Tja ik vind van die meldingen van 'Bij mij werkt het wel' altijd zo nutteloos.
Tis behoorlijk vaag probleem en het is niet even iets als platgevouwen slangen of verstopte koelers. Ik heb een vaag vermoeden dat het in die (gedraaide) sandwichplate zit.
Steven schreef:Tja ik vind van die meldingen van 'Bij mij werkt het wel' altijd zo nutteloos.
Tis behoorlijk vaag probleem en het is niet even iets als platgevouwen slangen of verstopte koelers. Ik heb een vaag vermoeden dat het in die (gedraaide) sandwichplate zit.
tja zou kunnen , mijn sandwichplaat staat staat helemaal rechtop
Wat een k*tverhaal met die dingen, misschien toch eens proberen die aansluitingen omhoog te zetten. Ik wacht wel even tot jullie het probleemloos hebben
Steven schreef:Tja ik vind van die meldingen van 'Bij mij werkt het wel' altijd zo nutteloos.
Ben ik met je eens,maar wrom zou je het niet proberen?
Geef alleen aan hoe ik het gemonteerd heb,zeg niet dat het voor jullie de oplossing is.
Het vullen van alleen de koeler duurde wel even,misschien komt bij jullie niet alle lucht weg en geeft dit het bijgeluid.
Zal me niet meer mengen onder de experts
Ach ik heb ca. 100km met die koeler gereden en de slangen met koeler wel 3x gedemonteerd. Telkens zat die koeler netjes vol en laat ik em zelf vullen door rustig stationair te laten draaien.
Het geluid komt ook echt uit de motor en niet uit die koeler.
@Jo, ok je geeft nu een alternatief, maar ik vind het wel erg kort door de bocht om zgan spul de hoek in te flikkeren omdat het 'niet werkt' zonder dat je de oorzaak weet. Daar het bij anderen wel goed kan werken wil ik toch wel es weten waar het vandaan komt.
heb de discussie nooit ze gevolgd, maar kan het niet zo zijn dat door de hogere weerstand van het systeem de overdruk in de pomp deels opent als overloop en daardoor dus de oliedruk zakt?
Het enige wat ik me kan bedenken is dat het gietstuk van de sanwichplate zo is, dat als je em een stukkie draait de olie niet meer vrij naar het retourgaatje kan lopen (dat zit dus in die buitenste ring van die sanwichplate). Hierdoor heb je een restrictie, pomp staat daar letterlijk tegenin te loeien en zo verlies je druk.
Koud hoor je em niet, dan loopt de olie ook via het gaatje aan de onderzijde vrijwel direct naar het gat van de retour.
Gaat de thermostaat wel goed open?
Zou wel een verklaring kunnen zijn waarom bij Ronald de koeler stikheet is,
ik moet echt moeite doen om boven de 100gr te komen.
Lieve Alpine, heb jij die koeler wel es vastgepakt als je net van de snelweg komt en nog even 2 mins stationair laat draaien? We praten hier over het koelelement, niet wat je tempmetertje zegt die ergens anders in het blok zit.
Die koeler moet juist heet worden, daarom zit die koeler daar ook
Steven schreef:Lieve Alpine, heb jij die koeler wel es vastgepakt als je net van de snelweg komt en nog even 2 mins stationair laat draaien? We praten hier over het koelelement, niet wat je tempmetertje zegt die ergens anders in het blok zit.
Die koeler moet juist heet worden, daarom zit die koeler daar ook
Beste Steven,de naam is Marcel en ik ben blond.
Tuurlijk heb ik het over de koeler zelf,ding is warm/heet maar niet stikheet.
Als de thermostaat toch dicht blijft of slecht opent kan de olie niet of slecht retour in je blok en word de koeler stikheet.
Lijkt mij niet zo vreemd bedacht,maar tegen jouw kennis kan ik niet op.
Steven schreef:Lieve Alpine, heb jij die koeler wel es vastgepakt als je net van de snelweg komt en nog even 2 mins stationair laat draaien? We praten hier over het koelelement, niet wat je tempmetertje zegt die ergens anders in het blok zit.
Die koeler moet juist heet worden, daarom zit die koeler daar ook
Beste Steven,de naam is Marcel en ik ben blond.
Tuurlijk heb ik het over de koeler zelf,ding is warm/heet maar niet stikheet.
Als de thermostaat toch dicht blijft of slecht opent kan de olie niet of slecht retour in je blok en word de koeler stikheet.
Lijkt mij niet zo vreemd bedacht,maar tegen jouw kennis kan ik niet op.
Naja, dat ie warm wordt zal wel prima zijn.. kan er ook nog geen eitje op bakken maar pak 'm liever ook niet vast.. die thermostaat gaat wel netjes open, ik hoor 'm koud ook niet.. dus dat zal wel goed zijn
Thermostaat is geintegreerd in de sandwitch plate toch? dan wordt het moeilijk testen zonder thermostaat om te kijken of het daar aan ligt tenzij eenvoudig te verwijderen. Koelelement van onze alpine turbo wordt niet super heet na een ritje snelweg, terwijl de olietemp netjes rond de 100 blijft.
Bij mijn GT was ie ook altijd loeiheet en bleef de temp ergens rond de 110 graden. Die koeler zal ook rond die temp zijn of nog zelfs hoger, das toch meer dan logisch? Verder is een term 'stikheet' niet in graden uit te drukken of wel?
Verder zal het koelement wel enigzins zijn aan te pakken als je net van de snelweg komt, dan voel je ook wel verschil tussen de ingaande slang en uitgaande slang, sta je even wat langer stil zal die hele koeler behoorlijk op temperatuur komen.
In principe zou die koeler als ie slecht doorstroomt alleen maar kouder moeten zijn, of de oliepomp staat zo gigantisch ertegenin te pompen dattie een hoop extra warmte genereerd, maar dat lijkt me stug.
Edit: je moet even zo'n sandwichplate in je hand gehad hebben, dan zie je dat de 'thermostaat afsluiting' in dit verhaal niet het probleem kan zijn, die sluit iets af wat ie moet afsluiten en dan moet alles door die koeler gaan stromen en daar zit em ergens het probleem.
Laatst gewijzigd door Steven op di 1 sep 2009 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee Marcel, je laat nu de strekking van die opmerking weg, das nou weer jammer
Die oliekoeler met slangen kon ik de olie zo vrij in door laten lopen, daar zit em niet echt het probleem.
Ik denk echt dat het in het retour zit van de sandwichplate, dat gietdeel loopt rond, maar niet helemaal egaal rond. Nouja als je zo'n ding niet voor je hebt en die aansluiting op het blok, is het lastig voor te stellen.
Ronald1916V schreef:
Precies, daar heb ik geen glazen bol voor nodig.. het komt bij jou meestal uit op het huidige wegdonderen en weer beter spul te monteren..
Prima hoor dat je mee wil denken, maar dit spul werkt bij anderen ook prima dus waarom niet bij Steven en mij..
Mocal is wat dat betreft ook niet echt zooi..
Ik heb niet gezegd dat het zooi is en gevraagd of ik advies kon geven. Als je zin hebt om motoren te blijven reviseren, be my guest.
Maarten-Jan schreef:Het alternatief van Jo is natuurlijk wel een super goed alternatief, maar ook wel een beetje overkill denk ik.
Fijn om een hobby te hebben...ik hoor hier cijfers van 1 bar minder oliedruk. Ik denk nog steeds te kunnen lezen en daaruit blijkt dat er met regelmaat geringed en geraced word. Zoals voorheen gepost, als je lagers wil blijven vervangen en krukassen wil blijven wisselen...nou goed, ik heb niks gezegd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo- schreef:
Fijn om een hobby te hebben...ik hoor hier cijfers van 1 bar minder oliedruk. Ik denk nog steeds te kunnen lezen en daaruit blijkt dat er met regelmaat geringed en geraced word. Zoals voorheen gepost, als je lagers wil blijven vervangen en krukassen wil blijven wisselen...nou goed, ik heb niks gezegd.
Jo, om maar even de echte hollander uit te hangen, wat ben je voor zo`n setje europacup spul kwijt ?
Ronald1916V schreef:
Precies, daar heb ik geen glazen bol voor nodig.. het komt bij jou meestal uit op het huidige wegdonderen en weer beter spul te monteren..
Prima hoor dat je mee wil denken, maar dit spul werkt bij anderen ook prima dus waarom niet bij Steven en mij..
Mocal is wat dat betreft ook niet echt zooi..
Ik heb niet gezegd dat het zooi is en gevraagd of ik advies kon geven. Als je zin hebt om motoren te blijven reviseren, be my guest.
Maarten-Jan schreef:Het alternatief van Jo is natuurlijk wel een super goed alternatief, maar ook wel een beetje overkill denk ik.
Fijn om een hobby te hebben...ik hoor hier cijfers van 1 bar minder oliedruk. Ik denk nog steeds te kunnen lezen en daaruit blijkt dat er met regelmaat geringed en geraced word. Zoals voorheen gepost, als je lagers wil blijven vervangen en krukassen wil blijven wisselen...nou goed, ik heb niks gezegd.
Niet om het een of 't ander hoor.. maar er lopen hier serieus veel mensen rond met een Mocal koeler en dezelfde sandwichplate en slangen die echter geen problemen hebben, ook niet de daling in oliedruk.
Dus ik ben op zoek naar een oplossing van DIT probleem.. en niet van een andere set.