Het rechter wiellager van mijn GTT is aan vervanging toe..
Nu hebben ze de komende weken uiteraard geen tijd om dit voor mij te maken (kwit fit/GEA)
Maar nu kom ik net bij GEA vandaan en daar willen ze als ik mijn fusee en wiellager gewoon ff meeneem mijn nieuwe lager er wel voor me inpersen. Dat is wel erg mooi.
Maar nu mijn vraag.. is het makkelijk om dit gedeelte (fusee en alles) van mijn auto af te halen of is het een pokkewerk?
En hoe doe ik dit precies, zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
[R5GTT]Wiellager
-
don't be a fool, wrap your tool
Das een eitje:
Je fusee zit met 2 bouten op je veerpoot vast, die zijn zo los gezien je die als los hebt gehad met je blok wisselen.
Aan de onderkant kun je em losmaken boven de fuseekogel (1 lange bout door fusee) of je neemt de hele fuseekogel mee, dat zijn 2 bouten die in je draagarm vastzitten.
De laatste is erg lastig omdat ie vaak vastgerot zit:
Je stuur/spoorstangkogel.
Je moet het fuseearmpje ondersteunen met een krik en met beleid op de bout rammen van de kogel.
Vaak wil deze lastig los en zul je dus grof geweld moeten gebruiken, maar zorg dat je em goed ondersteund!
Je fusee zit met 2 bouten op je veerpoot vast, die zijn zo los gezien je die als los hebt gehad met je blok wisselen.
Aan de onderkant kun je em losmaken boven de fuseekogel (1 lange bout door fusee) of je neemt de hele fuseekogel mee, dat zijn 2 bouten die in je draagarm vastzitten.
De laatste is erg lastig omdat ie vaak vastgerot zit:
Je stuur/spoorstangkogel.
Je moet het fuseearmpje ondersteunen met een krik en met beleid op de bout rammen van de kogel.
Vaak wil deze lastig los en zul je dus grof geweld moeten gebruiken, maar zorg dat je em goed ondersteund!
-
Wat ik nu dus tegen kom:
Ik heb een nieuwe lager gehaald en ik was van plan om deze dus te gaan vervangen..
Maar wat is het probleem.. ik krijg de 2bouten van mijn remschijf er niet af?
Ik kan niet genoeg kracht zetten om ze los te tikken.
De overige bouten en moeren zijn geen probleem denk ik, maar ik wil het toch zelf doen.
Hoe maken jullie deze 2bouten vaak los???
ps: ik heb een prijs op gevraagd bij renault dealer.. ze zeggen er 1.5 a 2 uur mee bezig te zijn dus dan wordt het incl lager 193euro
Dus jullie begrijpen ik doe het liever zelf
Ik heb een nieuwe lager gehaald en ik was van plan om deze dus te gaan vervangen..
Maar wat is het probleem.. ik krijg de 2bouten van mijn remschijf er niet af?

De overige bouten en moeren zijn geen probleem denk ik, maar ik wil het toch zelf doen.
Hoe maken jullie deze 2bouten vaak los???
ps: ik heb een prijs op gevraagd bij renault dealer.. ze zeggen er 1.5 a 2 uur mee bezig te zijn dus dan wordt het incl lager 193euro

Dus jullie begrijpen ik doe het liever zelf
Met een slagschroevendraaier krijg je de schroefjes wel los. Dat is een schroevendraaier waar je met een hamer op moet slaan. Door de slag van de hamer zal het bitje goed in de schroef orden gedrukt terwijl tevens door de slag de het bitje gaat draaien.
Het is wel het meest handige om eerst je stuurstang los te halen van het fusee stuk, wat Steven al zei, is dat dit stuk vaak heel erg vast zit. Hier is een stukje speciaal gereedschap voor, maar je kan ook kijken om dit met een pulli-trekker te doen die 2 armen heeft. Zo heb ik het laatst ook gedaan met mijn lager. Als je er nl. met een hamer op gaat beuken heb je kan dat je de boel krom slaat of het draad beschadigd.
Succes ermee
Succes ermee

De schijf kun je ook gewoon laten zitten, die haalt de garagedude er wel voor je af.
Zoals Rick ()clio-16v.com) zegt, gewoon alle bouten los en je remklauw eraf en dan gewoon hele fusee eruit.
ik ben trouwens wat vergeten zie ik:
Je begint met je aandrijfasmoer die in het hart van je fusee zit (die hele grote, dop 30 of 32)
Je remklauw, met 2 bouten achterin je fusee
Dan je spoorstankogel, die aan je stuurstang vastzit.
Dan de bovenste bouten die aan je veerpoot zitten
en als laatste onderaan bij je draagarm em van je fuseekogeltje trekken. (wel die lange bout eruit!)
Zoals Rick ()clio-16v.com) zegt, gewoon alle bouten los en je remklauw eraf en dan gewoon hele fusee eruit.
ik ben trouwens wat vergeten zie ik:
Je begint met je aandrijfasmoer die in het hart van je fusee zit (die hele grote, dop 30 of 32)
Je remklauw, met 2 bouten achterin je fusee
Dan je spoorstankogel, die aan je stuurstang vastzit.
Dan de bovenste bouten die aan je veerpoot zitten
en als laatste onderaan bij je draagarm em van je fuseekogeltje trekken. (wel die lange bout eruit!)
-
Ik neem ook mijn schijf gewoon mee, maar het grote probleem zat vooralsnog in de 2bouten die mijn remklauw op de schijf klemmen... Die krijg ik er niet af, dus mijn klauw kan ik niet eraf halen zo.
Nu heb ik even wat beter gereedschap opgehaald en morgen gewoon weer proberen
Nu heb ik even wat beter gereedschap opgehaald en morgen gewoon weer proberen

-

Ik krijg met geen mogelijkheid de spoorstangkogel eruit.. hij wil niet van de stuurstang af..
Hieronder ff een foto.. Het rood omcircelde stukje dat is de spoorstangkogel, nu heb ik de moer er al af maar ik krijg dat ding met geen mogelijkheid naar benenden geramd..
Hoe moet ik dit doen?? moet ik op de bout blijven beuken of is er wat anders voor nodig om hem los te krijgen??
En welke arm moet ik ondersteunen, de stuurstang? of de grote arm?
[img]http://home.planet.nl/~west2465/stuurstang.JPG[/img]
Clio-16v.com schreef:Je moet eigenlijk de als eerste loshalen, omdat als je er nu op slaat dan heb je teveel speling om een lekker klap te geven. Heb je geen pulli trekker liggen? Liefst met 2 armen.
Succes

je moet hem er uit duwen!!
bekijk de stuk schroef draad eens goed boven op de schroefdraad gedeelte zit als het goed is een zes kant! Hier moet je een 6kant dop op zetten, en dan los draaien (hier door komt hij los te zitten en tik je hem er zo uit)
suc6
Je hebt ook nog poulietrekkers met armpjes waarbij je met de bout er iets uit kan duwen. Dus zo stom is het niet wat Rick zegt.
En de manier die jij noemt zal ws. ooknie werken, dat bovenste koppie draai je veel eerder verrot dan dat ie loskomt.
En de manier die jij noemt zal ws. ooknie werken, dat bovenste koppie draai je veel eerder verrot dan dat ie loskomt.
-
Maar als ik hem vast laat zitten en deze als eerste ga doen.. heeft de stuurstang wel genoeg ruimte om naar beneden te buigen??
Nu heb ik hem van de veerpoot af en ondersteunt met een krik en houtje.. Dus weer vast zetten, misschien een beetje draaien en weer proberen te rammen.
Anders toch pulli trekker regelen.
Nu heb ik hem van de veerpoot af en ondersteunt met een krik en houtje.. Dus weer vast zetten, misschien een beetje draaien en weer proberen te rammen.
Anders toch pulli trekker regelen.
-
- Moderator
- Car: MB
ik weet de naam niet maar je hebt van die dingen met de vorm van een grote wasknijper zeg maar. De ene kant is "open" en de andere kant zit een bout tussen. Je zet dan de open kant met de ene kant op je schroefdraad van je stuurkogel en de andere kant onder je fuse (of hoe dat daar heet). Vervolgens draai je aan de andere kant de poten uit mekaar door aan die bout te draaien. Gevolg is dat de kant bij je stuurstang kleiner word en je duwt hem er zo uit
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Je kunt dat ook los slaan, met behulp van een gereedschap welk zich het beste laat omschrijven als een stemvork...(kan iem. effe helpen met de naam
) Elke garage heeft dat, let op verschillende maten en kun je vast effe lenen. Tip wel effe fusee terugzetten en dan rammen dan
(kan best erûg vast zitten
)
succes

succes
-
Goed nieuws
We hebben hem er gewoon uitgeramd!! ging prima, alleen ff een houtje ertussen en er voor zorgen dat alles ondersteund werd.
Toen ben ik naar GEHA gereden.. die hebben mijn oude lager verwijderd en het nieuwe er weer in gezet. Alles weer lekker schoongemaakt en in het kokervet voor maar 5euro
Dus in totaal heeft het 60euro gekost ongeveer. Dus na mijn vakantie doe ik ook de linkerkant gelijk maar.
Dus de reno dealer mag de afspraak schrappen van zijn lijsie

We hebben hem er gewoon uitgeramd!! ging prima, alleen ff een houtje ertussen en er voor zorgen dat alles ondersteund werd.
Toen ben ik naar GEHA gereden.. die hebben mijn oude lager verwijderd en het nieuwe er weer in gezet. Alles weer lekker schoongemaakt en in het kokervet voor maar 5euro

Dus in totaal heeft het 60euro gekost ongeveer. Dus na mijn vakantie doe ik ook de linkerkant gelijk maar.
Dus de reno dealer mag de afspraak schrappen van zijn lijsie