[R5] Koelvloeistof onder passagierstoel/kachelradiator stuk?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
iMAGE

Ik gaf nog mijn vriendin half de schuld. He je hebt je flesje water leeg laten lopen onder de stoel. Nee hoor zegt ze, dat was gister al zo.. Hmmm.

Het was vettig, maar dacht kan ook blikje Aldi redbull zijn geweest o.i.d.

Ik koelvloeistof gecheckt, was bijna leeg, dus litertje bijgevuld.

Rij ik gister van Groningen naar Dronten, begint bij Joure (halverwege dus) mijn templampje te branden. Ik de berm in van de snelweg, kap open, loeiwarm en geen koelvloeistof meer.

ANWB gebeld om er wat water in te gooien en zo kon ik weer verder rijden.

Thuis aangekomen zie ik dat het pijl alweer behoorlijk gedaald is en dat het nu echt zeiknat is onder de bijrijdersstoel.

Even gezocht op het forum en kom dit tegen:
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... of%20stoel

Ben bang dat ik het zelfde heb.

Kan ik een noodreparatie maken zonder dash te verwijderen?

Wat kost zo'n kachelradiator? Die heb ik toch in mijn R5 TS? En als ik de kachel niet gebruik, pompt ie dan wel?

Dus zolang ik hem uit heb heb ik geen probleem of is dat alleen maar een stille hoop? Ik moet er eigenlijk nog mee rijden deze weken.

Het is wel weer mooi f#ck, heb je het ene opgelost, krijg je dit weer, plus dat ik er al nieuwe banden en voor nieuwe schijven plus klauwen om moet laten zetten :(
Tom
Moderator
Car: MB

kun je hem niet effe doorlussen zodat ik niet door de kachel rad. loopt? als dat mag dan>
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
iMAGE

Tom schreef:kun je hem niet effe doorlussen zodat ik niet door de kachel rad. loopt? als dat mag dan>
Dus die 2 slangen die van pomp naar binnen lopen met elkaar verbinden.

Maar hoe lopen die slangen eigenlijk? Gaan die slangen door naar de kachel als ze naar binnen gaan, of stoppen ze daar bij waar ze naar binnen gaan? Aangezien hier ringklemmen omheen zitten. En wat loopt er dan verder door, weer een slang of gelijk de kachel?

En doorverbinden, die 2 klemmen bij waar ze naar binnen gaan er af en die 2 slangen op een buisje van 5 cm zetten aan beide kanten, of bij brezan o.i.d. een klein slangetje halen en zodat hij van de ene aansluiting op de waterpomp gelijk doorloopt naar de andere aansluiting op de waterpomp?
Daaf (Davy)

iMAGE schreef:
Tom schreef:kun je hem niet effe doorlussen zodat ik niet door de kachel rad. loopt? als dat mag dan>
Dus die 2 slangen die van pomp naar binnen lopen met elkaar verbinden.

Maar hoe lopen die slangen eigenlijk? Gaan die slangen door naar de kachel als ze naar binnen gaan, of stoppen ze daar bij waar ze naar binnen gaan? Aangezien hier ringklemmen omheen zitten. En wat loopt er dan verder door, weer een slang of gelijk de kachel?

En doorverbinden, die 2 klemmen bij waar ze naar binnen gaan er af en die 2 slangen op een buisje van 5 cm zetten aan beide kanten, of bij brezan o.i.d. een klein slangetje halen en zodat hij van de ene aansluiting op de waterpomp gelijk doorloopt naar de andere aansluiting op de waterpomp?
Kachelradiateur is ongeveer gelijk als normale radiateur....je kunt hem gewoon doorlussen dus. Geen probleem. Nu heb je je kachel toch niet nodig :D

Toch handiger om effetjes ding te vervangen. Heb begrepen dat kachelradiateur van reno express past en makkelijker te vervangen is omdat de pijpjes op de kachelradiateur geschroefd zijn.
Tom
Moderator

zoiets ja, maar ik heb geen idee ofdat dat mag zeg maar
iMAGE

Tom schreef:zoiets ja, maar ik heb geen idee ofdat dat mag zeg maar
Waarom zou het niet mogen? :)

Als ik hem wel met een klein slangetje doe, moet er weer ontluchting opzitten :(

Dus denk maar even een buisje aan beide einden van de slangen. Maar WIE o WIE weet of die slangen stoppen als ze de auto ingaan of hoe zit dat daar precies? Kan ik gewoon die slangklemmen eraf halen en klaar of loopt er ook nog slang de auto in?

En kan je hier alleen bij als je je dash loshaalt?
Rudo

iMAGE schreef:
Het kan wél, maar doe het niet te lang. Volgens het werkplaatshandboek mag het absoluut niet omdat de kachelradiateur een onderdeel is van je koeling, m.a.w., je mist dan een stuk koelcapaciteit. Wellicht kun je dat opvangen door de thermostaat eruit te halen, maar dat is meer een hersenspinsel van mij. :)

Verders is het inderdaad zo dat die slangen rechtstreeks op de kachelradiateur zitten, je kunt ze er dus zo vanaf halen en dan doorlussen met een stukje buis ertussen of zoiets.
Riël
Über-Spammer

iMAGE schreef:

Als ik hem wel met een klein slangetje doe, moet er weer ontluchting opzitten :(

Dus denk maar even een buisje aan beide einden van de slangen. Maar WIE o WIE weet of die slangen stoppen als ze de auto ingaan of hoe zit dat daar precies? Kan ik gewoon die slangklemmen eraf halen en klaar of loopt er ook nog slang de auto in?

En kan je hier alleen bij als je je dash loshaalt?
Gewoon met een klein slangetje is het makkelijkste. Op dat mini-stuk ontlucht ie ook wel via de andere nippels, even expansievat wat hoger houden. Er kan nooit veel lucht in zitten ook al niet.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator

iMAGE schreef:
voor hetzelfde geld heeft dat ding een koelende werking ofzo.
Rudo

Tom schreef:
iMAGE schreef:
voor hetzelfde geld heeft dat ding een koelende werking ofzo.
Dat klopt, zie mijn post hierboven. :wink:
Tom
Moderator

had ik niet gelezen, maar zo'n stommen gedachte was het dus niet :wink:
Riël
Über-Spammer

Nou, zou ie zo'n enorme koelende werking hebben zo windloos dan?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator

als je fan aan staat mischien
iMAGE

Voor die koelende werking ben ik niet bang, dat wil zeggen, dan zet ik de fan continu aan.

Het gaat ook om een tijdelijke oplossing. Wil het allemaal weer fixen, maar heb daar nu geen tijd voor aangezien ik de eerste 4 weken andere plannen heb maar wel sporadisch moet rijden.

@Rudo,

Lopen die slangen verder door naar binnen of zitten die aansluitingen gelijk waar de slangen de motorruimte verlaten?

Ik kan nu zelf niet kijken omdat het hier met bakken uit de hemel komt zetten.

Want als het alleen een kwestie is van die slangklemmen los schroeven, een stukje buis er tussen, en deze even ergens aan vast zetten, dan doe ik dat.

Maar als die slangen ver doorlopen kan ik daar dus moeilijk bij zo 1,2,3 en dan zet ik er even een tijdelijk slangetje tussen zoals Riel zegt.

btw, waar zijn die slangetjes verkrijgbaar op een zaterdag en zo ook een stukje buis? (omgeving Dronten (niet lachen, hier woont mijn vriendin))
Tom
Moderator

Dan heeft het geen zin meer om je fan aan te zetten. er loopt immers geen koelvloeistof meer doorheen. Daarmeee kun je dus de koeling niet beinvloeden.

let wel op met het los halen. Dus uitkijken dat het niet leeg stroomt in je interieur
Patrick L.

die 2 slangen kunje los halen vanuit de motorruimte, die lopen niet naar binnen, ze zitten direct op de kachelradiator. je kunt mischien al voldoen met een stukje pvc buis, die gele, die tussen de 2 slangen en klaar.ff koelsysteem bijvullen en ontluchten, klaar :)
iMAGE

Tom schreef:Dan heeft het geen zin meer om je fan aan te zetten. er loopt immers geen koelvloeistof meer doorheen. Daarmeee kun je dus de koeling niet beinvloeden.

let wel op met het los halen. Dus uitkijken dat het niet leeg stroomt in je interieur
Mijn fan van de radiateur aan de voorkant van de auto :) niet de fan van de kachel.

En ik zal gelijk de slangen omhoog houden zodat ik niet veel mors, maar helaas stond het al aardig blank in de auto, ben behoorlijk aan het deppen en luchten geweest :-*

Zit nu trouwens gelijk doorverbonden omdat de fan ook niet meer aansloeg. En omdat ik geen metertje heb maar alleen een lampje staat ie met warm weer altijd doorverbonden.

Wilde dat binnenkort gaan fixen, maar heb nu eerst dít weer.
Patrick L. schreef:die 2 slangen kunje los halen vanuit de motorruimte, die lopen niet naar binnen, ze zitten direct op de kachelradiator. je kunt mischien al voldoen met een stukje pvc buis, die gele, die tussen de 2 slangen en klaar.ff koelsysteem bijvullen en ontluchten, klaar :)
Okay, dat wilde ik weten ja :)
Maar pvc buis?
a) Wordt erg warm, stralingswarmte van blok en de koelvloeistof die erg warm wordt natuurlijk. Kan zo'n pvc buis daar tegen?
b) De diameter van pvc zal 10 a 12 mm zijn? Heb heb je ze veel dikker?
Want de binnendiameter van de slangen lijkt mij groter of niet? En zijn die slangen trouwens even dik of niet?

(Ik moet voor dit soort dingen echt een garage of carport hebben, pokkeweer)
iMAGE

Okay,

had eerst een grijze pvc buis gepakt, en er tussen gezet, maar ging toch twijfelen, pannentje water opgezet, water aan de kook en buisje er in. En waar ik al bang voor was, hij werd zacht en buigzaam. Geen goed idee dus voor een koelsysteem, zelfs niet voor een noodoplossing.

Toen maar een stuk van een leidingbuis afgezaagd en die er met een beetje moeite tussen gezet. Koelvloeistof erbij, ontluchten, motor draaien, meer vloeistof, meer ontluchten etc.

Nu dus op pad, hoef maar 80km, dan een paar keer boodschappenritjes en over 2 weken 150km, dus zit wel even goed zo, zal tussentijds nog wel even controleren.

Bedankt voor de reacties en tips.

Groet,

Martijn / iMAGE
Alleycat
Contacteer:

Ik heb het ooit met een stukkie koperen buis gedaan, dat idee heb ik gepikt van de Anwb... 8)
Heino

Nieuwe kachel(ruil) kost ongeveer 60 euro,zit er in een zaterdagmiddag in.Dashboard moet effe los dan komplete ventilatie unit er onderuit en dan kacheltje wisselen.Hou nu je temp goed in de gaten want de kachel maakt idd deel uit van het koelsysteem.
Plaats reactie