[5GTT] Waarde compressietest te laag?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Omdat mijn motor nog altijd zo rookt, en veel verbruikt, heb ik de compressie eens laten meten.

Eerst de waardes (in PSI): 50, 60, 60, 60.

Ik heb geen benul wat de waardes horen te zijn. Zouden ze te laag zijn, kan dit betekenen dat er olie langs de klepgeleiders kan komen?

Probleem is namelijk dat zogauw ik de turbo even gebruik, en ik ga aan 't stoplicht staan, begint ie enorm te roken. Een paar keer tot 3000 toeren in zijn vrij en 't roken is weer weg. Ik heb al een andere turbo erop!

Maar eerst even de goeie compressiewaardes weten en dan weer es verder kijken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

heb je die meter wel in 't bougiegat gehad, of heb je alleen een toevallig voorbijwaaiend lentebriesje gemeten? Lijkt me godswonderplus dat er uberhaupt nog mee te rijden valt. Of de meter is dood, of je motor is volledig en geheelenal versleten.
rev it like a rental
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

dit heb ik ook gehad dat ie begon te roken

laat hem maar is even poosje stationair lopen begint ie ook wel.

bij mij lag na paar km het krukaslager eruit.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Menno schreef:heb je die meter wel in 't bougiegat gehad, of heb je alleen een toevallig voorbijwaaiend lentebriesje gemeten? Lijkt me godswonderplus dat er uberhaupt nog mee te rijden valt. Of de meter is dood, of je motor is volledig en geheelenal versleten.
Dan maar eens met een andere meter, maar is 't zo erg dan? Hij loopt nog als een tietje...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

je zou minstens 't dubbele moeten meten.
rev it like a rental
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

@menno, heb jij de waardes dan, ben daar ook wel in geintresseerd wat de compressie moet zijn?
.:: TurboPowerr ::.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Klopt mijn gedachtengang dat als de compressieverhouding bij buitenlucht (1 bar) 1:7,9 is, dat ik dan een compressie van 7,9 bar moet meten?

14.7 psi = 1 bar, dus zou ik 116,13 psi moeten hebben?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Blue Thunder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22

Klopt aardig, maar vaak ligt de statische druk nog iets hoger dan de compressieverhouding. Dit heeft te maken met kleptiming e.d.

De druk zou dus ergens tussen de 8 en de 9 bar moeten liggen.

De 60psi (ongeveer 4 bar) is, zoals Menno al zei, veeeeeeels te laag.

Ik denk dat of je meter naar de klote is, of dat je teveel leklucht hebt gehad bij de meting.

Succes,

Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik ga eens ergens anders heen vandaag. Nou vraag ik me af, hoe kom ik er achter waar het probleem zit: bij de kop, of in de cilinders? Ik denk wel dat het het overmatig roken kan verklaren.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Haal de kop eraf en je weet het
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Zie je de speling tussen de zuigers en cilinders dan zo goed of wat?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Blue Thunder schreef:Klopt aardig, maar vaak ligt de statische druk nog iets hoger dan de compressieverhouding. Dit heeft te maken met kleptiming e.d.

De druk zou dus ergens tussen de 8 en de 9 bar moeten liggen.
van die kleptiming wordt 't alleen maar lager. Je meet een hogere einddruk omdat je geen isotherme compressie uitvoert.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou, maar een meter gekocht, en nog eens gemeten (in bars nu), de waardes: 7,8,9,8. Dit ziet er toch al beter uit. Is het een groot verschil onderling eigenlijk of mag dat wel?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Tussen 7 en 9 zit 20% verschil, is behoorlijk
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Plaats reactie