CLIO RS Chiptuning

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Erik de Bruijn

Een kennis van mij is opzoek naar een chippie voor een clio RS fase I. :)

Weet iemand of menno deze leveren kan, of waar deze anders te koop zijn?

alvast bedankt :wink:

Erik
Maus

Ik dacht dat er al een snelle chip van fabriek af inzit hoor.
Geloof dat je heel het motormanagement moet vervangen wil je er meer pk's uit krijgen, dacht ik.
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

ja je kunt de computer vervangen door zo'n clio cup computer. magnetti maranelli (ofzo iest). maar of je daar aan kunt komen weet ik niet.
Maus

Zal wel aan te komen zijn, maar wat is de prijs ervan?
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

dat Magneti Marelli dat is de ontsteking. dat las ik net op:
http://www.renault-sport.nl/cliocup_techniek.html
voor de rest weet ik niet of je een rs kunt chippen

edit: in de pdf file staat:
Uitsluitend het oorspronkelijk in de "Cup"-versie toegepaste
MAGNETI MARELLI motormanagement systeem mag
worden gebruikt.
Erik de Bruijn

maar is er echt geen chippie voor te krijgen?

Ik had dacht ik ergens gelezen dat renaultsport ook chippies verkocht, ik meen dat dit een pk-winst moest opleveren van ongeveer 18pk. volgens mij werden deze in de racerij gebruikt
Maus

18 pk winst door alleen een chip?
Zo'n chip wil ik ook hebben. :)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

wat moet dat wel niet kosten ???
Erik de Bruijn

Ik heb het stukje gevonden waar het staat :) :

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 6&start=50
StevenK
Contacteer:

Erik de Bruijn schreef:maar is er echt geen chippie voor te krijgen?

Ik had dacht ik ergens gelezen dat renaultsport ook chippies verkocht, ik meen dat dit een pk-winst moest opleveren van ongeveer 18pk. volgens mij werden deze in de racerij gebruikt
LOL; Renault Sport belooft mij 180 pk, en dan heb ik ander programma in de Siemens-doos, andere uitlaatnokkenas en gpN uitlaat.

En ondanks die belofte heb ik echt geen 180 pk; ik zit op ongeveer 175, maar wel met heel veel 'driveability.
De goede tuners rekenen voor een goede Clio gpN motor ong. 4500 EUR (excl. BTW) als je een nieuwe motor (à 4600) aanlevert en dan krijg je max. 186 pk uit een phase 1 of 2. Alleen voor de phase 3 (Ragnotti) is er de ruimte in de homologatie andere in- en uitlaat nokkenassen te monteren, waardoor je naar 207 pk gaat, maar dat kost alles bij elkaar zo'n 8000 EUR.

Deze nokkenassen uit deze laatste optie passen ook in de fase 1 motor, en als iemand daar een programma bij kan schrijven haal je waarschijnlijk, zonder het blok verder te bewerken, zo'n 185 pk, mits er een goede uitlaat achter zit.
ClioCharly

LOL; Renault Sport belooft mij 180 pk, en dan heb ik ander programma in de Siemens-doos, andere uitlaatnokkenas en gpN uitlaat.
Over wat voor'n motor gaat het hier 2.0?
StevenK
Contacteer:

ClioCharly schreef:
Over wat voor'n motor gaat het hier 2.0?
Ja, ik heb het nog steeds over een RS.
speedline

Fastchip is ook bezig aan een chip voor de RS.

http://www.fastchip.nl/main.php?lang=en

Bellen voor info.

Met vriendelijke groet,

Zzpeedie... (S)
ClioCharly

Is er trouwens iemand die ervaring heeft met DBM engineering?
pk org. pk mod. nm org. nm mod.
Clio 2.0 16V 172 190 200 220

http://dbmengineering.nl

Ik hoor het graag, het is misschien een beetje off-topic mijn excuses daar voor. :wink:
Laatst gewijzigd door ClioCharly op zo 24 aug 2003 16:09, 2 keer totaal gewijzigd.
StevenK
Contacteer:

ClioCharly schreef:Is er trouwens iemand die ervaring heeft met DBM mengineering?
pk org. pk mod. nm org. nm mod.
Clio 2.0 16V 172 190 200 220

http://dbmengineering.nl

Ik hoor het graag, het is misschien een beetje off-topic mijn excuses daar voor. :wink:
Geen ervaring, maar het lijkt me koeienpoep. Als renault voor een competitie-motor met alleen een chip maar één of twee pk kan winnen, de grote tuners hetzelfde vertellen over een compleet ander motormanagement, dan denk ik niet dat DBM met een generieke chip 18 pk (meer dan 10% !!) kan winnen.

De enige serieuze optie voor een RS is een setje Ragnotti gpN nokkenassen met een bijpassend programma. Dan moet je op ong. 190 pk, of misschien zelfs wel iets meer, kunnen komen.
Maus

Ik las net op de site van een duitse tuningsboer dat ie een chip voor de V6 kon leveren, deze chip zou zo'n 24 pk meer vermogen op moeten leveren en zo'n 45 NM meer trekkracht. En dat voor de prijs van nog geen 800,- Euro! :lol:
ClioCharly

Dus als ik het allemaal goed begrijp heeft het geen enkele zin om te chippen?

Maar als er iemand is die zijn Clio RS gechipt heeft laat het hier dan even weten, misschien kunnen we een keer een vergelijkend waren onderzoekje doen met wat aseleratie testjes.

Ik ben toch erg benieuwt of er winst is, dat hoop ik wel want dan ga ik er toch voor. Ik wil er wel wat Pktjes bij eigenlijk. 8)

Wat ik wel weet is dat een beetje tuner gemiddeld 100 pk per lieter kan realiseren. :) Dus dan zijn er nog 28 te halen ergens :wink:
StevenK
Contacteer:

ClioCharly schreef:Dus als ik het allemaal goed Wat ik wel weet is dat een beetje tuner gemiddeld 100 pk per lieter kan realiseren. :) Dus dan zijn er nog 28 te halen ergens :wink:
Geen probleem, breng je blok maar langs. Gaan we de kop bewerken, andere nokkenassen en ander programma, zit je op 200 pk (en misschien zelfs iets meer); kost je waarschijnlijk bij elkaar zo'n 5 à 6000.
speedline

ClioCharly schreef:Dus als ik het allemaal goed begrijp heeft het geen enkele zin om te chippen?
De kleine verbetering op het gebied van driveability is de investering in andere software niet waard. "Chippen" is wel noodzakelijk bij in-/uitlaat- en cilinderkop/ kleppentrein-wijzigingen.

Enneh, voor zover ik begrepen hadde kan de "RS" op 2 manieren worden "gechipped". Het programma in de ecu flashen, en het programma "uploaden" via de diagnose poort. Dus geen traditioneel soldeerwerk meer (Y) Al kan Menno hier waarschijnlijk wat aanvullen. Want de praktische kant van "chippen" daar kan ik nu nog wat over leren :wink:
ClioCharly schreef:Maar als er iemand is die zijn Clio RS gechipt heeft laat het hier dan even weten, misschien kunnen we een keer een vergelijkend waren onderzoekje doen met wat aseleratie testjes.
(I) Leuk idee maar vindt maar eens 2 identieke auto's die af fabriek al hetzelfde vermogen leveren. Er zit namelijk nogal wat vermogensverschil tussen de D4R 740's. Of heb ik nu het typenummer fout ? :D

Henk Dijkstra van fastchip heb ik persoonlijk heel erg hoog zitten. En nee ik ben op geen enkele manier aan die toko verbonden. Sterker nog, ik heb de man nog nooit face 2 face ontmoet. Ik weet zeker dat hij een stukje "software" ontwikkeld waar andere "tuners" (lees verkopers van andermans rotzooi) niet aan kunnen tippen.

Ik zal eens indepth informeren of hij wat informatie vrij kan geven. Een vermogensdiagram waar we het koppel kunnen aflezen is een must. Aan 2 cijfertjes voor vermogen annex koppel heb je in principe niet.

Als chip A met 175pk van 2000 tot 7000min-1 10% meer koppel levert. En chip B levert maar liefst 190pk maar 10% minder koppel. Is chip A sneller...

Dit is wel grof benaderd en zeer afhankelijk van andere factoren maar het klopt.
ClioCharly schreef:Ik ben toch erg benieuwt of er winst is, dat hoop ik wel want dan ga ik er toch voor. Ik wil er wel wat Pktjes bij eigenlijk. 8)
Weer zo'n pk geiler. Lees mijn koppelvoorbeeld en weet waarom ik hier alleen maar om kan lachen. No offence maar het is gewoon dom.
ClioCharly schreef:Wat ik wel weet is dat een beetje tuner gemiddeld 100 pk per lieter kan realiseren. :) Dus dan zijn er nog 28 te halen ergens :wink:
Hier blijkt toch wel een grote kennis van automobiel en in het bijzonder motorenbouw uit :biertjuh:

NOT

Cheers mate (Y) ,

Zzpeedie (S)
StevenK
Contacteer:

speedline schreef: (I) Leuk idee maar vindt maar eens 2 identieke auto's die af fabriek al hetzelfde vermogen leveren. Er zit namelijk nogal wat vermogensverschil tussen de D4R 740's. Of heb ik nu het typenummer fout ? :D
Da's dan F4R 730/732 voor de fase 1, 736 voor de fase 2 :)
Robert dB.

toch heeft een chip van menno bij blok meer pk's aan de krukas gegeven (samen met de combinatie van een open devil midden- en einddemper). Uitgaande van het feit dat het blok 100.000km's erop heeft zitten vind ik het geen slecht resultaat. > zie FCG topic, page 11.
StevenK
Contacteer:

Robert dB. schreef:toch heeft een chip van menno bij blok meer pk's aan de krukas gegeven (samen met de combinatie van een open devil midden- en einddemper). Uitgaande van het feit dat het blok 100.000km's erop heeft zitten vind ik het geen slecht resultaat. > zie FCG topic, page 11.
Correctie: 'meer geschatte/afgeleide krukas pk's'.

Dit soort dingen weet je pas zeker als je de motor aan een vermogensbank hangt.

Overigens is de opmerking van speedline over koppel zeker zo belangrijk.
Robert dB.

StevenK schreef: Dit soort dingen weet je pas zeker als je de motor aan een vermogensbank hangt.

uhm, volgens mij heb je het FCG topic niet gelezen....hij is gisteren namelijk op de Maha bank geweest...of begrijp ik jou nu weer verkeerd???
StevenK
Contacteer:

Robert dB. schreef:
StevenK schreef: Dit soort dingen weet je pas zeker als je de motor aan een vermogensbank hangt.

uhm, volgens mij heb je het FCG topic niet gelezen....hij is gisteren namelijk op de Maha bank geweest...of begrijp ik jou nu weer verkeerd???
Er is een vermogen aan de wielen gemeten, en daaruit is een krukasvermogen afgeleid.

Ik bedoelde letterlijk: 'de motor (niet de hele auto) aan een vermogensbank hangen'. Dus motor uitbouwen en daarna op de vermogensbank opnieuw opbouwen en dan meten. Dat is de enige manier om nauwkeurig krukas pk's te meten.

(Overigens interesseert het vermogen aan de krukas mij heel weinig, ik heb namelijk veel meer aan vermogen aan de wielen :D )

En voorlopig moet ik eerst nog het één en ander aan mijn onderstel doen voor ik serieus aan de motor ga werken.
Robert dB.

aha, duidelijk.

maar klopt het feit dat een motor minder vermogens verlies heeft als alle bak en motorsteunen zijn aangepakt? (lees: versterkt)

Of te wel, minder (pk) verlies door onnodig kantelen van de motor.
speedline

Robert dB. schreef:aha, duidelijk.

maar klopt het feit dat een motor minder vermogens verlies heeft als alle bak en motorsteunen zijn aangepakt? (lees: versterkt)

Of te wel, minder (pk) verlies door onnodig kantelen van de motor.
Vermogensverlies door slappe motorsteunen ? Kijk bij iedere beweging komt energie kijken. Maar dit is wel te verwaarlozen :lol:

Ik zou natuurlijk de opwarming van de motorsteun kunnen meten ! :wink:

Je wint er wel tijd mee ! De motor pakt een fractie sneller op. Bijkomend voordeel is dat de aandrijving minder grote klappen krijgt bij lastwissel.

Grtz,

Zzpeedie...
RO 16v

speedline schreef:Enneh, voor zover ik begrepen hadde kan de "RS" op 2 manieren worden "gechipped". Het programma in de ecu flashen, en het programma "uploaden" via de diagnose poort. Dus geen traditioneel soldeerwerk meer (Y) Al kan Menno hier waarschijnlijk wat aanvullen. Want de praktische kant van "chippen" daar kan ik nu nog wat over leren :wink:

Zzpeedie (S)
Je hebt helemaal gelijk, dit is met alle nieuwe motoren van Renault, is veel meer werk en daardoor ligt de prijs aanzienlijk hoger.
Menno

StevenK schreef:
Robert dB. schreef:toch heeft een chip van menno bij blok meer pk's aan de krukas gegeven (samen met de combinatie van een open devil midden- en einddemper). Uitgaande van het feit dat het blok 100.000km's erop heeft zitten vind ik het geen slecht resultaat. > zie FCG topic, page 11.

Die afleiding zoals in genoemd topic is idd op z'n zachts gezegd bedenkelijk, maar ik ga die discussie niet nog een keer aan.
rev it like a rental
StevenK
Contacteer:

Menno schreef:
StevenK schreef:

Die afleiding zoals in genoemd topic is idd op z'n zachts gezegd bedenkelijk, maar ik ga die discussie niet nog een keer aan.
Zo'n afleiding kan best wel goed gedaan worden, als je eerst een gedegen onderzoek doet naar de aandrijfverliezen in de bak.

Ik had ooit een golf 16V, met ongeveer 185 of 190 pk, bij Randd kwamen ze op een schrikbarende 207 uit ! (Ze gingen uit van 18% aandrijfverlies)

Maar zoals ik al zei: het gaat uiteindelijk toch om het vermogen wat je op de weg krijgt, dus wat dat betreft is zo'n rollenbank helemaal zo slecht nog niet.
antoine
Car: Renault Clio III RS

Ik had ooit een golf 16V, met ongeveer 185 of 190 pk, bij Randd kwamen ze op een schrikbarende 207 uit ! (Ze gingen uit van 18% aandrijfverlies)
daarom bestaan ze zeker niet meer?
StevenK
Contacteer:

ant1 schreef:
daarom bestaan ze zeker niet meer?
Ze waren zowieso niet efficiënt bezig, want voor 4 uur testen rekenden ze 25 gulden ofzo..

Op zich heb ik er wel veel aan gehad, want ik kon precies zin waar de dip zat, en daarna nog een keer met andere nokkenassen getest en dat was veel beter.
antoine

Het bedrijf zat toch in helmond ?Ik had wel begrepen dat een persoon die daar gewerkt heeft voor zijn eigen begonnen is maar weet niet meer waar,ik dacht in steensel.Al lekker aan het oefenen voor volgende week zondag?Succes!

gr antoine
StevenK
Contacteer:

ant1 schreef:Al lekker aan het oefenen voor volgende week zondag?Succes!

gr antoine
Is pas die zondag erop. Als we de auto op tijd af hebben gaan we eerst nog testen op Bitburg.
antoine

ja dat bedoel ik ook zondag 8 september

gr antoine
ClioCharly

Hier blijkt toch wel een grote kennis van automobiel en in het bijzonder motorenbouw uit

NOT

Cheers mate ,
Beetje flauw om zo te reageren. :p Als ik alles al wist zou ik hier ook geen vragen stellen, het is het programma ik weet het beter niet. :~ Maar de rest was wel leerzaam en trouwens ik ben niet Pk geil ik vind het gewoon leuk om de Clio wat sneller te maken. En dat ik de term Pk dan verkeert gebruikt heb sorry hoor ;-) ik zal ze de volgende keer in een adem noemen met Mn. :biertjuh:

No hard feelings verder (F)
Plaats reactie