Is het een beetje te doen om een phase 1 gtt blokje om te bouwen naar phase 2????
Ik heb nml. een phase 1 en een phase 2, maar de phase 2 is in mindere staat dan de 1.
Wat kan ik allemaal aanpassen, behalve de ontsteking...( 209 ) Ik moet waarschijnlijk koelvloeistofleidingen gaan aanpassen, of niet?
( GTT ) Een phase 1 blok ombouwen naar phase 2 ??
Niemand?
volgens mij is het wel te doen...
dacht idd alleen de ontsteking anders en de koeling was ook anders.
verder zou ik als je dat doet je bak eraan laten zitten.
dan blijft je drukgroep en je koppelingsplaten lekker zitten want die kan je niet meer gebruiken erna of vergis ik me nu???
dacht idd alleen de ontsteking anders en de koeling was ook anders.
verder zou ik als je dat doet je bak eraan laten zitten.
dan blijft je drukgroep en je koppelingsplaten lekker zitten want die kan je niet meer gebruiken erna of vergis ik me nu???
ik weet het niet, volgens mij kun je het beste alles meteen nalopen, als je met een blokje bezig bent....
Dan ligt ie er toch uit, kun je gelijk alles nalopen en evt. vernieuwen. Anders blijkt later dat dingen toch versleten zijn en loop je te klooien terwijl het blok in de auto ligt.
Dan ligt ie er toch uit, kun je gelijk alles nalopen en evt. vernieuwen. Anders blijkt later dat dingen toch versleten zijn en loop je te klooien terwijl het blok in de auto ligt.
ik weet niet zo goed wat ik nog meer moet vervangen als ik een blok wil reviseren...
van twee een maken moet ie deels uit mekaar en dan alles vervangen wat uit elkaar ging dus de pakkingen.
kleppen enz checken en dan zou ik kijken of ik bij lagers kan komen.
verder weet ik het ook niet..
wanneer reageren de experts???
kleppen enz checken en dan zou ik kijken of ik bij lagers kan komen.
verder weet ik het ook niet..
wanneer reageren de experts???

Lekker phase 1 laten. Minder slangen minder kapot en 't loopt beter ! 

hmmmz, maar een phase 2 turbo gaat langer mee.....toch?



hoezo????

je kan er probleemloos een phase 2 (dus watergekoelde) turbo op zetten. De pingelsensor en de onsteking (209) kun je gewoon omzetten (miscshien moet je wel wat draad tappen voor die sensor) op je phase 1 blok. Ik heb ook altijd zo gereden, en dat gaat heel erg goed! Een phase 1 rijdt wat agressiever. Sowieso je turbo op cup-systeem aansluiten.
bestel gewoon een geheel nieuwe pakking+keerringen set, en een nieuwe koppeling+drukgroep. Nieuwe goeie olie, bougies, bougiekabels, ev. kap en rotor, vervangingsfilter (K&N) in je originele box. Als je blokje nog goed reed kan ie er nog een heeele poos mee vooruit dan!
Phase 1 heeft een andere onstekingskromme dan een Phase 2. Hierdoor is die een stukje agresiever. Alhoewel ik het verschil nog nooit zo 1 2 3 heb kunnen testen. Maar is wel zo.
Pingelsensor hoef je geen draad voor te tappen. Kun je zo in de kop draaien. Echter moet je dan wel een 209 erop zetten. Want 208 heeft wel een aansluiting, maar doet er voor de rest niks mee.
Koelslangen.. Er zijn er een paar anders. Dit omdat de turbo erbij is gekomen, en een antidampbelvat. Daarbij is er een ander expansie vat met 3 aansluitingen ipv 2(er komt een slang bij van het antidampbelvat)
De turbo. Tja, het hoeft niet. Met een gezond verstand kun je met een orginele Phase I turbo ook ver komen. Alleen moet je het beestje wel goed verzorgen. Is alleen olie gesmeerd/gekoeld, en mag je olie dus niet te warm worden anders is je koeling puru voor de turbo. Alhoewel dit volgens mij zo goed als nooit voorkomt. Maar beetje voorzichtig warm en koud rijden, en een phase 1 turbo gaat echt wel lang mee.
Uitlaatspruitstuk is ook anders. Phase I heeft een dunnere wand en wil dan nog wel eens gaan scheuren. Omzetten van phase II is wel een goed plan.
Intern is er vrij weinig veranderd, op 1 ding na. De kop is ietsjes anders. De klepzittingen van een phase I hebben een hoek van 90 graden terwijl de phase II een hoek hebben van 120. Hoeveel verschil het maakt, geen idee. Maar het zal niet voor niks aangepast zijn.
Over reviseren van je blok. Ik zou het eerst eens uit elkaar draaien en bekijken. Vaak zijn de zuigers en bussen nog in een bruikbare staat. Wat ik wel zou doen dan is het hele zaakje volledig strippen. Bussen eventueel stralen(blank maken) van buiten. Want hier zit meestal behoorlijke roest aanslag op, en dat bevorderd de koeling niet echt.
Zuigers ontdoen van zuiger veren en goed schoonmaken. Eerst in de benzine, en dan eventueel met een leuk goedje. Ik heb toen een soort chroompolish gebruikt. Alle aanslag kwam van de zuigers af en ze werden mooi schoon en zo glad als het huidje van een.. je kent het wel
Eventueel afhankelijk van de staat vna de zuigerveren nieuwe erop zetten. Maar wel angepaste zuigerveren, of de stootrand boven aan de bus weg halen.
Cyllinderkop eerst goed schoonmaken, en dan kijken hoe de klepzetels zijn, en de geleiders. Indien nodig laten vervangen. Maar zowiezo altijd vlakken.
En persoonlijk zou ik zowiezo de klepzittingen opnieuw laten slijpen net als de kleppen. Weet je wel dat het goed zit.
Kleppen ook even goed schoonmaken. beetje "tape"op de steel en inspannen in een kolomboor. Standje draaien en met een schuur papiertje even schoonmaken. Aanslag weg halen dus. Daarna met die chroompolish helemaal schoonmaken en standje op heeel hoog en polijsten die zooi. Dat het lekker smooth word.
Drijfstang-, krukaslagers, keeringen, nokkenas ketting + spanner, en pakkingen gewoon allemaal vervangen.
Wel krukas even nakijken of die nog goed is.
Als ik jou was, zou ik ook het blok heel goed schoonmaken, net als carterpan, klepdeksel en beugeltjes. En deze spuiten. Is wel een dagje extra werk, maar dat ziet wel een stukje mooier uit onder de kap.
greetz en succces
Pingelsensor hoef je geen draad voor te tappen. Kun je zo in de kop draaien. Echter moet je dan wel een 209 erop zetten. Want 208 heeft wel een aansluiting, maar doet er voor de rest niks mee.
Koelslangen.. Er zijn er een paar anders. Dit omdat de turbo erbij is gekomen, en een antidampbelvat. Daarbij is er een ander expansie vat met 3 aansluitingen ipv 2(er komt een slang bij van het antidampbelvat)
De turbo. Tja, het hoeft niet. Met een gezond verstand kun je met een orginele Phase I turbo ook ver komen. Alleen moet je het beestje wel goed verzorgen. Is alleen olie gesmeerd/gekoeld, en mag je olie dus niet te warm worden anders is je koeling puru voor de turbo. Alhoewel dit volgens mij zo goed als nooit voorkomt. Maar beetje voorzichtig warm en koud rijden, en een phase 1 turbo gaat echt wel lang mee.
Uitlaatspruitstuk is ook anders. Phase I heeft een dunnere wand en wil dan nog wel eens gaan scheuren. Omzetten van phase II is wel een goed plan.
Intern is er vrij weinig veranderd, op 1 ding na. De kop is ietsjes anders. De klepzittingen van een phase I hebben een hoek van 90 graden terwijl de phase II een hoek hebben van 120. Hoeveel verschil het maakt, geen idee. Maar het zal niet voor niks aangepast zijn.
Over reviseren van je blok. Ik zou het eerst eens uit elkaar draaien en bekijken. Vaak zijn de zuigers en bussen nog in een bruikbare staat. Wat ik wel zou doen dan is het hele zaakje volledig strippen. Bussen eventueel stralen(blank maken) van buiten. Want hier zit meestal behoorlijke roest aanslag op, en dat bevorderd de koeling niet echt.
Zuigers ontdoen van zuiger veren en goed schoonmaken. Eerst in de benzine, en dan eventueel met een leuk goedje. Ik heb toen een soort chroompolish gebruikt. Alle aanslag kwam van de zuigers af en ze werden mooi schoon en zo glad als het huidje van een.. je kent het wel
Eventueel afhankelijk van de staat vna de zuigerveren nieuwe erop zetten. Maar wel angepaste zuigerveren, of de stootrand boven aan de bus weg halen.
Cyllinderkop eerst goed schoonmaken, en dan kijken hoe de klepzetels zijn, en de geleiders. Indien nodig laten vervangen. Maar zowiezo altijd vlakken.
En persoonlijk zou ik zowiezo de klepzittingen opnieuw laten slijpen net als de kleppen. Weet je wel dat het goed zit.
Kleppen ook even goed schoonmaken. beetje "tape"op de steel en inspannen in een kolomboor. Standje draaien en met een schuur papiertje even schoonmaken. Aanslag weg halen dus. Daarna met die chroompolish helemaal schoonmaken en standje op heeel hoog en polijsten die zooi. Dat het lekker smooth word.
Drijfstang-, krukaslagers, keeringen, nokkenas ketting + spanner, en pakkingen gewoon allemaal vervangen.
Wel krukas even nakijken of die nog goed is.
Als ik jou was, zou ik ook het blok heel goed schoonmaken, net als carterpan, klepdeksel en beugeltjes. En deze spuiten. Is wel een dagje extra werk, maar dat ziet wel een stukje mooier uit onder de kap.
greetz en succces
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Als die hoek groter is zal in principe het raakvlak van de klep en de kop groter zijn, dus betere afdichting en minder kracht per opp. Zit dit zo? Heb het nog nooit bekeken...
Raak vlak kun je vergroten, maar is ook mogelijk met 90 graden. Raakvlak moet ongeveer 1,5 mm zijn. Dit geld voor zowel 90 als 120 graden in de boeken.Riël schreef:Als die hoek groter is zal in principe het raakvlak van de klep en de kop groter zijn, dus betere afdichting en minder kracht per opp. Zit dit zo? Heb het nog nooit bekeken...
Ik denk dat het eerder te maken heeft met de airflow. Het beste is een multi-angle ervan te maken. Maar dat is als je echt elk grammetje vermogen gaat zoeken.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Ik zou je adviseren om toch het phase 1 uitlaatspruitstuk te gebruiken. Want de wand is ietsje dunner en dat scheelt dus echt in de pk's. (vraag maar aan ervaren 5 Tuners)Michel S. schreef:
Uitlaatspruitstuk is ook anders. Phase I heeft een dunnere wand en wil dan nog wel eens gaan scheuren. Omzetten van phase II is wel een goed plan.
Wat wel heel belangrijk is is dat je de steun die naast de turbo zit blijft gebruiken. Deze steun word vaak "vergeten" want de turbo los halen met die steun daar is echt een klote werkje en voor hele kleine handjes.
Maar zonder die steun scheurt je phase 1 uitlaatspruitstuk 2 keer zo snel.
Rick.
Drive it like you stole it
Daarbij heb ik ook nog nooit een scheur in t'spruitstuk gehad (phase 1). Ik heb dan ook altijd die steun gemonteerd idd.
heb je enig idee wat deze onderdelen kosten??Michel S. schreef: Drijfstang-, krukaslagers, keeringen, nokkenas ketting + spanner, en pakkingen gewoon allemaal vervangen.
zodat een beetje rekening kan houden met de kosten?
Verzwaarde koppeling/drukgroepset van LUC voor 130 euro. Niet voor de extreem getunede bolides, maar je kan er weer een aantal jaar mee vooruit.
Hehe jij hebt nooit de kop gezien van een GTT? gaat nooit lukken man.
Bovendien haal je daar niet zo heel veel winst uit omdat je al een turbo hebt voor de vulling...
Weet iemand trouwens wat zuigerveren los kosten bij ome Renault?
Bovendien haal je daar niet zo heel veel winst uit omdat je al een turbo hebt voor de vulling...
Weet iemand trouwens wat zuigerveren los kosten bij ome Renault?