Wat is het nadeel van ongelijke lengte van aandrijfassen. Ik lees net dat het het stuurgedrag bij flink vermogen benadeelt. Hoe kan dit? Heeft dit te maken met het ongelijk torderen van de assen? En wat is dan de invloed daarvan?
Derby
gelijke aandrijfassen
Geheel correctDerby schreef:Wat is het nadeel van ongelijke lengte van aandrijfassen. Ik lees net dat het het stuurgedrag bij flink vermogen benadeelt. Hoe kan dit? Heeft dit te maken met het ongelijk torderen van de assen?
Zoekerig gedrag; mijn eerste rallyauto (250 pk) had ongelijke assen en die was ontzettend nerveus bij voluit acceleren.En wat is dan de invloed daarvan?
Mijn tweede rallyauto (275 pk) had gelijke assen, en die was veel rustiger in de acceleratie.
een dunne as tordeert sneller, als deze eenmaal tordeert worden de krachten inmens groot waardoor de getordeerde as sneller gaat draaien. De korte dikke heeft hier minder last van doordat ie korter is en minder tordeert, dus deze draait gewoon mee, op deze manier heffen ze mekaar op.
Bij vol acceleren zal ook eerst de langste as wielspin hebben, hij tordeert, tordeert terug, waardoor de krachten van ronddraaien groter zullen zijn als die van de kortere as.
zoiets
Bij vol acceleren zal ook eerst de langste as wielspin hebben, hij tordeert, tordeert terug, waardoor de krachten van ronddraaien groter zullen zijn als die van de kortere as.
zoiets

Mrtn = Maarten
ja daar zat ik ook aan te denken. Maar ik kon me niet voorstellen dat dit zo'n verschil maakte.
En dan wat is dan de lengte vande aandrijfas. Bij mijn gtt zit de bak aan de bestuurderskant En er loopt een as horizontaal onder of achter het blok langs waar dan een 'echte' aandrijfas in moet deze loopt dus schuin en beweegt mee met de wielophaning. links zit de 'echte' aandrijfas rechtstreeks in de bak. Wat is dan de verschil lengte. Is dat het verschil in lengte tussne de assen die normaliter vervangen moeten worden of is dit echt de lengte van bak tot aan wielophanging.
Ik heb dit namelijk van iemand die zei dat ijn golf gelijke assen had qua lengte dan. Maar als bij een golf de motor in dwars richting staat hoe kan dat dan?
Derby
En dan wat is dan de lengte vande aandrijfas. Bij mijn gtt zit de bak aan de bestuurderskant En er loopt een as horizontaal onder of achter het blok langs waar dan een 'echte' aandrijfas in moet deze loopt dus schuin en beweegt mee met de wielophaning. links zit de 'echte' aandrijfas rechtstreeks in de bak. Wat is dan de verschil lengte. Is dat het verschil in lengte tussne de assen die normaliter vervangen moeten worden of is dit echt de lengte van bak tot aan wielophanging.
Ik heb dit namelijk van iemand die zei dat ijn golf gelijke assen had qua lengte dan. Maar als bij een golf de motor in dwars richting staat hoe kan dat dan?
Derby
Een golf heeft zowieso geen gelijke assen, behalve een kitcar met een sequentiële bak & platensper. De kitcar met viscosper achter dezelfde bak heeft ook weer ongelijke assen.Derby schreef:ja daar zat ik ook aan te denken. Maar ik kon me niet voorstellen dat dit zo'n verschil maakte.
Derby
volledige afstand van diff tot wiel toch?
dan heeft een GTT die dus niet?
oke, dan begrijpen we elkaar 

-
ik heb wel gelijke...
-
mn 25's ook 

ja. Die hele lengte kan torderen, dus ja de hele lengte van de as, incl de as van diff naar rechts toe die horizontaal loopt zeg maar...
om gelijk effect te krijgen wel ja...Maar dit is blijkbaar niet zo ?