Okee mensen, ik heb een probleem met mijn auto. Ik ben benieuwd of jullie weten wat het is.
Vanochtend ben ik naar school gereden en alles was normaal.
Echter op de terugweg als ik wil remmen voor een stoplicht krijg ik in één keer een heel raar gevoel in mijn pedaal en hij remt ook niet optimaal. Als je het pedaal intrapt gaat het eerste stuk van de slag normaal, vervolgens kan je hem een stuk dieper intrappen. Bij het vasthouden van het pedaal blijft dat gevoel. De auto remt ook op die stoterige manier. Het waarschuwingslampje van de ABS ging toen ook branden. Het lijkt wel of de ABS in werking gaat terwijl het helemaal niet nodig is.
Ik heb de auto toen langs de kant van de weg gezet en een aantal dingen bekeken:
- De remvloeistof is gewoon op niveau.
- Bij hard remmen (de auto stond op dat moment dus stil) waren er schommelingen van het toerental, tussen 800-1200 tpm (normaal ca. 950-1000)
- Tijdens dit remmen begonnen de dashboardlampjes ook minder helder op te lichten.
- De motor liep toen een poos normaal (er werd toen ook niet geremd) en in één keer sloeg die af.
Ik heb toen de motor opnieuw gestart en alles deed het weer normaal. Ik besloot om ermee naar de garage te gaan rijden, maar bij het volgende stoplicht kwamen de problemen weer. Even later sloeg de motor ook weer af. Heb toen even gewacht en weer opnieuw gestart: geen problemen. De hele terug weg, ook bij stevig remmen, waren er geen problemen meer.
Zelf dacht ik aan een massa-probleem, maar waar moet ik zoeken?
Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
[Clio 16v] Storing ABS???
-
- Contacteer:
dat van die stoterige manier remmen had ik ook,altijd bij lage snelheid en lage toeren.
bij de keuring van vorige jaar had ik een lek remslangetje en erna geen last meer van gehad
bij de keuring van vorige jaar had ik een lek remslangetje en erna geen last meer van gehad
Als het het vacuüm of rembekrachtiger is gaat daardoor het motortoerental dan schommelen als je de rem intrapt? En bij een massa-probleem: waar zou ik dan het best kunnen zoeken?Menno schreef:zou weliswaar een massa probleem kunnen zijn. Maar een probleem in 't vacuum/rembekrachtiger lijkt me ook niet echt onwaarschijnlijk.
Daardoor gaat het toerental toch niet schommelen?michel 16v schreef:dat van die stoterige manier remmen had ik ook,altijd bij lage snelheid en lage toeren.
Het lijkt echt alsof de ABS veel te vroeg in werking treedt. Dus dat tijdens het remmen steeds heel even de rem losgelaten wordt.
Anders ga ik morgen even naar de dealer, maar ben bang dat het dan flink knaken gaat kosten. Ik wil het liever zelf oplossen.
- Bas
- Bestuurslid
- Car: Clio IV RS
Massapunten ABS:
- aan de computer zelf onderop richting het spruitstuk
- binnen in de auto bij je linker voet zegmaar met 2 ringen op massapunt
- aan de computer zelf onderop richting het spruitstuk
- binnen in de auto bij je linker voet zegmaar met 2 ringen op massapunt
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
-
Ik hoop niet dat het de ABS relaiskast is...die zijn best prijzig.
Suc6
Suc6
Gisteren ben ik nog even wezen testen en ik had helemaal nergens last van. Ik heb zowel met als zonder ABS (zekering eruit) een paar noodstoppen gemaakt op zowel droog als nat wegdek. En er waren geen problemen, alles deed zoals het zou moeten. Ik heb helemaal niets veranderd of losgehad of zo.
Ik niet begrijpen meer.
Ik niet begrijpen meer.