is het grote voordeel ervan, het nadeel is dat het snel breekt.

ABS kunstof heeft als kenmerk dat het termoplastisch (flexibel) is, dit soort materiaal wordt o.a. gebruikt op de Clio. Het heeft 2 voordelen: het is fexibel dus kan het terug in vorm komen, een klein deukje in je bumper is zo te verhelpen, verwarmen en er rustig uitwrijven, alleen het kleur verschil blijf over, en het heeft een zeer korte productie tijd (wordt om een mal gezogen), verder heeft het alleen maar nadelen.
I know.

was een tikfoutje: in ieder geval GEEN abs, maar vezelachtig
rev it like a rental
Plaats reactie