[R19Ph2] Koude kachel probleem

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Dr0pSHoT

Nu het bijna winter wordt begin ik me er elke ochtend aan te irriteren dat mn kachel niet warm wordt (Brrr).

Als ik mijn kachel uit heb en een stuk rijd en zet m vervolgens aan dan komt er een paar seconden warme lucht uit en vervolgens wordt ie weer koud.

Mn thermostaat is al vervangen en mijn vermoeden gaat er naar uit dat mijn kachelradiateur verstopt zit.
Ik zal deze dus moeten vervangen want ontstoppingsmiddel heeft niet geholpen.

Bij mijn vorige auto (Renault5) moest daarvoor het hele dashboard los, ik ben heeel lang bezig geweest om m toen te vervangen.

Kan iemand mij een stukkie op weg helpen met hoe dit moet met een Renault19? Is dit simpel te doen of moet ook hier het hele dashboard los?
Tips zijn altijd welkom :)

:worship:
chris-mc
Car: Megane coupe ph1 16V
Contacteer:

Ik heb de vraagbaak er op nageslagen,er wordt gezegt dat je je dashboard moet demonteren,dus helaas gaat er veel tijd in zitten.

mocht je de uitleg willen (van de vraagbaak),moet je het ff laten weten.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Dr0pSHoT

chris-r19 schreef:Ik heb de vraagbaak er op nageslagen,er wordt gezegt dat je je dashboard moet demonteren,dus helaas gaat er veel tijd in zitten.

mocht je de uitleg willen (van de vraagbaak),moet je het ff laten weten.
Als je mij een kleine uitleg zou kunnen geven heel graag! Alle hulp is welkom :)
Ik begin liever niet zomaar te prutsen zonder dat ik weet wat ik doe.
chris-mc
Car: Megane coupe ph1 16V
Contacteer:

PM
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Dr0pSHoT

Ik ben vandaag effe aan het kijken geweest, heb de slangen van mn radiateur losgehaald en er effe doorheen geblazen, dit ging prima, beetje tegendruk
maar dat lijkt mij normaal.

Alle slangen worden warm, maar mn kachel wil dus geen warme lucht geven, alleen maar koude.

Heeft iemand enig idee waar dit allemaal aan zou kunnen liggen?

Wanneer ik aan mn warm/koud knop draai merk ik wel een beetje verschil, als ik m op koud zet wordt t nog een heeel klein beetje kouder, tis dus niet zo dat die knop niet werkt.
Mrtn
Car: R5GTT

ik denk wel dat het aan je draaiknop ligt :)

je draaiknop zit met een kabel vast aan de klep in je kachelhuis. Achter je paneel zit de buitenmantel van deze kabel vastgeknepen, deze wil wel eens losschieten zo nu en dan en dan gaat je hele kabel heen en weer met draaien, zonder dat de binnenkabel dus echt wat versteld. Op deze manier zal je kachelklep ietsies bewegen, zonder dat de klep echt open zal gaan.

Kijk dat 's na dan
Mrtn = Maarten
-Matthy-

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn clio 16V.
Kunnen dat dezelfde oorzaken zijn als de 19? Of zit het heel anders bij de clio?
Clio 16V=Alive again!
Robert dB.

kachelbediening is volgens mij hetzelfde.
Dr0pSHoT

Mrtn schreef:ik denk wel dat het aan je draaiknop ligt :)

je draaiknop zit met een kabel vast aan de klep in je kachelhuis. Achter je paneel zit de buitenmantel van deze kabel vastgeknepen, deze wil wel eens losschieten zo nu en dan en dan gaat je hele kabel heen en weer met draaien, zonder dat de binnenkabel dus echt wat versteld. Op deze manier zal je kachelklep ietsies bewegen, zonder dat de klep echt open zal gaan.

Kijk dat 's na dan
Ik heb die knop eruit gehaald en gekeken of die kabel vast zit, de kabel zit goed en het ijzerdraadje (binnenkabel) schuift netjes in en uit, Ik hoor wel iets als ik m op warm zet, waarschijnlijk een klep die dichtslaat. Misschien dat die klep niet goed afsluit.
Enig idee hoe ik bij die kleppen kom? Waar deze precies zitten?
jeroen.k

Bekend probleem van vorig jaar! :)
-=Chuckie=-
Contacteer:

Wordt het ook niet ergens anders warm? en word de radiator wel warm dan want dan wordt de warme lucht ergens tegengehouden
Dr0pSHoT

-=Chuckie=- schreef:Wordt het ook niet ergens anders warm? en word de radiator wel warm dan want dan wordt de warme lucht ergens tegengehouden
Het wordt nergens anders warm, mn radiator wordt wel warm.
Wat ik al eerder zei, ik denk dat een klep niet goed sluit maar daar ga ik vanavond mee bezig.

Ik laat het weten!
Mrtn

Worden de koelvloeistofslangen wel heet die op de kachelradiateur zitten? beiden dus :)
Mrtn = Maarten
Emiel

Zelfde heb ik met een 19 1.4 gehad. Zelfde symptomen, ook als je kachel koud zette en daarna weer warm dat er even warme lucht uitkwam, maar dit koelt snel weer af.

Inderdaad zit de kachelradiateur dan verstopt. Bij mijn auto was de koelvloeistof compleet bruin, keer water ingezeten dus. Ik heb toen alles eruit laten lopen, en hele systeem met tuinslang doorgespoeld. Hierna alles weer netjes afgevuld.

De kachel werd dus wel warmer, nog niet zoals het moest maar het werd beter. De weken erna merkte je dat hij steeds iets warmer werd, denk dat de kachelradiateur schoner werd naarmate er meer schone vloeistof doorging.

Misschien als je dit schoonspoelen en afvullen 2 keer doet, dit het gewenste effect heeft.

Succes,

Emiel
Dr0pSHoT

Emiel schreef:Zelfde heb ik met een 19 1.4 gehad. Zelfde symptomen, ook als je kachel koud zette en daarna weer warm dat er even warme lucht uitkwam, maar dit koelt snel weer af.

Inderdaad zit de kachelradiateur dan verstopt. Bij mijn auto was de koelvloeistof compleet bruin, keer water ingezeten dus. Ik heb toen alles eruit laten lopen, en hele systeem met tuinslang doorgespoeld. Hierna alles weer netjes afgevuld.

De kachel werd dus wel warmer, nog niet zoals het moest maar het werd beter. De weken erna merkte je dat hij steeds iets warmer werd, denk dat de kachelradiateur schoner werd naarmate er meer schone vloeistof doorging.

Misschien als je dit schoonspoelen en afvullen 2 keer doet, dit het gewenste effect heeft.

Succes,

Emiel
Ik heb gisteravond de slangen eraf gehad, de slangen die rechstreeks naar binnengaan op mijn radiator, en met mijn mond er doorheengeblazen, ik had een beetje tegendruk maar dat lijkt mij redelijk normaal,.... of zou je er gewoon heeel gemakkelijk doorheen moeten kunnen blazen?

Wat jij zegt,...mijn koelwater is wel heeeel bruin.

Ik heb ook nog gekeken naar die klep die zou moeten sluiten,....heb alles een beetje losgehaald en ik hoor de klep duidelijk sluiten, dit lijkt goed te zitten,...

Ik zal eens kijken of ik mijn radiator schoon kan spuiten, Thx voor de tip!

Ik ga meteen weer aan de slag.
Mrtn

zonder tegendruk moet je erdoor heen kunnen blazen :wink:
Mrtn = Maarten
Dr0pSHoT

Mrtn schreef:zonder tegendruk moet je erdoor heen kunnen blazen :wink:
Ik heb de slangen losgehaald en emt de tuinslang doorgespoten, veel vieze koelvloeistof eruit maar het water stroomde er gemakkelijk doorheen, heb niet het gevoel dat er iets dichtzat.

Vanaf de radiateur komen 2 slangen, als ik de tuinslang op de ene zet dan spuit ik er makkelijk doorheen, als ik m op de andere zet dan krijg ik er een heeeeel klein beetje doorheen, zit hier een sluiting op? Is dit dus normaal?

Ook kreeg ik nog een tip,... dat de thermostaatkraan dicht kon zitten,... ik heeeb geen idee waar zoiets zou moeten zitten,...zou dit ook een idee kunnen zijn? Zoja,..waar kan ik deze vinden?
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Kheb hetzelfde met mn clio, zie ander topic.
Ik heb er nu van dat reingingsspul inzitten. Moet ik een week mee rijden, dan de boel met de tuinslang doorspuiten en nieuwe koelvloeistof. En als dat niet helpt, moet er een nieuwe kachelradiateur in..
Dr0pSHoT

update:

Alles doorgespoeld, een paar keer,...
Het koelwater was eeecht heel goor.
Net zolang gespoeld totdat alles schoon was,..

Alle slangen los gehaald en aan alle kanten met de tuinslang erin gespoten.

Na een stukkie rijden merkte ik meteen dat t beter was, en ja,.... mijn kachel werkt weer :)

Ik kan warm de winter door :beer:

Ohwjah, rene! ik had er ook van dat spul in, maar dat hielp helemaal niks!
Gewoon meteen doorspoelen,... werkt prima :)
-=Chuckie=-
Contacteer:

Kost ff wat liters maar werkte bij mij ook goed tot nu toe nog steed blauwe vloeistof
Jasper16v

Maar nu heb je toch ook water in je systeem ? Kan dat geen kwaad ? Of is dat minimaal ?
Dr0pSHoT

Jasper16v schreef:Maar nu heb je toch ook water in je systeem ? Kan dat geen kwaad ? Of is dat minimaal ?
Dat kan geen kwaad, morgen gooi ik er weer gewoon koelvloeistof in, water bevriest in de winter >-)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

En zorgt voor roest in je koelleidingen... :(
Mrtn

water icm met renault zorgt altijd voor roest :lol:
Mrtn = Maarten
Dr0pSHoT

Ik heb het water eruit gehaald en nogmaals alles doorgespoeld, het water wat erin zat was alweer heel goor geworden.

Heb er nu weer gewoon koelvloeistof in zitten :)
Plaats reactie