nokkenassen clio 16v

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Vanwege een lekke koppakking (niet van mij maar van een vriend) ligt het blok open. De kop is al weg gebracht om te laten vlakken (hoeveel kan je er het beste afhalen). Hiernaast overweegt hij om de nokkenassen te laten slijpen in combinatie met een andere chip. Nu is de vraag wat mag dit kosten en wat levert het op (vermogen) en bij welk bedrijf kan je dit het best laten doen?
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

in holten bij een bedrijf zoon 550 euro
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Als de kop gevlakt moet worden zou ik er zo wienig mogelijk af halen.
Het slijpen van de nokkenassen kost gemiddeld tussen de 150 en 350 euro, ligt aan het bedrijf en hoe ze geslepen moeten worden.
Chip kost bij Dennis of Menno 150 euro en bij een bedrijf min 500 euro.
Wat je er aan vermogen bij krijgt ligt aan het profiel van de nokkenassen, je kan gaan kiezen of veel pk's of veel koppel, wil je een race of rally nokkenas, het verschil zit in waneer het vermogen geleverd wordt, race = hoge toeren, rally = lage toeren, het is de één of de ander.
Gemiddeld genomen krijg je er met een chip en 264 graden nokkenassen ongeveer tussen de 15 en 20 pk maar kan ook minder zijn, ligt ook aan de staat van de motor.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

voor 15pk winst zou ik dan liever een willi blok op de kop tikken
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Aha, bedankt Ro :)

Wanneer je 264 graden nokkenassen koopt is er nog steeds wel goed mee te rijden voor dagelijks gebruik.
Bij welk bedrijf kan je het beste je nokkenassen laten slijpen?.

En de chip die van Menno komt is die chip meteen geschikt voor de geslepen nokkenassen of moet je er de testbank mee op.

Om nog even terug te komen op het vlakken van de kop, hoeveel mm kan je er het beste afhalen.
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Weet niemand de antwoorden op mijn vragen?
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Of de chip van Menno geschikt is voor een nokkenas durf ik niet te zeggen, pm hem eens.
Als je de kop laat vlakken gaat dit meestal per tiende en niet per mm, laat er zoveel afhalen zodat de kop weer vlak is meer is niet nodig.

Als je de nokkenassen laat slijpen op een speciale maat zit je meestal ook vast aan een testbank om de chip opmaat te laten schrijven en dat loopt behoorlijk in de centen.
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Jij kwam met 264 graden ik neem aan dat dit de ideale maat is?, voor dagelijks gebruik.(maar toch wat sneller) Ik heb al even gezocht op internet maar kwam nog niet echt een adres in de buurt (rotterdam) waar ik het kon laten doen.
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

264 graden is redelijk te doen, dan komt het vermogen pas naar 4500 tpm echt op gang.

Probeer eens bij Achterberg zit alleen in Vlaardingen.
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Aha, vlaardingen is vlak in de buurt zou eens even contact opnemen met die man.

Bedankt RO16v.

Kost het bij achterberg ook tussen de 150 en 350 euro?
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

dacht dat achterberg alleen totaalpakketjes tuning deed. Als je de komma eentje verschuift klopt de prijs wel aardig.
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

robert schreef:dacht dat achterberg alleen totaalpakketjes tuning deed. Als je de komma eentje verschuift klopt de prijs wel aardig.
Hij doet wat je vraagt als het maar betrouwbaar blijft.

Bji Achterberg ben je bijna net zoveel kwijt als nieuwe nokkies.
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Ik heb even gesurfd op internet naar nokkenassen. Met name naar bedrijven die gespecialiseerd zijn in het slijpen van de nokkenassen. De volgende heb ik gevonden heeft iemand toevallig ervaring met 1 van deze bedrijven en weet toevallig ongeveer de prijzen.

1)Achterberg (zie bovenstaande posts)
2)http://www.catcams.be
3)speedcentre geldermalsen
4)http://members.lycos.nl/Fiat126/vdzijden/
5)http://www.m-r-a.nl/onderdelen.htm
6)http://www.hurricaneracing.nl/nokkenassen.html
7)http://www.dbmengineering.nl/dbm/tuning/tuning.htm
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Niemand?
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Erik de Bruijn schreef:Ik heb even gesurfd op internet naar nokkenassen. Met name naar bedrijven die gespecialiseerd zijn in het slijpen van de nokkenassen. De volgende heb ik gevonden heeft iemand toevallig ervaring met 1 van deze bedrijven en weet toevallig ongeveer de prijzen.

1)Achterberg (zie bovenstaande posts)
2)http://www.catcams.be
3)speedcentre geldermalsen
4)http://members.lycos.nl/Fiat126/vdzijden/
5)http://www.m-r-a.nl/onderdelen.htm
6)http://www.hurricaneracing.nl/nokkenassen.html
7)http://www.dbmengineering.nl/dbm/tuning/tuning.htm
1) Zeer goed, erg duur
2) Leveren alleen nokkenassen, rond de 700 euro
3) Goed, prijzen onbekend
4) ???? onbenkend
5) Heb er goeie verhalen van gehoord, of het zo is weet ik niet, dacht dat ze alleen voor bedrijven waren.
6) Niet veel kennis van Renault's meer Honda en Opel
7) Waren vroeger goed, nu zijn er geen Renault experts meer, meer gericht op de EVO's

Mijn keuze zou zijn Achterberg en Speedcentre.

Voor prijzen moet je toch echt zelf bellen.

Het goedkoopste wat ik ooit heb moeten betalen voor het slijpen was 540 euro, maar dat waren speciale eisen, was een echte hoofdbreker wat ik wou.
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Bedankt Ro.

Jij zou voor achterberg of voor speedcentre gaan. Volgens mij had ik op het forum al iets gelezen over het slijpen van nokkenassen en het aanpassen van de chip bij speedcentre. Degene die het had laten doen kwam dacht ik op 156pk uit.(niet verkeerd lijkt mij)

Wat heb jij toen aan je nokkenassen laten doen Ro en was je daar tevreden over?
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Erik de Bruijn schreef:Degene die het had laten doen kwam dacht ik op 156pk uit.(niet verkeerd lijkt mij)
Dat was ik waarschijnlijk waar je het van gelezen heb. :) Maar dat was bij mijn oude blok.

Ik ben 2/3 jaar terug bij speedcentre geweest en heb het daar ook laten inbouwen. Voor alleen de nokkenassen was ik 530 euro kwijt. Chip en computer aanpassing was iets van 400 euro.

Had ook gelijk een uitdraai van de test bank, want daar test hij hem op en stelt hem gelijk. Ook voor de chip was dat nodig.

Verschil: Hij was opeens :wink: heel erg fel, hij pakte bij de 2300 trn al zeer goed op. Hij liep een stuk sneller en veel mooier, alleen stilstaand liep ie wel eens te halen tussen de 800 en 1200 trn. Ik had en heb een leeg uitlaat systeem en het geluid met snelle nokkenassen was echt BIZAR mooi.

Ik vind het zeker de moeite waard, maar als je wat extra geld heb zou ik meteen ook je tandwielen van de nokkenassen meenemen, daar kon je ook behoorlijk wat mee winnen volgens Jaap.

Ze zijn vrij duur qua montage, maar ze doen het wel heel erg goed.
Hij heeft de Clio van het DTCC ooit ook geprepareerd.

Ohja tip ga gewoon langs aan de telefoon is het een ******* maar als je er ben is hij zeer vriendelijk.
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Bedankt Mikeal

Een vriend van mij heeft trouwens achterberg opgebeld op te vragen wat het ging kosten voor het slijpen van nokkenassen. Achterberg raden het af, volgens hem moet je meteen heel je blok doen en niet alleen je nokkenassen. Hij zei dat dat je ipv 1 liter olie per 3000km ging naar 1 liter op 1000km verder werd hij erg traag in de lage toeren en werd file rijden erg vervelend.
Volgens achterberg kon je samen met een chip (die dan wel helemaal afgestemd werd op je auto) +nokkenassen en vlakken van kop + kn-filtereen (met koude luchtaanzuigbuizen) en een snellee uitlaat een vermogen halen van tussen de 160 en 170 pk.(vind ik aardig wat). Welke nokkenassen je dan hebt weet ik niet precies.

Het geen wat achterberg wel aanraden was het plaatsen van nokkenassen van een williams (zijn die van een megane 2.0 16v hetzelfde?)in een clio, deze zijn een stukje "tammer" en rijden hierdoor fijner.(vermogen?)
Ook het chippen van clio's schijnt echt een aanrader te zijn, volgens achterberg, niet zozeer vanwege het vermogen maar meer vanwege het plezieriger rijden van de auto.
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Erik de Bruijn schreef:Bedankt Mikeal

Een vriend van mij heeft trouwens achterberg opgebeld op te vragen wat het ging kosten voor het slijpen van nokkenassen. Achterberg raden het af, volgens hem moet je meteen heel je blok doen en niet alleen je nokkenassen. Hij zei dat dat je ipv 1 liter olie per 3000km ging naar 1 liter op 1000km verder werd hij erg traag in de lage toeren en werd file rijden erg vervelend.
Eerste klas GELUL!!!!!!!!!

Hoewel misschien wel als je ze laat slijpen, maar met degene die ik had van speedcentre iig NIET het geval.

Kijk je heb natuurlijk veel verschil in nokkenassen. Ik heb toen nagevraagt welke nokkenassen er voor mij het beste zouden zijn. Je kan nokkenassen nemen die alleen op hoge toeren pieken, maar je kan ook assen nemen die juist onderin winst geven. Die ik had was een compromie, daarmee won ik onderin een beetje en bovenin een beetje. Hier is dus belangrijk dat je niet alleen naar het vermogen kijkt dat je max. kan krijgen, maar meer het toeren gebied waarin jij vermogen wil hebben.

Dit is het verschil tussen een race nok en rally nok.

Chippen, is voor de clio zeker geen overbodige luxe. Het is niet zo zeer zoals achterberg al zei, het vermogen dat je er mee wint maar de rijbaarheid. Na het chippen liep die van mij gewoon veel soepeler. Bij een stand. 16V voel je bij de +3500 trn een douw in je rug, met chip is dit bij 2500 trn, althans bij de mijne.

Vergeet 1 ding niet ze willen allemaal aan je verdienen en het liefst zoveel mogelijk.

Tuurlijk haal je er meer uit als je meer aanpast, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan.

Je c.kop bij speedcentre aanpassen koste 45 euro per klep inc. werk als je de kop los brengt.

Het mooiste is als je het geld heb alles meteen op elkaar aan te passen, maar dan ben je wel minstens 2500 euro verder. Heb je wel redelijk wat vermogen.

Ik kon volgens jaap max. 210pk uit een 1.8 16V blok krijgen, als het redelijk betrouwbaar moest blijven.

Tammere assen lijken me niet de bedoeling, kan me niet voorstellen dat je daar iets mee wint eerder verliest lijkt mij.

(ohja mijn klep lift was uit mijn hoofd 1,5mm groter als org.)
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Ik zou inderdaad ook gaan voor de compromis. Dus niet alleen pieken in hoge toeren.Ik denk dat dat voor dagelijks gebruik het beste is.

De willie assen waren volgens achterberg tammer dan de snelle nokkenassen, dus niet dan de 16v assen.

Die 210pk was dat zonder turbo?
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

is er trouwens een website van speedcentre?
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Die 210 was zonder turbo. Maar vraag niet wat het kost, want ALLES wordt anders.

Ja ze hebben een site maar het adres?? probeer Google eens :wink: , maar volgens mij staat daar weinig op.
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Mickael schreef:
Erik de Bruijn schreef:Bedankt Mikeal

Een vriend van mij heeft trouwens achterberg opgebeld op te vragen wat het ging kosten voor het slijpen van nokkenassen. Achterberg raden het af, volgens hem moet je meteen heel je blok doen en niet alleen je nokkenassen. Hij zei dat dat je ipv 1 liter olie per 3000km ging naar 1 liter op 1000km verder werd hij erg traag in de lage toeren en werd file rijden erg vervelend.
Eerste klas GELUL!!!!!!!!!
Hoewel misschien wel als je ze laat slijpen, maar met degene die ik had van speedcentre iig NIET het geval.

Ik kon volgens jaap max. 210pk uit een 1.8 16V blok krijgen, als het redelijk betrouwbaar moest blijven.
Achterberg heeft gedeeltelijk gelijk, je motor kan meer olie gaan verbruiken, traag in lage toeren kan ie ook worden als je de juiste chip er niet bij hebt, omdat je nokkenassen geslepen worden zijn deze nooit gelijk aan bestaande nokkenassen hiervoor moet een speciale chip geschreven worden dit is volgens mij dus de hoofdrede waarom Achterberg zo heeft geantwoord, bij Achterberg moet alles betrouwbaar blijven anders begint hij er niet aan.

210 pk uit een 1.8 16V is mogelijk maar van betrouwbaarheid en normaal rijden is geen sprake meer van, levensduur van het blok is dan nog maar max.10.000 km, als je nog betrouwbaar en normaal rijdbaar wilt blijven moet je niet boven de 180-185 pk gaan.
Voor die 210 pk mag je zeker wel meer dan 10.000 euro meenemen, alles moet aangepast worden van je blok tot remmen en ontsteking, is een erg duur geintje.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

is er trouwens een website van speedcentre?

http://www.speedcentre.nl?
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

:D :D :D bedankt, zal voortaan eerst zelf maar effe zoeken
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Erik de Bruijn schreef:Het geen wat achterberg wel aanraden was het plaatsen van nokkenassen van een williams (zijn die van een megane 2.0 16v hetzelfde?)in een clio, deze zijn een stukje "tammer" en rijden hierdoor fijner.(vermogen?)
is er nog iemand die interesse heeft in williams nokkenassen?
rev it like a rental
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Die vriend van mij heeft de kopppaking vervangen. Verder niks veranderd aan de motor.

Alleen afgelopen ging de auto weer kapot. Was onderweg naar Rotterdam en na een km of 5 stopten de auto er mee. :(

Gisteren de boel uit elkaar gehaald. blijkt dat er nu toch wel iets meer kapot is :s dan de koppaking alleen. Het volgende is namelijk kapot(ik hoop dat het goed bij naam noem):

- Kleppen
- stangetje achter de kleppen
- beschadiging aan de kop zelf (is hopelijk nog te
repareren)
- 1 nokkenas (stukje aan de zijkant afgebroken)
- zuigers hebben gestempeld (zijn nog wel goed)
- Een tandwiel (pullie?, ben de naam kwijt) aan de
zijkant van de nokkenas is kapot(het spietje wat
in de nokkenas valt is afgebroken, daardoor is
de nokkenas ook verdraaid ten opzicht van de ideale
positie)

Nu is hij opzoek naar een andere nokkeans. Van renault kreeg hij een prijs van 400 euro (voor 1).

Heeft iemand enig idee waar je anders terecht kan?

Ik heb even bij K-tec gekeken, zijn deze goed? en eventueel sneller dan de standaard?.


alvast bedankt,

Erik
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

standaard setje heb ik wel voor je liggen.

Maaruh, heb je al een scenario kunnen achterhalen van wat er fout gegaan is?
rev it like a rental
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Heb je die 2.0 liter nokkeassen nog? en wat moeten die anders kosten?

Een scenario(ben zelf nog in de leerfase, dus heb er nog niet zoveel verstand van)

Maar ik denk dat het eerst het stukje van de nokkeans is afgebroken. Dat misschien de nokkeans heeft geblokkeerd, daarna de poelie afbebroken. de nokkenas heeft verzet en misschien de rest heeft beschadigd

Maar ben benieuwd naar andere mogelijke scenario's
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Iemand bekend met deze nokkenassen?

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=449
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

heb je vorige keer bij die koppakking vervangen de nokkenaskappen los gehad?
rev it like a rental
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Yep, is helemaal open geweest. Het is trouwens bijna helemaal gedaan door een bekende renault monteur. Ik zit nog in de kijkfase 8)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

zou ik 'm de volgende keer vragen of ie die kappen gelijkmatig los en vast zet.
rev it like a rental
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Erik de Bruijn wrote:
Het geen wat achterberg wel aanraden was het plaatsen van nokkenassen van een williams (zijn die van een megane 2.0 16v hetzelfde?)in een clio, deze zijn een stukje "tammer" en rijden hierdoor fijner.(vermogen?)
is er nog iemand die interesse heeft in williams nokkenassen
Menno heb je deze nog?
Xedrah
Berichten: 1027
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Friesland

Als je nog ervaringen wilt met 268 graden nokkenassen dan zou je Frans16V eens moeten mailen of pm'en. Hij heeft ze sinds ruim een maand erin zitten. Het resultaat is een gemeten 4kW op de wielen erbij geloof ik.
Plaats reactie