(retorische vraag!)
Ik heb de laatste tijd last van een beetje schokken met lage toeren. de pook schud en de auto ook bij stationair, dit wordt erger bij 1500 toeren en trekt daarna weg doordat de motor meer toeren maakt.
ik dacht eerst dat een bougie het begeven had maar na die vervangen te hebben en het een en ander ingespoten te hebben met contactspray leverde dit niet het gewenste resultaat.
Hij blijft schokken.
Ook bij koude motor en lage toeren bij overschakelen hikt hij heel erg. En bij lage toeren filerijden is narmaliter al een ramp maar nu helemaal erg... met horten en stoten alsof de koppeling niet goed werkt (ligt hier zeker niet aan!)
Ik heb het idee dat een cilinder niet meedoet.
Ik heb per cilinder de bougiekabel eruit getrokken tijdens lopende motor. (en vervolgens weer terug gestopt)
Mijn vader zei dat bij het lopen op 3 cilinders (van 4) en het eruit trekken van een andere cilinder dan de kapotte de motor zou afslaan omdat deze niet zou blijven draaien op 2. Dit heb ik ook geprobeert maar hij sloeg in geen geval af
Bij de cilinder dichtst bij de bestuurderszijde merkte ik weinig van het wel of niet aangesloten zijn van de bougikabel qua lopen van de motor. Deze bougie vonkt echter wel. (auw!)
Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er mogelijkheden die ik kan checken om de diagnose te stellen?
En heeft het zin om kabels en rotor en kap te vervangen zonder diagnose?
Heeft een injectiemotor eigenlijk wel een rotor? en geen electronische ontsteking?
Zou het ook iets met de lambdasensor te maken kunnen hebben?
Help!
(als ik er niet uit kom kom ik weer ff een keer bij je langs p@t!)