[5] Andere kabelboom

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
iwi

binnenkort wil ik een ander dashboard in m'n 5 puzzelen. Ik heb op dit moment nog gewoon het dash van een 5 TL, lekker zimpel; snelheidsmeter en wat controle lichtjes (die je overigens alleen 's avonds kan waarnemen :worship: ). Nu heb ik al een ander dash en het klokkenspel van een GTX (er zit nu ook een GTX-blok in). Omdat de meters en controle lampjes en dergelijke bestwel verschillen van een GTX met die van een TL vroeg ik me af of het misschien makkelijk is om een kabelboom van een GTX over te knutselen?
Is het uberhaubt makkelijk om een kabelboom te vervangen? Wat moet je aanpassen (zekeringen kast? kachel?)? Is een kabelboom makkelijk te krijgen (nieuw of 2e hands) en wat moet zo boompje ongeveer kosten?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden, zodat ik een beetje minder leek word... :beer:
Matijs
Contacteer:

Kabelboom zou ik dan ook uit een sloop GTX halen. Heb je met het GTX blok ook al een GTX kabelboom in de motorruimte liggen, of is dat nog de TL boom?
De kabelbomen van de motor, het dashboard en de rest van de auto zijn verbonden met een aantal grote stekkers. Het is dus mogelijk deze onafhankelijk van elkaar te vervangen. Je haalt dus die stekkers los (in de hoeken onder het dashboard) en dan haal je je tellerbak en dashboard eruit. Dan maak je die kabelboom los van je dashboard en knoop je die ander eraan. Het is waarschijnlijk niet nodig de zekeringkast ook te vervangen. Misschien dat er wel hier en daar iets moet worden aangepast, maar dat moet met een electrisch schema in de hand allemaal wel lukken.
Dan hang je de dash weer terug en sluit je de GTX tellerbak aan. Stekkers weer met de rest van de auto verbinden, en dan zou het allemaal moeten werken.
Maar houd er rekening mee dat het in de praktijk natuurlijk nooit zo makkelijk gaat als op papier. Vooral het dashboard eruit halen gaat de eeste keer nooit zo soepel. Pas als je het een paar keer gedaan hebt (? :p ) krijg je er handigheid in. Dus eerst oefenen op de sloop, om de kabelboom te bemachtigen :)
Maar met een beetje vloeken en vooral geen haast kom je er altijd wel uit.
iwi

Ik weet eigenlijk niet meer precies wat er is overgegaan van de GTX naar de TL qua kabels. En dat dasboars eruit halen... ik heb het laatst bij een GTT gedaan. Daar wordt je inderdaad niet vrolijk van. Daarom dacht ik eraan om een verse boom te bestellen, als die nog gelevert worden. Maar het legt er natuurlijk wel aan wat dat gaat doen in € :)
RO 16v

iwi schreef:Maar het legt er natuurlijk wel aan wat dat gaat doen in € :)
Als je het hoort kan je rikketik er mee kappen, orginele kabelbomen zijn zeeeer duur.
Matijs
Contacteer:

Zal wel niet meer te leveren zijn, en zo wel, dan zal het wel weer een asociaal bedrag zijn. Zou ik niet aan beginne. Beter een nette sloper vinden. Evt. kan je de kabelboom nog even nalopen en hier en daar netjes maken voor je hem erin zet...
Plaats reactie