[Olie] en andere smeermiddelenTalk

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

10W50 volsyntheet van Q8 heb ik in de gtt en in de cup clio werkt perfect!
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

probleem is dat het blok al 165.000 km met half syntheet rijd. ben bang dat hij olie gaat lekker als ik nu vol syntheet ga rijden.

Ik rij nu 10w40 en de olie druk ligt over het algemeen een bar te laag als hij warm is.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dat zijn de bekende slechte renault meters .

maw niets aan doen gewoon deze olie blijven houden misschien eens iets vaker wisselen en klaar!
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

toch wil ik de compressie een laten testen met een directe meter. Wat kost zoiets bij de dealer. motor heeft toch al 165.000 gelopen en er is best een kans dat de oliepomp wat minder begint te worden natuurlijk.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Oliedruk bedoel je :p

Je kunt ook ff fatsoenlijke meterset scoren, in principe slijten oliepompen nauwelijks. Iig bij 165k zal het wel meevallen.

Enige waar ze nog wel es last van hebben is dat de overdrukklep blijft hangen en bij het startten je hele systeem voldrukt met 5-6 bar, waarbij het als eerste langs je oliefilter spuit.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

zijn deze meters nog te krijgen bij de dealer. 2e hands lijken mij ook allemaal zwaar versleten.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tik es oliedruk op marktplaats in? Krijg je mooie universele sets in dozen.

Of je bouwt een setje in met aparte sensor zoals van VDO ofzo.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Verminderde oliedruk wordt doorgaans veroorzaakt door versleten krukas- en drijfstanglagers. Pompie houdt 't wel ff vol.
rev it like a rental
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Steven schreef:Tik es oliedruk op marktplaats in? Krijg je mooie universele sets in dozen.

Of je bouwt een setje in met aparte sensor zoals van VDO ofzo.
zijn deze ook in de clio dashboard te bouwen. dus in de orginele houder?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Niet op de originele plek, dan zou je alle3 die meters moeten verwijderen. Wat wel vrij makkelijk kan is ipv het klokje.
rev it like a rental
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

ik wil het graag orgineel houden, is dit spul bij de dealer te krijgen?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Heb je niet alleen de oliedrukzender nodig?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

weet iemand het bestelnummer van deze sensor?
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Geert schreef:probleem is dat het blok al 165.000 km met half syntheet rijd. ben bang dat hij olie gaat lekker als ik nu vol syntheet ga rijden.

Ik rij nu 10w40 en de olie druk ligt over het algemeen een bar te laag als hij warm is.
allemaal geen probleem, blok haalt makkelijk 400.000 km ongeacht oliesoort, lekkage ligt aan afdichtingsringen of pakking.

oliedrukmeter geeft soms een afwijking omdat het signaal niet goed is, check bedrading en stekkerverbindingen in de motorruimte.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

pierre schreef:
Geert schreef:probleem is dat het blok al 165.000 km met half syntheet rijd. ben bang dat hij olie gaat lekker als ik nu vol syntheet ga rijden.

Ik rij nu 10w40 en de olie druk ligt over het algemeen een bar te laag als hij warm is.
allemaal geen probleem, blok haalt makkelijk 400.000 km ongeacht oliesoort, lekkage ligt aan afdichtingsringen of pakking.

oliedrukmeter geeft soms een afwijking omdat het signaal niet goed is, check bedrading en stekkerverbindingen in de motorruimte.
Pierre, het is enigszins bekend dat volsystheet een sterk reinigende werking heeft, en vuil uit keerringen en afdichtingen, wat zich in de loop der jaren opgebouwd heeft, los weekt. Op zich een mooie zaak, zei het niet dat dat vuil 1 in je oliecircuit komt en 2 je keerringen en afdichtingen gaan lekken.

Vervang je die spullen, dan is niks aan t handje en kun je daarna gewoon volsyntheet rijden.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Geert schreef:weet iemand het bestelnummer van deze sensor?
Je gaat van de hak op de tak in dit topic zeg :D

- meet oliedruk door goeie meter, wat het kost moet je vragen in garage, vast niet teveel, kwestie van slang aansluiten.
- te weinig: carterpan eraf, met wat plastigage de lagers meten, eventueel speling pompje opmeten
- is goed: meter of sensor of bedrading vervangen
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Priyantha
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Zo net me auto terug (L)
Nieuw uitlaatje eronder, en het geluid :smoke:

Meteen een grote beurt laten doen enzo.
Alleen is er nu Brega 5W40 Vol-Synthetisch ingegaan.
En volgens de onderhoudshistorie is het volgende er de laatste beurt bij KM stand: 71.426 in gegaan:

00.00.000.010 ELF COMP. STI 10W

Nu is er Brega 5W40 Vol Synthetisch ingegaan bij KM stand 90.700.

Ik neem aan dat ik geen grote problemen hoef te verwachten toch ?
De gene die heeft gesleuteld heeft nog speciaal gebeld om er 100% zeker van te zijn dat er de juiste olie in ging.
Maar ik heb best wel 'horror' verhalen hier gelezen over overstappen van half naar vol synthetisch vandaar toch eventjes hier vragen ;)

Auto loopt trouwens als een tierelier :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tja je hebt kans dattie gaat lekken, maar gezien je auto nog erg jong is, zal het wel meevallen.

Kep trouwens ook vaak genoeg gezien dat het gewoon prima gaat van half naar vol. Ist trouwens wel zeker weten 100% volsyntheet? Dat moet er ook letterlijk opstaan. Full synthetic kan ook een 70% syntheet zijn namelijk.

Karre maar!
Priyantha
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Steven schreef:Tja je hebt kans dattie gaat lekken, maar gezien je auto nog erg jong is, zal het wel meevallen.

Kep trouwens ook vaak genoeg gezien dat het gewoon prima gaat van half naar vol. Ist trouwens wel zeker weten 100% volsyntheet? Dat moet er ook letterlijk opstaan. Full synthetic kan ook een 70% syntheet zijn namelijk.

Karre maar!
mmm of het 100% is weet ik niet.
Zal hem vanavond even bellen of hij de typegegevens kan doorbellen/sms'en dan koop ik ook direct even bij de Brezan een litertje voor achterin in de auto :)
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Bij de dealert is men ook van de 10W naar de 5W overgestapt
Priyantha
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Ah vandaar dus waarschijnlijk.
Want er is speciaal voor achteraan gebeld.
Priyantha
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

ik heb een flesje gekocht :)

Dit staat op de voorkant:

Brega
Racing
Motorolie
Synthetic
5W40
SL/CF

Dit staat op de achterkant:

Specificaties:
API: SL/CF
ACEA: A3-02/B2-98#2/B4-02
VW: 502.00, 505.00
MB: 229.3
Porsche: goedgekeurd
BMW: longlife
Opel: GM-LL-B-025
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Renault: afgekeurd..

Das een 70% aka semi-syntheet dus.
Priyantha
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Ah okay...
Het is dus het verstandigst om dit zo snel mogelijk weer te vervangen door iets anders ?
Want het is niet goed dit dus ?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Priyantha schreef:Ah okay...
Het is dus het verstandigst om dit zo snel mogelijk weer te vervangen door iets anders ?
Want het is niet goed dit dus ?
nee voor jou juist niet, want het is dus een 4/3 syntheet :)
Priyantha
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Geert schreef:
Priyantha schreef:Ah okay...
Het is dus het verstandigst om dit zo snel mogelijk weer te vervangen door iets anders ?
Want het is niet goed dit dus ?
nee voor jou juist niet, want het is dus een 4/3 syntheet :)
Mmmm en waar gaat het stukje ' voor jou juist niet' over ? :P
Over het wel vervangen of juist niet ? ;)

Zou het beter zijn als het wordt vervangen door wel vol syntheet ?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee want hij liep op half syntheet, maak jezelf nou niet zo zenuwachtig vent, die motor ontploft niet en als ie extreem wil gaan lekken had ie dat allang al gedaan :p
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja zo heftig is het nu allemaal ook weer niet.

Voor de rest is dit prima olie!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Priyantha
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Steven schreef:Nee want hij liep op half syntheet, maak jezelf nou niet zo zenuwachtig vent, die motor ontploft niet en als ie extreem wil gaan lekken had ie dat allang al gedaan :p
Okay okay :P
Weet ik het :lol:
Ik ben niet een expert he ;)
Vind het alleen maar leuk :D

Iig bedankt :) Hij lekt totaal niet iig, en loopt mooier als ooit dus zit allemaal wel goed :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Wat voor olie moet er tegenwoordig in een diesel?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kijk gewoon ff bij de olieselector van een merk als Kroon-Oil/Castrol weetiket.

Nog steeds: 9 van de 10x voldoet een 10W40 prima :p
Nielz
Berichten: 50
Lid geworden op: do 12 apr 2007 11:11
Locatie: Bergeijk

Steven schreef:Kijk gewoon ff bij de olieselector van een merk als Kroon-Oil/Castrol weetiket.

Nog steeds: 9 van de 10x voldoet een 10W40 prima :p
renault schrijft tegenwoordig voor diesels echt een 5w40 vol syntetische olie voor met een ACEA B4 gradatie
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja nieuwe motoren... maar daarvan loopt ook het grootste gros benzine met 5W30 etc. en procentueel gezien zijn het aantal nieuwe auto-rijders hier op het forum betrekkelijk laag zijn. De mediaan ligt ws. ergens rond de 10 jaar gok ik zo :p
Nielz
Berichten: 50
Lid geworden op: do 12 apr 2007 11:11
Locatie: Bergeijk

Steven schreef:Ja nieuwe motoren... maar daarvan loopt ook het grootste gros benzine met 5W30 etc. en procentueel gezien zijn het aantal nieuwe auto-rijders hier op het forum betrekkelijk laag zijn. De mediaan ligt ws. ergens rond de 10 jaar gok ik zo :p
nieuwe motoren zijn toch al de DCI's in de Oude megane's en Laguna's hoor

5w30 is vooral voor de Roetfilters omdat die een C3 gradatie nodig hebben ivm As en Sulfaat uitstoot
M.Woestman
Berichten: 55
Lid geworden op: do 28 jun 2007 19:26
Locatie: Nijeveen
Contacteer:

Heeft iemand ervaring met toevoeging van een benzine additief in een 5 gtt. Is dit goed voor de motor of moet je dit juist niet doen?
Plaats reactie