[R19 16v] spanrol distributieriem

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Anton (R1916V)
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 21 mei 2003 13:35
Locatie: zierikzee/goes (zeeland)

Ik heb weer eens wat. Rij ik gister naar m'n ouders hun thuis sta ik voor de stoplichten en hoor ik toch een gerammel van onder me motorkap komen.
Dus ik parkeer hem in de straat laat hem even lopen, even luisteren. En in eerste instantie dachten we dat de herrie uit de motor zelf kwam dus de moed verdronk weer in me schoenen. Na weer proberen te starten wou die niet meer aan springen. Die ouwe van me eens met me mee geluisterd en toen leek het of het bij de distributieriem vandaan kwam. Hup kap eraf (7boutjes en waarom ???)
En jahoor de kogels van de lagers lagen overal. De voorste spanrol lager was geheel naar de klotuh.

Nou heb ik de vraag. De meeste zullen zeggen hup naar de garage, maar ja we doen het zelf (met risico's dus). Alleen hoe krijg je dat lager uit het blok? Het zit niet met een bout vast, niet over een as geperst, maar het lijkt of het in het blok is gedraaid.

Iemand ervaring mee of tips?????
...::: RENO HEAVEN 'S OPEN :::...
....::: FOR 2004 TAX FREE :::....
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

zelfde motor als clio 16v neem aan dat de rollen het zelfde zijn dan. Is al een topic over. Christian had het gedaan en ik ook. Ik heb wat onduidelijke foto's geschoten maar kan je alvast vertellen rot klus :D
Als je toch bezig bent vervang dan gelijk je dsitributieriem en alle rollen.
Rollen zijn wel duur tussen de 70 en 120 euro verschild per rol.
Alle rollen kun je los halen. 1 rol is het lastigst die zit achter een plastic kapje.

[img]http://www.gjansen.cistron.nl/distri/1.jpg[/img]
[img]http://www.gjansen.cistron.nl/distri/2.jpg[/img]
[img]http://www.gjansen.cistron.nl/distri/3.jpg[/img]
[img]http://www.gjansen.cistron.nl/distri/4.jpg[/img]
[img]http://www.gjansen.cistron.nl/distri/5.jpg[/img]
[img]http://www.gjansen.cistron.nl/distri/6.jpg[/img]
[img]http://www.gjansen.cistron.nl/distri/7.jpg[/img]

Christian had duidelijkere foto's volgens mij
Anton (R1916V)
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 21 mei 2003 13:35
Locatie: zierikzee/goes (zeeland)

Het lager rechts is de gene die kapoet was. Maar bij mij zit ie niet op een plaatje dat je los kan schoeven. :S
...::: RENO HEAVEN 'S OPEN :::...
....::: FOR 2004 TAX FREE :::....
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

dit is trouwens Christians foto reportage is wat duidelijker.
http://www.clioclub.nl/~christian.a/pro ... akelen.htm

[img]http://www.clioclub.nl/~christian.a/ima ... c00233.jpg[/img]

Volgens mij moet jij ook zo'n rol hebben met een plaatje erop is hetzelfde blok dus.
En dat is als ik het goed herinner degene die achter het plastic schot zit. dus zie je het plaatje niet.
Anton (R1916V)
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 21 mei 2003 13:35
Locatie: zierikzee/goes (zeeland)

@Ben je had gelijk is hetzelfde.

Hoelang ben je bezig geweest om de boel te vervangen en hadden je nog problemen waar ik eventueel ook op zou kunnen stuiten?

gr.Anton
...::: RENO HEAVEN 'S OPEN :::...
....::: FOR 2004 TAX FREE :::....
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

probleem 1 als je dikke handen hebt word het lastiger ;)
2 ik zou je blok erin laten en alleen motorsteun los maken en hem van onder omhoog krikken zodat je meer ruimte krijgt bij distri riem.
3 het lastigste was dat ik het blok steeds iets om en naar beneden moest doen om overal bij te komen en die ene rol die achter het plaatje zit. Het is mij gelukt het plaatje erop te laten en een paar boutjes los te halen en hem er achterlangs uit te krijgen en ook weer vast :)

Ben er toch wel een aantal uren mee zoet geweest. Reken maar op een volle dag. Klusje voor op de zaterdag.

Ow ja en je moet die 2 grote tandwielen op een bepaald punt laten staan dus ff markeren. Zal straks wel ff aan me pa vragen hoe dat ook al weer zat.

Hier staat nog wat gelul over de klus en andere shit die al gedaan is: klik
Anton (R1916V)
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 21 mei 2003 13:35
Locatie: zierikzee/goes (zeeland)

Ben schreef:probleem 1 als je dikke handen hebt word het lastiger ;)
2 ik zou je blok erin laten en alleen motorsteun los maken en hem van onder omhoog krikken zodat je meer ruimte krijgt bij distri riem.
3 het lastigste was dat ik het blok steeds iets om en naar beneden moest doen om overal bij te komen en die ene rol die achter het plaatje zit. Het is mij gelukt het plaatje erop te laten en een paar boutjes los te halen en hem er achterlangs uit te krijgen en ook weer vast :)

Ben er toch wel een aantal uren mee zoet geweest. Reken maar op een volle dag. Klusje voor op de zaterdag.
1. ik heb een 19 en gelukkig iets meer ruimte (net bergen meer hoor), maar wel dikke en grote handen :(
2. blok blijft erin en motorsteun is al los :)
3. hmmmmm ben benieuwd :D

in iedergeval (Y) .... :beer:
...::: RENO HEAVEN 'S OPEN :::...
....::: FOR 2004 TAX FREE :::....
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Ik zal de bonnetjes ff opzoeken en de bestel nr voor je noteren kun je gelijk langs Brezan gaan ;)

edit:

Distributieriem: 054-5244XS 54.90euro
micro v-riem: 054-68366 22.83euro
kosten met 30% korting

rollenbon kan ik nog niet vinden zal ff verder zoeken
Anton (R1916V)
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 21 mei 2003 13:35
Locatie: zierikzee/goes (zeeland)

Ben schreef:Ik zal de bonnetjes ff opzoeken en de bestel nr voor je noteren kun je gelijk langs Brezan gaan ;)

edit:

Distributieriem: 054-5244XS 54.90euro
micro v-riem: 054-68366 22.83euro
kosten met 30% korting

rollenbon kan ik nog niet vinden zal ff verder zoeken
(F) ....... :lol:
...::: RENO HEAVEN 'S OPEN :::...
....::: FOR 2004 TAX FREE :::....
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

(L) :lol:
Ik kan maar een bon vinden van 1 spanrol
moest ze toen bestellen andere 2 ben ik kwijt in mijn puinzooi.

HK-Spanrol 212-S314 46.48euro dit is de goedkoopste ;)

Zat er ook 1 bij van 70 en 1 van 120 euro
Elise16v
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:49
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Ben schreef:Ow ja en je moet die 2 grote tandwielen op een bepaald punt laten staan dus ff markeren. Zal straks wel ff aan me pa vragen hoe dat ook al weer zat.
Zowel op het tandwiel van de krukas als de tandwielen van de nokkenas zitten markeringen. Dit zit zijn kleine driehoekjes die in de tandwielen geslagen zijn. Op de distriebutieriem staan strepen die op de markeringen komen. Ook de draairichting staat op de riem.

Wij hebben er bij mijn 16v ook ongeveer een dag over gedaan en de rol die bij jou verrot is was het lastigst om eruit te krijgen.
Mocht je nog vragen hebben horen we het wel.

Succes!
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!!
Plaats reactie