nokkenassen clio 16v
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03
Vanwege een lekke koppakking (niet van mij maar van een vriend) ligt het blok open. De kop is al weg gebracht om te laten vlakken (hoeveel kan je er het beste afhalen). Hiernaast overweegt hij om de nokkenassen te laten slijpen in combinatie met een andere chip. Nu is de vraag wat mag dit kosten en wat levert het op (vermogen) en bij welk bedrijf kan je dit het best laten doen?
Als de kop gevlakt moet worden zou ik er zo wienig mogelijk af halen.
Het slijpen van de nokkenassen kost gemiddeld tussen de 150 en 350 euro, ligt aan het bedrijf en hoe ze geslepen moeten worden.
Chip kost bij Dennis of Menno 150 euro en bij een bedrijf min 500 euro.
Wat je er aan vermogen bij krijgt ligt aan het profiel van de nokkenassen, je kan gaan kiezen of veel pk's of veel koppel, wil je een race of rally nokkenas, het verschil zit in waneer het vermogen geleverd wordt, race = hoge toeren, rally = lage toeren, het is de één of de ander.
Gemiddeld genomen krijg je er met een chip en 264 graden nokkenassen ongeveer tussen de 15 en 20 pk maar kan ook minder zijn, ligt ook aan de staat van de motor.
Het slijpen van de nokkenassen kost gemiddeld tussen de 150 en 350 euro, ligt aan het bedrijf en hoe ze geslepen moeten worden.
Chip kost bij Dennis of Menno 150 euro en bij een bedrijf min 500 euro.
Wat je er aan vermogen bij krijgt ligt aan het profiel van de nokkenassen, je kan gaan kiezen of veel pk's of veel koppel, wil je een race of rally nokkenas, het verschil zit in waneer het vermogen geleverd wordt, race = hoge toeren, rally = lage toeren, het is de één of de ander.
Gemiddeld genomen krijg je er met een chip en 264 graden nokkenassen ongeveer tussen de 15 en 20 pk maar kan ook minder zijn, ligt ook aan de staat van de motor.
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03
Aha, bedankt Ro
Wanneer je 264 graden nokkenassen koopt is er nog steeds wel goed mee te rijden voor dagelijks gebruik.
Bij welk bedrijf kan je het beste je nokkenassen laten slijpen?.
En de chip die van Menno komt is die chip meteen geschikt voor de geslepen nokkenassen of moet je er de testbank mee op.
Om nog even terug te komen op het vlakken van de kop, hoeveel mm kan je er het beste afhalen.

Wanneer je 264 graden nokkenassen koopt is er nog steeds wel goed mee te rijden voor dagelijks gebruik.
Bij welk bedrijf kan je het beste je nokkenassen laten slijpen?.
En de chip die van Menno komt is die chip meteen geschikt voor de geslepen nokkenassen of moet je er de testbank mee op.
Om nog even terug te komen op het vlakken van de kop, hoeveel mm kan je er het beste afhalen.
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03
Weet niemand de antwoorden op mijn vragen?
Of de chip van Menno geschikt is voor een nokkenas durf ik niet te zeggen, pm hem eens.
Als je de kop laat vlakken gaat dit meestal per tiende en niet per mm, laat er zoveel afhalen zodat de kop weer vlak is meer is niet nodig.
Als je de nokkenassen laat slijpen op een speciale maat zit je meestal ook vast aan een testbank om de chip opmaat te laten schrijven en dat loopt behoorlijk in de centen.
Als je de kop laat vlakken gaat dit meestal per tiende en niet per mm, laat er zoveel afhalen zodat de kop weer vlak is meer is niet nodig.
Als je de nokkenassen laat slijpen op een speciale maat zit je meestal ook vast aan een testbank om de chip opmaat te laten schrijven en dat loopt behoorlijk in de centen.
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03
Jij kwam met 264 graden ik neem aan dat dit de ideale maat is?, voor dagelijks gebruik.(maar toch wat sneller) Ik heb al even gezocht op internet maar kwam nog niet echt een adres in de buurt (rotterdam) waar ik het kon laten doen.
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03
Aha, vlaardingen is vlak in de buurt zou eens even contact opnemen met die man.
Bedankt RO16v.
Kost het bij achterberg ook tussen de 150 en 350 euro?
Bedankt RO16v.
Kost het bij achterberg ook tussen de 150 en 350 euro?
Hij doet wat je vraagt als het maar betrouwbaar blijft.robert schreef:dacht dat achterberg alleen totaalpakketjes tuning deed. Als je de komma eentje verschuift klopt de prijs wel aardig.
Bji Achterberg ben je bijna net zoveel kwijt als nieuwe nokkies.
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03
Ik heb even gesurfd op internet naar nokkenassen. Met name naar bedrijven die gespecialiseerd zijn in het slijpen van de nokkenassen. De volgende heb ik gevonden heeft iemand toevallig ervaring met 1 van deze bedrijven en weet toevallig ongeveer de prijzen.
1)Achterberg (zie bovenstaande posts)
2)http://www.catcams.be
3)speedcentre geldermalsen
4)http://members.lycos.nl/Fiat126/vdzijden/
5)http://www.m-r-a.nl/onderdelen.htm
6)http://www.hurricaneracing.nl/nokkenassen.html
7)http://www.dbmengineering.nl/dbm/tuning/tuning.htm
1)Achterberg (zie bovenstaande posts)
2)http://www.catcams.be
3)speedcentre geldermalsen
4)http://members.lycos.nl/Fiat126/vdzijden/
5)http://www.m-r-a.nl/onderdelen.htm
6)http://www.hurricaneracing.nl/nokkenassen.html
7)http://www.dbmengineering.nl/dbm/tuning/tuning.htm
1) Zeer goed, erg duurErik de Bruijn schreef:Ik heb even gesurfd op internet naar nokkenassen. Met name naar bedrijven die gespecialiseerd zijn in het slijpen van de nokkenassen. De volgende heb ik gevonden heeft iemand toevallig ervaring met 1 van deze bedrijven en weet toevallig ongeveer de prijzen.
1)Achterberg (zie bovenstaande posts)
2)http://www.catcams.be
3)speedcentre geldermalsen
4)http://members.lycos.nl/Fiat126/vdzijden/
5)http://www.m-r-a.nl/onderdelen.htm
6)http://www.hurricaneracing.nl/nokkenassen.html
7)http://www.dbmengineering.nl/dbm/tuning/tuning.htm
2) Leveren alleen nokkenassen, rond de 700 euro
3) Goed, prijzen onbekend
4) ???? onbenkend
5) Heb er goeie verhalen van gehoord, of het zo is weet ik niet, dacht dat ze alleen voor bedrijven waren.
6) Niet veel kennis van Renault's meer Honda en Opel
7) Waren vroeger goed, nu zijn er geen Renault experts meer, meer gericht op de EVO's
Mijn keuze zou zijn Achterberg en Speedcentre.
Voor prijzen moet je toch echt zelf bellen.
Het goedkoopste wat ik ooit heb moeten betalen voor het slijpen was 540 euro, maar dat waren speciale eisen, was een echte hoofdbreker wat ik wou.
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03
Bedankt Ro.
Jij zou voor achterberg of voor speedcentre gaan. Volgens mij had ik op het forum al iets gelezen over het slijpen van nokkenassen en het aanpassen van de chip bij speedcentre. Degene die het had laten doen kwam dacht ik op 156pk uit.(niet verkeerd lijkt mij)
Wat heb jij toen aan je nokkenassen laten doen Ro en was je daar tevreden over?
Jij zou voor achterberg of voor speedcentre gaan. Volgens mij had ik op het forum al iets gelezen over het slijpen van nokkenassen en het aanpassen van de chip bij speedcentre. Degene die het had laten doen kwam dacht ik op 156pk uit.(niet verkeerd lijkt mij)
Wat heb jij toen aan je nokkenassen laten doen Ro en was je daar tevreden over?
Dat was ik waarschijnlijk waar je het van gelezen heb.Erik de Bruijn schreef:Degene die het had laten doen kwam dacht ik op 156pk uit.(niet verkeerd lijkt mij)

Ik ben 2/3 jaar terug bij speedcentre geweest en heb het daar ook laten inbouwen. Voor alleen de nokkenassen was ik 530 euro kwijt. Chip en computer aanpassing was iets van 400 euro.
Had ook gelijk een uitdraai van de test bank, want daar test hij hem op en stelt hem gelijk. Ook voor de chip was dat nodig.
Verschil: Hij was opeens
Ik vind het zeker de moeite waard, maar als je wat extra geld heb zou ik meteen ook je tandwielen van de nokkenassen meenemen, daar kon je ook behoorlijk wat mee winnen volgens Jaap.
Ze zijn vrij duur qua montage, maar ze doen het wel heel erg goed.
Hij heeft de Clio van het DTCC ooit ook geprepareerd.
Ohja tip ga gewoon langs aan de telefoon is het een ******* maar als je er ben is hij zeer vriendelijk.
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03
Bedankt Mikeal
Een vriend van mij heeft trouwens achterberg opgebeld op te vragen wat het ging kosten voor het slijpen van nokkenassen. Achterberg raden het af, volgens hem moet je meteen heel je blok doen en niet alleen je nokkenassen. Hij zei dat dat je ipv 1 liter olie per 3000km ging naar 1 liter op 1000km verder werd hij erg traag in de lage toeren en werd file rijden erg vervelend.
Volgens achterberg kon je samen met een chip (die dan wel helemaal afgestemd werd op je auto) +nokkenassen en vlakken van kop + kn-filtereen (met koude luchtaanzuigbuizen) en een snellee uitlaat een vermogen halen van tussen de 160 en 170 pk.(vind ik aardig wat). Welke nokkenassen je dan hebt weet ik niet precies.
Het geen wat achterberg wel aanraden was het plaatsen van nokkenassen van een williams (zijn die van een megane 2.0 16v hetzelfde?)in een clio, deze zijn een stukje "tammer" en rijden hierdoor fijner.(vermogen?)
Ook het chippen van clio's schijnt echt een aanrader te zijn, volgens achterberg, niet zozeer vanwege het vermogen maar meer vanwege het plezieriger rijden van de auto.
Een vriend van mij heeft trouwens achterberg opgebeld op te vragen wat het ging kosten voor het slijpen van nokkenassen. Achterberg raden het af, volgens hem moet je meteen heel je blok doen en niet alleen je nokkenassen. Hij zei dat dat je ipv 1 liter olie per 3000km ging naar 1 liter op 1000km verder werd hij erg traag in de lage toeren en werd file rijden erg vervelend.
Volgens achterberg kon je samen met een chip (die dan wel helemaal afgestemd werd op je auto) +nokkenassen en vlakken van kop + kn-filtereen (met koude luchtaanzuigbuizen) en een snellee uitlaat een vermogen halen van tussen de 160 en 170 pk.(vind ik aardig wat). Welke nokkenassen je dan hebt weet ik niet precies.
Het geen wat achterberg wel aanraden was het plaatsen van nokkenassen van een williams (zijn die van een megane 2.0 16v hetzelfde?)in een clio, deze zijn een stukje "tammer" en rijden hierdoor fijner.(vermogen?)
Ook het chippen van clio's schijnt echt een aanrader te zijn, volgens achterberg, niet zozeer vanwege het vermogen maar meer vanwege het plezieriger rijden van de auto.
Eerste klas GELUL!!!!!!!!!Erik de Bruijn schreef:Bedankt Mikeal
Een vriend van mij heeft trouwens achterberg opgebeld op te vragen wat het ging kosten voor het slijpen van nokkenassen. Achterberg raden het af, volgens hem moet je meteen heel je blok doen en niet alleen je nokkenassen. Hij zei dat dat je ipv 1 liter olie per 3000km ging naar 1 liter op 1000km verder werd hij erg traag in de lage toeren en werd file rijden erg vervelend.
Hoewel misschien wel als je ze laat slijpen, maar met degene die ik had van speedcentre iig NIET het geval.
Kijk je heb natuurlijk veel verschil in nokkenassen. Ik heb toen nagevraagt welke nokkenassen er voor mij het beste zouden zijn. Je kan nokkenassen nemen die alleen op hoge toeren pieken, maar je kan ook assen nemen die juist onderin winst geven. Die ik had was een compromie, daarmee won ik onderin een beetje en bovenin een beetje. Hier is dus belangrijk dat je niet alleen naar het vermogen kijkt dat je max. kan krijgen, maar meer het toeren gebied waarin jij vermogen wil hebben.
Dit is het verschil tussen een race nok en rally nok.
Chippen, is voor de clio zeker geen overbodige luxe. Het is niet zo zeer zoals achterberg al zei, het vermogen dat je er mee wint maar de rijbaarheid. Na het chippen liep die van mij gewoon veel soepeler. Bij een stand. 16V voel je bij de +3500 trn een douw in je rug, met chip is dit bij 2500 trn, althans bij de mijne.
Vergeet 1 ding niet ze willen allemaal aan je verdienen en het liefst zoveel mogelijk.
Tuurlijk haal je er meer uit als je meer aanpast, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan.
Je c.kop bij speedcentre aanpassen koste 45 euro per klep inc. werk als je de kop los brengt.
Het mooiste is als je het geld heb alles meteen op elkaar aan te passen, maar dan ben je wel minstens 2500 euro verder. Heb je wel redelijk wat vermogen.
Ik kon volgens jaap max. 210pk uit een 1.8 16V blok krijgen, als het redelijk betrouwbaar moest blijven.
Tammere assen lijken me niet de bedoeling, kan me niet voorstellen dat je daar iets mee wint eerder verliest lijkt mij.
(ohja mijn klep lift was uit mijn hoofd 1,5mm groter als org.)
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03
Ik zou inderdaad ook gaan voor de compromis. Dus niet alleen pieken in hoge toeren.Ik denk dat dat voor dagelijks gebruik het beste is.
De willie assen waren volgens achterberg tammer dan de snelle nokkenassen, dus niet dan de 16v assen.
Die 210pk was dat zonder turbo?
De willie assen waren volgens achterberg tammer dan de snelle nokkenassen, dus niet dan de 16v assen.
Die 210pk was dat zonder turbo?
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03
is er trouwens een website van speedcentre?
Achterberg heeft gedeeltelijk gelijk, je motor kan meer olie gaan verbruiken, traag in lage toeren kan ie ook worden als je de juiste chip er niet bij hebt, omdat je nokkenassen geslepen worden zijn deze nooit gelijk aan bestaande nokkenassen hiervoor moet een speciale chip geschreven worden dit is volgens mij dus de hoofdrede waarom Achterberg zo heeft geantwoord, bij Achterberg moet alles betrouwbaar blijven anders begint hij er niet aan.Mickael schreef:Eerste klas GELUL!!!!!!!!!Erik de Bruijn schreef:Bedankt Mikeal
Een vriend van mij heeft trouwens achterberg opgebeld op te vragen wat het ging kosten voor het slijpen van nokkenassen. Achterberg raden het af, volgens hem moet je meteen heel je blok doen en niet alleen je nokkenassen. Hij zei dat dat je ipv 1 liter olie per 3000km ging naar 1 liter op 1000km verder werd hij erg traag in de lage toeren en werd file rijden erg vervelend.
Hoewel misschien wel als je ze laat slijpen, maar met degene die ik had van speedcentre iig NIET het geval.
Ik kon volgens jaap max. 210pk uit een 1.8 16V blok krijgen, als het redelijk betrouwbaar moest blijven.
210 pk uit een 1.8 16V is mogelijk maar van betrouwbaarheid en normaal rijden is geen sprake meer van, levensduur van het blok is dan nog maar max.10.000 km, als je nog betrouwbaar en normaal rijdbaar wilt blijven moet je niet boven de 180-185 pk gaan.
Voor die 210 pk mag je zeker wel meer dan 10.000 euro meenemen, alles moet aangepast worden van je blok tot remmen en ontsteking, is een erg duur geintje.
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03



is er nog iemand die interesse heeft in williams nokkenassen?Erik de Bruijn schreef:Het geen wat achterberg wel aanraden was het plaatsen van nokkenassen van een williams (zijn die van een megane 2.0 16v hetzelfde?)in een clio, deze zijn een stukje "tammer" en rijden hierdoor fijner.(vermogen?)
rev it like a rental
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03
Die vriend van mij heeft de kopppaking vervangen. Verder niks veranderd aan de motor.
Alleen afgelopen ging de auto weer kapot. Was onderweg naar Rotterdam en na een km of 5 stopten de auto er mee.
Gisteren de boel uit elkaar gehaald. blijkt dat er nu toch wel iets meer kapot is
dan de koppaking alleen. Het volgende is namelijk kapot(ik hoop dat het goed bij naam noem):
- Kleppen
- stangetje achter de kleppen
- beschadiging aan de kop zelf (is hopelijk nog te
repareren)
- 1 nokkenas (stukje aan de zijkant afgebroken)
- zuigers hebben gestempeld (zijn nog wel goed)
- Een tandwiel (pullie?, ben de naam kwijt) aan de
zijkant van de nokkenas is kapot(het spietje wat
in de nokkenas valt is afgebroken, daardoor is
de nokkenas ook verdraaid ten opzicht van de ideale
positie)
Nu is hij opzoek naar een andere nokkeans. Van renault kreeg hij een prijs van 400 euro (voor 1).
Heeft iemand enig idee waar je anders terecht kan?
Ik heb even bij K-tec gekeken, zijn deze goed? en eventueel sneller dan de standaard?.
alvast bedankt,
Erik
Alleen afgelopen ging de auto weer kapot. Was onderweg naar Rotterdam en na een km of 5 stopten de auto er mee.

Gisteren de boel uit elkaar gehaald. blijkt dat er nu toch wel iets meer kapot is

- Kleppen
- stangetje achter de kleppen
- beschadiging aan de kop zelf (is hopelijk nog te
repareren)
- 1 nokkenas (stukje aan de zijkant afgebroken)
- zuigers hebben gestempeld (zijn nog wel goed)
- Een tandwiel (pullie?, ben de naam kwijt) aan de
zijkant van de nokkenas is kapot(het spietje wat
in de nokkenas valt is afgebroken, daardoor is
de nokkenas ook verdraaid ten opzicht van de ideale
positie)
Nu is hij opzoek naar een andere nokkeans. Van renault kreeg hij een prijs van 400 euro (voor 1).
Heeft iemand enig idee waar je anders terecht kan?
Ik heb even bij K-tec gekeken, zijn deze goed? en eventueel sneller dan de standaard?.
alvast bedankt,
Erik
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03
Heb je die 2.0 liter nokkeassen nog? en wat moeten die anders kosten?
Een scenario(ben zelf nog in de leerfase, dus heb er nog niet zoveel verstand van)
Maar ik denk dat het eerst het stukje van de nokkeans is afgebroken. Dat misschien de nokkeans heeft geblokkeerd, daarna de poelie afbebroken. de nokkenas heeft verzet en misschien de rest heeft beschadigd
Maar ben benieuwd naar andere mogelijke scenario's
Een scenario(ben zelf nog in de leerfase, dus heb er nog niet zoveel verstand van)
Maar ik denk dat het eerst het stukje van de nokkeans is afgebroken. Dat misschien de nokkeans heeft geblokkeerd, daarna de poelie afbebroken. de nokkenas heeft verzet en misschien de rest heeft beschadigd
Maar ben benieuwd naar andere mogelijke scenario's
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03
Yep, is helemaal open geweest. Het is trouwens bijna helemaal gedaan door een bekende renault monteur. Ik zit nog in de kijkfase 

-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03
Menno heb je deze nog?Erik de Bruijn wrote:
Het geen wat achterberg wel aanraden was het plaatsen van nokkenassen van een williams (zijn die van een megane 2.0 16v hetzelfde?)in een clio, deze zijn een stukje "tammer" en rijden hierdoor fijner.(vermogen?)
is er nog iemand die interesse heeft in williams nokkenassen