Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Anonymous

Hallo allemaal,
Mijn GTT heeft met een gemiddeld verbruik 1 op 8 volgens mij een abnormaal hoog benzineverbruik. Weet iemand hoe dit zou kunnen, mijn rijstijl buiten beschouwing gelaten:smile:? En wat hier aan te doen valt.
P.s. CO staat goed!

Groeten,
Jasper
Goof

Ik geloof dat er al eens een topic over verbruik was, maarre, ik schrik niet zo van 1 op 8.
Ik woon en werk zelf in Den Haag. Als ik alleen in de stad rond rij kom ik ong. op een verbruik van 1 op 7.
Op de snelweg ong 1 op 9,5. Als ik relaxed rij kom ik ook nog wel op 1 op 10,7.

Er geloof dat er nog wel een aantal zijn die zuiniger rijden. Mij boeit het niet zo (m'n portemonnee wel trouwens), het rijplezier mag me wel wat kosten.
Job-turbo
Contacteer:

Kijk er niet van op ben niet anders gewend met mij GTtje
Rudo

Hoi,

In de stad is 1 op 8 niet heel raar. Ik weet uit ervaring dat je met een standaard (!) GTT met langere stukken, bijv. op vakantie richting Frankrijk, 1 op 15 moet kunnen halen als je continu zo'n 120km/h rijdt. Maar veel hangt natuurlijk af van je rechtervoet!
Menno

Hangt heel erg van je rijstijl af, zoals al gezegd. Als je vrij beschaafd rijdt, met nogal wat constant rijden, is 1 op 8 wel erg hoog.
Iets wat vrij veel invloed heeft op je verbruik is een erg vuil luchtfilter. Dit is 't meest voor de hand liggend.

Gammele carburateur of ontsteking kunnen je verbruik ook aardig verzieken. CO afstelling heeft er naar mijn idee/mening niet zo veel invloed op.
rev it like a rental
canonballman

Een hoog verbruik kan als oorzaak een defecte ontstekingsunit hebben. Bij een fase 1 hangt deze unit standaard boven de turbo. Ondanks het hitteschild wordt deze ontstekingsunit toch blootgesteld aan hoge temperaturen. Hierdoor kan in de loop der jaren het vacuummembraan voor de voorontsteking gaan lekken, met een verkeerd ontstekingstijdstip (te laat) bij deellast als gevolg. Door dit (te) late ontstekingstijdstip gaat de motor bij deellast veel onzuiniger lopen.
Check dus even of je ontsteking al ooit vervangen is of meet het tijdstip met een stroboscooplamp. Ik denk dat je de unit ook kan testen door aan het vacuumslangetje te zuigen en te kijken of je kunt blijven zuigen (niet te hard zuigen anders heb je de bobine in het slangetje!)
succes ermee!
Michel S.
Contacteer:

mijn beide GTT drinken echt niet zoveel. 1:8 drinken ze als ik constant voluit ga. Wanneer ik normaal pittig rij drinkt die ongeveer 1:11/12. Wanneer ik hem maar autobaan laat kachelen dan haal ik 1:16 met een constant snelheid van 120 en af en toe doortrekken tot 170.

Dus het verbruik vindt ik ook iet te hoog.

groetjes
Rudo

Mclain, zijn die van jou standaard of is er het een en ander aan geknutseld? (motorisch dan)
-----------------
Renault; Createur D'Automobiles
Laatst gewijzigd door Rudo op di 7 aug 2001 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
che

Cannonball Is dat die soort cocon?
Michel S.
Contacteer:

die witte is standard, en die blauwe wasin het begin alleen de turbodruk omhoog. En dan haalde ik die waarde wel. Moet er wel bijzeggen dat de carburateur zo schoon als maar wat van binnen was, en bij die witte is dat ook zo. Dus zorg wel dat de carburateur schoon is.

groetjes
canonballman

Cocon, che????? Ik bedoel dat dingetje van een centimeter of vijf diameter, wat lijkt op een ufo, zon vliegende schotel ja (schiet me net te binnen, die benaming). Waar het dunne slangetje opzit wat van je inlaatspruitstuk komt. Maar als dat membraam lek is dan is het niet los te vervangen.
mario

On 2001-08-07 10:03, Mclain wrote:
mijn beide GTT drinken echt niet zoveel. 1:8 drinken ze als ik constant voluit ga. Wanneer ik normaal pittig rij drinkt die ongeveer 1:11/12. Wanneer ik hem maar autobaan laat kachelen dan haal ik 1:16 met een constant snelheid van 120 en af en toe doortrekken tot 170.

Dus het verbruik vindt ik ook iet te hoog.

groetjes

ZULKE WAARDE HAAL IK OOK MET MIJN GT
groetjes mario
Never drive faster than your angels can fly
che

Ja... die bedoel ik... had er laatst nog een in mijn handen.... op de sloop. Was een nieuwe... Weet ik dat ook weer
Stefijn

Ik haal altijd 550 km op 1 tank, en dan tank ik 44-45 liter. Ik heb nog nooit onder 1 op 12 in een tank hoeven gooien (meestal 1:12,5-13), en ik let in principe nooit op mijn rijstijl (gewoon goed doorkachelen, overal lekker accelereren).
Laatst haalde ik 590 km en moest toen 44 liter dr ingooien (bij die hoeveelheid begint mijn tanklampje zo ongeveer te knipperen)

1 op 8 zou ik echt niet normaal vinden, tenzij je ALTIJD in de stad korte ritten rijd met je sjook dr op :smile: en dan zou ik er nog niet blij mee zijn
Anonymous

Canonballman:
Wat bedoel met het testen van die vacuummembraam, als je eraan kunt zuigen is het goed of niet goed???
Verder denk je dat het ook kan zijn dat het aan de klepspeling kan liggen??
Ciao
Menno

Misschien is de eerste grote vraag: loopt ie ook belazerd? dat maakt 't zoeken wat makkelijker.
rev it like a rental
Anonymous

Menno: Nee hij loopt fantastisch, alleen start ie soms wat moeilijk maar ik hoorde dat dat een bekend probleem is.
Goof

Hoewel bij mij het schoonmaken van de cabarateur nog op het programma staat, weet ik dat mijn kleppen gesteld moeten worden.
Da's dus één reden van een wat hoog benzineverbruik.
canonballman

Nou Abarthman, het beste zou zijn als je er een vacuummeter op zou zetten en een paar minuten onder vacuum laat staan. Als het vacuum (snel) terugloopt dan is het membraam lek. Als je kunt blijven zuigen dan is ie dus ook lek.
canonballman

Is het trouwens een fase 1 Abarthman??
Anonymous

Yep, Cannonballman, een parelmour-witte fase 1!!!
Thnx
Arjen

Je bent zeker eerder een Fiat-rijder geweest?
Anonymous

Fiat nou nee daar wil ik me niet mee vereenzelvigen(?)
Het waren heuse Autobianchi A112 Abarth(s)!!
Iets minder snel maar niet minder lol

Ciao
canonballman

Nou, bij fasen 1 komt dat vaak voor, een defecte ontsteking, omdat ie daar nog boven de turbo hangt.
Advies: probeer aan een goeie seconhand of nieuwe ontsteking te komen en monteer die in de bak waar het krikje inligt
canonballman

parelmoer wit!! Vind ik echt de mooiste kleur op een gtt tje. Die van mij is zwart, ook mooi, maar parelmoer.......
Rudo

Advies: probeer aan een goeie SECONDHAND ontsteking te komen, want nieuw zijn ze niet te betalen. Ome Renault wil er maar liefst 950 guldentjes voor hebben! (als je het snel zegt lijkt het niet zo veel).
Rudo

Misschien een domme vraag, maar kun je die dingen ergens laten reviseren??
canonballman

Voor zover ik weet niet, terwijl hetgeen wat kapot is (vacuummembraam)eigenlijk maar 10 % van de hele unit voorstelt
Goof

On 2001-08-08 16:13, canonballman wrote:
Nou, bij fasen 1 komt dat vaak voor, een defecte ontsteking, omdat ie daar nog boven de turbo hangt.
Late phase1 zit ie wel achter het schutbord.
Althans, da's bij mij zo en het ziet er niet uit alsof dat zelf door iemand aangepast is.
Menno

Ik heb wel eens zo'n ding uit elkaar gefrutseld. 't zit gefelst, dus is lastig weer luchtdicht te krijgen. Denk toch dat 't me met een hele hoop geduld wel zou lukken om 'm te fixen
rev it like a rental
canonballman

Maar waar zou je dan dat nieuwe membraam van maken? Lijkt me sterk dat dat los te bestellen is. Misschien een vergelijkbaar materiaal?? rubber (fietsband, weetikveel)?????
Maar zoveel (onder) druk komt er niet op te staan lijkt me
canonballman

Ja Goof, kan kloppen, want er zijn ook fasen2 waar ie nog wel boven de turbo hangt.
Die auto die Stefijns broertje nou gekocht heeft hangt ie geloof ik ook boven die fluiter, en dat is een phase 2 ui 88
Menno

't is normaalgesproken veel dunner dan fietsband, ff denken waar je zoiets kan vinden. Komt toch nog een drukverschilletje van bijna een bar op te staan, dus moet wel iets houden. Tevens zit er een stiftje aan vast geklonken. Dit moet natuurlijk ook luchtdicht zitten.
rev it like a rental
canonballman

Is het wel rubber???

Anders Durex hè!!!!!!
Rudo

Bij mijn huidige '88 hangt ie ook voor tegen het schutbord, terwijl mijn vorige, een '90 blue sport 'm achter het schutbord had zitten.
Als ik dit bij m'n huidige wil aanpassen, hoe doe je dat dan met het vacuumslangetje? Een kwestie van een gat boren door je schutbord? Moet er dan ook een langere slang op, of is de standaard slang lang genoeg.

Dames en heren, advies graag!
Plaats reactie