[Renault 19 16v Turbo]

Vertel hier alles over je project.
Gesloten
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Kun je 'm niet beter eerst eens goed rijdend maken?? voordat je met gaskleppen en inlaatspruitstukken gaat smijten......... :p :beer:
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Florus schreef:Kun je 'm niet beter eerst eens goed rijdend maken?? voordat je met gaskleppen en inlaatspruitstukken gaat smijten......... :p :beer:
Dat hebben we inmiddels voor elkaar, Olieprobleem is verholpen dmv restrictor en grotere oilretour. Zit alleen nog met een intercooler te knooien.

Voor de rest gaat alles zoals het moet gaan (F) (0)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

inderdaad leuk en ook zeker zinvol om een goed afgestemde inlaat te ontwerpen, maar ik zou ook echt eerst even wat km's gaan maken met je huidige setup, alvorens je misschien een hoop moeite gaat doen voor niets.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Bart V schreef:inderdaad leuk en ook zeker zinvol om een goed afgestemde inlaat te ontwerpen, maar ik zou ook echt eerst even wat km's gaan maken met je huidige setup, alvorens je misschien een hoop moeite gaat doen voor niets.
Het hele idee achter het standaard inlaatspruitstuk kan je bij een geblazen F7P de kliko in gooien. Dus vandaar dat ik opzoek ben naar iets compacters.

Hoeveel cm na de turbo is het verstandig om een (wide/narrow) lambda te plaatsen?
Welke AFR mag je draaien in vollast , deellast en nullast? Bij vollast moet je zo rond de 12:1 blijven had ik ergens gelezen.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

TMC16v schreef:
Florus schreef:Kun je 'm niet beter eerst eens goed rijdend maken?? voordat je met gaskleppen en inlaatspruitstukken gaat smijten......... :p :beer:
Dat hebben we inmiddels voor elkaar, Olieprobleem is verholpen dmv restrictor en grotere oilretour. Zit alleen nog met een intercooler te knooien.

Voor de rest gaat alles zoals het moet gaan (F) (0)
Wanneer ga je verder dan met inrijden/testrijden? ;)
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Tim_Coupe schreef:
TMC16v schreef:
Florus schreef:Kun je 'm niet beter eerst eens goed rijdend maken?? voordat je met gaskleppen en inlaatspruitstukken gaat smijten......... :p :beer:
Dat hebben we inmiddels voor elkaar, Olieprobleem is verholpen dmv restrictor en grotere oilretour. Zit alleen nog met een intercooler te knooien.

Voor de rest gaat alles zoals het moet gaan (F) (0)
Wanneer ga je verder dan met inrijden/testrijden? ;)

als ik iets verzonnen heb op de intercoolert (0)
En weer mag rijden van OvJ :~
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Waarom heb je je rijbewijs aan de Ovj gegeven dan???
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Het gas bleef geloof ik hangen terug uit Zwolle vorige week vrijdagnacht... :P
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

op een lege snelweg zeker waar helemaal niks kan gebeuren (0)

En heel toevallig bleef het gas van de camera auto ook hangen :p ?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Gelukkig was mijn verjaardag zo gezellig dat je het gas er op wou gooien..

Begrijp het wel Chris.. met zo'n foute CRX zou ik ook zo snel mogelijk thuis willen zijn :p met de R19 16V met leer enzo er in cruise ik altijd relaxed 120.. heerlijk.. rijd thuis ook altijd nog een rondje omdat ik de auto niet uit wil..










NOT! :beer:
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Ja leuk :D
Wrijf ut dr maar in, (S)
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Ronald1916V schreef:Gelukkig was mijn verjaardag zo gezellig dat je het gas er op wou gooien..

Begrijp het wel Chris.. met zo'n foute CRX zou ik ook zo snel mogelijk thuis willen zijn :p met de R19 16V met leer enzo er in cruise ik altijd relaxed 120.. heerlijk.. rijd thuis ook altijd nog een rondje omdat ik de auto niet uit wil..







NOT! :beer:
nee jij rijdt altijd constant 170/175, en dan moet ik maar volgen :P
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Gast

melcon schreef:Zijn er wel, maar denk niet dat ze er zijn met de door jou gewenste diameter, alleen kleiner....
ow ? Renault heeft zelfs groter dan dat. 21Txi heeft al 55 mm. 21turbo, 50mm. shitroën xm 2.0 turbo, 60mm. Alpine 510 v6 , 60mm...kan nog wel even doorgaan. Voorgenoemde modellen hebben allemaal het type tps zoals een 19 16v.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Oké, dat wist ik niet, daarom staat er ook bij ik denk :lol:
Weer wat geleerd :wink:
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

kool schreef:
Ronald1916V schreef:Gelukkig was mijn verjaardag zo gezellig dat je het gas er op wou gooien..

Begrijp het wel Chris.. met zo'n foute CRX zou ik ook zo snel mogelijk thuis willen zijn :p met de R19 16V met leer enzo er in cruise ik altijd relaxed 120.. heerlijk.. rijd thuis ook altijd nog een rondje omdat ik de auto niet uit wil..







NOT! :beer:
nee jij rijdt altijd constant 170/175, en dan moet ik maar volgen :P
Jij net zo, terug uit Breda...

Neem een voorbeeld aan mij ;) (0)
Fastchip
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 24 dec 2004 11:04
Contacteer:

Hoeveel cm na de turbo is het verstandig om een (wide/narrow) lambda te plaatsen?
Welke AFR mag je draaien in vollast , deellast en nullast? Bij vollast moet je zo rond de 12:1 blijven had ik ergens gelezen.
Zo'n 15 cm - 100 cm. 15 cm is voor de meeste wideband sensors qua temperatuur geen probleem.

Voor maximum vermogen is een AFR van 12 prima. Wil je iets veiliger zitten hou dan 11 - 11.5 aan.
Lage belasting en stationair 14, middengebied lichte boost 13.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

kool schreef:
Ronald1916V schreef:Gelukkig was mijn verjaardag zo gezellig dat je het gas er op wou gooien..

Begrijp het wel Chris.. met zo'n foute CRX zou ik ook zo snel mogelijk thuis willen zijn :p met de R19 16V met leer enzo er in cruise ik altijd relaxed 120.. heerlijk.. rijd thuis ook altijd nog een rondje omdat ik de auto niet uit wil..







NOT! :beer:
nee jij rijdt altijd constant 170/175, en dan moet ik maar volgen :P
Ik? Neeee.. zo hard gaat ie helemaal niet :beer: (in de 3e versnelling :wink: )
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Vanmorgen tot de conclusie gekomen dat zelfs een R19 TD spruitstuk past achterop een 16v kop. Die gaat dus mooi de zolder op voor als het huidige exemplaar scheurt.

Maargoed het benodigde deel, hitteschild van een 19 TD er niet af kunnen krijgen. :(
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

TMC16v schreef:Vanmorgen tot de conclusie gekomen dat zelfs een R19 TD spruitstuk past achterop een 16v kop. Die gaat dus mooi de zolder op voor als het huidige exemplaar scheurt.

Maargoed het benodigde deel, hitteschild van een 19 TD er niet af kunnen krijgen. :(
Weet je dat heel zeker?
In mijn ogen gaat dat niet werken: een 16v kop heeft RONDE uitlaatgaten, en een F8Q kop rechthoekige (met afgeronde hoeken).

Vertel eens wat meer, of laat het eens zien.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

canonballman schreef:
TMC16v schreef:Vanmorgen tot de conclusie gekomen dat zelfs een R19 TD spruitstuk past achterop een 16v kop. Die gaat dus mooi de zolder op voor als het huidige exemplaar scheurt.

Maargoed het benodigde deel, hitteschild van een 19 TD er niet af kunnen krijgen. :(
Weet je dat heel zeker?
In mijn ogen gaat dat niet werken: een 16v kop heeft RONDE uitlaatgaten, en een F8Q kop rechthoekige (met afgeronde hoeken).

Vertel eens wat meer, of laat het eens zien.
Zal er een fotos voor je van maken zodra mijn camera het weer doet,
F8Q (turbo) is compleet anders dan de atmosferische F8Q.
Radiateur is anders, warmtewisselaar dikker dan een F7P. Inlaatspruitstuk is anders.

Nog 2 problemen die opgelost moeten worden voor de apk:

- Achteruitrij verlichting (bakschakelaar kapot)
- Accu vastzetten (achterin de auto)
De A/R heeft bij de compressor nauwelijks invloed, een grotere A/R is gunstiger voor applicaties met lagere turbodrukken en een kleinere A/R kan beter worden gebruikt bij hogere turbodrukken.

Bij de turbine is de A/R erg belangrijk en bepaalt in belangrijke mate de “spool-up” van de turbo. Een kleine A/R verhoogt de snelheid van de uitlaatgassen waardoor de efficiëntie bij lage motortoerentallen wordt verbeterd. Een nadeel van een kleine A/R is de grotere tegendruk bij hoge motortoerentallen. Je kan dus zeggen een kleine A/R zorgt voor een snelle “spool-up”, maar beperkt het maximale vermogen.
Van de turbine kant is waar, maar bij de compressor kant is dat niet net andersom?

En wat is de volumetrische efficiëntie van een F7P motor ?
Hoe herken je compressor surge?
Hoe herken je boostcreep?

Gegevens die wel handig zijn bij het rijden met een turbo.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Heb me toch weer eens even verdiept in het spookachtige watertemp metertje.

Het probleem is:

Auto op contact, meter geeft een waarde aan.
Zodra de motor loopt valt de meter dood, als de motor wordt afgezet en de auto staat weer op contact geeft hij weer een waarde aan.

Nu ben ik aan het meten gegaan,
En blijkt dat het dashboard niet voor de 12v spanning afgeeft door het watertemp-cirquit:

Die bestaat uit:

Watertemp meter (op het dashboard)
Temperatuur sensor in de kop
Bedrading tussen dashboard en motor.
12v bron ergens in het cirquit.

Maar nu waar wordt de spanning erop gezet,
Bij het losnemen van de stekker tussen dashboard en kabelboom valt de meter dood, Dus even een doorlus gemaakt zodat de meter wel omhoog zou moeten komen bij auto op contact. Maar de meter komt NIET omhoog.
Conclusie spanning komt vanaf de ECU. Wat dus waarschijnlijk inhoud dat er een eindtrap in de ECU kapot is waardoor hij de spanning tijdens draaiende motor van het watertemp cirquit afhaalt.

Nu kan ik de bedrading omsolderen en zelf een nieuwe geschakelde 12v via een relais aanleggen, Maar het zou leuk zijn als het zou werken zoals het hoort.
:D

Iemand nog ideeën of tips?
Jeroen Wigger
Berichten: 763
Lid geworden op: wo 12 apr 2006 20:55
Car: Laguna II 2.0 T 205
Locatie: Nijverdal

Bij mijn rsi was dat toen de oliepeil meter! die geeft oliepeil aan bij starten en contact en valt ff later weer weg, want je kunt ja geen oliepeilen als de motor draait... en dan heeft hij de functie als watertemp.
Bij me 16V geeft ook de linkse oliepeil meter alleen bij het starten aan en op contact....

Gr. Jeroen
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Jeroen Wigger schreef:Bij mijn rsi was dat toen de oliepeil meter! die geeft oliepeil aan bij starten en contact en valt ff later weer weg, want je kunt ja geen oliepeilen als de motor draait... en dan heeft hij de functie als watertemp.
Bij me 16V geeft ook de linkse oliepeil meter alleen bij het starten aan en op contact....

Gr. Jeroen
Gaat hier om watertemperatuur :)
Die moet blijven werken als de motor loopt,
Maar valt weg, tijdens het rondgaan van de startmotor blijft hij omhoog,
Maar zodra hij aan slaat valt hij weg.

Renault 19 16v heett ander teller paneel als clio 16v (0)
[img]http://www.minddrive.nl/renault1916v/YZ ... %20892.jpg[/img]
Jeroen Wigger
Berichten: 763
Lid geworden op: wo 12 apr 2006 20:55
Car: Laguna II 2.0 T 205
Locatie: Nijverdal

jup zie het nu, was maar een idee haha...
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Speurtoch gaat verder. Nu blijkt dat de ECU geen invloed heeft op het dashboard signaal:

ECU schema:

[img]http://www.minddrive.nl/renault1916v/XP ... 201460.jpg[/img]


Gebruikte Codes:
107 Accu
R25 Motor positieve voedingskabel
R34 Verbinding motor/dashboard
163 Startmotor
147 Opname element druk
222 Smoorklepweestand
104 Contactslot
247 Instrumentenpaneel
260 Zekeringhouder
225 Diagnose aansluiting
250 Opname element snelheid
238 Veiligheidsrelais inspuiting
236 Relais benzinepomp
310 Hoogspanningseenheid onsteking
341 Stationair luchtregelschuif
242 Lambda sonde
244 Opname element koelvloeistof temperatuur
228 Stationairtoerental regelaar
120 Rekeneenheid inspuiting
339 Inspuitventiel koudestart
224 Drukcontact stuurbekrachtiging
272 Opname element luchttemperatuur
568 Tijdrelais Electrische waterpomp
146 Pingeldetector
196 Inspuitventiel Nr4
195 Inspuitventiel Nr3
194 Inspuitventiel Nr2
193 Inspuitventiel Nr1
218 Benzinepomp





[img]http://www.minddrive.nl/renault1916v/XP ... 201461.jpg[/img]


Wat blijkt nu, er zit gewoon een verkeerde sensor in de kop.
F7P heeft 2 sensoren. 1 voor de ECU en 1 voor het dashboard.
De versie van het dashboard is een sensor waar 2 in 1 zitten.

1 sensor die het rodelampje van op het dashboard moet laten branden.
1 sensor die de meter aanstuurt.
Per ongeluk zijn er 2 sensoren ingekomen die de ECU kunnen aansturen,
Maar een verkeerde waarde geven voor het dashboard (0) :D
Jeroen Wigger
Berichten: 763
Lid geworden op: wo 12 apr 2006 20:55
Car: Laguna II 2.0 T 205
Locatie: Nijverdal

Altijd handig ff die oude schema boeken bewaren, iets overzichtelijker dan op de comp.
Maar gelukkig weer voor elkaar dus, je werkt bij de dealer neem ik aan..?
Zo kan zo'n foutje (door een ander?) je lekker voor wat werk zorgen niet ?

Gr. JW
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Eindstadium is bijna daar: RIJDEN!
maargoed nu lees ik in engeland wat dingen:
Koppakking die lek gaan door reversie in uitlaatspruitstuk.

Wat zijn de dingen die ik MOET controleren voordat ik onder boost ga draaien,
Rob16v legt de laatste bewerkingen aan de downpipe :beer:
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Goeie zaak kerel! :D Eindelijk einde project in zicht :biertjuh:
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Chris, wat is "reversie in uitlaatspruitstuk"
Heb je anders even de engelse text.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

jacques schreef:Chris, wat is "reversie in uitlaatspruitstuk"
Heb je anders even de engelse text.
Dit had ik gevonden:
its the manifold that causes the gasket to pop there.
reversion leans those cylinders and pop it goes
[img]http://i14.photobucket.com/albums/a330/ ... 230210.jpg[/img]
[img]http://i14.photobucket.com/albums/a330/ ... 230207.jpg[/img]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

TMC16v schreef:Eindstadium is bijna daar: RIJDEN!
maargoed nu lees ik in engeland wat dingen:
Koppakking die lek gaan door reversie in uitlaatspruitstuk.

Wat zijn de dingen die ik MOET controleren voordat ik onder boost ga draaien,
Rob16v legt de laatste bewerkingen aan de downpipe :beer:
Ik zou dat ding eerst eens op een vermogenstestbank gooien, en de motor netjes en opbouwend gaan belasten. Als er iets fout gaat zie je dat meteen. Als je lekker op de weg aan het gassen bent is het zo gebeurd als je een keer een high speed knock krijgt oid. Verder kan je dan ook zien of het mengsel wel voldoende rijk is op vollast.

Zonder een fatsoenlijke afstelling zou ik er zo niet mee gaan rijden. Zonde als je de eerste meters op vollast het zaakje in de soep rijdt.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Bart V schreef:
TMC16v schreef:Eindstadium is bijna daar: RIJDEN!
maargoed nu lees ik in engeland wat dingen:
Koppakking die lek gaan door reversie in uitlaatspruitstuk.

Wat zijn de dingen die ik MOET controleren voordat ik onder boost ga draaien,
Rob16v legt de laatste bewerkingen aan de downpipe :beer:
Ik zou dat ding eerst eens op een vermogenstestbank gooien, en de motor netjes en opbouwend gaan belasten. Als er iets fout gaat zie je dat meteen. Als je lekker op de weg aan het gassen bent is het zo gebeurd als je een keer een high speed knock krijgt oid. Verder kan je dan ook zien of het mengsel wel voldoende rijk is op vollast.

Zonder een fatsoenlijke afstelling zou ik er zo niet mee gaan rijden. Zonde als je de eerste meters op vollast het zaakje in de soep rijdt.

Kan ik er wel atmosferisch mee rijden ivm met APK keuring?
Dat is even de vraag. dan laat ik de buizen tussen intercooler en inlaatspruitstuk gewoon weg totdat er een remap is gedaan.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ja dat kan wel, maar waarom zou dat ding niet gewoon door de apk komen met aangesloten turbo? Jij hoeft alleen maar stationair te voldoen aan 0.5% CO. Je moet gewoon zorgen dat je netjes lambda=1 draait.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Bart V schreef:Ja dat kan wel, maar waarom zou dat ding niet gewoon door de apk komen met aangesloten turbo? Jij hoeft alleen maar stationair te voldoen aan 0.5% CO. Je moet gewoon zorgen dat je netjes lambda=1 draait.
omdat ik dan bang ben dat ie te arm loopt of pingelt.
Aangezien de auto 3jaar geen APK gehad heeft en nu nog geschorst is.
Moet hij eerst APk hebben voordat hij een remap kan krijgen.
Kan ook de wastegate maximaal vroeg open laten gaan. (0)
Als ik maar een betrouwbare manier heb om (bijna) geen boost te draaien totdat hij langs fastchip geweest is.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

[img]http://i24.ebayimg.com/01/i/000/7e/8d/a237_1_b.JPG[/img]

Ik zoek eigenlijk nog zo iets ipv de 19TD cooler.
Iemand die ergens 1 weet? :D
Gesloten