[5]HELP! Net een voor APK keuring gehad EN was niet zo best

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Hallo allemaal die dit lezen, 8)

Ik heb net een voor-apk keuring gehad van mijn R5 GT-turbo(sorry, was vergeten dat ik 2 auto's ff had :wink: ) en die lijst was niet superlang, maar wel met een paar grote dingen,

Hieronder het lijstje:
-Dwarsbalk linksvoor rot!
-Remslang Linksvoor aan zijn einde
- Rechtervoorwiel loopt tegen remslang
-Knipperlicht linksvoor
-Breedstraler doen niets
-Grootlicht doet het niet
-CO2 te hoog
-Achterdemper lek

En dan nu de vragen:
- Dwarsbalk linksvoor rot, Ik wil dan die balk maar gaan vervangen, maar wie weet hoe je er aan kan komen? ik heb op http://www.auto-onderdelen.com gekeken maar kon het zo gauw niet vinden. WIE KAN ME HIERMEE HELPEN?
-Voor de remslangen ga ik een complete sparcoset kopen dus dat moet lukken,
-remslang bij rechter voorwiel even omleggen
-Ik hoop dat het knipperlicht een lampje is :wink:
-Moeten de breedstralers echt werken? want ik heb ze er nu nog onder, maar ze gaan toch wijken voor een nieuwe bumper.
-CO2 is toch gewoon af te stellen?
- En bedankt Mrtn, ik moet de achterdemper vervangen, maar wist niet zeker of de phase 1 gelijk aan 2 is. Volgens hem wel dus een nieuwe sebring besteld.


Wie kan me helpen met deze paar vragen?
ik ben uwer eeuwig dankbahr.

Groeten,

Erik Olijnsma
Laatst gewijzigd door Erik Olijnsma op ma 1 dec 2003 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

Breedstralers moeten werken. Wat op de auto zit moet het ook doen.

Maar dit betreft een Clio 2 ph.1 ? En dan de dwarsbalk verrot !? Dat mag toch niet !
[edit]is dus voor 5gtt...misschien ff handig om in topic titel te zetten ?
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Jasper16v schreef:Breedstralers moeten werken. Wat op de auto zit moet het ook doen.

Maar dit betreft een Clio 2 ph.1 ? En dan de dwarsbalk verrot !? Dat mag toch niet !
[edit]is dus voor 5gtt...misschien ff handig om in topic titel te zetten ?
lees
Renault Clio 1.6 RT AC 1999
Renault 5 GT Turbo 1987 Orig. NL

kieke :lol:
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

die mist lampen moet je er gewoon kompleet uit je bumper halen dan is dat ook apk goed die zijn namelijk niet verplicht

maar als ze er op zitten moeten ze werken dat staat beschreven in het apk boek
----------------------------------------------------
Rij nooit sneller als je beschermengel vliegen kan!!

2x Renault 5GTT phII / Renault Clio Williams / Renault 21 TQ / Renault 5 SD
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

gille schreef:
Jasper16v schreef:Breedstralers moeten werken. Wat op de auto zit moet het ook doen.

Maar dit betreft een Clio 2 ph.1 ? En dan de dwarsbalk verrot !? Dat mag toch niet !
[edit]is dus voor 5gtt...misschien ff handig om in topic titel te zetten ?
lees
Renault Clio 1.6 RT AC 1999
Renault 5 GT Turbo 1987 Orig. NL

kieke :lol:
jij ook lezen, is ge-edit ;)
ik keek naar avatar...
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

als je de lampjes uit die breedstralers haalt is 't goed.

CO is af te stellen. (wie verzint er toch steeds CO2 ? :( )

Die balk is als plaatdeel wel bij Renault te bestellen, maar je kunt ook gewoon 't rotte gedeelte wegslijpen, en er uit plaatmateriaal iets passends voor maken.
rev it like a rental
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

Menno schreef:als je de lampjes uit die breedstralers haalt is 't goed.
dit is niet goed dan moet je ook de bedrading los uit de unit's halen het mag dan niet aan gesloten zitten

ben bijna apk keurmeester bij een steek proef is dat gewoon afkeur

dus is makkelijker om de lampen er kompleet er uit te halen en dan heb je ook geen gezeur ;)
----------------------------------------------------
Rij nooit sneller als je beschermengel vliegen kan!!

2x Renault 5GTT phII / Renault Clio Williams / Renault 21 TQ / Renault 5 SD
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

aha, zal wel weer eens veranderd zijn. Mij is 't ooit zo opgedragen.
rev it like a rental
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

gelukkig gebeurt dat nooit zo veel in de apk regelgeving :(

blijven klote regels dat apk gebeuren ;)
----------------------------------------------------
Rij nooit sneller als je beschermengel vliegen kan!!

2x Renault 5GTT phII / Renault Clio Williams / Renault 21 TQ / Renault 5 SD
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Inderdaad, je moet de hele units eruit halen om 'm gekeurd te krijgen! :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ok, dan halen we voor de mistlampen de complete constructie eruit, of ik zal kijken of ik het makkelijk kan aansluiten, ff een schakelaar en een rélay'tje en netjes wegwerken is het eerst ook opgelost.

Maar het belangrijkste is toch die dwarsbalk,

Kan iemand mij vertellen wat dat nieuw kost?
Ik kan het wegslijpen en verder lassen, MAAR de roestduivel blijft toch verbonden met de renault en die wil ik zoveel mogelijk verwijderen.
Dus liever vernieuwen dan verlassen, wie kan me helpen aan een ongeveer bedrag en een adres voor datte?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Rick D.
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:48
Locatie: Maarssenbroek

Stuur Cat even een pm voor de dorpels, hij heeft er nog 2 voor mij in bestelling staan. Welke ik niet meer nodig heb.

Dit zijn overzet dorpels..
Benny_R
Berichten: 361
Lid geworden op: do 16 jan 2003 19:59
Locatie: Sittard

http://www.intercarparts.nl/Nederlands/index_ned.htm

Hier vind je de dwarsbalk, leveren binnen 24 uur en dat was bij mij ook echt zo! kijk bij renault->super(ofzoiets)->onderfront! prijs 14,40 euro! bedenk wel dat hier ongeveer dezelfde prijs aan verzendkosten bovenop komen.

Let bij het lassen van die balk goed op, geen centimeters te veel naar links of naar rechts! je subframe komt anders niet meer onder die gaatjes voor uit!

Als ie zegt dat de balk linksvoor rot is hoopik niet voor je dat het plaatje waar ie op zit(dat om de koplamp heen zit) ook rot is. Anders zul je toch even naar de sloop moeten, of bij de dealer...

suc6! :D
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Weet je zeker of hiermee de dwars balk wordt bedoeld, ik heb gisteren dit onderdeel ook gevonden en ik dacht zelf ook dat dit die bewuste dwarsbalk moet zijn, maar het is moeilijk te bepalen,

en dank je zal ik nodig hebben :lol:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Benny_R
Berichten: 361
Lid geworden op: do 16 jan 2003 19:59
Locatie: Sittard

Erg veel dwarsbalken heb je niet, zeker niet aan de voorkant.

Als je gewoon eff de bumper + de zijschermen er afhaalt, zie je gelijk wat je allemaal moet vervangen.
(schrik niet!) :p

Maak er anders een :foto: van! Kunnen de mensen hierje gelijk vertellen wat er allemaal vervangen moet worden en waar je het kunt krijgen.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Vandaag even bij de auto geweest.
Blijkt dat het de linker dwarsbalk is, bij de linker voorste krik-steunpunt is de boel doorgerot en moet er gelast worden, Dus helaas geen mogelijkheid tot vernieuwen.
Laatst gewijzigd door Erik Olijnsma op wo 3 dec 2003 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

olijnsma schreef:Vandaag even bij de auto geweest.
Blijkt dat het de linker dwarsbalk is, bij de linker voorste krik-steunpunt is de boel doorgerot en moet er gelast worden, Dus helaas geen mogelijkheid tot vernieuwen. Verder lijkt de auto scheef! alsof ie van achter behoorlijk is aangereden, en er zit een 2 meter lange lasnaad onder de voorstoel naar achter.

ziet er niet echt goed uit, voor de rest beginnen de dorpels ook te rotten, maar is moeilijk te zien. Waarschijnlijk moeten er ook nog eens nieuwe dorpels in, maar dat is dus vrij normaal.
Het klinkt allemaal niet echt best, hoe lang heb je de wagen al?

Hopelijk is die lasnaad sterk genoeg, is wel erg lang voor die plek. En scheef :s in combinatie met die lasnaad, klinkt eigenlijk als een vroegere aanrijding die gerepareerd is... Ik ben benieuwd wat je nog meer tegenkomt, suc6 met reparatie en dergelijke!
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

ik heb de auto 2 maand, en zodra ik hem had gekocht in de stalling gezet. om in het voorjaar beginnen op te knappen. Verondersteld dat ik wel een redelijk strakke had gekocht, weliswaar met wat werk.


de motor is tip top! en afgesteld door een echte gt-turbo cup fabrieks monteur
Laatst gewijzigd door Erik Olijnsma op wo 3 dec 2003 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Immer wieder die verdammte Holländer
Benny_R
Berichten: 361
Lid geworden op: do 16 jan 2003 19:59
Locatie: Sittard

Krikpunten zijn geen probleem dat ben ik deze week ook aant fixen aan allebei de kanten van de auto.
Als er een stuk bodemplaat rot is dat weg flexen. Krikpunt weg flexen. Dorpel onderste stuk weg flexen. Achterkant van de dorpel inspecteren en zonodig maken, kun je hier mooi de nieuwe dorpel tegenaan zetten. De krikpunten komen aan de andere kant er tegenaan. Nieuw kosten deze 35 euro per stuk bij renault-dealer(vorige week nog gehaald).

Die lasnaad, dat hoeft geen probleem te zijn. als ie maar goed is en goed behandeld tegen roest.

Wat wel erg is (als het echt zo is) is dat de auto scheef is. Ik heb hier bij mezelf ook een klein beetje twijfels over. Maar dan alleen de dwarsbalk voor die ik bedoelde, maar het subframe past precies. dus ben ik even gerust.

Ik ben nog niet zo ver dat ik je kan vertellen of je ermee door moet gaan, maar er gaan carrosseries hier (zonder al te veel roest) voor een prikkie weg.

Een lasapparaat, flex en ruimte zijn de keywords bij zo'n werkzaamheden :D
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

het grote puntis:

daar ben ik het meest mee onbekend, ik kan lassen heb ooit diploma's gehaald. Maar ik durf er zelf niet aan te beginnen.
De rest van de auto wel.

Zelf heb ik tijdeens de rit niets kunnen vernemen van trekken in het stuur. en de montuer wist het ook niet helemaal zeker.
Maar ik op gebied van carroserie een echte dummy.
Overal heb ik kaas van gegeten behalve dat.


In ieder geval is de auto niet scheef, monteur was scheef ofzo, we hebben hem even op de richtbank gehad en daar viel niet op te merken dat ie scheef was, wel lopen beide voorwielen tegen de binnenkant, maar dat is de schuld van de grotere velgjes,
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden
Laatst gewijzigd door Erik Olijnsma op wo 3 dec 2003 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Wel op blijven letten dan he. :wink:
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Turbo Tinus schreef:http://www.marktplaats.nl/markt/autos/r ... ?oudei=120

echt jammer.....
Zeker...... :s
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik red het helaas qua tijd niet meer op, ik zou het echt wel willen, maar kan gewoon niet.
Dus ik heb nu liever dat ie naar iemand gaat waar ie wel de de benodigde aandacht krijgt , want de motor en techniek is toppie!

Wie weet koop ik later ff een turbo of turbo2, gewoon ff doorsparen;-)

Groeten Erik
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

zoals ik lees heb je de nodige kwaliteit om zelf te lassen,en je wou in't voorjaar eraan beginnen,wat houd je tegen,die balk is een fluitje van een cent voor een beetje behendige lasser,dus nie in de verkoop,maar maken die bak.
durf je er nie aan beginnen,er zijn genoeg rtc crew die dat wel voor je doen voor een prijsje.desnoods kom ik hem wel op een dagje lassen,maar zeker houden die bak.
Oproep wil helpt deze jongen met een balk te lassen,of densoods met 2 die balk oplappen
DRINGEND DRINGEND DRINGEND
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

olijnsma schreef:Ik red het helaas qua tijd niet meer op, ik zou het echt wel willen, maar kan gewoon niet.
Dus ik heb nu liever dat ie naar iemand gaat waar ie wel de de benodigde aandacht krijgt , want de motor en techniek is toppie!

Wie weet koop ik later ff een turbo of turbo2, gewoon ff doorsparen;-)

Groeten Erik
toppie motor ,kan je met wat flink werk ook een strakke kas hebben,daarbij zo leer je nog iets over je auto,want er is altijd wel iets dan gerepareerd moet worden,1 les,wat je zelf doet,doe je beter.
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

ff een reply over die scheve lasnaden,dit hoeft nie altijd een scheve auto te zijn,er zijn meerdere oorzaken,een slecht gebruik van krik,dat je bodem beetje verbuigd.
resultaat scheve naad,dit is geen fabeltje.
heb het genoeg gezien.
maar merendeel is er wel iets mee gebeurd,dat hoeft nie altijd dan slechter te zijn hoor
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

We hebben dus de auto op een richtbank gehad, en was niet scheef.

Wat wel zo is is dus het lassen, en ik ontbreek de durf van het lassen, ik kan het misschien wel, ik heb tenslotte ooit jaren geleden tig, mig mag en co2 lassen certificaten gehaald, maar ik durf het echt niet.
Alles aan de auto kan ik doen geen enkel probleem, ben bijvoorbeeld ontzettend goed in het elektronische, daar heb ik dus ook een bedrijf mee opgestart. maar dat lassen....
Ik heb echt de angst dat ik die hele auto ga verkloten.

Groet Erik
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Dan laat je 'm toch gewoon lassen??? :D
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Of oefenen op de auto van de buurvrouw :lol:
Blue Thunder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22

Of gewoon eerst even oefenen op, laten we eens zeggen...., een uitlaat ofzo?? ;)

Zie je zaterdag Matijs??

Grt. Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

:lol:
Ic moed noch ff un woache reechele, waant ic choa nied med die buise in du trijn.
John B
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jul 2003 17:59
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

als ik er de ruimte voor zou hebben had ik hem zonder twijfel van je gekocht.
maar ben het ook met gille eens......het lassen van een auto is echt niet zo moeilijk, dus als ik jou was zou ik het gewoon proberen.
NIET verkopen !!!!!! :D
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Ow ja, hij woont in zwaagwesteind. Daar wonen collega`s van mij. Maar waarom verkopen als je lasdiploma`s hebt. Ik heb geen 1 lasdiploma en heb mijn complete stukken kokerbalk vervangen (volgend jaar opnieuw). En het is goed gelukt. Gewoon proberen en wat kun je er aan verkloten. Niemand ziet er wat van want het zit op de bodem. Ik zou gewoon gaan proberen want: Wie niets probeerd weet ook niets. Go for it (Y)
There will be plenty of time to rest when your dead
Plaats reactie