compo setje in deuren Clio inbouwen (deel 2)

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Rolando

na wat informeren bij inbouw centers bij mij in de regio heb ik besloten om het toch gewoon lekker zelf de boxen inbouw te gaan doen.. :) Wordt toch anders aardig prijzig als ik het laat doen en ik vind het ook wel leuk knutselen om het zelf te doen.
Had wat info gevraagd aan een elektromonteur bij de plaatselijke Renault dealer en die zei dat in mijn type Clio geen draden al liggen in de deur..helaas..
Maar het draad doortrekken vanuit de auto binnenlangs via het stekkerblok heb ik ff gecheckt en moet te doen zijn. Dus dat is redelijk makkelijk gefixt.

Ik wil 16,5 cm speakers hebben en heb m'n oog laten vallen op een compo setje. Is toch net ff wat mooier geluid voorin dan standaard 16,5 cm speakertjes.. :D .

Maar nu vroeg ik me af wie heeft ook een compo setje voorin ingebouwd? Waar heb je je scheidingsfilter gelaten met inbouwen? En waar het aparte tweetertje? Ik zat zelf te denk om het tweetertje bovenin in de hoeken van het dashboard (vlak onder het raam) te plaatsen en het scheidingsfilter daar ook ergens onder het dashboard plastic (als het past.. :D )

Ook ga ik een paneeltje van MDF maken om daar de speaker zelf in te laten zakken en zodoende wat extra ruimte tussen de speaker en de deur te houden i.v.m. de nogal grote metalen magneet van deze Hifonics speakers.. >-) Een inbouwcenter vertelde me ook dat dat beter is omdat de deurpanelen te slap zijn om daar rechtstreeks zo'n speaker in te gaan bouwen, dan gaat je deur ook teveel trillen.
Tevens werd dempingsstof aangeraden om tussen het deurpaneel en het deurchassis te plaatsen.

Wie heeft dit ook allemaal (niet) gedaan en hoe klinkt je geluid? Gaan de deuren trillen bij een beetje volume?
Ben erg benieuwd hoe iedereen's ervaring hier mee is!

alvast bedankt voor reacties :wink:

grt. Rolando
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Wat voor tpe clio gaat het over???

En volgens mij als het om een clio 1 gaat passen er standaard 16cm speakers maximaal in. met een kleine aanpassing zou je dan idd wel een 16,5 cm speaker er in moeten kunnen bouwen.

scheidinigs filter en tweeter zou ik zo niet weten maar hou wel rekening met de ruimte die je er voor nodig hebt. boven langs het dash loopt je kabel boom.
Rolando

Frits schreef:Wat voor tpe clio gaat het over???

En volgens mij als het om een clio 1 gaat passen er standaard 16cm speakers maximaal in. met een kleine aanpassing zou je dan idd wel een 16,5 cm speaker er in moeten kunnen bouwen.

scheidinigs filter en tweeter zou ik zo niet weten maar hou wel rekening met de ruimte die je er voor nodig hebt. boven langs het dash loopt je kabel boom.

1.4 RT uit 1992 is het model.
wat bedoel je? 13 cm standaard neem ik aan.. :lol: en 16,5 cm met aanpassing? Met een paneel ertussen is het goed te doen heb ik gezien.

Kabelboom, ja das waar...hmm ik haal het er wel af allemaal en kijk wel even vantevoren hoe of wat.. :wink:
Tom
Moderator
Car: MB

de meeste 16,5 cm speakers passen gewoon zonder vul ring van MDF. Verder is het paneel niet slap aangezien je ze in het metaal schroeft. Je moet alleen 4 gaatjes boren in de deuren omdat 16,5 anders niet past. Verder klinkt het goed en gaat het niet mee trillen in de meeste gevallen (ook niet met hoge volumes)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Rolando schreef: 1.4 RT uit 1992 is het model.
wat bedoel je? 13 cm standaard neem ik aan.. :lol: en 16,5 cm met aanpassing? Met een paneel ertussen is het goed te doen heb ik gezien.

Kabelboom, ja das waar...hmm ik haal het er wel af allemaal en kijk wel even vantevoren hoe of wat.. :wink:
En als het een RT durf ik ook bijna te beweren dat er voorbereiding voor je speakers in de deuren ligt. paneel er afhalen en ff kijken naar 2 kleine stekkers. in de buurt van het raammechanisme op het gedeelte kabelboom wat er in je deur ligt.

gr. Frits
Roy
Moderator

Waarschijnlijk ligt de bedrading inderdaad gewoon in je deur. Zo ook bij mijn rsi uit '94. Ik heb het oude speakerset van ploegah gekocht. Dat was een 3 weg systeem. Dus een tweeter, een 10 cm mid in het dash en een 16,5 cm woofer in de deur. Dit alles aangesloten op 1 groot scheidingsfilter die ik onder het dashbord heb vastgemaakt. Al kijk je onder je stuur heb je daar genoeg ruimte om en filter te plaatsen. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Anonymous

ik heb dus een Clio RT, en geen voorbereiding qua bedrading...met wat gepruts toch een wat bekabeling kunnen trekken langs de stekker (tis niet mooi, maar je ziet het toch niet..) .. heb er 13cm inzitten van Caliber (CSC5) ... het enige wat mee trilt zijn de zijstrips aan de buitenkant (zit kennelijk toch niet zo vast :lol: )
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Als ik zelf geen RT had gehad dan had ik jullie graag geloofd. Maar ondertussen heb ik er 2 gehad en bij allebei zat het er gewoon in.

Edit: rolando heb je er ook el.spiegels en ramen in zitten??? Zo nee heb ik nog wel de kabelboom voor je deuren liggen. kan je van me over nemen.

GR.Frits
Tom
Moderator

is radio voorbereiding niet gewoon zoeits iets als een optie !!! Dus dat het totaal niet boeit ofdat je nu een RT,RL,S,ZZ,QI,LL...........wat voor clio je hebt :)
Robert dB.

Tom schreef:...Verder klinkt het goed en gaat het niet mee trillen in de meeste gevallen (ook niet met hoge volumes)
paar matjes dynamat in de deur plakken doet wel wonderen (Y)
Donleben
Contacteer:

Ik heb in mijn deuren ook een compo-set van Hifonics gemonteerd. Het scheidingsfilter is gewoon weg te werken in de deur. Gewoon met sterk dubbelzijdig tape aan de binnenkant van de deur plakken.

De toevoer is makkelijk door de stekker van de deur te krijgen, door twee gaatjes boren op de lege plekken.

De tweeters zijn bij electrische spiegel heel makkelijk te monteren. Gewoon op het afdekkapje schroeven.

Goed monteren in de deuren is wel nodig. Wat extra plaksel/kneedbaar kit gebruiken en alle klemmetjes goed aandrukken. Dit is voldoende.

De meeste bass komt toch uit de sub!
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
-Ray-
Contacteer:

en toch is dynamat een must! bitumen matjes ken je ook gebruiken, die zijn alleen wat lastiger te bewerken. je merkt het verschil echt, alleen als je aan gewichtsbesparing doet moet je er niet aan beginnen, want ze wegen als lood ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Donleben
Contacteer:

-Ray- schreef:en toch is dynamat een must! bitumen matjes ken je ook gebruiken, die zijn alleen wat lastiger te bewerken. je merkt het verschil echt, alleen als je aan gewichtsbesparing doet moet je er niet aan beginnen, want ze wegen als lood ;)
Je kan het ook met dempingmateriaal van de doe-het-zelf zaak gaan opvullen.

Of geluidsdempingsmatten van parket aan de binnenkant wegwerken. Is ook nog wat lichter en goedkoper!
Robert dB.

Donleben schreef:Ik heb in mijn deuren ook een compo-set van Hifonics gemonteerd. Het scheidingsfilter is gewoon weg te werken in de deur. Gewoon met sterk dubbelzijdig tape aan de binnenkant van de deur plakken.
om toch de ergenis te voorkomen dat ze los raken kan je de scheidingsfilters ook achter het speaker plekje in je dashboard kwijt. Daar waar een optie is voor 2 10cm speakers (overbodige luxe wanneer je speakers in de deuren monteerd).
Tom
Moderator

doe het zelf zaak zooi zou ik niet gebruiken. Water opnemen mag het namelijk zeker niet doen!
Donleben
Contacteer:

Robert dB. schreef:
Donleben schreef:Ik heb in mijn deuren ook een compo-set van Hifonics gemonteerd. Het scheidingsfilter is gewoon weg te werken in de deur. Gewoon met sterk dubbelzijdig tape aan de binnenkant van de deur plakken.
om toch de ergenis te voorkomen dat ze los raken kan je de scheidingsfilters ook achter het speaker plekje in je dashboard kwijt. Daar waar een optie is voor 2 10cm speakers (overbodige luxe wanneer je speakers in de deuren monteerd).
Je hebt speciaal extra klevend dubbelzijdig tape bij de Karwei, welke het bij mij nog steeds goed doet!

Die montage is op zich wel een leuk idee, maar het is alleen wel lastig om al die kabels dan door de der te proppen.
-Ray-
Contacteer:

nee hoor, je hebt toch alleen maar de 2 kabels van je filter naar je woofer in de deur? die gaan gewoon netjes door de originele doorvoerrubbers. niks boren in je deur
Tom
Moderator

een clio heeft geen doorvoer rubbers, daar zitten ook stekkers. Dat is bij de GTT een stuk makkelijk (tenzij je deur los moet)
-Ray-
Contacteer:

mijn clio had toch echt doorvoerrubbers!
Anonymous

vaag is dat...ik had ook verwacht zoiets te hebben, maar is gewoon een stekkerblok...

heb bij mij de scheidingsfilter ook op de plek van de 10cm..werkt goed en blijft zitten..
Bas Blue Sport

Als je een composet wilt monteren en gebruik gaat maken van een mdf opvulring, zorg er dan voor dat de schroeven waarmee je de woofer/speaker wilt vast zetten, niet gebruikt om de opvulring mee vast te zetten. Monteer de opvulring apart van de woofer/speaker (dus met in totaal 8 schroeven), dit om hinderlijke trillingen in de deur te voorkomen.

Monteer het scheidingsfilter ergens achter het dashboard (bv achter de ls roosters in je dash), in de deur wil nog wel eens vocht komen van de regen, zeker als het rubber onder de ruiten krom of poreus is.

Monteer je tweeter bv op je dashboard en als je deze kan stellen, richt hem dan op de voorruit. Richt je hem naar je toe, kan het geluid van de tweeter erg schel klinken.

Ik zou een nieuwe kabel trekken van de radio naar het scheidingsfilter. Originele bekabeling van de auto is vaak niet dik genoeg. Neem het liefs 2.5mm2 kabel. Goede voeding/kabel is erg belangrijk, als jezelf niet goed eet, presteer je ook niet goed.

`t Is maar een advies. Zie zelf dagelijks (dure) instalaties van anderen waar ze bezuinigen op de kabels, en zich dan afvragen waarom de speakers na jaar/ paar maand al kapot zijn. Oorzaak; vervorming van de speakers. Als je de radio met regelmaat hard aanzet, kan het zijn dat de te dunne kabel niet signaal doorlaat als dat nodig is, dan krijg je dus vervorming. Dit hoef je niet altijd te horen, maar het is funest voor je speakers.

Heel verhaal, maar zoals ik al zei, het is maar een advies. Probeer alleen maar teleurstelling te voorkomen.

GreetzzZ
Tom
Moderator

-Ray- schreef:mijn clio had toch echt doorvoerrubbers!
de mijne niet
Floris
Contacteer:

Tom schreef:
-Ray- schreef:mijn clio had toch echt doorvoerrubbers!
de mijne niet
Wellus!
Nietus!
Welles!
Nietus!

:lol:

De mijne heeft ook doorvoerrubbers! :lol:
Anonymous

lol...maar erg nuttige info van Bas RSI... 2.5mm2 is btw wel erg lastig om langs het stekkerblok te manouvreren als je nog GEEN :wink: voor gemonteerde kabels hebt liggen :D
Alleycat
Contacteer:

het beste kun je van der hulkabel kopen!!! :p :p
Heb ik ook, super gewoon...
r5alpine-turbo

van der hul kost wel wat geloof ik.die had mijn broer voor z`n gewone speakers binnen maar ik schrok wel een beetje van wat dat per meter moest kosten.

of hebben ze ook goedkopere varianten?
Proline Mobile
Contacteer:

als je goede speakerkabel wil hebben,kan je ook gaan voor ultralink.
dit is in meerdere maten leverbaar en de kwaliteit is uitstekend,omdat het koper zuurstofvrij is.

2,5 mm2 kost je € 5.89 de meter.
see you soon @ proline!
Rolando

Frits schreef:Als ik zelf geen RT had gehad dan had ik jullie graag geloofd. Maar ondertussen heb ik er 2 gehad en bij allebei zat het er gewoon in.

Edit: rolando heb je er ook el.spiegels en ramen in zitten??? Zo nee heb ik nog wel de kabelboom voor je deuren liggen. kan je van me over nemen.

GR.Frits

Hmm..gek dat de een het wel heeft en de ander niet!~ :smoke: Die Fransen toch.. >-) Ik heb donderdag vrij genomen om het zaakje te gaan inbouwen met m'n ouwe (vader, red. :lol: ) en trek dan de deurpanelen eraf om te kijken hoe het zit. Ik kan me niet meer herinneren of er een extra los stekkertje lag bij de kabelboom in de deur toen ik vorig jaar zomer m'n slot moest repareren....maar Frits ik heb elektrische ramen, maar geen elektrische spiegels.
Dus kabelboom heb ik niet nodig, maar evengoed bedankt voor je aanbod :)
Rolando

In ieder geval bedankt voor de reply's allemaal.
Heb er veel aan :wink:

Scheidingsfilter achter de 10 cm speaker roosters wegwerken is wel een goede ja, thx voor de tip :)

2 BasRSI : jij hebt het over een nieuwe 2,5mm kabel trekken vanaf je radio. Dus je bedoelt je bestaande draad helemaal aan het eind bij het stekkerblokje wat in je radio gaat afknippen en vervangen voor dit draad en het andere eind in je scheidingsfilter? Dan is het sowieso handiger om het scheidingsfilter in de auto te laten want dat dikke draa dkrijg je nooit via je rubber of stekkerblok naar je deur denk ik..

Verder zat ik te denken als dempingsmateriaal van dat hoedenplank bekledings materiaal van bijv. Phonocar. Das toch goed genoeg spul? Hebben jullie de hele deur gedempd met dat dempingsmateriaal of alleen rondom de speaker?

grtz Rolando
Proline Mobile
Contacteer:

ik zou gewoon dynamat gebruiken,of een goedkopere variant ervan.
als je stof wil gaan gebruiken in de deur wordt het alleen maar een zooitje,terwijl je het met de goede materialen het netjes en goed kan dempen.

groeten jp
see you soon @ proline!
Tom
Moderator

@ Rolando. Deurpanelen eraf? Er zitten al gaten voor speakers in het metaal!
Bas Blue Sport

Rolando schreef:In ieder geval bedankt voor de reply's allemaal.
Heb er veel aan :wink:

Scheidingsfilter achter de 10 cm speaker roosters wegwerken is wel een goede ja, thx voor de tip :)

2 BasRSI : jij hebt het over een nieuwe 2,5mm kabel trekken vanaf je radio. Dus je bedoelt je bestaande draad helemaal aan het eind bij het stekkerblokje wat in je radio gaat afknippen en vervangen voor dit draad en het andere eind in je scheidingsfilter? Dan is het sowieso handiger om het scheidingsfilter in de auto te laten want dat dikke draa dkrijg je nooit via je rubber of stekkerblok naar je deur denk ik..

Verder zat ik te denken als dempingsmateriaal van dat hoedenplank bekledings materiaal van bijv. Phonocar. Das toch goed genoeg spul? Hebben jullie de hele deur gedempd met dat dempingsmateriaal of alleen rondom de speaker?

grtz Rolando

Kunt het beste de deur helemaal doen met dat spul. Je kunt ook je deuren inspuiten met steenslagcoating, klinkt niet zo blikkig als je de deur dicht doet, en zorgt voor een betere klankkast.

GreetzzZ
Tom
Moderator

nogmaals. Doe nou geen stof of zoals jij zegt "hoedenplank spul". Dat spul absorbeert namelijk water. En op die plekken in je deur loopt water (regen, wassen,......). Daarom zit er niet voor niets aan de onderkant van je deur gaten. Als jij je deuren eruit wilt laten rotten dan moet je daar absorberend spul in doen
Bas Blue Sport

Tom schreef:nogmaals. Doe nou geen stof of zoals jij zegt "hoedenplank spul". Dat spul absorbeert namelijk water. En op die plekken in je deur loopt water (regen, wassen,......). Daarom zit er niet voor niets aan de onderkant van je deur gaten. Als jij je deuren eruit wilt laten rotten dan moet je daar absorberend spul in doen

Heb je gelijk in Tom, zat waarschijnlijk ff te slapen toe ik dat las.

Spuitbus bempingscoating of steenslagcoating is de beste optie.
Erix
Contacteer:

Ik lees dat je je scheidingsfilter achter je 10cm mid-speaker gaat plaatsen. Let hierbij wel op dat de magnetische fluxdichtheid in de buurt van deze speaker een stuk hoger ligt. Dit zal ook de spoelen en condensatoren van je wisselfiltertje beinvloeden. Doordat de inductie eigenschappen van je spoelen veranderen door de speaker zal ook je kantel frequentie van je wisselfilter veranderen. Ook zal het wisselfilter op deze manier anders omspringen met impendantie pieken....... dus, je filtertje klopt niet meer voor je composetje. Op die manier had je dan net zo goed zo'n nep droom filtertje kunnen kopen bij elektroboer voor paar euro ;)
Plaats reactie