claxon/ speling in stuur

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
arradi

Ik heb 2 vragen namelijk:

1 voordat ik naar de garage was geweest om distributieriem te laten vervangen had ik een tweetonige toeter die er standaard op de clio 16V zit maar nu heb ik in de gaten dat het een eentonige is, ik kan de toeter niet vinden maar ik weet dat deze ergens links van de moter zit. is het zo dat waneer men de polen omdraait je dit effect krijgt of heeft de garage er een andere toeter in gemonteerd. en weet iemand waar de toeter exact zit?

2 volgende vraag is dat ik speling in het stuur heb, kan ik hier iets van aandraaien om de speling op te lossen? of moet ik gaan vervangen?
canonballman

Heb net een Williams en een 16V gerepareerd (de 16 v eigenlijk nog niet, binnenkort) die ook speling hadden.

Meest waarschijnlijk zit de speling in de stuurkolom:

trek onder het gaspedaal de rubber hoes omhoog die om de stuurstang zit. Daaronder zitten een koppeling en een M8 bout.

-OF de M8 bout moet aangedraaid worden
-OF net boven die kruiskoppeling zit de speling (en dan moet dus de stuurkolom vervangen worden)

Maar als je kijkt en tegelijkertijd het stuur beweegt zie je wel waar de speling zit.
Rick D.

arradi schreef:Ik heb 2 vragen namelijk:

1 voordat ik naar de garage was geweest om distributieriem te laten vervangen had ik een tweetonige toeter die er standaard op de clio 16V zit maar nu heb ik in de gaten dat het een eentonige is, ik kan de toeter niet vinden maar ik weet dat deze ergens links van de moter zit. is het zo dat waneer men de polen omdraait je dit effect krijgt of heeft de garage er een andere toeter in gemonteerd. en weet iemand waar de toeter exact zit?

2 volgende vraag is dat ik speling in het stuur heb, kan ik hier iets van aandraaien om de speling op te lossen? of moet ik gaan vervangen?
1. Weet ik zo geen antwoord op

2. Je kan voelen of dit op je stuurhuis zit of het je stuurkolom is. Er zit nl. een wazige koppeling met een rubber waar nog wel eens speling op wil komen, dit is een bekend probleem. Oplossing: heel je stuurkolom eruit halen (paar schroefjes en boutjes) en dan of die koppeling(niet de kruiskoppeling) dichtlassen of dicht persen.

Succes
Laatst gewijzigd door Rick D. op wo 25 jun 2003 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Rick D.

canonballman schreef: -OF net boven die kruiskoppeling zit de speling (en dan moet dus de stuurkolom vervangen worden)

Maar als je kijkt en tegelijkertijd het stuur beweegt zie je wel waar de speling zit.
Dit hoeft niet de kruiskoppeling te zijn, er zit nog zo'n wazige koppeling, waar in feite 2 delen in elkaar geschoven zitten.
canonballman

Clio-16v.com schreef:
canonballman schreef: -OF net boven die kruiskoppeling zit de speling (en dan moet dus de stuurkolom vervangen worden)

Dit hoeft niet de kruiskoppeling te zijn, er zit nog zo'n wazige koppeling, waar in feite 2 delen in elkaar geschoven zitten.

Hee, lees nog eens goed!!!!!!!!

of NET boven die kruiskoppeling zit de speling...................

Ik bedoel ook die wazige koppeling waar jij het over hebt. Ik snap ook niet echt waarom dat ie er zit. Bij een Clio zonder stuurbekrachtiging zit ie er niet en kan er daar dus ook geen speling ontstaan.
Joost R

arradi schreef:Ik heb 2 vragen namelijk:

De claxon zit voor het rechter voorwiel achter de bumper. Dus even het plastic binnenspatbord er uit halen en daar zitten 2 van die slakkehuisjes (hoorntjes).
arradi

ik heb het nagekeken en het is helaas boven de M8 bout die je niet kan aandraaien. mijn volgende vraag is nu het stuurkolom in zijn geheel vervangen moet worden kan ik een tweedehands stuurkolom van een willekeurige clio monteren of moet deze echt 16V zijn. en is het wel verstandig om een tweede hands te monteren? en moet het stuurhuis tot aan die M8 bevestiging vervangen worden. en hoe zit deze vast? het lijkt alsof deze in elkaar geschoven zit dat je zodra de stuurkolom los haalt,deze er zo uit kunt trekken. heb ik het goed gezien of zit deze ergens nog vast?
Rick D.

arradi schreef:lijkt alsof deze in elkaar geschoven zit dat je zodra de stuurkolom los haalt,deze er zo uit kunt trekken. heb ik het goed gezien of zit deze ergens nog vast?
Dit is dus die wazige koppeling die wij bedoelen. Je kan heel je stuurkolom eruit halen, M8 bout los, kapjes rond je stuurhuis weghalen, en de onderstekap van je dahboard waar je hendel voor je motorkap zit. En dan kan je 4 moeren los halen en dan haal je heel je stuurkolom eruit. Die wazige koppeling kan je of dichtlassen of persen.
Het lijkt of je deze uit elkaar kan schuiven, maar in de praktijk wil dit niet echt lukken.

Dus: eruit halen en dicht lassen, probleem opgelost :D
Plaats reactie