Technisch probleem: raar geluid bij mijn Clio?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
RonnyClio

Hoi allemaal,

Nee dit heeft niets te maken met mijn geluidsinstallatie :D maar met een technisch probleempje? :(

Ik reed gisteren op de snelweg naar huis, maar ineens hoorde ik een raar geluid :s . Het is moeilijk te omschrijven maar het klonk als een hoge soort van piep/grom. Niet echt als een slippende v-snaar ofzo zoals je wel eens bij ene stoplicht hoort, tenminste niet zo overdreven. het lijkt wel combinatie grom/piep

Wat me opviel is dat je het alleen hoort als je het gas loslaat. en harder als 70 rijdt.
Ik hoorde het alleen op de snelweg en bij het in en uitvoegen. Later toen ik buiten de bebouwde kom reed, had ik er geen last meer van.

Heel af en toe ook als je gewoon bleef rijden en over een hobbel reed, wou je het soms ook wel horen maar dat was maar één keertje ofzo.

Ik heb denk ik zo'n 1,5uur op de snelweg gereden toen ik er pas last van kreeg, normaal hoor ik het niet als ik naar mijn werk heen en weer ga. Alleen afgelopen zomer toen het zo afgrijselijk heet was had ik er ook een keer last van.

Wat zou het nou kunnen zijn? Het klinkt gewoon heel raar.

Ik heb wel pas een distributieriem laten vervangen (van dynamo en waterkoelig ed.) omdat-ie gebroken was.

Zou het een soort snaar kunnen zijn? omdat, als je het gas loslaat er dan even wat minder spanning op zou kunnen staan? ik zeg maar wat?

Nou alvast bedankt voor het meedenken.
Jasper16v

Het heeft nix te maken met sturen ? Dus dat wanneer je stuurt dat je dan iets hoort ?
RonnyClio

nee echt alleen als ik het gas loslaat.
Jasper16v

Is die snaar geknapt tijdens het rijden ?

Misschien dat de snaar te gespannen is, maar daar durf ik verder geen zinnig woord over te zeggen...ff wachten op mensen met meer kennis :)
Marcel B.

Zou et een wiellager kunnen zijn?
Don't walk the grass... smoke it
Jasper16v

Marcel B. schreef:Zou et een wiellager kunnen zijn?
nee die hoor je altijd eigenlijk wel en ook als je gas gewoon inhoud
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

is nieuwigheid man :wink: :D
Marcel B.

Jasper16v schreef:
Marcel B. schreef:Zou et een wiellager kunnen zijn?
nee die hoor je altijd eigenlijk wel en ook als je gas gewoon inhoud
Mja maar misschien wordt het dan overstemd door het motorgeluid of door de voorstuwing dat et dan nog wel gewoon lekker draait?
Don't walk the grass... smoke it
RonnyClio

ik ben net terug van mijn werk (is toch ook zo'n 50km cruisen)
En ik hoorde het nu niet, in ieder geval niet zo erg als gisteren. dat was best luid nl.
Maar heel af en toe dacht ik dat ik het wle heel zachtjes op de achtergrond kon horen.

Nou kreeg ik ineens een gekke gedachte.
Wat als mijn fusee kogel nou niet goed meer is? (zie ook: http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... highlight= )

Stel als het wiel dan heel ietsjes heen en weer kan, al zijn het fracties van mm's ofzo, en de remschijf komt dan net tegen het blokje, dan hoor je natuurlijk ook een schurend/hoog-tonig geluid lijkt me.

Het is maar een wilde gedachte (en een stille hoop om 2 problemen in 1 keer op te kunnen lossen, hehehehe :lol: )

Ik krik hem straks wel even omhoog om te kijken of er veel speling op de wiel staat.
Want nu ik er aan denk lijkt het me wel iets meer van de linkerkant te komen dan het midden (wat ik eerst dacht)
RonnyClio

Nou zoals voorspeld :) ik heb net effe de Clio bekeken. ik heb wel iets vreemds opgemerkt.

De v-snaar zit in ieder geval goed strak.

Dus toen heb ik maar de rechterkant van de wagen opgekrikt omdat ik heel erg zeker was dat daar niks mis mee was/is. Wiel rond gedraaid en heen en weer gesjord, niet te merken of horen.

Daarna de linker kant van de wagen opgekrikt.
Toen ik het wiel ronddraaide hoorde je steeds:
sjik ......... sjik......... sjik ...... :)
De remschijf schaaft telkens tegen het remblokje aan, tenminste daar ga ik vanuit omdat ik het schavende geluid hoor. Een beetje eraan gesjord, en idd speling!!!

Auto naar beneden gedaan, wiel eraf. Komt er een plastic snoepverpakking uit. (N)
Alles goed bekeken, maar zo op het eerste oog niet echt iets los zien zitten of raars gezien.
Wiel er weer op, auto omhoog, weer het wiel gedraaid.
Nog steeds hoor ik het geschaaf (het was dus niet de snoepverpakking). :(

Maar er zit dus wel wat speling op dit wiel ook, dus eigenlijk niet alleen dat de remschijf wat schaafd maar ook als ik het wiel naar voren en naar achter heen en weer beweeg, dan lijkt het wel alsof er heel veel speling op een lager zit. je hoort dan ook wat geluid. :@

dussssssssssss misschien moet ik dan maar mijn wiel lagers laten vervangen, dan doe ik meteen aan allebei de kanten voor want de linkerkant zou dan ook wel eens snel "op" kunnen zijn. Klinkt dit allemaal logisch?

Zou dit evt. zelf makkelijk te doen zijn, of is dit beter om bij een garage te laten doen?
Ik ben wel redelijk handig maar heb nooit echt aan auto's gesleuteld, hoewel ik het wel heel erg leuk vind.

Sorry voor het lange verhaal :wink: Ik hoop op wat feedback of ik in de goede richting zit te speuren.

ps.
Die tik tijdens het in en uitparkeren, daar vermoed ik nog steeds de fuseekogel van.
RonnyClio

maar klinkt het logisch van dat de wiellager kapot kan zijn?
Lijkt me toch ook wel een beetje sterk dat het geluid daar van komt?
Ton

het is een clio dus dan is het logisch dat het een wiellager is :wink:
Jasper16v

Mijn wiellager is op het moment ook aan gort, maar die hoor je duidelijk.
Vanaf zo'n 50 km/uur begint je hem echt goed te horen
en bij 70 is het zon beetje het hardst.

Het is echt zon zingend geluid...meegaand met de rotatie van het wiel, maar dan niet in eenzelfde tempo als het wiel..snappie :)

hhhhhnnnnnn...........hnnnnnnnnnnn.........hnnnnnnnnnn

Zoiets :D

Maar toen het wiel eraf kwam en bij het rondraaien hoorde je duidelijk een kapot lager, liep niet stil meer...was echt duidelijk te horen.

Misschien dat de joue nog maar net doorkomt en dat het geluid daarom iets anders is..

Lager kostte mij trouwens 56 euro geloof ik
Stefan S.

Jasper16v schreef: hhhhhnnnnnn...........hnnnnnnnnnnn.........hnnnnnnnnnn
Goede imitatie :lol:
RonnyClio

hmmm nee dan is het toch niet de wiellager.

Dat wordt dan nog maar eens even verder speuren...
Plaats reactie