gasten, heb effe wat info nodig. Ik heb in mijn overgenomen collectie turbo onderdelen (gratiz en voor nietz ) een turbometer zitten deze is inmiddels voorzien van verlichting en is aangesloten deze ben ik bezig op de plek van mijn klokje in te bouwen. Maar er zat ook een mooi olie tempratuur metertje bij. Deze wil ik ook in gaan bouwen want dat lijkt me wel grappig.
Als je dat ding aan wil sluiten heb je ook een sensor nodig in je carterpan.
Deze sensor is volgens mij wel te koop bij de betere automaterialen zaak (ik geloof dat ze het wel hebben liggen van VDO)
Je moet alleen wel uitkijken met de montage dat de olietemp. sensor niet te laag komt te hangen, want dan verlies je hem nog een keer als je over iets heen rijdt.
Een vriend van me heeft zijn olietemp. sensor aan de zijkant van de carterpan gemonteerd.
Dit heeft hij gedaan door een gat te boren in de pan en daarachter een moer te lassen. Hier kan je dan zo de sensor in draaien en heb je nooit meer last dat je hem kapot rijdt.
Voor de rest moet je nog wat daadjes aansluiten, maar die zitten volgen mij bij de sensor als je die koopt.
ik heb gehoord dat die dingen te koop zijn in een vulplug, dat scheelt je weer een gat boren in je carterpan. OK, als je met je carter ergens opklapt wordt je vulplug eerst geraakt, maar ja, je moet gewoon niet met je carter ergens opklappen
ik heb ook een olie temp meter op de carter plug ...plus en min trekken plus een sensor draad naar de carterpan en een draad naar je verlichting om het lampje aan te laten gaan als je je verlichting aan zet.
werkt wel goed want dan weet je tenminste wanneer je olie er klaar voor is om te gaan pompen-.
Die emt die stok ipv je oliepeilmeter werkte bij mij niet, en inderdaad zeggen ze bij Renault dat die vulplug/sensor te diep ligt en dat ie eruit kan klappen.... Maar er zit toch een beschermingsplaat onder de 5 ?
ik heb sinds kort een olietemperatuur sensor in de carterpan laten maken. Aangezien de drijfstanglagers werden vervangen moest de carterpan er toch af. Gat boren, moer lassen klaar.
Het "probleem" is dat de olie echter wel heel erg lang nodig heeft om op temperatuur te komen. Afgelopen zaterdagnacht ben ik een half uur aan het rondrijden geweest (in nat weer) en na dat half uur was de temperatuur nog niet boven de 85 graden geweest. Die middag heb ik echter zitten racen met een andere GTT en toen kwam mijn temperatuur uiteindelijk op de 100 graden, terwijl de temp. van de andere GTT al op 120 graden stond.
Mijn koelvloeistoftemperatuur blijft ook erg laag. Alleen bij stationair draaien haalt de koelvloeistof een temperatuur van zo'n 90 graden.
Koelt mijn auto extreem goed of moet ik me ergens zorgen over maken?
On 2001-08-10 17:32, turboman
wrote:
Die emt die stok ipv je oliepeilmeter werkte bij mij niet, en inderdaad zeggen ze bij Renault dat die vulplug/sensor te diep ligt en dat ie eruit kan klappen.... Maar er zit toch een beschermingsplaat onder de 5 ?
ben ik nog niet tegengekomen, ik kijk zo tegen me carter aan
Als het echt heel lang duurt voordat de motor op temperatuur is ligt het meestal aan de thermostaat. De klep blijft dan ietsjes open staan en sluit dus niet helemaal. Waardoor de koelvloeistof rechstreeks naar de radiateur gaat. Als je stationair draait draait de waterpomp ook een stuk langzamer. En er is geen luchtkoeling omdat je stilstaat. Op dat moment wordt de motor dus wel warm. Olie duur zo wie zo lang voordat die op temperatuur is!!
On 2001-10-08 11:08, Menno
wrote:
een paar dingetjes:
-Hoe hoog zit de sensor in je carterpan? Als ie in de lucht ipv olie hangt kan 't erg lang duren voordat de sensor warm wordt.
- Over 't algemeen wordt ongeveer 60graden als "trappen allowed" temperatuur gezien
Sensor zit redelijk onderaan in carterpan, die zit volgens mij dus vet in de olie.
(Het is overigens een digitale temperatuurmeter)
Bij 60 graden al trappen? Ik ben altijd uitgegaan van 90 graden, maar heb dat enigszins naar beneden bijgesteld (naar 80) aangezien ik de olie zonder te trappen niet op de 90 graden krijg.
De olietemp is vooral erg belangrijk in verband met de smerende kwaliteiten bij bepaalde temperaturen. onder een bepaalde temp is de olie nog te dik om lekker te smeren.
Een beetje kwaliteitsolie bereikt zijn optimale smerende conditie bij 70 graden. Dat is ook de temperatuur waar de thermostaat van de meeste oliekoelers inschakelt. Je kan dus gaan trappen bij 70 graden zou ik zeggen.
In onze williams loopt deze temp op tot een vrolijke 130 graden bij een partijtje trappen (banden hierna niet met blote handen aanpakken)
ik heb een olie temp. meter in mijn auto, en de sensor zit aan mijn pijlstok.
werkt perfect!, zo'n pilstok koste ong. fl. 25,- en het is het zeker waardt.
On 2001-10-08 16:14, vivelesport
wrote:
ik heb een olie temp. meter in mijn auto, en de sensor zit aan mijn pijlstok.
werkt perfect!, zo'n pilstok koste ong. fl. 25,- en het is het zeker waardt.
Mooi klokkenspel in middenconsole erbij.............. errug strak!
als ik naar een van jullie een foto zendt kunnen jullie hem er dan opzetten, dan kan iedereen zien hoe ik met nog een paar anderen het hebben gemaakt?!
Ben benieuwd, ben afgelopen weekend nog opzoek geweest naar een oliepijltempsensor+klokkespel, alleen hadden ze dit van equiss en dat zag er niet erg mooi uit, daarintegen zag het klokkenspel van autostyle er beter/degelijker uit, maar daar hadden ze weer geen sensor voor op de 5 GTT, ook van VDO haddden ze niks.
On 2001-10-09 00:03, jnjansen_r5gtturbo
wrote:
Ben benieuwd, ben afgelopen weekend nog opzoek geweest naar een oliepijltempsensor+klokkespel, alleen hadden ze dit van equiss en dat zag er niet erg mooi uit, daarintegen zag het klokkenspel van autostyle er beter/degelijker uit, maar daar hadden ze weer geen sensor voor op de 5 GTT, ook van VDO haddden ze niks.
ben benieuwd naar het plaatje
Hou mij ook effe op de hoogte, ik ben ook op zoek. Als ik iets vind laat ik t wel weten
Ik wil ook in zwarte achtergrond met oranje schaal a la renault 5 GTT
<font size=1>[ This message was edited by: Stefijn on 2001-10-09 11:05 ]</font>