Katalysator kapot
Mijn kat is kapot van mijn williams kan ik nu een katvervanger eronder zetten OF een stuk pijp ertussen laten lassen OF moet ik gewoon weer een kat kopen wat is het beste voor de wagen.
Maximus,
(Strength and Honor)
(Strength and Honor)
Je schijnt ze gewoon leeg te kunnen kloppen en dan weer terug monteren.
een lege kat maakt wel een ontzettend gammel, blikkerig geluid, bovendien is het niet bepaald goed voor je doorstroom. Ik zou hem leegmaken, dan eronder voor de apk, en hopen dat co goed is. Als hij goed is ding eronder uit, en een katvervanger eronder.
Of op de sloop kijken voor een andere kat, als die te vinden zijn voor een williams. Ik was voor een tweedehands kat voor een R25 50 euro kwijt (nieuwprijs 600+).
Verder geen idee of je een williams zonder werkende kat door de apk kan krijgen....
Verder geen idee of je een williams zonder werkende kat door de apk kan krijgen....
-
- Moderator
- Car: MB
Ik heb dus ook de kat nog onder mij willi hangen maar sinds kort Rammeld hij echt enorm. Heb net effe gekeken en het is echt de kat (dus geen hitteschildje). Volgens mij ligt er iets los in ofzo en dat rammeld flink. Vooral bij bepaalde toerentallen (stationair bijvoorbeeld). Nu is dit op zich geen ramp maar het is gewoon irri. Wat voor oplossingen zijn er?
Kan ik deze bijvoorbeeld leegmaken en zo ja hoe? of moet er iets anders onder
Kan ik deze bijvoorbeeld leegmaken en zo ja hoe? of moet er iets anders onder
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Lijkt me toch dat 't keramiek gebroken is. Ik zou denken dat dit zich zelf verergert, de losliggende delen rammelen steeds verder kapot. NEt zo lan totdat alles er uit is, of er een deel dwars in de stromingsrichting gaat liggen, en alles verstopt.
Wat je kunt doen:
- nix, kijken hoe 't afloopt
- kat leeghalen. (en apk dan?)
- katvervanger monteren, deze kat zal nog net wel apk waardig zijn.
- nieuwe kat halen.
Wat je kunt doen:
- nix, kijken hoe 't afloopt
- kat leeghalen. (en apk dan?)
- katvervanger monteren, deze kat zal nog net wel apk waardig zijn.
- nieuwe kat halen.
rev it like a rental
-
- Moderator
tja, een nieuwe kat is nogal prijzig vind ik en een katvervanger heeft als nadeel dat je elk jaar opniew onder de auto kunt kruipen om alles te wisselen. Heeft er iemand toevallig nog een kat liggen voor een willi?
Ik zou voor de goedkope oplossing gaan, als ik jou was. Gewoon 2 keer per jaar onder de auto kruipen om de katvervanger te vervangen door de originele kat en andersom natuurlijk. 
Dat kost je echt maar een half uurtje, of zo.

Dat kost je echt maar een half uurtje, of zo.
De katvervanger voor een 16V is anders dan die van een willi, aangezien de flens van het spruitstuk anders is.Tom schreef:paar vraagjes dan:
-Wat kost een katvervanger en waar te
koop?
-Is er verschil tussen een kat(vervanger) van een 16v en een williams

Ik heb zelf weinig grote verschillen gemerkt met een katvervanger. 2 weken heb ik met kat rondgereden en ik voelde eigenlijk weinig verschil.
Kosten, 100-150 euro ofzo?
En qua koppel onderin schijnt het wat te schelen, in het negatieve...
En het LIJKT alsof ie juist in de hoge toeren sneller is, maar dat kan ook door het extra geluid komen natuurlijk
En qua koppel onderin schijnt het wat te schelen, in het negatieve...
En het LIJKT alsof ie juist in de hoge toeren sneller is, maar dat kan ook door het extra geluid komen natuurlijk

Don't walk the grass... smoke it
Bovenin valt wel wat te winnen hoor, zekers als je ook nog het juiste chipje er bij plakt.Marcel B. schreef:En het LIJKT alsof ie juist in de hoge toeren sneller is, maar dat kan ook door het extra geluid komen natuurlijk
rev it like a rental
Mijnes heeft 4 gaten voor de bouten. Die fles zit maar met 2 bouten vast dus heb je er 2 die passen op de 16v en 2 die passen op de Williams. Gewoon een kwestie van draaien.joeri_clio16V schreef:is dat dan een soort 'universele'? die van mij past geloof k ook onder een willi.
Toen r bij mij een willi spruitstuk in is gegaan heb k mn katvervanger gewoon kunnen laten zitten.
Ik heb wellis gehoord dat Henk van Veban Rijswijk ze verkoopt. Maar zeker weten doe ik dit niet!
Gr.
Maurice
-
- Car: megane 2
zalt bij mij ook wel zo zijn.Madmaus schreef: Mijnes heeft 4 gaten voor de bouten. Die fles zit maar met 2 bouten vast dus heb je er 2 die passen op de 16v en 2 die passen op de Williams. Gewoon een kwestie van draaien.
-
- Moderator
net effe wat rond gebeld en ga morgen maar effe naar Veban voor een katvervangertje. Laat hem ook maar meteen monteren. Voor die twee tientjes extra heb ik geen zin om te gaan liggen kloten hier op de straat.
-
- Moderator
zo, katvervanger zit eronder. Ook maar meteen demperloze middenpijp laten monteren en zit weer een nieuw brandstoffilter onder (was wel nodig). Hij trekt wel wat soepeler door nou. Nog vooral snelweg mee gereden maar loopt wat makkelijk naar zijn top en maakt iets meer geluid (maar dat valt erg mee)
-
- Moderator
zitten er verschillen tussen een kat van een 16v en van een willi?
En als ik een kat van een 16v scoor moet ik dan perse de flens omzetten of kan bijvoorbeeld ook effe een plaatje maken voor ertussen met 4 boutgaten? Tis maar voor de keuring?
En als ik een kat van een 16v scoor moet ik dan perse de flens omzetten of kan bijvoorbeeld ook effe een plaatje maken voor ertussen met 4 boutgaten? Tis maar voor de keuring?
Het enige verschil is dat de flens gedraaid zit, dus je zal bijvoorbeeld een verloopringetje moeten maken inderdaad om het te laten passen.
Anders kun je altijd even langskomen om mijn kat te vergelijken met de jouwe, de mijne ligt hier weer stof te happen in een hoek.
Anders kun je altijd even langskomen om mijn kat te vergelijken met de jouwe, de mijne ligt hier weer stof te happen in een hoek.

-
- Moderator
is wel een goeie optie natuurlijk, moet ik alleen even een plaatje maken met vier gaten. Vind je het goed als ik binnenkort eens kom kijken dan (effe meten), dan kan ik dat plaatje maken. Keuring is eind februari dacht ik