Ronald's Race-19 2.0 16V - Update 25-04-2014

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Alpine
Contacteer:

Steven schreef: (S)
Hou ook van jou :p
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Steven
Car: M536

Tja ik vind van die meldingen van 'Bij mij werkt het wel' altijd zo nutteloos. :p

Tis behoorlijk vaag probleem en het is niet even iets als platgevouwen slangen of verstopte koelers. Ik heb een vaag vermoeden dat het in die (gedraaide) sandwichplate zit.
Steven(stk)

Steven schreef:Tja ik vind van die meldingen van 'Bij mij werkt het wel' altijd zo nutteloos. :p

Tis behoorlijk vaag probleem en het is niet even iets als platgevouwen slangen of verstopte koelers. Ik heb een vaag vermoeden dat het in die (gedraaide) sandwichplate zit.
tja zou kunnen , mijn sandwichplaat staat staat helemaal rechtop :)
Tim
Car: E36 M3

Wat een k*tverhaal met die dingen, misschien toch eens proberen die aansluitingen omhoog te zetten. Ik wacht wel even tot jullie het probleemloos hebben ;)
-jo-

mag ik voor éénmaal zo vrij zijn jullie advies te geven ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven(stk)

-jo- schreef:mag ik voor éénmaal zo vrij zijn jullie advies te geven ?
altijd :P , vertel ?
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Naja, ik zal vanavond eens even de plate 100% rechtop zetten.. Tenzij Jo nog een fatsoenlijke oplossing heeft?
Martijn Kool

Heb lang moeten twijfelen maar van mij mag je (0)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ronald1916V

Martijn Kool schreef:
Heb lang moeten twijfelen maar van mij mag je (0)
Weet waarschijnlijk toch wel weer wat er gaat komen.. dus toe maar dan...
-jo-

heb je mssn een glazen bol ?

Verplaats het complete filter, gooi die sandwichplate in de vuilbak.

Eerst plaats je dit rechtstreeks op het blok: europacup onderdeel, aluminium dus lightweight.

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11/joke222/olie%20aansluiting/th_mini-Afbeelding510.jpg[/img]

Vervolgens gaat de onderste leiding naar het filter op een aparte filterhouder die je kan plaatsen waar je wil (europa cup).
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11/joke222/onderdelen%20la%20chatre%202009/th_mini-Afbeelding375.jpg[/img]

de uitgang op het filterhuis gaat naar de oliekoeler. De uitgang van de oliekoeler gaat vervolgens terug naar de adaptor op het blok.

Probleem opgelost, check de diameters van de onderdelen. Geen restrictie of drukverlies meer.
-jo-

Ronald1916V schreef: Weet waarschijnlijk toch wel weer wat er gaat komen.. dus toe maar dan...
dat was natuurlijk precies wat jij dacht ?
Alpine
Contacteer:

Steven schreef:Tja ik vind van die meldingen van 'Bij mij werkt het wel' altijd zo nutteloos. :p
Ben ik met je eens,maar wrom zou je het niet proberen?
Geef alleen aan hoe ik het gemonteerd heb,zeg niet dat het voor jullie de oplossing is.
Het vullen van alleen de koeler duurde wel even,misschien komt bij jullie niet alle lucht weg en geeft dit het bijgeluid.
Zal me niet meer mengen onder de experts :wink:
Renault Rodeo 6 '77
Haas
Car: Megane RS

Denk dat je zowiezo een koeler moet ontluchten door m op het laagste punt te houden en dus dwingt de lucht richting motor te gaan..

Verder geen ervaring, maar even een helder moment?
Steven

Ach ik heb ca. 100km met die koeler gereden en de slangen met koeler wel 3x gedemonteerd. Telkens zat die koeler netjes vol en laat ik em zelf vullen door rustig stationair te laten draaien.

Het geluid komt ook echt uit de motor en niet uit die koeler.

@Jo, ok je geeft nu een alternatief, maar ik vind het wel erg kort door de bocht om zgan spul de hoek in te flikkeren omdat het 'niet werkt' zonder dat je de oorzaak weet. Daar het bij anderen wel goed kan werken wil ik toch wel es weten waar het vandaan komt.
Ronald1916V

-jo- schreef:
Ronald1916V schreef: Weet waarschijnlijk toch wel weer wat er gaat komen.. dus toe maar dan...
dat was natuurlijk precies wat jij dacht ?
Precies, daar heb ik geen glazen bol voor nodig.. het komt bij jou meestal uit op het huidige wegdonderen en weer beter spul te monteren..

Prima hoor dat je mee wil denken, maar dit spul werkt bij anderen ook prima dus waarom niet bij Steven en mij..

Mocal is wat dat betreft ook niet echt zooi..
Haas

heb de discussie nooit ze gevolgd, maar kan het niet zo zijn dat door de hogere weerstand van het systeem de overdruk in de pomp deels opent als overloop en daardoor dus de oliedruk zakt?
Maarten-Jan
Car: R19.R

Het alternatief van Jo is natuurlijk wel een super goed alternatief, maar ook wel een beetje overkill denk ik.

En met de huidige oplossing moet het ook gewoon werken, vraag is gewoon wat de oorzaak is dat de oliedruk een beetje in mekaar dondert....
Steven

Het enige wat ik me kan bedenken is dat het gietstuk van de sanwichplate zo is, dat als je em een stukkie draait de olie niet meer vrij naar het retourgaatje kan lopen (dat zit dus in die buitenste ring van die sanwichplate). Hierdoor heb je een restrictie, pomp staat daar letterlijk tegenin te loeien en zo verlies je druk.

Koud hoor je em niet, dan loopt de olie ook via het gaatje aan de onderzijde vrijwel direct naar het gat van de retour.

Enige beetje zinnige wat ik me kan bedenken.
Alpine
Contacteer:

Gaat de thermostaat wel goed open?
Zou wel een verklaring kunnen zijn waarom bij Ronald de koeler stikheet is,
ik moet echt moeite doen om boven de 100gr te komen.
Renault Rodeo 6 '77
Steven

Lieve Alpine, heb jij die koeler wel es vastgepakt als je net van de snelweg komt en nog even 2 mins stationair laat draaien? We praten hier over het koelelement, niet wat je tempmetertje zegt die ergens anders in het blok zit. ;)

Die koeler moet juist heet worden, daarom zit die koeler daar ook :p
Alpine
Contacteer:

Steven schreef:Lieve Alpine, heb jij die koeler wel es vastgepakt als je net van de snelweg komt en nog even 2 mins stationair laat draaien? We praten hier over het koelelement, niet wat je tempmetertje zegt die ergens anders in het blok zit. ;)

Beste Steven,de naam is Marcel en ik ben blond.
Tuurlijk heb ik het over de koeler zelf,ding is warm/heet maar niet stikheet.
Als de thermostaat toch dicht blijft of slecht opent kan de olie niet of slecht retour in je blok en word de koeler stikheet.
Lijkt mij niet zo vreemd bedacht,maar tegen jouw kennis kan ik niet op.
Renault Rodeo 6 '77
Ronald1916V

Alpine schreef:
Steven schreef:Lieve Alpine, heb jij die koeler wel es vastgepakt als je net van de snelweg komt en nog even 2 mins stationair laat draaien? We praten hier over het koelelement, niet wat je tempmetertje zegt die ergens anders in het blok zit. ;)

Beste Steven,de naam is Marcel en ik ben blond.
Tuurlijk heb ik het over de koeler zelf,ding is warm/heet maar niet stikheet.
Als de thermostaat toch dicht blijft of slecht opent kan de olie niet of slecht retour in je blok en word de koeler stikheet.
Lijkt mij niet zo vreemd bedacht,maar tegen jouw kennis kan ik niet op.
Naja, dat ie warm wordt zal wel prima zijn.. kan er ook nog geen eitje op bakken maar pak 'm liever ook niet vast.. die thermostaat gaat wel netjes open, ik hoor 'm koud ook niet.. dus dat zal wel goed zijn :)
Maarten-Jan

Thermostaat is geintegreerd in de sandwitch plate toch? dan wordt het moeilijk testen zonder thermostaat om te kijken of het daar aan ligt tenzij eenvoudig te verwijderen. Koelelement van onze alpine turbo wordt niet super heet na een ritje snelweg, terwijl de olietemp netjes rond de 100 blijft.

Dus mischien heeft Alpine Marcel wel een punt?
Haas

de thermostaat kan er zo uit toch :) Althans, bij de mijne wel.
Alpine
Contacteer:

Ronald1916V schreef:die thermostaat gaat wel netjes open, ik hoor 'm koud ook niet.. dus dat zal wel goed zijn :)
Koud stroomt het toch alleen via de bypass?
Hoe heb je de thermostaat gecontroleerd,sandwichplate in een bak kokend water?
Renault Rodeo 6 '77
Maarten-Jan

Haas schreef:de thermostaat kan er zo uit toch :) Althans, bij de mijne wel.
Dat verschilt een beetje, vandaar mijn omschrijving :smile:
Steven

Bij mijn GT was ie ook altijd loeiheet en bleef de temp ergens rond de 110 graden. Die koeler zal ook rond die temp zijn of nog zelfs hoger, das toch meer dan logisch? Verder is een term 'stikheet' niet in graden uit te drukken of wel?
Verder zal het koelement wel enigzins zijn aan te pakken als je net van de snelweg komt, dan voel je ook wel verschil tussen de ingaande slang en uitgaande slang, sta je even wat langer stil zal die hele koeler behoorlijk op temperatuur komen.

In principe zou die koeler als ie slecht doorstroomt alleen maar kouder moeten zijn, of de oliepomp staat zo gigantisch ertegenin te pompen dattie een hoop extra warmte genereerd, maar dat lijkt me stug.

Edit: je moet even zo'n sandwichplate in je hand gehad hebben, dan zie je dat de 'thermostaat afsluiting' in dit verhaal niet het probleem kan zijn, die sluit iets af wat ie moet afsluiten en dan moet alles door die koeler gaan stromen en daar zit em ergens het probleem.
Laatst gewijzigd door Steven op di 1 sep 2009 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Alpine
Contacteer:

Steven schreef:Bij mijn GT
:worship:
Renault Rodeo 6 '77
Maarten-Jan

Beetje lopen stoken?

In elk geval, koeler zal toch teveel weerstand geven dan? Zit ook geen stroomrichting op zon ding toch?
Alpine
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:Beetje lopen stoken?
Kon het niet laten,actie reactie laten we het maar op houden.
Renault Rodeo 6 '77
Steven

Nee Marcel, je laat nu de strekking van die opmerking weg, das nou weer jammer :D

Die oliekoeler met slangen kon ik de olie zo vrij in door laten lopen, daar zit em niet echt het probleem.

Ik denk echt dat het in het retour zit van de sandwichplate, dat gietdeel loopt rond, maar niet helemaal egaal rond. Nouja als je zo'n ding niet voor je hebt en die aansluiting op het blok, is het lastig voor te stellen.
-jo-

Ronald1916V schreef: Precies, daar heb ik geen glazen bol voor nodig.. het komt bij jou meestal uit op het huidige wegdonderen en weer beter spul te monteren..

Prima hoor dat je mee wil denken, maar dit spul werkt bij anderen ook prima dus waarom niet bij Steven en mij..

Ik heb niet gezegd dat het zooi is en gevraagd of ik advies kon geven. Als je zin hebt om motoren te blijven reviseren, be my guest.
Maarten-Jan schreef:Het alternatief van Jo is natuurlijk wel een super goed alternatief, maar ook wel een beetje overkill denk ik.
Fijn om een hobby te hebben...ik hoor hier cijfers van 1 bar minder oliedruk. Ik denk nog steeds te kunnen lezen en daaruit blijkt dat er met regelmaat geringed en geraced word. Zoals voorheen gepost, als je lagers wil blijven vervangen en krukassen wil blijven wisselen...nou goed, ik heb niks gezegd.
Steven(stk)

-jo- schreef: Fijn om een hobby te hebben...ik hoor hier cijfers van 1 bar minder oliedruk. Ik denk nog steeds te kunnen lezen en daaruit blijkt dat er met regelmaat geringed en geraced word. Zoals voorheen gepost, als je lagers wil blijven vervangen en krukassen wil blijven wisselen...nou goed, ik heb niks gezegd.
Jo, om maar even de echte hollander uit te hangen, wat ben je voor zo`n setje europacup spul kwijt ?
-jo-

60 € voor adaptor en filterhouder. De filterhouder is zo ontworpen dat je hem kan plaatsen waar je wil.
Ronald1916V

-jo- schreef:
Ronald1916V schreef: Precies, daar heb ik geen glazen bol voor nodig.. het komt bij jou meestal uit op het huidige wegdonderen en weer beter spul te monteren..

Ik heb niet gezegd dat het zooi is en gevraagd of ik advies kon geven. Als je zin hebt om motoren te blijven reviseren, be my guest.
Maarten-Jan schreef:Het alternatief van Jo is natuurlijk wel een super goed alternatief, maar ook wel een beetje overkill denk ik.
Fijn om een hobby te hebben...ik hoor hier cijfers van 1 bar minder oliedruk. Ik denk nog steeds te kunnen lezen en daaruit blijkt dat er met regelmaat geringed en geraced word. Zoals voorheen gepost, als je lagers wil blijven vervangen en krukassen wil blijven wisselen...nou goed, ik heb niks gezegd.
Niet om het een of 't ander hoor.. maar er lopen hier serieus veel mensen rond met een Mocal koeler en dezelfde sandwichplate en slangen die echter geen problemen hebben, ook niet de daling in oliedruk.

Dus ik ben op zoek naar een oplossing van DIT probleem.. en niet van een andere set.
Plaats reactie