[Olie] en andere smeermiddelenTalk
10W50 volsyntheet van Q8 heb ik in de gtt en in de cup clio werkt perfect!
probleem is dat het blok al 165.000 km met half syntheet rijd. ben bang dat hij olie gaat lekker als ik nu vol syntheet ga rijden.
Ik rij nu 10w40 en de olie druk ligt over het algemeen een bar te laag als hij warm is.
Ik rij nu 10w40 en de olie druk ligt over het algemeen een bar te laag als hij warm is.
dat zijn de bekende slechte renault meters .
maw niets aan doen gewoon deze olie blijven houden misschien eens iets vaker wisselen en klaar!
maw niets aan doen gewoon deze olie blijven houden misschien eens iets vaker wisselen en klaar!
toch wil ik de compressie een laten testen met een directe meter. Wat kost zoiets bij de dealer. motor heeft toch al 165.000 gelopen en er is best een kans dat de oliepomp wat minder begint te worden natuurlijk.
Oliedruk bedoel je 
Je kunt ook ff fatsoenlijke meterset scoren, in principe slijten oliepompen nauwelijks. Iig bij 165k zal het wel meevallen.
Enige waar ze nog wel es last van hebben is dat de overdrukklep blijft hangen en bij het startten je hele systeem voldrukt met 5-6 bar, waarbij het als eerste langs je oliefilter spuit.

Je kunt ook ff fatsoenlijke meterset scoren, in principe slijten oliepompen nauwelijks. Iig bij 165k zal het wel meevallen.
Enige waar ze nog wel es last van hebben is dat de overdrukklep blijft hangen en bij het startten je hele systeem voldrukt met 5-6 bar, waarbij het als eerste langs je oliefilter spuit.
zijn deze meters nog te krijgen bij de dealer. 2e hands lijken mij ook allemaal zwaar versleten.
zijn deze ook in de clio dashboard te bouwen. dus in de orginele houder?Steven schreef:Tik es oliedruk op marktplaats in? Krijg je mooie universele sets in dozen.
Of je bouwt een setje in met aparte sensor zoals van VDO ofzo.
ik wil het graag orgineel houden, is dit spul bij de dealer te krijgen?
weet iemand het bestelnummer van deze sensor?
allemaal geen probleem, blok haalt makkelijk 400.000 km ongeacht oliesoort, lekkage ligt aan afdichtingsringen of pakking.Geert schreef:probleem is dat het blok al 165.000 km met half syntheet rijd. ben bang dat hij olie gaat lekker als ik nu vol syntheet ga rijden.
oliedrukmeter geeft soms een afwijking omdat het signaal niet goed is, check bedrading en stekkerverbindingen in de motorruimte.
Pierre, het is enigszins bekend dat volsystheet een sterk reinigende werking heeft, en vuil uit keerringen en afdichtingen, wat zich in de loop der jaren opgebouwd heeft, los weekt. Op zich een mooie zaak, zei het niet dat dat vuil 1 in je oliecircuit komt en 2 je keerringen en afdichtingen gaan lekken.pierre schreef:allemaal geen probleem, blok haalt makkelijk 400.000 km ongeacht oliesoort, lekkage ligt aan afdichtingsringen of pakking.Geert schreef:probleem is dat het blok al 165.000 km met half syntheet rijd. ben bang dat hij olie gaat lekker als ik nu vol syntheet ga rijden.
oliedrukmeter geeft soms een afwijking omdat het signaal niet goed is, check bedrading en stekkerverbindingen in de motorruimte.
Vervang je die spullen, dan is niks aan t handje en kun je daarna gewoon volsyntheet rijden.
Je gaat van de hak op de tak in dit topic zegGeert schreef:weet iemand het bestelnummer van deze sensor?

- meet oliedruk door goeie meter, wat het kost moet je vragen in garage, vast niet teveel, kwestie van slang aansluiten.
- te weinig: carterpan eraf, met wat plastigage de lagers meten, eventueel speling pompje opmeten
- is goed: meter of sensor of bedrading vervangen
Zo net me auto terug
Nieuw uitlaatje eronder, en het geluid
Meteen een grote beurt laten doen enzo.
Alleen is er nu Brega 5W40 Vol-Synthetisch ingegaan.
En volgens de onderhoudshistorie is het volgende er de laatste beurt bij KM stand: 71.426 in gegaan:
00.00.000.010 ELF COMP. STI 10W
Nu is er Brega 5W40 Vol Synthetisch ingegaan bij KM stand 90.700.
Ik neem aan dat ik geen grote problemen hoef te verwachten toch ?
De gene die heeft gesleuteld heeft nog speciaal gebeld om er 100% zeker van te zijn dat er de juiste olie in ging.
Maar ik heb best wel 'horror' verhalen hier gelezen over overstappen van half naar vol synthetisch vandaar toch eventjes hier vragen
Auto loopt trouwens als een tierelier

Nieuw uitlaatje eronder, en het geluid

Meteen een grote beurt laten doen enzo.
Alleen is er nu Brega 5W40 Vol-Synthetisch ingegaan.
En volgens de onderhoudshistorie is het volgende er de laatste beurt bij KM stand: 71.426 in gegaan:
00.00.000.010 ELF COMP. STI 10W
Nu is er Brega 5W40 Vol Synthetisch ingegaan bij KM stand 90.700.
Ik neem aan dat ik geen grote problemen hoef te verwachten toch ?
De gene die heeft gesleuteld heeft nog speciaal gebeld om er 100% zeker van te zijn dat er de juiste olie in ging.
Maar ik heb best wel 'horror' verhalen hier gelezen over overstappen van half naar vol synthetisch vandaar toch eventjes hier vragen

Auto loopt trouwens als een tierelier

Tja je hebt kans dattie gaat lekken, maar gezien je auto nog erg jong is, zal het wel meevallen.
Kep trouwens ook vaak genoeg gezien dat het gewoon prima gaat van half naar vol. Ist trouwens wel zeker weten 100% volsyntheet? Dat moet er ook letterlijk opstaan. Full synthetic kan ook een 70% syntheet zijn namelijk.
Karre maar!
Kep trouwens ook vaak genoeg gezien dat het gewoon prima gaat van half naar vol. Ist trouwens wel zeker weten 100% volsyntheet? Dat moet er ook letterlijk opstaan. Full synthetic kan ook een 70% syntheet zijn namelijk.
Karre maar!
mmm of het 100% is weet ik niet.Steven schreef:Tja je hebt kans dattie gaat lekken, maar gezien je auto nog erg jong is, zal het wel meevallen.
Karre maar!
Zal hem vanavond even bellen of hij de typegegevens kan doorbellen/sms'en dan koop ik ook direct even bij de Brezan een litertje voor achterin in de auto

Ah vandaar dus waarschijnlijk.
Want er is speciaal voor achteraan gebeld.
Want er is speciaal voor achteraan gebeld.
ik heb een flesje gekocht 
Dit staat op de voorkant:
Brega
Racing
Motorolie
Synthetic
5W40
SL/CF
Dit staat op de achterkant:
Specificaties:
API: SL/CF
ACEA: A3-02/B2-98#2/B4-02
VW: 502.00, 505.00
MB: 229.3
Porsche: goedgekeurd
BMW: longlife
Opel: GM-LL-B-025

Dit staat op de voorkant:
Brega
Racing
Motorolie
Synthetic
5W40
SL/CF
Dit staat op de achterkant:
Specificaties:
API: SL/CF
ACEA: A3-02/B2-98#2/B4-02
VW: 502.00, 505.00
MB: 229.3
Porsche: goedgekeurd
BMW: longlife
Opel: GM-LL-B-025
Ah okay...
Het is dus het verstandigst om dit zo snel mogelijk weer te vervangen door iets anders ?
Want het is niet goed dit dus ?
Het is dus het verstandigst om dit zo snel mogelijk weer te vervangen door iets anders ?
nee voor jou juist niet, want het is dus een 4/3 syntheetPriyantha schreef:Ah okay...

Mmmm en waar gaat het stukje ' voor jou juist niet' over ?Geert schreef:nee voor jou juist niet, want het is dus een 4/3 syntheetPriyantha schreef:Ah okay...

Over het wel vervangen of juist niet ?

Zou het beter zijn als het wordt vervangen door wel vol syntheet ?
Ja zo heftig is het nu allemaal ook weer niet.
Voor de rest is dit prima olie!
Voor de rest is dit prima olie!
Okay okaySteven schreef:Nee want hij liep op half syntheet, maak jezelf nou niet zo zenuwachtig vent, die motor ontploft niet en als ie extreem wil gaan lekken had ie dat allang al gedaan

Weet ik het

Ik ben niet een expert he

Vind het alleen maar leuk

Iig bedankt

-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
Wat voor olie moet er tegenwoordig in een diesel?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
renault schrijft tegenwoordig voor diesels echt een 5w40 vol syntetische olie voor met een ACEA B4 gradatieSteven schreef:Kijk gewoon ff bij de olieselector van een merk als Kroon-Oil/Castrol weetiket.
Nog steeds: 9 van de 10x voldoet een 10W40 prima
Ja nieuwe motoren... maar daarvan loopt ook het grootste gros benzine met 5W30 etc. en procentueel gezien zijn het aantal nieuwe auto-rijders hier op het forum betrekkelijk laag zijn. De mediaan ligt ws. ergens rond de 10 jaar gok ik zo 

nieuwe motoren zijn toch al de DCI's in de Oude megane's en Laguna's hoorSteven schreef:Ja nieuwe motoren... maar daarvan loopt ook het grootste gros benzine met 5W30 etc. en procentueel gezien zijn het aantal nieuwe auto-rijders hier op het forum betrekkelijk laag zijn. De mediaan ligt ws. ergens rond de 10 jaar gok ik zo
5w30 is vooral voor de Roetfilters omdat die een C3 gradatie nodig hebben ivm As en Sulfaat uitstoot
-
- Contacteer:
Heeft iemand ervaring met toevoeging van een benzine additief in een 5 gtt. Is dit goed voor de motor of moet je dit juist niet doen?