gelijke aandrijfassen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Wat is het nadeel van ongelijke lengte van aandrijfassen. Ik lees net dat het het stuurgedrag bij flink vermogen benadeelt. Hoe kan dit? Heeft dit te maken met het ongelijk torderen van de assen? En wat is dan de invloed daarvan?

Derby
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Dan heb ik er meteen een vraag achteraan:

Waarom heeft mn 19 phase 1 een dikke korte as, en een lange dunne as.

En waarom zijn ze bij mn phase 2 allebei even dun??
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

Derby schreef:Wat is het nadeel van ongelijke lengte van aandrijfassen. Ik lees net dat het het stuurgedrag bij flink vermogen benadeelt. Hoe kan dit? Heeft dit te maken met het ongelijk torderen van de assen?
Geheel correct
En wat is dan de invloed daarvan?
Zoekerig gedrag; mijn eerste rallyauto (250 pk) had ongelijke assen en die was ontzettend nerveus bij voluit acceleren.

Mijn tweede rallyauto (275 pk) had gelijke assen, en die was veel rustiger in de acceleratie.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

een dunne as tordeert sneller, als deze eenmaal tordeert worden de krachten inmens groot waardoor de getordeerde as sneller gaat draaien. De korte dikke heeft hier minder last van doordat ie korter is en minder tordeert, dus deze draait gewoon mee, op deze manier heffen ze mekaar op.

Bij vol acceleren zal ook eerst de langste as wielspin hebben, hij tordeert, tordeert terug, waardoor de krachten van ronddraaien groter zullen zijn als die van de kortere as.

zoiets 8)
Mrtn = Maarten
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

ja daar zat ik ook aan te denken. Maar ik kon me niet voorstellen dat dit zo'n verschil maakte.

En dan wat is dan de lengte vande aandrijfas. Bij mijn gtt zit de bak aan de bestuurderskant En er loopt een as horizontaal onder of achter het blok langs waar dan een 'echte' aandrijfas in moet deze loopt dus schuin en beweegt mee met de wielophaning. links zit de 'echte' aandrijfas rechtstreeks in de bak. Wat is dan de verschil lengte. Is dat het verschil in lengte tussne de assen die normaliter vervangen moeten worden of is dit echt de lengte van bak tot aan wielophanging.

Ik heb dit namelijk van iemand die zei dat ijn golf gelijke assen had qua lengte dan. Maar als bij een golf de motor in dwars richting staat hoe kan dat dan?

Derby
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

Derby schreef:ja daar zat ik ook aan te denken. Maar ik kon me niet voorstellen dat dit zo'n verschil maakte.

En dan wat is dan de lengte vande aandrijfas. Bij mijn gtt zit de bak aan de bestuurderskant En er loopt een as horizontaal onder of achter het blok langs waar dan een 'echte' aandrijfas in moet deze loopt dus schuin en beweegt mee met de wielophaning. links zit de 'echte' aandrijfas rechtstreeks in de bak. Wat is dan de verschil lengte. Is dat het verschil in lengte tussne de assen die normaliter vervangen moeten worden of is dit echt de lengte van bak tot aan wielophanging.

Ik heb dit namelijk van iemand die zei dat ijn golf gelijke assen had qua lengte dan. Maar als bij een golf de motor in dwars richting staat hoe kan dat dan?

Derby
Een golf heeft zowieso geen gelijke assen, behalve een kitcar met een sequentiële bak & platensper. De kitcar met viscosper achter dezelfde bak heeft ook weer ongelijke assen.
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

en wat wordt er dan onder gelijke assen verstaan?

Derby
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

volledige afstand van diff tot wiel toch?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

gelijke assen = dezelfde lengte
Mrtn = Maarten
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

dan heeft een GTT die dus niet?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

dat klopt :)
Mrtn = Maarten
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

oke, dan begrijpen we elkaar ;)
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

ik heb wel gelijke...
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

mn 25's ook :smoke:
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

maar ho ho de gtt het naar de rechter kant 2 assen ziiten zijn die 2 assen samen dus de lengte?

Derby
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ja. Die hele lengte kan torderen, dus ja de hele lengte van de as, incl de as van diff naar rechts toe die horizontaal loopt zeg maar...
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

ok dan. Maar het schijnt dus nogal verschil temaken in bochten. de assen zijn waarschijnlijk even dik. dus moet de as naar de linker kant dunner worden.

Derby
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

om gelijk effect te krijgen wel ja...Maar dit is blijkbaar niet zo ?
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

wordt dus weer zelf doen.

Bedankt allemaal voor de info...
Derby
Plaats reactie