Ik heb een tijdje terug al eens iets gepost over het scheef remmen van mijn Kliko 16v. Niet veel gereden met de wagen vandaar dat ik hier nu pas weer mee verder ben gegaan.
Inmiddels zitten er rondom nieuwe schijven en zijn alle klauwen schoongemaakt en gereviseerd.
Probleem bestaat nog steeds en zit volgens garage in ABS/redrukverdeler (bij Clio 2 in 1, begreep ik).
Nu wil ik eigenlijk die hele ABS meuk eraf halen.
Wat is hier de beste optie:
Standaard nieuwe clio remdrukverdeler of ander merk?
Nog iets anders waar ik aan moet denken bij weghalen van ABS? Wat doet de computer als ik de stekker los trek?
Thanks
ABS wegslopen
Als ik me niet vergis mag dat niet... Als het erop hoort te zitten, dan moet dat dus ook en het moet ook nog eens werken. 
Hoe het precies zit weet ik niet. Het zou ook zo kunnen zijn dat wanneer het erop zit het moet werken, maar dat het er niet speciaal op moet blijven zitten als het af-fabriek zo geleverd is. Ik zou dat van tevoren goed navragen, want anders zit je straks met een hoop gezeik!

Hoe het precies zit weet ik niet. Het zou ook zo kunnen zijn dat wanneer het erop zit het moet werken, maar dat het er niet speciaal op moet blijven zitten als het af-fabriek zo geleverd is. Ik zou dat van tevoren goed navragen, want anders zit je straks met een hoop gezeik!

ABS kan je er zo vanaf halen, het is een k@t systeem.
De klabelboom van de abs moet je er ook uit halen, dus ook dat gedeelte wat achter je dashboard loopt.
Je moet nieuwe remleidingen aanleggen.
Het beste kan je naar de sloop gaan en daar van een Clio zonder abs de remleidingen eraf halen en deze monteren.
De remcilinder moet je gewoon standaard houden.
De klabelboom van de abs moet je er ook uit halen, dus ook dat gedeelte wat achter je dashboard loopt.
Je moet nieuwe remleidingen aanleggen.
Het beste kan je naar de sloop gaan en daar van een Clio zonder abs de remleidingen eraf halen en deze monteren.
De remcilinder moet je gewoon standaard houden.
-
Ik wil m'n abs er ook af laten halen van m'n 19. Heb er weer een probleem mee en ben er nu flauw van. Iemand enig idee hoeveel di gaat kosten als ik het laat doen?
Bij Achterberg max 500 euro, met nieuwe grotere hoofdremcilinder en rvs remslangen.Marcel (Mr. Bacardi Cola) schreef:Ik wil m'n abs er ook af laten halen van m'n 19. Heb er weer een probleem mee en ben er nu flauw van. Iemand enig idee hoeveel di gaat kosten als ik het laat doen?
-
Vind ik nog meevallen qua prijs, alleen Achterberg is voor mij een eind rijden. Thnx voor de info.RO 16v schreef:Bij Achterberg max 500 euro, met nieuwe grotere hoofdremcilinder en rvs remslangen.Marcel (Mr. Bacardi Cola) schreef:Ik wil m'n abs er ook af laten halen van m'n 19. Heb er weer een probleem mee en ben er nu flauw van. Iemand enig idee hoeveel di gaat kosten als ik het laat doen?

Was ter indicatie en Achterberg is niet de goedkoopste, vraag het eens aan Jan Dirk Hofmans (heet ie zo?).Marcel (Mr. Bacardi Cola) schreef:Vind ik nog meevallen qua prijs, alleen Achterberg is voor mij een eind rijden. Thnx voor de info.RO 16v schreef:Bij Achterberg max 500 euro, met nieuwe grotere hoofdremcilinder en rvs remslangen.Marcel (Mr. Bacardi Cola) schreef:Ik wil m'n abs er ook af laten halen van m'n 19. Heb er weer een probleem mee en ben er nu flauw van. Iemand enig idee hoeveel di gaat kosten als ik het laat doen?
- Bas
- Bestuurslid
- Car: Clio IV RS
Dirk Jan Hofmans
Btw, voor clio: ik heb net een clio volledig gestript, zat gewoon remsysteem op, ik heb ABS overgezet (ik wil t wel). Mail even freehans@hotmail.com, die heeft de overblijfselen.
@marcel, ik zou een sloper kopen (of onderdelen versieren idd) en daar de boel aftrekken.
Btw, voor clio: ik heb net een clio volledig gestript, zat gewoon remsysteem op, ik heb ABS overgezet (ik wil t wel). Mail even freehans@hotmail.com, die heeft de overblijfselen.
@marcel, ik zou een sloper kopen (of onderdelen versieren idd) en daar de boel aftrekken.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
-
Ga over een paar uurtjes naar de dealer in Delfzijl. Daar laat ik m'n auto aan de computer hangen om te kijken wat er mis is met het ABS systeem. 99% zeker dat het ABS systeem bij mijn 19 er af gaat. Heb nu totaal geen vertrouwen meer in m'n auto. 

-
Ben onlangs bij de dealer geweest om het abs systeem aan de computer te leggen om uit te meten wat er mis was. Konden ze het niet uitmeten. Daarna afspraak gemaakt om het handmetig te laten meten daaro. Volgens de dealer was voor 95% zeker dat de rekeneenheid van de abs pomp kapot was. Nieuwe kost 785,= ex btw. Bij Holtrop in Oudehaske 1tje opgehaald wat me 100,= gekost heeft. Met de nieuwe computer erop heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Aangezien het teveel zoekwerk is om na te gaan wat er aan de hand is, haal ik het abs systeem eraf! Ben het vertrouwen helemaal kwijt in het abs systeem van de 19 16V. Heb gisteren een hoofdremcilinder van een 19 gekocht zonder abs. Deze gaat m'n pa er deze week op monteren.
- Bas
- Bestuurslid
Vergeet niet dat je ws ook de remleidingen aan moet passen!
Bij de clio gaan er van de hoofdremcylinder 2 leidingen naar de abs pomp, vandaar verder met 4 stuks. Je zult w.s. de leidinge voor + die naar het koppelstuk onder de auto moeten vervangen ook.
Bij de clio gaan er van de hoofdremcylinder 2 leidingen naar de abs pomp, vandaar verder met 4 stuks. Je zult w.s. de leidinge voor + die naar het koppelstuk onder de auto moeten vervangen ook.
-
Bas, dat klopt. Was ik vergeten te vermelden in m'n post hierboven. 

- Bas
- Bestuurslid
Ok
Dat je niet staat te sleutelen en niet verder komt
Dat je niet staat te sleutelen en niet verder komt

-
Precies, maar diegene waar ik de hoofdremcilinder van heb gekocht is een monteur bij de dealer in Veendam. Hij heeft m'n pa ook al wat tips gegeven.
Kutgarage. Scheef remmen ligt niet aan het ABS- systeem zelf (drukvat en anti-blokkeer functie). Scheef remmen ligt aan verschillende frictiewaarden op de wielremmen. Meestal veroorzaakt door remblokken met verschillende wrijvingswaarden.RogierH schreef:Ik heb een tijdje terug al eens iets gepost over het scheef remmen van mijn Kliko 16v. Inmiddels zitten er rondom nieuwe schijven en zijn alle klauwen schoongemaakt en gereviseerd.
Probleem bestaat nog steeds en zit volgens garage in ABS/redrukverdeler
Een verkeerde drukverdeling is erg ongebruikelijk. Dus toch maar eens de remblokken vernieuwen ?
Maar ik schiet hier uit de losse pols. Beschrijf het probleem eens gedetailleerder. Ik durf mijn reputatie eronder te verwedden dat het probleem verholpen kan worden zonder het ABS-systeem te verwijderen.
En het ABS wat Renault gebruikt op de 19 en Clio is geen "klote"systeem. Het is een redelijk modern systeem wat de auto zelfs op droog wegdek erg hard laat remmen met een hoge vertraging. Alleen de gebruikte ABS units vertonen wel eens storingen. Maar dat zijn auto's die meestal de 12 jaar al zijn gepasseerd. En dan zeuren over een rot relais of een defecte sensor ?
Gewoon het defecte onderdeel vervangen. En niet door blijven rijden en dan zeuren dat het gebruikte ABS zo'n slecht systeem zou zijn.
En het ABS-systeem verwijderen is alleen maar een optie voor professionele rijders die net dat kleine beetje controle willen op de grens van grip.
Groeten,
Zzpeedie.
Als de remdrukverdeler (remdrukbegrenzer) niet goed werkt, kan het ding ook scheef remmen.speedline schreef:Kutgarage. Scheef remmen ligt niet aan het ABS- systeem zelf (drukvat en anti-blokkeer functie).RogierH schreef:Ik heb een tijdje terug al eens iets gepost over het scheef remmen van mijn Kliko 16v. Inmiddels zitten er rondom nieuwe schijven en zijn alle klauwen schoongemaakt en gereviseerd.
Probleem bestaat nog steeds en zit volgens garage in ABS/redrukverdeler
Maar hoe remt de auto scheef ? Trekt 'ie terwijl er geen wiel blokkeert of blokkeert één van de achterwielen ?
In het eerste geval moet je alle rubbers in je voorwielophanging nalopen, en ook het stuurhuis controleren op speling.
Het kan ook zijn dat één van je klauwen blijft hangen, maar dat kun je controleren door te kijken of er temperatuurverschil is als je een tijdje gereden hebt.
Ook wiellagerspeling kan voor scheef remmen zorgen, maar dan doet het probleem zich vooral voor bij zacht remmen.
Zet er dan wel een remdrukregelaar op. Of een regelbare remdrukbegrenzerMarcel (Mr. Bacardi Cola) schreef:Heb gisteren een hoofdremcilinder van een 19 gekocht zonder abs. Deze gaat m'n pa er deze week op monteren.
-
M'n pa is deze week en afgelopen zaterdag bezig geweest om het abs er af te halen van mijn auto. Ik heb onlangs een hoofdremcilinder van iemand overgekocht maar deze bleek vanavond stuk te zijn nadat m'n pa alle remleidingen ontlucht had. Nu ga ik morgen een nieuwe hoofdremcilinder bestellen. The story continues.....