Ik heb het volgende probleem: Mijn startmotor draait soms wel en soms niet.
Accu en Dynamo kunnen niet de oorzaak zijn, want wanneer de startmotor niet draait, doet ie het op een gegeven moment meestal wel weer en dan draait ie zonder problemen.
Ik denk eenn los of gerot contactje ergens. Nu de volgende vraag: hoe lopen de draden van de startmotor, want ik kan er echt effe niet meer opkomen.
Zoiets:
Vanuit de Dynamo gaat de draad naar de startmotor en vervolgens naar de + pool van de accu. Een andere draad stuurt de startmotor aan. De draad die de startmotor aanstuurd en de draad die naar de Dynamo toe gaat gaan samen richting R28: het contactblok achter je linker voorlamp. Vanuit daar gaat de draad voor de dynamo naar de Dynamo en de draad die de startmotor aan moet sturen gaat via het contactblok naar je contactslot.
Ik denk dat er een aantal cruciale plekken zijn:
* contactblok R28 (vaak verweerd)
* contactje op relais startmotor
* startonderbreking alarm
Dat laatste denk ik niet dat het is, want de vorige eigenaar had een startonderbreker laten monteren en toen deed zich hetzelfde probleem voor. Ik heb er nu een alarm in gezet, en ook gecontroleerd door de onderbreking weg te halen of het probleem dan inderdaad verholpen was, maar nee.
Het zou natuurlijk ook mijn contactslot kunnen zijn, maar die geeft gewoon stroom. Wanneer het probleem zich voordoet, trekt werl alle stroom uit mijn verwarming, klokje...etc.
In het ergste geval is het het relais van mijn startmotor zelf, maar daar hoop ik niet op.
Het is nu te laat om te gaan sleutelen, morgen ga ik werken en morgenavond ga ik ook eens effe wat tijd aan mijn vriendin besteden. Vandaar dat ik jullie advies vraag, dan kan ik morgen efficiënt werken. wat denken jullie waar het aan ligt?
ik ken het probleem. Heb het 2 keer gehad. 1ste keer was het de bekabeling bij het contactslot en de startonderbreking. Hij heeft het daarna een jaar goed gedaan, en daarna ging die happeren totdat die opeens kortsluiting gaf. Startmotor vervangen en sindsdien zijn de problemen weg.
is misschien niet wat je wilde horen, maar missschien heb je er wat aan
Groeten
is misschien niet wat je wilde horen, maar missschien heb je er wat aan
Groeten
Ik heb nog twee startmotoren in de schuur liggen, dus ik heb me wel een beetje ingedekt.
startmotor bij R5 gtturbo is alleen zo'n $#%!!@werk zonder hefbrug. Maar goed dat mijn auto zo snel aanslaat, want ik heb hem vanmorgen even zelf aan moeten duwen.
Ik ga toch eerst alle bekabeling controleren. Nog iemand suggesties?
Klopt mijn verhaaltje over de bekabeling van de startmotor nou of niet?
startmotor bij R5 gtturbo is alleen zo'n $#%!!@werk zonder hefbrug. Maar goed dat mijn auto zo snel aanslaat, want ik heb hem vanmorgen even zelf aan moeten duwen.
Ik ga toch eerst alle bekabeling controleren. Nog iemand suggesties?
Klopt mijn verhaaltje over de bekabeling van de startmotor nou of niet?
Hallo,
Ik heb het ff snel gelezen, je startmotor doet het soms wel en soms niet? Denk toch dat je startmotor kapot is, de koolborstels zijn waarschijnlijk versleten en nog niet zo versleten dat hij het nooit doet maar af en toe wel/niet...
TIP? haal de bekabeling van de startmotor af, trek zelf een - en + naar de startmotor (schuifstekker = + en draadeind met moer is - GELOOF IK...) Haal voor de zekerheid de kabels van de accu en hou daarna de - en + die je getrokken hebt ff op de accu, zo kan je zien of de startmotor het doet... probeer het een paar keer.... zet de motor wel in de vrij en het contact af (dus geen sleutel in contact)
Misschien dat zoiets een goeie test is....
JeTab
Ik heb het ff snel gelezen, je startmotor doet het soms wel en soms niet? Denk toch dat je startmotor kapot is, de koolborstels zijn waarschijnlijk versleten en nog niet zo versleten dat hij het nooit doet maar af en toe wel/niet...
TIP? haal de bekabeling van de startmotor af, trek zelf een - en + naar de startmotor (schuifstekker = + en draadeind met moer is - GELOOF IK...) Haal voor de zekerheid de kabels van de accu en hou daarna de - en + die je getrokken hebt ff op de accu, zo kan je zien of de startmotor het doet... probeer het een paar keer.... zet de motor wel in de vrij en het contact af (dus geen sleutel in contact)
Misschien dat zoiets een goeie test is....
JeTab
thnx,
ik denk dat ik eens ga kijken of ik inderdaad mijn startmotor moet vervangen, op zich kost me dat niets, maar ik vind het nog steeds een klotewerk.
Als ik hem heb vervangen, kan ik de koolborsteltjes van deze startmotor dan vervangen? en hoe?
ik denk dat ik eens ga kijken of ik inderdaad mijn startmotor moet vervangen, op zich kost me dat niets, maar ik vind het nog steeds een klotewerk.
Als ik hem heb vervangen, kan ik de koolborsteltjes van deze startmotor dan vervangen? en hoe?
<font color=blue>Breng de startmotor naar een rivisie bedrijfje of naar iemand die het kan, kost je ongeveer 50,- en dan wordt de kneut van binnen vervangen (spoel/koolborstels/lagers...)
Groetjes JeTab
Groetjes JeTab
gisteravond startmotor vervangen, best veel werk aan gehad, maar de auto start weer als een zonnetje.
<font color=blue>Gelukkig, weer een goed functionerende GT Turbo in Nederland... 
En? koolborstels op? Schroef maar los dat ding...
Veel werk he? Je bent niet gewent.... kom mij maar eens helpen met het restaureren! Moet je de hele auto kaal plukken en later weer opbouwen! En dan maar hopen dat alles in 1 keer werkt!
JeTab

En? koolborstels op? Schroef maar los dat ding...
Veel werk he? Je bent niet gewent.... kom mij maar eens helpen met het restaureren! Moet je de hele auto kaal plukken en later weer opbouwen! En dan maar hopen dat alles in 1 keer werkt!

JeTab
Niet gewend???
Ik heb de laatste vijf weken elk vrij uurtje besteed aan mijn gtturbo' s. eerst heb ik een auto helemaal uit elkaar gehaald, toen heb ik een ander een aantal keren moeten repareren en die ga ik nu ook helemaal strippen. Verder rijdt ik al een jaar gtturbo, dus ik weet precies wat het is om aan deze auto's te sleutelen.
Maar goed, die startmotor, die hebben ze echt heel erg goed verstopt.
Bedankt voor de hulp.
Ik wil je best eens komen helpen bij het restaureren, lijkt me leuk (en leerzaam).
Ik heb de laatste vijf weken elk vrij uurtje besteed aan mijn gtturbo' s. eerst heb ik een auto helemaal uit elkaar gehaald, toen heb ik een ander een aantal keren moeten repareren en die ga ik nu ook helemaal strippen. Verder rijdt ik al een jaar gtturbo, dus ik weet precies wat het is om aan deze auto's te sleutelen.
Maar goed, die startmotor, die hebben ze echt heel erg goed verstopt.
Bedankt voor de hulp.
Ik wil je best eens komen helpen bij het restaureren, lijkt me leuk (en leerzaam).
Laatst gewijzigd door Pieter op wo 4 apr 2001 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat een haast...ik heb ook nog een sociaal leven...
Als je het hitteschild van je turbo los hebt kun je de drie bouten van de startmotor zo loshalen. De bovenste twee met een dopsleutel, en de onderste met een ringsleutel. Als het goed is zit je startmotor aan de achterkant ook nog vast aan een steun. Als je je rechterwiel verwijderd, je auto opkrikt en vastzet kun je erbij. Dan kun je hem er zo onderuit trekken.
Als het goed is kun je de bedrading eraf halen als je de startmotor al in een stuk gemakkelijkere posititie hebt gemanouvreerd.

Als je het hitteschild van je turbo los hebt kun je de drie bouten van de startmotor zo loshalen. De bovenste twee met een dopsleutel, en de onderste met een ringsleutel. Als het goed is zit je startmotor aan de achterkant ook nog vast aan een steun. Als je je rechterwiel verwijderd, je auto opkrikt en vastzet kun je erbij. Dan kun je hem er zo onderuit trekken.
Als het goed is kun je de bedrading eraf halen als je de startmotor al in een stuk gemakkelijkere posititie hebt gemanouvreerd.
Je zou nog even de commandodraad van de startmotor kunnen doormeten. Die loopt vanaf de startmotor richting de turbo achterom door een ribbelkousje (de draad is bij mij geel) richting de dynamo. Die worden nogal eens te warm en gaan dan storing geven.
NET TERUG UIT PRAAG
heb pech met de auto gehad.na 2000 km
bedrading bij de dynamo verbrand bij de stekkers zodat deze geen kontact meer maakte.
dus gisteren alle stekkers vervangen !
ging wel raar radio ging uit dasboard ging uit.kmh teller ging naar 40 en ging 140 .
maar alles doet het weer
heb pech met de auto gehad.na 2000 km
bedrading bij de dynamo verbrand bij de stekkers zodat deze geen kontact meer maakte.
dus gisteren alle stekkers vervangen !
ging wel raar radio ging uit dasboard ging uit.kmh teller ging naar 40 en ging 140 .
maar alles doet het weer

Never drive faster than your angels can fly