GTT op gas?
Is het mogelijk om een GTT op gas te laten rijden; Ik heb momenteel nl een express en wil daar misschien een GTT blok etc. in gaan leggen (van een donor GTT). Ik rijd momenteel op gas in de express omdat ik veel km's maak. Wie weet of t mogelijk is om een GTT op gas te laten rijden en wat zou er dan aangepast moeten worden (aan GTT blok of aan de gas-installatie van de Express). Turbo misschien?? Moet tuurlijk niet al te omslachtig zijn anders komt er niets van terecht!!
Uiteraard wordt de hele ophanging en remmerij van de GTT ook op de Express gezet.
Uiteraard wordt de hele ophanging en remmerij van de GTT ook op de Express gezet.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Ik heb een aantal jaren met een 11 turbo op gas gereden. Geen enkel probleem, al heb ik wel begrepen dat de gasboeren weinig zin hebben om zoiets in te bouwen. Ik geloof dat er alleen iets aan de verdamper aangepast moest worden.
- Geert Claes
Naar het schijnt is het vermogen verlies bij een turbo motor minder dan bij een atmosferische motor.
Men spreekt over slechts 2% verlies. Als we daarbij dan ff rekeninghouden met een hogere klopvastheid van gas, dus een later reageren van de pingelsensor, dan is er zelfs weinig of geen verlies.
Men spreekt over slechts 2% verlies. Als we daarbij dan ff rekeninghouden met een hogere klopvastheid van gas, dus een later reageren van de pingelsensor, dan is er zelfs weinig of geen verlies.
die turbomotoren hebben doorgaan kneiterharde kleppen en zittingen, een gt'tje doet 't prima op LPG. KLepslijtage gaat overigens pas echt hard, wanneer door inslaan de klepspeling niet meer klopt. Speling een beetje in de gaten houden dus luidt 't devies.
Een gt'tje kan je prima voorzien van een installatie met mengstuk. Wel ff je best doen voor de balancering van de verdamper, maar verder nix bijzonders.
Een gt'tje kan je prima voorzien van een installatie met mengstuk. Wel ff je best doen voor de balancering van de verdamper, maar verder nix bijzonders.
rev it like a rental
Ik dacht dat de klepzittingen van de gtt net van wat minder hard spul waren, waarom dan het lood?
Dat hadden ze in een of ander 25v6biturbotopic ook al geroepen HOOR 

ALs je eens logisch nadenkt, is gas wel leuk nl.
Zo als Robert en Menno al tijden roepen, gas heeft een hogere octaan gehalte als benine. dus later pingelen als euro 98. Daarom altijd euro 98 tanken.
Ik zou graag een Gtt maken met een gas multipoint injectie er op willen hebben... (G3)
zuinig, schoon en goedkoop en later pingelen(dus meer druk vulling!), en zo slecht is het niet voor je motor.
Zo als Robert en Menno al tijden roepen, gas heeft een hogere octaan gehalte als benine. dus later pingelen als euro 98. Daarom altijd euro 98 tanken.
Ik zou graag een Gtt maken met een gas multipoint injectie er op willen hebben... (G3)
zuinig, schoon en goedkoop en later pingelen(dus meer druk vulling!), en zo slecht is het niet voor je motor.
-
Ja, en het zegt al heel wat als een 'LPG hater' net als ik serieus overweegt om een gastank achterin te gooien.........
Maar dat is ook meer in het kader van: Naai de overheid.
Meer belasting betalen vanwege een andere brandstof rijden vindt ik namelijk onzin!
De cola is toch ook niet duurder als de Fanta???
Maar dat is ook meer in het kader van: Naai de overheid.
Meer belasting betalen vanwege een andere brandstof rijden vindt ik namelijk onzin!
De cola is toch ook niet duurder als de Fanta???
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
vind ik niet ergcanonballman schreef: De cola is toch ook niet duurder als de Fanta???
Wat zal ik dan lekker rijden

GR.Frits
Project: GTT Blue Sport
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Ik heb even wat nagevraagd bij lpg-installatiebedrijven, en die zeggen dat G3 niet mogelijk is voor auto's / motoren ouder dan 1998.
Nou zit ik dus ook zelf te denken om mijn gtt op gas te laten rijden, maar dan wordt de gtt mijn dagelijkse auto, waardoor er zo'n 15000 tot 20000 km per jaar mee wordt gereden. Dit vind ik redelijk veel (voor mij), wat voor aanpassingen moeten er gedaan worden om dit voor het gtt blok mogelijk te maken? Mijn huidige lpg auto gaat dan weg te financiering van dit grapje.
Het is tevens toegestaan om zelf je eigen gasinstallatie in te bouwen, daarna moet je naar de RDW om het te laten keuren. Ik ben alleen bang dat er dan ook op andere dingen gekeken wordt, en dan wordt mijn auto afgekeurd. In ieder geval bespaar je wel de 1000 euro aan onderdelen en de 500 euro voor installatie uit, als je alles tweedehands koopt.
Voor de rekenaars:
- Super 98 (20-02-2004): 1,249
- LPG (20-02-2004): 0,427
- Verschil: 0,822
Stel je auto rijdt 1:10, tankinhoud van de lpg-tank is 30 liter: 300 kilometer = 24,66 besparing.
Kosten van de lpg installatie (nieuw): 1500. 1500/24,66 * 300 is 18250 kilometer. Dus na 18000 kilometer heb je de installatie terugverdiend.
Ik heb hierboven geen rekening gehouden met de verhoogde wegenbelasting. Doe ik dat wel:
- Wegenbelasting: tussen 751 en 850 kg: benzine: 168.00 , gas: 500.00
- Verschil = 332.
- 332/24.66 * 300 is 4040 kilometer. Dus als je minimaal 4040 kilometer per jaar rijdt, is lpg voor de wegenbelasting goedkoper!
Wil je het wegenbelastingverschil én de 1500 euro terug verdienen in één jaar, kom je op 22000 kilometer terecht.
Doe hiermee je voordeel, of niet, en bedenk ook nog eens dat lpg schoner is voor het milieu
Nou zit ik dus ook zelf te denken om mijn gtt op gas te laten rijden, maar dan wordt de gtt mijn dagelijkse auto, waardoor er zo'n 15000 tot 20000 km per jaar mee wordt gereden. Dit vind ik redelijk veel (voor mij), wat voor aanpassingen moeten er gedaan worden om dit voor het gtt blok mogelijk te maken? Mijn huidige lpg auto gaat dan weg te financiering van dit grapje.
Het is tevens toegestaan om zelf je eigen gasinstallatie in te bouwen, daarna moet je naar de RDW om het te laten keuren. Ik ben alleen bang dat er dan ook op andere dingen gekeken wordt, en dan wordt mijn auto afgekeurd. In ieder geval bespaar je wel de 1000 euro aan onderdelen en de 500 euro voor installatie uit, als je alles tweedehands koopt.
Voor de rekenaars:
- Super 98 (20-02-2004): 1,249
- LPG (20-02-2004): 0,427
- Verschil: 0,822
Stel je auto rijdt 1:10, tankinhoud van de lpg-tank is 30 liter: 300 kilometer = 24,66 besparing.
Kosten van de lpg installatie (nieuw): 1500. 1500/24,66 * 300 is 18250 kilometer. Dus na 18000 kilometer heb je de installatie terugverdiend.
Ik heb hierboven geen rekening gehouden met de verhoogde wegenbelasting. Doe ik dat wel:
- Wegenbelasting: tussen 751 en 850 kg: benzine: 168.00 , gas: 500.00
- Verschil = 332.
- 332/24.66 * 300 is 4040 kilometer. Dus als je minimaal 4040 kilometer per jaar rijdt, is lpg voor de wegenbelasting goedkoper!
Wil je het wegenbelastingverschil én de 1500 euro terug verdienen in één jaar, kom je op 22000 kilometer terecht.
Doe hiermee je voordeel, of niet, en bedenk ook nog eens dat lpg schoner is voor het milieu

-
Je zal hem ongetwijfeld op gas kunnen laten rijden, maar zit je dan niet snel met je kleppen??... je moet er wel zeker van zijn denk ik dat je co goed staat en dat de auto niet te warm wordt, want volgens mij heb je veel sneller kans dat je kleppen verbranden ?
Kun je niet nog gewoon een expres erbij kopen die gewoon op diesel loopt, volgens mij bespaar je dan net zoveel
Kun je niet nog gewoon een expres erbij kopen die gewoon op diesel loopt, volgens mij bespaar je dan net zoveel

don't be a fool, wrap your tool
-
- Contacteer:
Zoals Menno zei, ging ik er van uit dat het klopt. Er zal een of ander stelwerk gedaan moeten worden, maar dat laat ik dan doen door een professioneel bedrijf aangezien ik daar niet goed in ben.
Menno schreef:die turbomotoren hebben doorgaan kneiterharde kleppen en zittingen, een gt'tje doet 't prima op LPG. KLepslijtage gaat overigens pas echt hard, wanneer door inslaan de klepspeling niet meer klopt. Speling een beetje in de gaten houden dus luidt 't devies.
-
Dat is heel verstandig om het goed te laten doen
Volgens mij heeft er op de sloop ook een keer een GTT blok gestaan die op gas heeft gereden, het kan dus wel. (het blokje was overigens nog goed hoor
)
Maar bij mijn APK keuring stond mij co waarde wat te laag, dus dan wordt de motor wat sneller warm. De APK keurmeester vertelde mij dus dat verhaal dat wanneer je auto op gas rijd, dat je er dan wel op moet letten.

Volgens mij heeft er op de sloop ook een keer een GTT blok gestaan die op gas heeft gereden, het kan dus wel. (het blokje was overigens nog goed hoor

Maar bij mijn APK keuring stond mij co waarde wat te laag, dus dan wordt de motor wat sneller warm. De APK keurmeester vertelde mij dus dat verhaal dat wanneer je auto op gas rijd, dat je er dan wel op moet letten.

don't be a fool, wrap your tool
Mijn 5 heb ik het idee dat ie op gas helemaal niet zo warm word? Gas is i.e.g. super. Kost me nog geen 10 euro voor 320 km en een 5 kost 40 euro belasting per maand. De milieuaspecten zijn ook vrij belangrijk, gas is nou eenmaal het schoonste! Je ziet 't ook aan de olie, die is nog mooi lichtbruin na 15000km. Ik moet alleen even de klepzittingen bijfrezen en klepjes stellen, loopt wat rauw nu na 300.000km 

-
- Contacteer:
Ik snap eerlijk gezegd niet wat mensen tegen gas hebben? Het rijdt gewoon goed, dat beetje vermogensverlies merk je bijna nooit wat van, tis hardstikke goedkoop, ontzettend milieuvriendelijk en motoren die op gas lopen kunnen wel degelijk heel hoge km-standen halen. Voorbeeld: Ik ken iemand die een renault 25 heeft, op gas sinds de eerste km's en die auto heeft nu al 650.000 km gereden zonder revisie of iets serieus aan de motor. De man is zelf monteur en zegt dat zelfs de kop nog nooi van het blok is geweest. Het betrof hier overigens het J7T blok, de 2200 cc.
De nieuwste generatie LPG installaties van Vialle injecteren het gas in vloeibare vorm in het inlaatspruitstuk. Deze installaties hebben helemaal geen vermogensverliezen omdat het gas verdampt in het inlaatspruistuk en zodoende een intercoolerwerking heeft. Daar komt nog bij dat vloeibaar gas veel minder verbrandingslucht verdringt als lpg in gasvormige toestand. Deze LPI (Liquified Propane Injection) installaties zijn stiekem al heel wat jaren op de markt en zijn bijzonder zuinig te noemen. Een kameraad van me heeft er onlangs 1 in zijn leon topsport laten leggen. Hij rijdt 1 op 7,9 op gas en reed 1 op 9 op benzine. Daar komt bij dat we hier op een steenworp afstand van de belgische grens wonen en daar tank je gas voor 31 eurocenten. Als je dat uit gaat tellen dan is het voor een zakelijke rijder interessanter om in belgie te tanken, dan in NL met BTW terruggave.
Een veel gehoord argument tegen gas is "die tank in je koffer" Dat haal ik altijd meteen onderuit, want er bestaat ook zoiets als onderbouw. "ja maar dan heb je geen reservewiel meer" wordt er dan gezegd.
Hoe groot is de kans dat je je reservewiel nodig hebt? Heel klein. Bovendien de meeste afstand leg je toch binnen een straal van 25 km van je woonplaats af, dus dan kun je risico best nemen dat wiel niet mee te nemen.
Komen ze vervolgens met het volgende argument "LPG is onveilig" Dat is m.i. wel de grootste bullshit die er bestaat, want LPG is veel veiliger als benzine. Een LPG tank is berekend op vele malen de druk die erop komt, er zit een 80% vulling op en een overdrukventiel. Bij een botsing scheurt zo'n tank niet zomaar, in tegenstelling tot een benzinetank en als ie dan scheurt dan vervliegt het gas direct de lucht in. benzine vormt een mooie plas onder je auto, lekker veilig.
Kortom: gas is wel degelijk een heel serieus alternatief voor benzine!
De nieuwste generatie LPG installaties van Vialle injecteren het gas in vloeibare vorm in het inlaatspruitstuk. Deze installaties hebben helemaal geen vermogensverliezen omdat het gas verdampt in het inlaatspruistuk en zodoende een intercoolerwerking heeft. Daar komt nog bij dat vloeibaar gas veel minder verbrandingslucht verdringt als lpg in gasvormige toestand. Deze LPI (Liquified Propane Injection) installaties zijn stiekem al heel wat jaren op de markt en zijn bijzonder zuinig te noemen. Een kameraad van me heeft er onlangs 1 in zijn leon topsport laten leggen. Hij rijdt 1 op 7,9 op gas en reed 1 op 9 op benzine. Daar komt bij dat we hier op een steenworp afstand van de belgische grens wonen en daar tank je gas voor 31 eurocenten. Als je dat uit gaat tellen dan is het voor een zakelijke rijder interessanter om in belgie te tanken, dan in NL met BTW terruggave.
Een veel gehoord argument tegen gas is "die tank in je koffer" Dat haal ik altijd meteen onderuit, want er bestaat ook zoiets als onderbouw. "ja maar dan heb je geen reservewiel meer" wordt er dan gezegd.
Hoe groot is de kans dat je je reservewiel nodig hebt? Heel klein. Bovendien de meeste afstand leg je toch binnen een straal van 25 km van je woonplaats af, dus dan kun je risico best nemen dat wiel niet mee te nemen.
Komen ze vervolgens met het volgende argument "LPG is onveilig" Dat is m.i. wel de grootste bullshit die er bestaat, want LPG is veel veiliger als benzine. Een LPG tank is berekend op vele malen de druk die erop komt, er zit een 80% vulling op en een overdrukventiel. Bij een botsing scheurt zo'n tank niet zomaar, in tegenstelling tot een benzinetank en als ie dan scheurt dan vervliegt het gas direct de lucht in. benzine vormt een mooie plas onder je auto, lekker veilig.
Kortom: gas is wel degelijk een heel serieus alternatief voor benzine!
-
Ik heb ooit een GT Turbo op LPG gehad en dat was doffe ellende!
Twee keer de koppakking eruit geblazen, toen een ander blok erin gelegd met maar 100.000 op de teller en na een paar weken een compleet gat in dat blok geslagen!
Dit alles binnen 2500km rijden.
Alles was vakkundig geinstalleerd door een erkend bedrijf en alles was verder standaard en goed onderhouden.
Waarom het elke keer mis ging weet ik echt niet, maar ik zou het nooit meer doen!

Twee keer de koppakking eruit geblazen, toen een ander blok erin gelegd met maar 100.000 op de teller en na een paar weken een compleet gat in dat blok geslagen!
Dit alles binnen 2500km rijden.
Alles was vakkundig geinstalleerd door een erkend bedrijf en alles was verder standaard en goed onderhouden.
Waarom het elke keer mis ging weet ik echt niet, maar ik zou het nooit meer doen!
Gas kan maar tot een 65 PK per injector. Suub moet meeeeeeeeeeeer.
Ben nog op zoek naar een goed betrouwbaar bedrijf om LPI in de suub te laten leggen. Rij toch wel enorm wat KM's en het zuipt me de kleren van het lijf af. Desnoods met gas maar 0.6 bar en dan op benzine de hoge power-output.
Wij hebben die Hyundai Coupe op gas. En daar zijn wij enorm tevreden over. Super elcheapo.
Ben nog op zoek naar een goed betrouwbaar bedrijf om LPI in de suub te laten leggen. Rij toch wel enorm wat KM's en het zuipt me de kleren van het lijf af. Desnoods met gas maar 0.6 bar en dan op benzine de hoge power-output.
Wij hebben die Hyundai Coupe op gas. En daar zijn wij enorm tevreden over. Super elcheapo.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Ik heb er inderdaad echt NOOIT problemen mee gehad. En door het iets opdraaien van de turbodruk merkt je echt niets van de prestatievermindering. Het was namelijk een ouderwetse gasinstallatie met mengstuk en dat scheelt altijd wat vermogen.Steven schreef:Nou ik weet dat Arjen een tijd z'n 11Turbo (zelfde blok) op gas heeft gehad op 1.2 bar en dat is toch niet fout gegaan.
Dus ik denk dat er toch wat mis is gegaan of dat misschien de fout bij jezelf lag
Ook heb je minder snel last van pingelen door het hogere octaangetal van LPG.
En als je dan ook nog voor 27 eurocentjes de liter kunt tanken (hier in de buurt van Hoogeveen) dan is de keuze voor LPG bij mij snel gemaakt.
-
- Contacteer:
Ik denk dat ik van de zomer over ga stappen met mijn gtt op gas, maar voordat ik dat doe maak ik even een compleet financieel overzicht van wat ik allemaal qua kosten verwacht enzo. Waar moet ik allemaal aan denken voor het omzetten, zijn er nog dingen die in dit topic gemist zijn die nog wel nodig zijn?
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... stall1.jpg[/img]
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... stall2.jpg[/img]
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... stall3.jpg[/img]
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... astank.jpg[/img]
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... stall1.jpg[/img]
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... stall2.jpg[/img]
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... stall3.jpg[/img]
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... astank.jpg[/img]
-
Ik heb na het GT Turbo/Lpg drama ook een 5 GTX op LPG gehad. Dat ging wel prima.
Toen heb ik een Renault 17 TS uit 1973 op LPG laten rijden. Ook prima, op 1 gigantische backfire na waardoor de hele carburateur gesmolten was!
Ik heb achteraf begrepen dat de warmte ontwikkeling bij de GT blokjes zoiezo al heel fors is en dat dat met LPG nog eens extra versterkt wordt.
Respect voor diegene die hun oude turbo blokjes heel houden op LPG.
Ik geef je groot gelijk met die absurde benzine prijzen!
Toen heb ik een Renault 17 TS uit 1973 op LPG laten rijden. Ook prima, op 1 gigantische backfire na waardoor de hele carburateur gesmolten was!
Ik heb achteraf begrepen dat de warmte ontwikkeling bij de GT blokjes zoiezo al heel fors is en dat dat met LPG nog eens extra versterkt wordt.

Ik geef je groot gelijk met die absurde benzine prijzen!

-
- Car: Renault Clio III RS
http://www.vialle.nl/
Hier kan je denk ik ook wel informatie vragen.Dit bedrijf maakt ook gastanks voor in oldtimers ed.
Hier kan je denk ik ook wel informatie vragen.Dit bedrijf maakt ook gastanks voor in oldtimers ed.
vroeger toen de gt`s nog maar net geleverd werden door de dealers werden er ook veel gt`s verkocht als grijs kenteken auto.
veel van deze "grijze" gt`s werden direct op gas gezet vanwege de aantrekkelijke brandstof prijzen en
het bijkomende wegenbelasting voordeel.
ik heb zelf ooit een gt gehad die op lpg had gelopen
en die motor was na 180.000 km nog perfect.
verder weet ik dat er bijna geen enkele "grijze" gt meer rondrijdt dankzij de heren in den haag die het nodig vonden om een blok te kunnen vervoeren van 1m3.
gevolg hiervan is dat er veel gt`s in nederland rondrijden die ooit een keer zijn omgebouwd naar geel. (dwz achterbank gemonteerd en gas verwijderd)
gt`s kunnen dus prima op gas lopen.
veel van deze "grijze" gt`s werden direct op gas gezet vanwege de aantrekkelijke brandstof prijzen en
het bijkomende wegenbelasting voordeel.
ik heb zelf ooit een gt gehad die op lpg had gelopen
en die motor was na 180.000 km nog perfect.
verder weet ik dat er bijna geen enkele "grijze" gt meer rondrijdt dankzij de heren in den haag die het nodig vonden om een blok te kunnen vervoeren van 1m3.
gevolg hiervan is dat er veel gt`s in nederland rondrijden die ooit een keer zijn omgebouwd naar geel. (dwz achterbank gemonteerd en gas verwijderd)
gt`s kunnen dus prima op gas lopen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl