Veel zinnige opmerkingen hier, veel goeie ideeen ook, maar wat is nou wijsheid

Een feitje:
De betreffende dealer is franse-oldtimer specialist, zoals misschien al is opgemerkt op de foto's. Om de baccara heen staan massa's gerestaureerde eenden, ds'en, visa's, r4's, 404's enzovoorts. Enkelen al teruggebracht naar concours staat, sommige bijna, maar natuurlijk ook te koop voor concours-prijzen (een eend van 7500 euro, auw!).
[offtopic]Ongeloofelijk: een Visa GTI met + 200 PK onder de motorkap, wauw[/offtopic]
Dus het is 'n dealer & liefhebber. Maar wat betekent het dan dat, als er nog 1 zielig renault 5'je baccara staat die "vergeten" lijkt te zijn. Heeft de dealer het opgegeven en zal hij 't met tegenzin opknappen, of zag hij er gewoon nog geen markt in? Is de dealer zo 'liefhebberig' dat 'ie 'm met liefde weer rijdend maakt? Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde Toyota dealer er niet eens aan zou beginnen.
Wat ik er precies van moet denken weet ik niet, misschien kunnen jullie er iets bij fantaseren.
Terugkomend op "auto zonder apk kopen voor 'n prikkie": Het blijft moeilijk voor me, ik weet niet hoeveel ik er kwijt aan ben om 'm rijdend te krijgen, bovendien mis ik alle expertise, dus ik kan totaal niet inschatten waar ik aan begin.
Daarnaast betekent een stal-ruimte huren en zelf opknappen: onkosten.
Rekensommetje: Ik heb gevonden dat een "gewone" garage in deze regio ongeveer 100 euro p/maand kost. Dan heb je een garage waar je niet in kan sleutelen, zonder gereedschap. Ik neem aan dat ik voor 'n maandje sleutelgarage vast meer dan 200 euro kwijt ben, uitgaande van max 1 maand sleutelen. Daarnaast moet er een nieuwe cilinderkop komen (50 euro van de sloop?) en moet ie gekeurd worden (kost dat?). Daarnaast het risico dat ik 'm alsnog niet door de keuring krijg en/of dat ik het uberhaupt niet gefixt krijg (dankzij overmoedige start?), of dat ik door prutswerk onderdelen naar de kl*te help (nog meer uitgaven).
Uiteindelijk kost dat dus ook geld & veel tijd. Bovendien loop ik het risico dat het wagentje niet rijdt. Dan lijkt het me niet meer dan redelijk om toch te kiezen voor 'n rijdende, apk gekeurde start. Het bedrag wat daarvoor gevraagd wordt (450 euro) is als je het zo bekijkt erg bescheiden.
Bovendien: problemen tegen het lijf lopen na de keuring/koop loop ik hoe dan ook. Of ik 'm nou voor 100, of 600 euro koop, een bijna kapotte koppakking die niet door de keuring wordt opgemerkt blijft een bijna kapotte koppakking en moet op den duur vervangen worden, op mijn kosten!
Maargoed, dit allemaal vooruit lopend op de zaak, want de beste dealer gaat het nu dus inventariseren na 3 maanden stilstand. Er blijft altijd de mogelijkheid dat hij nu terugkrabbelt en zegt.. "Met APK voor 1200 euro, want er is nog meer aan de hand"... hij is uiteindelijk de verkoper en kan dat bijstellen zo vaak als hij wil, zo lang ik nog geen beloftes heb van hem. Hoe het zit hoor ik volgende week, ik hoop dat het meevalt
@Martijn*baccara*: 81 stuks is niet veel, aardig exclusief wagentje! Je weet me wel lekker te maken he?

(hebbe hebbe!)