Accu Talk (voor nitwits....)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Hey there,


Effe een paar vraagjes over accu's.
Ik heb namenlijk echt geen enkel idee hoe die dingen werken.
Ok ok, ik snap dat er een of andere chemische reactie plaatsvind tussen platen en vloeistof. (dankzij scheikundeles op de middelbare school :) )

Maar als je een nieuwe accu koopt, is die dan ook vol?
Oftewel klaar voor gebruik?

En als-ie(=nieuwe accu) een tijdje staat(=niets doen), raakt-ie dan "leeg"?
Moet je hem dan op een gegeven moment op een lader zetten?

Als iemand me effies een beetje opweg kan helpen graag.
Dan sta ik zometeen tenminste niet met een lege accu op het "moment suprème".


alvast bedankt.
Anonymous

spir@l schreef:En als-ie(=nieuwe accu) een tijdje staat(=niets doen), raakt-ie dan "leeg"?
Moet je hem dan op een gegeven moment op een lader zetten?
Yup.

hoe het allemaal precies werkt weet ik niet maar het werkt volgens mij net als een oplaadbare batterij.

dus hoe vaker op > afgeladen hoe slechter die word.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Hoe en wat weet ik ook niet precies, maar vergelijk het met een gewone batterij.

Tijdens het rijden wordt er stroom van de accu gepakt, je lichten, radio, maar ook het draaien van de motor kost stroom. Binnen 2 km. rijdt je een accu leeg als deze niet wordt bijgeladen, maar hier is de dynamo voor :wink: deze zorgt dat de accu wordt bijgeladen tijdens het rijden, meer dan wordt verbruikt, dus praktisch is je accu altijd vol.

Staat de auto echter een langere tijd stil, neemt de kracht van de accu af, dit o.a. door sluipverbruik van kleine stroomgebruikers, maar ook zonder deze loopt de accu langzaamaan leeg, net als batterijen die al erg lang liggen.

Hopelijk een beetje duidelijk zo, in 'gewone mensen taalgebruik' :lol:
Mrtn = Maarten
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ok, daar was ik dus al bang voor.


En hoe lang duurd t voordat een (nieuwe) accu uit zichzelf weer "ontladen" is?

Hebben we t hier over dagen of over weken?

Dus ZONDER dat de accu is aangesloten op iets.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Best lang hoor. Hou gewoon iemand bij de hand met starten, zodat je eventueel even kan overstarten. Kan best dat ie leeg is na je geknutsel. 1 minuutje laten lopen zorgt dat je weer rustig kan starten de volgende keer.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Heb je geen acculader??

Die zet ik er meestal op, zoals nu ook dat ik met die grijze bezig ben, af en toe pak ik daar stroom van zonder dat ie bijlaadt, dus dan gaat de lader er even op.

Maar je hebt het over weken hoor :wink:
Mrtn = Maarten
Hans R.
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Grubbenvorst

En een accu vind het echt niet lekker om zonder stroom te staan.
Dus zoals Maarten al zei, zet er regelmatig een lader op. Bij voorkeur een druppellader, die laad heel langzaam en kun je er ook op laten staan.
Die dingen zijn niet zo duur.

En koop je nieuwe accu pas als je hem gaat gebruiken, want op het moment dat hij gemaakt wordt begint hij ook te slijten.

Enne laden hoort in een "goed" geventileerde ruimte b.v. in een schuur.
Bij het laden komt er namelijk knalgas vrij en dat is explosief.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

als je een volle accu weg zet, kan hij wel jaren start klaar zijn hoor....

ligt ook aan de omgeving, droog en niet koud.

Maar een volle accu moet het maanden kunnen volhouden in een auto hoor...

zet je accu naast de auto van je ouders startkabels er op na dat je de auto hebt gestart en laat hem eem uur lopen ofzo, dan moet de accu wel weer volzijn hoor...
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

thanx voor de tips mensen.

Ik heb al even geinformeerd en er schijnt hier iemand bij me in de buurt zo'n acculader te hebben.
Geen idee of het een druppellader is of niet.
Maar dan kan ik hem iig nog even opladen voordat ik ga starten.

En de rede dat ik die accu al heb is dat ik ook al dacht dat ik hem eerder zou gaan starten... :(

Maar het komt nu dan toch wel erg dichtbij...
Dat lezen jullie nog wel in mn andere topic.

Ik ben tot dusver toch behoorlijk tevreden over het resultaat.

bedankt en tot later.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

de acculader die ik heb heeft 2 standen, langzaam en snel laden, ik zet 'm dan op langzaam laden, druppelstand zeg maar.

Oja....als je je accu op een lader zet, wel even de dopjes open draaien, het gaat namelijk koken :wink:
Mrtn = Maarten
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

"Ik dank u vriendelijk voor het verschaffen van deze, toch wel zéér, bruikbare tips".




-{-: :) :-}-
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Mrtn schreef:de acculader die ik heb heeft 2 standen, langzaam en snel laden, ik zet 'm dan op langzaam laden, druppelstand zeg maar.

Oja....als je je accu op een lader zet, wel even de dopjes open draaien, het gaat namelijk koken :wink:
Hoe kom je daar nu bij??? een lader (normaal huis thuis ding) laad meestal niet meer dan 2 ampere laadstroom.

dan gaat dat ding echt noooit koken. Wat moet die accu dan wel als de motor gaat draaien (15 ampere laadstroom) een accu gaat nooooooit koken met laden.(of moet wel een super zwaar ding zijn)

Snel ontladen dan heb je wel kans op koken!! maar dan ook echt zwaar belasten.

De meeste accus van tegenwoording zijn onderhouds vrij en hebben geen draai dopjes. sterker je kunt ze niet eens meer bij vullen....
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

klopt
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Tenzij je dynamo verrot is...en hij 20 Ampere bij laadt...dan gaat ie echt wel koken! Stinkt als de ziekte in je auto! :p
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Je hoort het borrelen als ik 'm op de oplader heb, dus ik neem aan dat dat koken is :)
Mrtn = Maarten
Emiel5
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 13 jan 2003 21:02
Locatie: Breda

Dat koken is waterstof gas dat ontstaat tijdens het opladen, moet je geen vuurtje bij houden omdat dat dan een leuke explosie geeft. >-)

gr. Emiel
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

dat waterstofgas ontstaat toch alleen maar bij šoverladenš?

als hij vol is en je laadt nog meer bij?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

nee ook gewoon tijdens het laad proces
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

dat wist ik weer niet :wink:
Mrtn = Maarten
Emiel5
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 13 jan 2003 21:02
Locatie: Breda

Tijdens het opladen van de accu vindt er een electrolyse plaats, water wordt ontleed in waterstof en zuurstof.
Je kan misschien nog die proefjes van de middelbare school herinneren waarbij 2 koolstof staafjes in water wordt gezet en hierop zet je een stroom.
Aan de negatieve pool zal waterstofgas ontstaan en aan de positieve pool ontsaat zuurstof. Tijdens de electrolyse komt er dus gas vrij dit verklaard ook het borrelen bij het opladen van een accu.

gr. Emiel
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Zo leren we allebei weer wat over de wondere wereld van Accu's Mrtn. :)

Maar ik hoef dus niet bang te zijn voor een "overkokende" accu....
Dat scheelt.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

spir@l schreef:Zo leren we allebei weer wat over de wondere wereld van Accu's Mrtn. :)
Nou inderdaad :)
Mrtn = Maarten
Blue Thunder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22

Nog even een kleine tip: zorg dat je een loodaccu nooit volledig leegtrekt, want dan gaat ie binnen de kortste keren naar de verdoemenis. :evil:

Een accu die een paar keer helemaal leeg getrokken is, wil niet meer laden: Je helpt je electolyt naar de kloten.
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Plaats reactie