
[R5GTE] Pingelsensor??
Een pingelsensor is een spoeltje wat signalen van een pingel in je motor (50 hz als ik het goed heb) kan waarnemen.
Een pingel is detontatie, wat dus vooronsteking betekend. Dit houd in dat het gasmengsel vroegtijdig uit zichzelf ontsteekt (door te hoge compressie of gloeiende vuildeeltjes in de verbrandingskamer) Dit is schadelijk voor je motor en prestaties (want hij ontbrand als de zuiger nog omhoog gaat en niet over zijn dooie punt = slecht).
De pingelsensor verlaat de ontsteking, waardoor de verbranding wat regelmatiger verloopt zodat de pingel weer verdwijnt.
Alleen zit deze niet op de GTE motor zover ik weet, hij zit wel op de GT Turbo's vanwege de drukvulling (wat soms wat eerder kan gaan pingelen).
Verder is bijkomend het verhaal van het octaangetal, hoe hoger, hoe minder snel het uit zichzelf ontbrand. Vandaar het euro 95-98 verhaal, maar daar kun je leuk over searchen
Een pingel is detontatie, wat dus vooronsteking betekend. Dit houd in dat het gasmengsel vroegtijdig uit zichzelf ontsteekt (door te hoge compressie of gloeiende vuildeeltjes in de verbrandingskamer) Dit is schadelijk voor je motor en prestaties (want hij ontbrand als de zuiger nog omhoog gaat en niet over zijn dooie punt = slecht).
De pingelsensor verlaat de ontsteking, waardoor de verbranding wat regelmatiger verloopt zodat de pingel weer verdwijnt.
Alleen zit deze niet op de GTE motor zover ik weet, hij zit wel op de GT Turbo's vanwege de drukvulling (wat soms wat eerder kan gaan pingelen).
Verder is bijkomend het verhaal van het octaangetal, hoe hoger, hoe minder snel het uit zichzelf ontbrand. Vandaar het euro 95-98 verhaal, maar daar kun je leuk over searchen

Heb even het artikel opgezocht over de pingelsensor en hoe het werkt. Dat zou je een beeld moeten geven.
-------------------------------------------------
[img]http://213.51.188.16/pingelsensor1.jpg[/img]
[img]http://213.51.188.16/pingelsensor2.jpg[/img]
De pingelsensor wordt toegepast om het ontstekingsmoment zo optimaal mogelijk te laten zijn. Een motor heeft immers het grootste vermogen als het ontstekingsmoment tegen de pingelgrens aan zit.
Tijdens het pingelen ontstaat er in de motor een specifieke trillingsfrequentie van ongeveer 7,5 kHz. Een pingel-sensor herkent deze specifieke trillingen en geeft een signaal door aan de regeleenheid.
Het signaal van deze sensor wordt opgewekt door een piëzo-kristal. Piëzo is een materiaal dat elektrische spanning kan afgeven als het onder mechanische druk komt te staan.
Hoe hoger de druk, hoe hoger de afgegeven spanning.
De motorregelsystemen kunnen met behulp van deze sensor het pingelen van de motor herkennen en zonodig het ontstekingsmoment gelijk of apart voor elke cilinder bijsturen. De meeste systemen regelen bij pingelen het ontstekingsmoment in stappen van ca. 3° naar later. Als de motor niet meer pingelt zal het ontstekingsmoment in stapjes van ca. 0,5° vervroegd worden tot de normale waarde.
[img]http://213.51.188.16/pingelsensor3.jpg[/img]
-------------------------------------------------
[img]http://213.51.188.16/pingelsensor1.jpg[/img]
[img]http://213.51.188.16/pingelsensor2.jpg[/img]
De pingelsensor wordt toegepast om het ontstekingsmoment zo optimaal mogelijk te laten zijn. Een motor heeft immers het grootste vermogen als het ontstekingsmoment tegen de pingelgrens aan zit.
Tijdens het pingelen ontstaat er in de motor een specifieke trillingsfrequentie van ongeveer 7,5 kHz. Een pingel-sensor herkent deze specifieke trillingen en geeft een signaal door aan de regeleenheid.
Het signaal van deze sensor wordt opgewekt door een piëzo-kristal. Piëzo is een materiaal dat elektrische spanning kan afgeven als het onder mechanische druk komt te staan.
Hoe hoger de druk, hoe hoger de afgegeven spanning.
De motorregelsystemen kunnen met behulp van deze sensor het pingelen van de motor herkennen en zonodig het ontstekingsmoment gelijk of apart voor elke cilinder bijsturen. De meeste systemen regelen bij pingelen het ontstekingsmoment in stappen van ca. 3° naar later. Als de motor niet meer pingelt zal het ontstekingsmoment in stapjes van ca. 0,5° vervroegd worden tot de normale waarde.
[img]http://213.51.188.16/pingelsensor3.jpg[/img]
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
GTE heeft ook een pingelsensor.Steven schreef:Alleen zit deze niet op de GTE motor zover ik weet, hij zit wel op de GT Turbo's vanwege de drukvulling (wat soms wat eerder kan gaan pingelen).

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
hoezo vosje loopt de jouwe ook niet helemaal lekker stationair?
pingelsensoren zijn allemaal hetzelfde, inelkgeval van de 1700 mp injectie motoren en 16V motoren. Of die van een gtt hetzelfde is zou ik je zo niet durfen te zeggen, maar op de sloop vind je zat 1.7 multipoint injectie motoren. Ikzelf heb op mn 16V een sensor van een 1700 mpi zitten, nummers zijn allemaal hetzelfde.
Gr Bart
Gr Bart