[R5GTT]Water in olie en olie in water..

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

:( Ik heb dus een andere motor voor mezef gebouwd en die draait goed... Alleen nu heb ik geconstateerd dat er water in de olie zit (olie staat nu cm boven de max streep en onder aan de de pijlstok 2mm ofzo zit geen olie maar drab.

Nu heb ik ook olie in mijn koel vloeistof en mayo onder de dop.

:-* :-*

Is dit een lekke koppaking of kan dit ook bv een lekke o-ring zijn?? (onder een cylinderbus)

Omdat er ook olie in het water zit. Maar geen witte rook.. raaaar maar zeeer vervelend...

:(
Laatst gewijzigd door Abel op do 24 jul 2003 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

tap je olie maar is af komt waarschijnlijk wel een liter water uit eerst.

heb het zelf ook gehad en heb toen pakking vervangen en was niet over dus moest wel die oringen zijn of de kop moet kapot zijn maar die scheurt niet zomaar.

die ringen heb je zo vervangen, tenminste als je de auto stuk omhoog kunt zetten.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

carterpan moer er onder uit... kan dat als je blok er nog inzit???
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

De O-ringen vervangen met het blok nog in de auto? Mag je mij vertellen hoe je dat hebt gedaan...
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Neeee kan dat.. is de vraag..

Kop er af en carter pan er af. Of wil dat niet is de vraag
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Niemand een idee hoe het kan dat er water in de olie zit en olie in het water???

Zonder dat er water in de cylinders komt???
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

Heb jij de bussen uit het blok gehad met opbouwen?

En heb je dan ook de ringen onder de bussen vervangen?

Als je de bussen eruit heb gehad,zijn deze ook weer op hoogte gezet met monteren?
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

de hoogte is toch niet af te stellen bij een gt blok?
geldt toch alleen voor andere type`s?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

De bussen zijn er uit geweest, Er zitten nieuwe O-Ringen onder.

Ik heb me ook al afgevraagd of daar 1 lek van zou zijn...

En hoe wil je die op hoogte afstellen het is geen 1.1 he..

Alle 1.4 blokken hoef je volgens het boekje niet op hoogte afte stellen. Of lul ik nu uit mijn nek ??

er zijn vijf plekken waar olie en water bij elkaar kunnen komen..

1 Lekke cylinder kop
2 Lekke koppaking bij een olie kanaal
3 Onder een cylinder bus
4 Watergekoelde turbo
5 Radiator

dus nu is het een beetje voor mij wie van de drie maar dan met vijf...
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Zover ik weet moet je bij een gtt de bussen ook in hoogte stellen.
There will be plenty of time to rest when your dead
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ok dat is nieuw voor mij.. Maar als dat zo is, Waarom heb ikdat ameel een lek tussen water en olie en niet ook nog naar de cylinder...

Ik heb nu als zeker 6 GTT motoren uitelkaar gehaald tot het laatse schroefje en nog niet 1 X heb ik sporen hoogte verstelling gezien. Alleen de 1.1 motor heeft zover ik weet hoogte verstelling voor de bussen...
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Abel schreef:Ok dat is nieuw voor mij.. Maar als dat zo is, Waarom heb ikdat ameel een lek tussen water en olie en niet ook nog naar de cylinder...
Omdat de cylinderruimte waar de zuiger in beweegt goed is afgesloten door de zuiger.
De koelvloeistof zit om de cylinder heen, niet in de cylinder.

Maarrr.... hoogteafstelling moet idd ook zeker bij een gtt blok.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

En hoe gaat die afstelling in zijn werk dan?
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Met metalen vulringen onder de bus. Vulringen is een groot woord aangezien ze niet heel erg dik zijn.
There will be plenty of time to rest when your dead
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dus bussen vervangen doe je lekker NIET zelf?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

Bussen moeten wel degelijk gesteld worden,

ze mogen 0,02mm tot 0,09mm boven het blok uitsteken.

en geen groter verschil onderling hebben van 0,04.

Het afstellen gaat vaak dmv het inschuren/slijpen van de bus op de rand waar deze op rust.
Gaat vaak over honderste millimeters maar vaak staan de bussen scheef en blaas je zo je seal ring of koppaking er weer uit,keer op keer weer!
Tis zelf te doen,maar veel geduld en heel goed meten.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

sorry hoor maar als je de bussen demonteerd en even later weer terug zet met nieuwe o-ringen dan hoef je volgens mij toch echt niks af te stellen
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

Ze zeggen wel eens meten is weten. Ik zou nooit mijn bussen eruit halen en zo weer terug pleuren met nieuwe seals. Ik zou altijd voor zekerheid gaan en eerst alles opmeten. Zonodig stellen omdat de toleranties zo klein zijn.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Volgens de Haynes moet je de bussen zo erin zetten dat de hoogste bus (die dus het verste uitsteekt) bij cilinder 1 zit, en dan aflopend naar de laagste bij cil. 4. Dit puzzel je uit zonder de O-ringen erin, en dan markeer je de bussen in de goede volgorde. Dan pak je de ringetjes erbij en zet je de bussen er in de aangegeven volgorde in.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Matijs schreef:Volgens de Haynes moet je de bussen zo erin zetten dat de hoogste bus (die dus het verste uitsteekt) bij cilinder 1 zit, en dan aflopend naar de laagste bij cil. 4. Dit puzzel je uit zonder de O-ringen erin, en dan markeer je de bussen in de goede volgorde. Dan pak je de ringetjes erbij en zet je de bussen er in de aangegeven volgorde in.
Nu dit lijkt er meer op..Ik heb niet de cylinders op de orginele plek nu, dacht dat ze het zelfde zouden zijn..


Maar nogmaals kant de carterpan er onder weg van een in gebouwde motor???
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Is mij wel eens gelukt met een 1.4. Kweenie of het bij een GT Turbo ook kan, maar ik kan me zo niet bedenken wat er anders zou zijn. Een fijn werkje is het in ieder geval niet als je geen brug hebt.
Frank
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 28 sep 2001 0:00
Locatie: b.z.o

Abel schreef:
Matijs schreef:Volgens de Haynes moet je de bussen zo erin zetten dat de hoogste bus (die dus het verste uitsteekt) bij cilinder 1 zit, en dan aflopend naar de laagste bij cil. 4. Dit puzzel je uit zonder de O-ringen erin, en dan markeer je de bussen in de goede volgorde. Dan pak je de ringetjes erbij en zet je de bussen er in de aangegeven volgorde in.
Nu dit lijkt er meer op..Ik heb niet de cylinders op de orginele plek nu, dacht dat ze het zelfde zouden zijn..


Maar nogmaals kant de carterpan er onder weg van een in gebouwde motor???

Ik heb het al een keer gedaan , dit was achter in de tuin .
Ik dacht dat een motor rubber los moet en dan de motor iets liften .

Dat het kan is zeker , maar zoals alles aan een gtt niet makkelijk. :)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

al weer nieuws?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nee nog niet veel nieuws.. Ik verdenk de olie ringen onder de bussen eigelijk niet meer.. Want anders zou er alleen maar water in de olie zitten en niet olie in de water.. toch???

dus blijft de koppaking over ;)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dus ga je de kop binnenkort lichten?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ja denk het wel.. misschien volgende week ofzo.. :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Nu ik weet het inmiddels :(:(:(

Ik heb alle olie er uit en daar leek weinig water in te zitten.

Maar ik heb het koelwater systeem door gespoeld. Bovenste slang koelwater potje los en die in het riool putje laten hagen en daarna de tuinslang op de koelwater tankje aansluiten.

Laten lopen en toen zag ik opeens water uit de kop spuiten. Blijkt er een heel dun scheurtje in te zitten die ik niet kon zien:(

dus de kop is gewoon stuk.

Ik er is een goede kop (hopelijk wel ditkeer) onderweg
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

hee abel ik ben inmiddels getrouwd en terug van vakantie.
ben toch erg benieuwd hoe het nu met je auto is.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Motor is half uit gebouwd hier aan de kant van de weg. Ik wacht nog ff op een andere kop en die maak ik er donderdag tot zaterdag weer in ;)

Als het goed is heeft elwin een koppakking set voor mij en ik heb al weer olie en koelvloeistof klaar staan.

Alls eerst nog ff goed schoon maken en dan maar weer rijden als alles er weer in zit :D
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

o.k. success dan maar weer .
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Plaats reactie