R1916v ==>clio williams kabelboom
wie weet het verschil tussen een kabelboom uit de 1916v en de clio williams???
kan deze over gezet worden of moet je die van 19 aanpassen ?????
kan deze over gezet worden of moet je die van 19 aanpassen ?????
niemand???
omdat ik er misschien een williams blok in ga hangen
vandaar dat ik de verschillen wil weten en wat ik moet veranderen
groeten ramon16V
vandaar dat ik de verschillen wil weten en wat ik moet veranderen
groeten ramon16V
nagenoeg??? wat moet ik wel aanpassen dan??Bart V schreef:Kan je gewoon je 19 kabelboom voor behouden, je zal dan nagenoeg geen aanpassingen hoeven te verrichten.
Gr Bart
wat ik heb gehoord in de wandel gangen:
compu stekker(draden komen niet over1)?
draden sensoren op andere plek?
De kabelboom en computer kan je gewoon behouden, aangezien dat er alleen een andere chip in moet.ramon16V schreef:wat ik heb gehoord in de wandel gangen:
Welke sensoren??, alles kan je gewoon overzetten en de gene die je niet gebruikt dicht maken, de buitenkant van een 1.8-2.0 zijn gelijk, het is alleen een kwestie van het blok wisselen en alles weer zo aansluiten hoe het zat, chip erin en lopen.
Dus voor de duidelijkheid ouwe blok eruit alle randorganen overzetten en blok weer terug hangen.
Klinkt bekend! 
Weet jij misschien ook wel RO...ik ben nu bezig om mijn nieuwe blok in mn 19 te hangen (nou ja, ga vanavond beginnen), maar op de zijkant van de kop zitten er bij de 19 2 sensoren (aan de kant van thermostaat) bij het nieuwe blok (Clio) zitten hier een Bout en zo'n bout voor een vierkant opzet stuk...deze moet ik er gewoon uitdraaien en dan daar de sensoren indraaien? Lijkt me tenminste dat er geen verschil in de kop zit tussen Clio en 19?

Weet jij misschien ook wel RO...ik ben nu bezig om mijn nieuwe blok in mn 19 te hangen (nou ja, ga vanavond beginnen), maar op de zijkant van de kop zitten er bij de 19 2 sensoren (aan de kant van thermostaat) bij het nieuwe blok (Clio) zitten hier een Bout en zo'n bout voor een vierkant opzet stuk...deze moet ik er gewoon uitdraaien en dan daar de sensoren indraaien? Lijkt me tenminste dat er geen verschil in de kop zit tussen Clio en 19?
Injectoren en drijfstangen P en R zijn identiek.
Williams kent alleen andere kabelboom en computer. Maar oplossing is om Williams eprom in 16v ecu te solderen.
Grtz,
Zzpeedie.
Williams kent alleen andere kabelboom en computer. Maar oplossing is om Williams eprom in 16v ecu te solderen.
Grtz,
Zzpeedie.
Laatst gewijzigd door speedline op ma 10 nov 2003 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
Wat voor BMW injectoren zijn dat dan? In welke modellen zitten deze?jeroen.k schreef:Die andere 2 rijden ok met de P-injectoren rond...dus moet lukken...wellicht gooi ik er ooit nog BMW-injectoren op...(15% meer opbrengst) maar alleen als de huidige het niet aankunnen...
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Niet alleen de opbrenst is belangrijk maar ook de versproeing, het beste kan je kijken naar injectoren van een Renault V6, bestelnummers en type heb ik ergens dus die hou je te goed.jeroen.k schreef:...wellicht gooi ik er ooit nog BMW-injectoren op...(15% meer opbrengst).
Tevens is dit alleen van toepassing als je de hele motor laat aanpakken, op alleen een gebleuprinte motor met nokkenassen zal het haast niks uitmaken, daarbij moet ook je hele brandstof systeem aangepast worden.
-
- Contacteer:
Dan moet de benizinedruk vast omhoog. Nieuw zijn die dingen volgens mij behoorlijk aan de prijs. Als ze in een BMW gemonteerd zijn geweest, is het handig om ze daar dan uit te halen en te reinigen in een ultrasoon badje. Scheelt toch weer aardig wat centen.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Jij rijdt toch nog met een 1.8?? als ik jou was zal ik dan niet eens denken aan injectoren of iets dergelijks, haalt helemaal niks uit, pas wanneer je een serieus getund blok hebt of turbo set, heb je het nodig.
Normaal gesproken ben je aan injectoren (nieuw) min 500 euro kwijt.
Normaal gesproken ben je aan injectoren (nieuw) min 500 euro kwijt.
BMW INJECTOREN HEBBEN 4 "GAATJES" , DIE RENAULT INJECTOREN MAAR TWEE, DUS DAS VOLGENS MIJ WEL GOED...RO 16v schreef:Niet alleen de opbrenst is belangrijk maar ook de versproeing, het beste kan je kijken naar injectoren van een Renault V6, bestelnummers en type heb ik ergens dus die hou je te goed.jeroen.k schreef:...wellicht gooi ik er ooit nog BMW-injectoren op...(15% meer opbrengst).
Tevens is dit alleen van toepassing als je de hele motor laat aanpakken, op alleen een gebleuprinte motor met nokkenassen zal het haast niks uitmaken, daarbij moet ook je hele brandstof systeem aangepast worden.
Ik heb de standaard injectoren laten reinigen met een ultrasoon bad en laten testen...die komen er gewoon in. Alleen als ze het niet blijken te redden komen de BMW injectoren erop...(zijn exact hetzelfde op het voetje na...)
Ze passen ook zonder probleem, versproeing is ook goed, alleen heb je ze niet nodig op een gebleuprinte motor omdat het niks uithaald, de standaard injectoren trekken het nog perfect tot de max.210 pk, daarboven heb je ze wel nodig, uitgaande voor een 2.0.PtrGte schreef:BMW INJECTOREN HEBBEN 4 "GAATJES" , DIE RENAULT INJECTOREN MAAR TWEE, DUS DAS VOLGENS MIJ WEL GOED...RO 16v schreef:Niet alleen de opbrenst is belangrijk maar ook de versproeing, het beste kan je kijken naar injectoren van een Renault V6, bestelnummers en type heb ik ergens dus die hou je te goed.jeroen.k schreef:...wellicht gooi ik er ooit nog BMW-injectoren op...(15% meer opbrengst).
Voor een 1.8 heb je ze nodig boven de 180 pk, dit zijn m'n eigen ondervindingen.
Ik neem ook wel aan dat deze jongens het wel redden...
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/injectorenschoon.jpg[/img]
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/injectorenschoon.jpg[/img]
Natuurlijk redden die het, worden ook gebruikt in een Willy.
Hier een nummer van de injector van Renault 028155724, deze heb ook 4 gaatjes.
Deze heb ik toen gebruikt in m'n 1.8 met +190 pk.
Bij deze ook het bestelnummer: 7700870563 kost 93,54 ex.btw.
Deze dus te gebruiken als je grotere kleppen hebt of zwaar getunde F7P/F7R motoren, voor de Megane heb je weer andere nodig.
Hier een nummer van de injector van Renault 028155724, deze heb ook 4 gaatjes.
Deze heb ik toen gebruikt in m'n 1.8 met +190 pk.
Bij deze ook het bestelnummer: 7700870563 kost 93,54 ex.btw.
Deze dus te gebruiken als je grotere kleppen hebt of zwaar getunde F7P/F7R motoren, voor de Megane heb je weer andere nodig.
Laatst gewijzigd door RO 16v op do 13 nov 2003 8:09, 1 keer totaal gewijzigd.
heb er nog eens over na zitten denken maar denk toch dat ik dit blok erin laat zitten.
alleen dan misschien met webers erop
nu dus volgende vraag:
ik weet dat de compu eruit gaat dan en een onstekings unit erop moet zetten moet ik dan no meer dingen veranderen of is dit genoeg????
nu dus volgende vraag:
ik weet dat de compu eruit gaat dan en een onstekings unit erop moet zetten moet ik dan no meer dingen veranderen of is dit genoeg????
Webers (carburateurs)? Weet je zeker dat je dit niet door elkaar haalt met throttle bodies? (Ff voor de duidelijkheid, er zijn personen die dit door elkaar halen!) Choken op een 16v en regelmatig afstellen met de vacuümmeter? Weet je wel waar je aan begint?Vanwaar die keuze voor webers, onderbouw die eens!? Daar ben ik nu toch wel reuze benieuwd naar!ramon16V schreef:heb er nog eens over na zitten denken maar denk toch dat ik dit blok erin laat zitten.
Een (liefst kenveld gestuurde) ontstekingsunit is in principe voldoende. Maar ik vindt het een beetje back to the middleages. Maar goed dat zal wel aan mij liggen. Ik vindt dit nl. meer downgraden als upgraden. Maar als je er een goed verhaal bij hebt?ramon16V schreef:nu dus volgende vraag:
Grtz,
Zzpeedie...

[EDIT]RO 16v schreef:De standaard injectoren trekken het nog perfect tot de max.210 pk, daarboven heb je ze wel nodig, uitgaande voor een 2.0.
Voor een 1.8 heb je ze nodig boven de 180 pk, dit zijn m'n eigen ondervindingen.
Na overleg met Menno bleek dit niet te kloppen. Bij de inspuithoeveelheden bij deze atmosferische motoren kunnen de injectoren tot 100% dutycycle worden aangestuurd. Dus bij 1.8 en 2.0 moeten deze injectoren dezelfde vermogensopbrengst kunnen leveren. Wat hierboven staat klopt niet.
Bij motoren met drukvulling waar de inspuithoeveelheden veel groter zijn kan het wel zijn dat bij hoge motortoerentallen de injectoren niet genoeg brandstof kunnen inspuiten in de beschikbare tijd. Dan moet er overgestapt worden op grotere injectors.
Grtz,
Zzpeedie..
Laatst gewijzigd door speedline op do 13 nov 2003 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je niet direct de mogelijkheid hebt om het injectiesysteem te herprogrameren, is de keuze voor dubbele webers een erg praktische. Tov TB's is 't weliswaar net ff minder, maar 't is zekers een forse upgrade tov standaard.speedline schreef:Webers (carburateurs)? Weet je zeker dat je dit niet door elkaar haalt met throttle bodies? (Ff voor de duidelijkheid, er zijn personen die dit door elkaar halen!) Choken op een 16v en regelmatig afstellen met de vacuümmeter? Weet je wel waar je aan begint?Vanwaar die keuze voor webers, onderbouw die eens!? Daar ben ik nu toch wel reuze benieuwd naar!ramon16V schreef:heb er nog eens over na zitten denken maar denk toch dat ik dit blok erin laat zitten.
Een (liefst kenveld gestuurde) ontstekingsunit is in principe voldoende. Maar ik vindt het een beetje back to the middleages. Maar goed dat zal wel aan mij liggen. Ik vindt dit nl. meer downgraden als upgraden. Maar als je er een goed verhaal bij hebt?ramon16V schreef:nu dus volgende vraag:
Grtz,
Zzpeedie...
Carbs afstellen is ook wel een vak apart, maar daarvoor is over 't algemeen kennis genoeg
voorhande.
Voor die ontsteking: ik zou zonder meer de standaard computer laten zitten om de ontsteking aan te sturen, en 't liefst zelfs 't onstekingskenveld daarvan aanpassen.
rev it like a rental
Onzin, een injector kan gewoon een bepaald vermogen leveren. Dat heeft niks te maken met motorinhoud of toerental. (er van uitgaande dat dc=100% is toegestaan, en vrijwel altijd is dat zo)speedline schreef:Die conclusie is logisch omdat je bij het hogere nominaal toerental van de 1800 F7P minder tijd hebt om de benodigde hoeveelheid brandstof in te spuiten. Je hebt dan een grotere injector (grotere opbrengst per tijdseenheid) nodig omdat deze per tijdseenheid(dus in dezelde tijd) meer brandstof in kan spuiten.RO 16v schreef:De standaard injectoren trekken het nog perfect tot de max.210 pk, daarboven heb je ze wel nodig, uitgaande voor een 2.0.
Grtz,
Zzpeedie..
rev it like a rental
ik bedoelde eigenlijk de throttle bodies van mooie kelkjes aan de voorkant van je blok
moet je daar veel voor aanpassen? zoals zuigers,nokkenassen,en andere bewegende delen of kan het op het standaard blok??
moet je daar veel voor aanpassen? zoals zuigers,nokkenassen,en andere bewegende delen of kan het op het standaard blok??
Heb je bij TB ook niet altijd een progammeerbeer injecctie-systeem nodig?
Mij lijkt het niet verstandig om "zomaar" tb's te installeren op een "oud" blok...als je dan toch serieus wil tunen...dan het hele blok reviseren...aanpassen wat nodig is en dan direct de tb's en DTA of iets van dien aard (
) erop...Op zich verander je met tb's alleen de manier van inspuiting...dus in het blok hoeft niet perse iets aangepast te worden...maar het zal vast wel verstandig zijn doordat er meer vermogen wordt geproduceerd dan standaard...hou er wel rekening mee met tb's dat de auto voor normaal dagelijks gebruik een stuk minder prettig wordt (heb ik begrepen)
O ja...en natuurlijk een flinke kostenpost...pm anders Xedrah eens...die heeft tb's op zn Kadett GSI!
Mij lijkt het niet verstandig om "zomaar" tb's te installeren op een "oud" blok...als je dan toch serieus wil tunen...dan het hele blok reviseren...aanpassen wat nodig is en dan direct de tb's en DTA of iets van dien aard (

O ja...en natuurlijk een flinke kostenpost...pm anders Xedrah eens...die heeft tb's op zn Kadett GSI!

Na overleg met Menno ging dat in dit geval niet op. Ik besefte te laat dat mijn verhaaltje alleen op gaat bij motoren met drukvulling met hoge specifieke vermogens. Bij deze motoren moeten er in korte tijd enorme hoeveelheden worden ingespoten. Soms is voor een gegeven injector de beschikbare injectietijd te kort. Dan moet er worden overgestapt op een "grotere" (meer opbrengst per tijdseenheid) injector.Menno schreef:Onzin, een injector kan gewoon een bepaald vermogen leveren. Dat heeft niks te maken met motorinhoud of toerental. (er van uitgaande dat dc=100% is toegestaan, en vrijwel altijd is dat zo)Speedline schreef:Die conclusie is logisch omdat je bij het hogere nominaal toerental van de 1800 F7P minder tijd hebt om de benodigde hoeveelheid brandstof in te spuiten. Je hebt dan een grotere injector (grotere opbrengst per tijdseenheid) nodig omdat deze per tijdseenheid(dus in dezelde tijd) meer brandstof in kan spuiten.
Grtz,
Zzpeedie..
Grtz,
Zzpeedie.
En daarvoor heb je dit bestelnummer nodig: 7700870563 kost 93,54 ex.btw. (niet geschikt voor de F7R v/d Megane)speedline schreef: Soms is voor een gegeven injector de beschikbare injectietijd te kort. Dan moet er worden overgestapt op een "grotere" (meer opbrengst per tijdseenheid) injector.
Wat heeft de betrouwbaarheid hier nu direkt mee te maken? Bij goede opbouw net zo (on)betrouwbaar als standaard inlaatsysteem. Met de nadruk op een goede luchtfiltering en regelmatig onderhoud.RO 16v schreef:Tb's kan je op een standaard motor gebruiken maar of het betrouwbaar is???
Toch geen verkeerde vraag gesteld zie ik. Maar als je het verschil niet kent tussen carburateurs en throttle-bodies? Waarom denk je dan een afgewogen keus te kunnen maken? No offence, maar begrijp mijn vraagstelling goed! Als ik dit zo lees heb ik zo het idee dat er teveel als een gimmick tegen aan wordt gekeken. En dat is onterecht.ramon16V schreef:ik bedoelde eigenlijk de throttle bodies van mooie kelkjes aan de voorkant van je blok
Het kan ook op een "standaard blok". Alleen blijft dan de koppel/vermogenswinst relatief beperkt. Dit komt omdat de kleptiming en lift (geregeld door de nokkenassen) een veel grotere invloed hebben op de in de cilinder toegelaten hoeveelheid/ mengsel en daarmee het vermogen. De gasklep(pen) zijn maar 1 stap in het inlaattraject en moet je meer zien als een deel van groot pakket aan maatregelen om een bepaald koppel/vermogen in een bepaald toerenbereik te halen.ramon16V schreef:moet je daar veel voor aanpassen? zoals zuigers,nokkenassen,en andere bewegende delen of kan het op het standaard blok??
Onzin = meestal een ongezonde dosis onkunde icm geldklopperij van de "tuner" die tot dit soort adviezen lijdt. Maar dan moet je de gerelateerde topics maar eens door lezen. Alleen bij deze Renaults leent het injectiesysteem zich er niet direkt voor.jeroen.k schreef:Heb je bij TB ook niet altijd een progammeerbeer injecctie-systeem nodig?
Het minder prettige rijgedrag heeft weinig tot niets te maken met de TB's maar met de gekozen nokkenas(sen) en de lengte van het inlaatsysteem. Ik zal je de details besparen. Maar hoe hoger het vermogen van een bepaalde atmosferische motor met een gegeven slagvolume hoe hoger het toerental zal worden waarbij de motor een prettig rijdbaar koppel levert. Dus moet je met een relatief hoog toerental rijden om variaties in de rijomstandigheden op te kunnen vangen.jeroen.k schreef: Mij lijkt het niet verstandig om "zomaar" tb's te installeren op een "oud" blok...als je dan toch serieus wil tunen...dan het hele blok reviseren...aanpassen wat nodig is en dan direct de tb's en DTA of iets van dien aard () erop...Op zich verander je met tb's alleen de manier van inspuiting...dus in het blok hoeft niet perse iets aangepast te worden...maar het zal vast wel verstandig zijn doordat er meer vermogen wordt geproduceerd dan standaard...hou er wel rekening mee met tb's dat de auto voor normaal dagelijks gebruik een stuk minder prettig wordt (heb ik begrepen)
Een andere veelgehoorde omschrijving is dan; "hij trekt voor geen meter onderin"

Hierbij komt weer eens naar boven dat bijna iedereen zich blindstaart op vermogen maar hetgeen wat er toe doet, het koppel, wordt niet of nauwelijks naar gekeken. En iedereen maar afvragen waarom sommige auto's met minder vermogen sneller zijn of de "straatstenen uit de grond trekken". Koppelspreiding is het antwoord. Een zo hoog mogelijk koppel over een zo groot toerenbereik. Dat maakt een auto snel.
Grtz,
Zzpeedie...
Je hebt gelijk, bij een goede opbouw (ook afstelling) hoeft er niks aan de hand te zijn, maar omdat je met TB's meteen een forse upgrade doet t.o.v. standaard krijg je er ook meer vermogen bij, dat extra vermogen zal ook meer slijtage geven (mits de motor "goed" aangepakt is), dus als de motor al 100.000 km gelopen heeft komt dit in mijn inzien niet echt ten goede van de betrouwbaarheid.speedline schreef:Wat heeft de betrouwbaarheid hier nu direkt mee te maken? Bij goede opbouw net zo (on)betrouwbaar als standaard inlaatsysteem. Met de nadruk op een goede luchtfiltering en regelmatig onderhoud.RO 16v schreef:Tb's kan je op een standaard motor gebruiken maar of het betrouwbaar is???
Die laatste zin "goede luchtfiltering en regelmatig onderhoud" zijn een hele goede opmerking, zoals je weet zijn er maar heel "weinig" personen die daar rekening mee houden.