( GTT ) Een phase 1 blok ombouwen naar phase 2 ??

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Is het een beetje te doen om een phase 1 gtt blokje om te bouwen naar phase 2????
Ik heb nml. een phase 1 en een phase 2, maar de phase 2 is in mindere staat dan de 1.
Wat kan ik allemaal aanpassen, behalve de ontsteking...( 209 ) Ik moet waarschijnlijk koelvloeistofleidingen gaan aanpassen, of niet?
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Niemand?
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

volgens mij is het wel te doen...
dacht idd alleen de ontsteking anders en de koeling was ook anders.
verder zou ik als je dat doet je bak eraan laten zitten.
dan blijft je drukgroep en je koppelingsplaten lekker zitten want die kan je niet meer gebruiken erna of vergis ik me nu???
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

ik weet het niet, volgens mij kun je het beste alles meteen nalopen, als je met een blokje bezig bent....
Dan ligt ie er toch uit, kun je gelijk alles nalopen en evt. vernieuwen. Anders blijkt later dat dingen toch versleten zijn en loop je te klooien terwijl het blok in de auto ligt.
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

wat ga je allemaal vervangen dan?
denk dat dit behoorlijk afhangt van je budget...
- pakkingen
- lagers
- ....???
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

ik weet niet zo goed wat ik nog meer moet vervangen als ik een blok wil reviseren...
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

van twee een maken moet ie deels uit mekaar en dan alles vervangen wat uit elkaar ging dus de pakkingen.
kleppen enz checken en dan zou ik kijken of ik bij lagers kan komen.
verder weet ik het ook niet..
wanneer reageren de experts??? :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Lekker phase 1 laten. Minder slangen minder kapot en 't loopt beter ! ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

hmmmz, maar een phase 2 turbo gaat langer mee.....toch?
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

hangt van de bestuurder af
There will be plenty of time to rest when your dead
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

:lol: :lol: :D
hoezo???? >-)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

je kan er probleemloos een phase 2 (dus watergekoelde) turbo op zetten. De pingelsensor en de onsteking (209) kun je gewoon omzetten (miscshien moet je wel wat draad tappen voor die sensor) op je phase 1 blok. Ik heb ook altijd zo gereden, en dat gaat heel erg goed! Een phase 1 rijdt wat agressiever. Sowieso je turbo op cup-systeem aansluiten.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

bestel gewoon een geheel nieuwe pakking+keerringen set, en een nieuwe koppeling+drukgroep. Nieuwe goeie olie, bougies, bougiekabels, ev. kap en rotor, vervangingsfilter (K&N) in je originele box. Als je blokje nog goed reed kan ie er nog een heeele poos mee vooruit dan!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

geen lagers erbij riel??
en wat kost zo een grap ongeveer dan???
fase 1 blok ziet er beter uit dus de fase twee turbo en ontsteking erop en alles schoonmaken en vervangen en gaan met die banaan begrijp ik?
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Phase 1 heeft een andere onstekingskromme dan een Phase 2. Hierdoor is die een stukje agresiever. Alhoewel ik het verschil nog nooit zo 1 2 3 heb kunnen testen. Maar is wel zo.

Pingelsensor hoef je geen draad voor te tappen. Kun je zo in de kop draaien. Echter moet je dan wel een 209 erop zetten. Want 208 heeft wel een aansluiting, maar doet er voor de rest niks mee.

Koelslangen.. Er zijn er een paar anders. Dit omdat de turbo erbij is gekomen, en een antidampbelvat. Daarbij is er een ander expansie vat met 3 aansluitingen ipv 2(er komt een slang bij van het antidampbelvat)

De turbo. Tja, het hoeft niet. Met een gezond verstand kun je met een orginele Phase I turbo ook ver komen. Alleen moet je het beestje wel goed verzorgen. Is alleen olie gesmeerd/gekoeld, en mag je olie dus niet te warm worden anders is je koeling puru voor de turbo. Alhoewel dit volgens mij zo goed als nooit voorkomt. Maar beetje voorzichtig warm en koud rijden, en een phase 1 turbo gaat echt wel lang mee.

Uitlaatspruitstuk is ook anders. Phase I heeft een dunnere wand en wil dan nog wel eens gaan scheuren. Omzetten van phase II is wel een goed plan.

Intern is er vrij weinig veranderd, op 1 ding na. De kop is ietsjes anders. De klepzittingen van een phase I hebben een hoek van 90 graden terwijl de phase II een hoek hebben van 120. Hoeveel verschil het maakt, geen idee. Maar het zal niet voor niks aangepast zijn.

Over reviseren van je blok. Ik zou het eerst eens uit elkaar draaien en bekijken. Vaak zijn de zuigers en bussen nog in een bruikbare staat. Wat ik wel zou doen dan is het hele zaakje volledig strippen. Bussen eventueel stralen(blank maken) van buiten. Want hier zit meestal behoorlijke roest aanslag op, en dat bevorderd de koeling niet echt.

Zuigers ontdoen van zuiger veren en goed schoonmaken. Eerst in de benzine, en dan eventueel met een leuk goedje. Ik heb toen een soort chroompolish gebruikt. Alle aanslag kwam van de zuigers af en ze werden mooi schoon en zo glad als het huidje van een.. je kent het wel

Eventueel afhankelijk van de staat vna de zuigerveren nieuwe erop zetten. Maar wel angepaste zuigerveren, of de stootrand boven aan de bus weg halen.

Cyllinderkop eerst goed schoonmaken, en dan kijken hoe de klepzetels zijn, en de geleiders. Indien nodig laten vervangen. Maar zowiezo altijd vlakken.
En persoonlijk zou ik zowiezo de klepzittingen opnieuw laten slijpen net als de kleppen. Weet je wel dat het goed zit.
Kleppen ook even goed schoonmaken. beetje "tape"op de steel en inspannen in een kolomboor. Standje draaien en met een schuur papiertje even schoonmaken. Aanslag weg halen dus. Daarna met die chroompolish helemaal schoonmaken en standje op heeel hoog en polijsten die zooi. Dat het lekker smooth word.

Drijfstang-, krukaslagers, keeringen, nokkenas ketting + spanner, en pakkingen gewoon allemaal vervangen.
Wel krukas even nakijken of die nog goed is.

Als ik jou was, zou ik ook het blok heel goed schoonmaken, net als carterpan, klepdeksel en beugeltjes. En deze spuiten. Is wel een dagje extra werk, maar dat ziet wel een stukje mooier uit onder de kap.

greetz en succces
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als die hoek groter is zal in principe het raakvlak van de klep en de kop groter zijn, dus betere afdichting en minder kracht per opp. Zit dit zo? Heb het nog nooit bekeken...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Riël schreef:Als die hoek groter is zal in principe het raakvlak van de klep en de kop groter zijn, dus betere afdichting en minder kracht per opp. Zit dit zo? Heb het nog nooit bekeken...
Raak vlak kun je vergroten, maar is ook mogelijk met 90 graden. Raakvlak moet ongeveer 1,5 mm zijn. Dit geld voor zowel 90 als 120 graden in de boeken.

Ik denk dat het eerder te maken heeft met de airflow. Het beste is een multi-angle ervan te maken. Maar dat is als je echt elk grammetje vermogen gaat zoeken.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Michel S. schreef:
Uitlaatspruitstuk is ook anders. Phase I heeft een dunnere wand en wil dan nog wel eens gaan scheuren. Omzetten van phase II is wel een goed plan.
Ik zou je adviseren om toch het phase 1 uitlaatspruitstuk te gebruiken. Want de wand is ietsje dunner en dat scheelt dus echt in de pk's. (vraag maar aan ervaren 5 Tuners)

Wat wel heel belangrijk is is dat je de steun die naast de turbo zit blijft gebruiken. Deze steun word vaak "vergeten" want de turbo los halen met die steun daar is echt een klote werkje en voor hele kleine handjes.

Maar zonder die steun scheurt je phase 1 uitlaatspruitstuk 2 keer zo snel.

Rick.
Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Daarbij heb ik ook nog nooit een scheur in t'spruitstuk gehad (phase 1). Ik heb dan ook altijd die steun gemonteerd idd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

Michel S. schreef: Drijfstang-, krukaslagers, keeringen, nokkenas ketting + spanner, en pakkingen gewoon allemaal vervangen.
heb je enig idee wat deze onderdelen kosten??
zodat een beetje rekening kan houden met de kosten?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ketting + spanner iets van 50 euro
lagers samen ook zo iets
onderblok + koppakking set iets van 120 euro

totaal een 220 euro dus
:wink:
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

das niet verkeerd denk dat we de koppelingsplaten en drukgroep ook meteen meepakken alleen die waren een stukkie duurder geloof ik.......
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik heb nog wel een bijna nieuwe set liggen voor 50 euro
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

eh........abel wij babbelen ff verder op msn :p
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Verzwaarde koppeling/drukgroepset van LUC voor 130 euro. Niet voor de extreem getunede bolides, maar je kan er weer een aantal jaar mee vooruit.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

nu we dan toch bezig zijn....is het op de een of andere manier mogelijk om er een 16v kop op te krijgen?
dus een 1.4 16v turbo????
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hehe jij hebt nooit de kop gezien van een GTT? gaat nooit lukken man.
Bovendien haal je daar niet zo heel veel winst uit omdat je al een turbo hebt voor de vulling...

Weet iemand trouwens wat zuigerveren los kosten bij ome Renault?
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

heb idd nog nooit een kop van gtt gezien :p denk wie weet bestaat er zo een andere kop die erop kan maar helaas....
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

En een 16V heeft met turbo weinig tot geen extra nut t.o.v een 8V.. omdat de turbo de lucht er wel inperst...

En de uitlaat klep is ook wel aardig groot hoor ;)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

een gt turbo heeft net als bij jouw 1.4 een onderliggende nokken as.. dus dat wordt zowiezo wat lastig
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Abel, anders lees je andermans post ook ff ipv dat nablaten....

Lezen :p
Plaats reactie