(Clio 1.4s-'94)Motor loopt op 3 cilinders ????

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
TheFinz

hey gasten waarom heb ik de laatste tijd zoveel ellende met mijn reno? :@

(retorische vraag!)

Ik heb de laatste tijd last van een beetje schokken met lage toeren. de pook schud en de auto ook bij stationair, dit wordt erger bij 1500 toeren en trekt daarna weg doordat de motor meer toeren maakt.

ik dacht eerst dat een bougie het begeven had maar na die vervangen te hebben en het een en ander ingespoten te hebben met contactspray leverde dit niet het gewenste resultaat.

Hij blijft schokken.

Ook bij koude motor en lage toeren bij overschakelen hikt hij heel erg. En bij lage toeren filerijden is narmaliter al een ramp maar nu helemaal erg... met horten en stoten alsof de koppeling niet goed werkt (ligt hier zeker niet aan!)

Ik heb het idee dat een cilinder niet meedoet.

Ik heb per cilinder de bougiekabel eruit getrokken tijdens lopende motor. (en vervolgens weer terug gestopt)

Mijn vader zei dat bij het lopen op 3 cilinders (van 4) en het eruit trekken van een andere cilinder dan de kapotte de motor zou afslaan omdat deze niet zou blijven draaien op 2. Dit heb ik ook geprobeert maar hij sloeg in geen geval af

Bij de cilinder dichtst bij de bestuurderszijde merkte ik weinig van het wel of niet aangesloten zijn van de bougikabel qua lopen van de motor. Deze bougie vonkt echter wel. (auw!)

Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er mogelijkheden die ik kan checken om de diagnose te stellen?

En heeft het zin om kabels en rotor en kap te vervangen zonder diagnose?

Heeft een injectiemotor eigenlijk wel een rotor? en geen electronische ontsteking?

Zou het ook iets met de lambdasensor te maken kunnen hebben?

Help!

(als ik er niet uit kom kom ik weer ff een keer bij je langs p@t!)
jeroen.k

Mijn 1.4e in de 19 heeft ook wel eens op 3 poten gelopen. Dit hoor je echt wel. Je motor klinkt dan heeeel anders, dus als de motor niet veel ander geluid maakt dan normaal denk ik dat hij wel gewoon op 4 cilinders loopt.

Wat ik denk (als leek) is dat je inlaat ergens lek is (spruitstuk pakking...?) hierdoor zuigt hij vals lucht aan en loopt rot. Dit kun je controleren door er remmenreiniger op te spuiten. Maar wat je dan moet zien weet ik niet :p (denk dat hij het dan naar binnenzuigt (of misschien bubbeltjes?))

Als je pook danst is vaak je baksteun kapot...
Anonymous

ik heb ong. hetzelfde probleem alleen in een iets mindere mate dan wat jij beschrijft.. ik heb zelf alle kabels vervangen en bougies maar hielp nix...
heb ook een clio 1.4
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Uhm... Ik ga effe wat dingen roepen, zonder daar heel diep over nagedacht te hebben: :)

- Benzineleidingen niet goed?
- Brandstofpomp niet goed?
- Benzinefilter verstopt?
- Injectoren smerig?
- Rotor / verdelerkap niet goed?
- Bobinekabel niet goed?
- Klep kapot?
Haas
Car: Megane RS

heb t er toevallig vandaag met een vriend van me over gehad. Hij had exact hetzelfde met zijn astra, alleen toen bleek het het hemelen van zijn koppakking te zijn...Leek ook of hij op drie pitten liep, maar wat hij ook probeerde, niets duidde hierop, totdat er opeens een hoop koelvloeistof verdween...:(
Haas
Car: Megane RS

TheFinz schreef:Heeft een injectiemotor eigenlijk wel een rotor? en geen electronische ontsteking?
injectie heeft wel een rotor hoor. Electronische ontsteking wil alleen maar zeggen dat het nokkenasje en de condensator van de ontsteking zijn vervangen door een transistor, die de verbreking van de stroom sneller tot stand brengt.
Menno

dat loshalen van die bougie duidt er wel op dat er met die cilinder iets niet helemaal lekker is.

mogelijkheden:
brandstof
tis een monopoint motor? dan is dat geen oorzaak voor een probleem van 1 cilinder. Wel even checken op lekke inlaatspruitstukpakking

ontsteking
rotor/kap kabel en bougie checken. Eventueel vervangen, of even uitwisselen met een andere cilinder.

compressie.
het beste te meten met een compressiemeter. Mocht het bijvoorbeeld een lekke klep zijn, dan hoor je dat aan 't fluitende geluid uit je uitlaatpijp.
rev it like a rental
TheFinz

thnx jongens voor de tips....

het is inderdaad een monopoint.
Lekke inlaatspruitstuk pakking, kan ik dat zo zien zonder het e.e.a. los te moeten maken(kappen o.i.d.)

Rotor (valt hier wat aan te zien?) hoe erg mag slijtage zijn?

Kabel (ze vonken allemaal maar kan er dan nog een probleem zijn?) kan ze niet onderling uitwisselen lengtes zijn precies goed.....

Bougies zijn net vervangen dus die zijn het niet.

Compressie meten = met een compressiemeter moet ik bij de garage laten doen?

Dat fluiten zou hij moeten doen bij meting?

Losse klep? is dit ook te bekijken?
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

heej finz dat is kut man volgens mij heb ik dat stoteren ook weleens.
TheFinz

? (U) ?
TheFinz

? (U) ?
Dr.Turbostein

het kan je ontstekingsmodule zijn ook. Heb het ook al meegemaakt,module vervangen en alles weer in orde
Rick D.

Dr.Turbostein schreef:het kan je ontstekingsmodule zijn ook. Heb het ook al meegemaakt,module vervangen en alles weer in orde
Bedoel je hiermee de bobine? Als je nl. goed leest staat er dat hij een ROTOR EN VERDELERKAP heeft en geen electronische ontsteking. LEZEN!!!
Menno

Clio-16v.com schreef:
Dr.Turbostein schreef:het kan je ontstekingsmodule zijn ook. Heb het ook al meegemaakt,module vervangen en alles weer in orde
Bedoel je hiermee de bobine? Als je nl. goed leest staat er dat hij een ROTOR EN VERDELERKAP heeft en geen electronische ontsteking. LEZEN!!!
Bedoel je hiermee dat je 't niet zo snapt, Rick?

Zelfs dat ding waar jij naar vernoemd bent heeft een rotor, verdeler, en elektronische ontsteking >-)
rev it like a rental
Menno

maaruh, doorgaans is 't zo dat als je een probleem hebt met 1 cilinder, dit niet aan iets centraals zoals een ontstekingsmodule kan liggen.
rev it like a rental
Menno

TheFinz schreef: Dat fluiten zou hij moeten doen bij meting?

Losse klep? is dit ook te bekijken?
nee, hoor je gewoon als ie stationair draait. Bij de eindpijp dus.
rev it like a rental
Rick D.

Menno schreef:
Clio-16v.com schreef:
Bedoel je hiermee dat je 't niet zo snapt, Rick?

Zelfs dat ding waar jij naar vernoemd bent heeft een rotor, verdeler, en elektronische ontsteking >-)
Ja, ik weet dat er vaak aan een bobine nog wel een module gekoppeld zit, dit probleem heb ik namelijk ooit eens met een kadet gehad. Zo'n klein fijn stukje techniek. Maar toen liep heel de motor beroerd. Vervolgens na vervanging nog 1 cilinder, dit was na vervanging van de rotor en verdelerkap verholpen.
Dr.Turbostein

Menno schreef:
maaruh, doorgaans is 't zo dat als je een probleem hebt met 1 cilinder, dit niet aan iets centraals zoals een ontstekingsmodule kan liggen.
Toch was het zo. Ik dacht dat ook. Was toen te einde raad en heb dan maar de module vervangen, en dat was het. Echt waar
Plaats reactie