[williams] Koelvloeistof vervangen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Met een paar torx schroeven en grote drukdoppen die vaak erg vast kunnen zitten.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ok, bedankt. Maar het is dus niet mogelijk om dat van binnenuit te doen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Nee, je moet er echt goed bijkunnen, heel misschien dat je er van de onderkant bij kunt en alleen daar die plaat losmaken, maar dat moet je maar even bekijken.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

gaan we eens even doen dan. Als ik morgen niet te vroeg moet werken haal ik de krik weer uit de kast
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Als je er niet uitkomt moet je me maar even bellen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

tring tring...met Tom.ik lig onder de auto maar ik kom er niet meer (onder)uit..... :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Hehehe, maak je gelijk ff een fotoverslagje voor ome oxje? :)
Don't walk the grass... smoke it
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

whehehehe, ik zal proberen wat op de gevoelige plaat vast te leggen :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

het valt me nou toch op dat de koelvloeistof nog erg warm word en ik snap niet hoe het komt. Hij staat nu bijna constant rond het tweede streepje (waar de fan dus aanspringt). Waar zou dat aan kunnen liggen? Thermostaat en koelvloeistof zijn vervangen, zou het mischien de radiateur zijn ?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Aangezien het nu wat warmer is buiten, zou dat toch vrij normaal kunnen zijn. Zakt ie wel snel terug naar het eerste streepje tijdens rijden, of maakt ie geen verschil tussen bijvoorbeeld aan het verkeerstlicht staan en rijden?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dat is juist zo gek vind ik, bij het stoplicht zat ie een beetje maar als ik dan ga rijden loopt ie weer na het tweede streepje, Bovendien schommeld ie erg
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hmm... vreemd! De mijne komt bij normaal gebruik eigenlijk nooit boven het midden van het eerste en 2e streepje. Alleen als ik echt lang stil sta komt het wel eens voor dat de fan aanslaat...
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

daarom vind ik het ook zo vreemd. Maar waar zou dit dan aan kunnen liggen jongens? Of zou toch echt de rad. een beetje gaar zijn
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Dat is vreemd...bij mij zakt ie mooi weer terug zodra ik ga rijden en ie lekkere koele wind kan vangen!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Het zou natuurlijk kunnen... Kwam er veel rotzooi uit, toen je de oude vloeistof eruit hebt gehaald? En heb je het circuit gereinigd op de 1 of andere manier?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

hele stomme vraag natuurlijk. heb je het systeem wel onlucht en het vloeistof peil nog nagekeken?? verwacht van wel maar je weet nooit.

als je koelvloeistof aan de lage kant is dan wordt ie ook warm.

gr.Frits
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

tuurlijk is die op peil Frits :D . en ja we er kwam nogal wat bruin water uit. We hebben het systeem daarna nog gereinigd met speciaal spul en de radiateur is er helemaal uitgeweest en die hebben we ook nog goed doorgespoeld. Maar aangezien ik geen andere oorzaak kan bedenken denk ik toch dat de rad. niet meer zo best is als we dachten
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

had het al wel verwacht maar je weet naar nooit zijn van die kleine dingen.

verder is je thermosthaat nog wel goed?? als die niet open gaat heb je ook een probleem.

volgende gedachte. zijn de radiatoren van een clio allemaal gelijk?? dan heeft tom(hitman) er nog een over geloof ik. van zn gtt project :wink:

gr. Frits
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

thermostaat zit er nog geen 24 uur in en is gloednieuw dus daar kan het niet aan liggen. Ik denk trouwens dat er wel verschil zit tussen een rad. van een 1.1 en een willi. Ik zal zo eens even bellen naar RSB voor de prijs van een rad. reno is met veel te duur
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

net even gebeld en een rad, kost incl. BTW rond de 180€. Best veel dus. ze hadden hem wel op voorraad, maar ik denk er nog een nachtje over :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

probeer het anders even zonder thermostaat. en nog een x ontluchten.

zou niet direct andere rad erin zetten.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

wat heeft het nou voor zin om de thermostaat eruit te halen?? Ik wil hem er toch weer in hebben. Bovendien is dat ding gloedjenieuw dus daar licht het niet aan!!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik zou ook eerst alle andere opties uitsluiten voordat je de radiateur gaat vervangen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

was ook wel de bedoeling, ik had alleen maar even gebeld. Ik zal nog eens ontluchten zometeen, maar ik weet anders niet waar het aan kan liggen. Zou het ook dat ding kunnen zijn (naam even kwijt) wat je in je rad. schroeft aan de bijrijderskant?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Nee, het kan NIET aan het thermocontact liggen :)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Die stuurt toch alleen de fan aan? Daar kan het dan niet aan liggen, lijkt me.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

oja, dat is idd zo. En de fan doet het prima dus daar licht het niet aan. Ik vind het alleen vreemd dat ie stationair niet warm word maar als ik rijd wel
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Misschien het karton van de winter nog voor je radiator zitten? :)
Don't walk the grass... smoke it
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

De radiator is eruit geweest, dus ik denk dat ze dat wel gemerkt zouden hebben... :)
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

als je gaat rijden word ie sneller warm als stationair???

hij pompt wel goed door?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hoe kun je dat controleren ? Maar volgens mij wel want ik denk dat ie anders wel warmer zou worden

En nee, er zit natuurlijk geen karton voor. Zoals ik idd al gezegd had is ie eruit geweest en hebben we hem hem nog goed doorgespoeld
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

9 van de 10 keer is het de rad.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dat denk ik dus ook. De rest is namelijk ok! voor zover ik weet. Ik ben toen straks nog even wezen rijden en hij schommelt echt heel de tijd rond het tweede streepje. Ik vind het wel vreemd dat ie dat minder had met de oude koelvloeistof. Zou het kunnen dat de rad op de een of andere manier schlechter is gaan koelen doordat we hem hebben doorgespoeld (lijkt me sterk maar lijkt er wel op)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Ik heb het dus ook gehad 2 jaar geleden alles bijna vervangen (behalve de rad) en alles goed schoongemaakt en doorgespoelt.
De temp meter bleef in het midden, was echt balen omdat ik er iets van had verwacht.
Toen maar een nieuwe rad aangeschaft en sindsdien blijft de temp meter altijd bij het eerste streepje staan behalve bij te lang stat. toerental.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik denk dat ik morgen toch maar even dat ding ga halen en dan van de week meteen even monteren. Dit is namelijk niet fijn zoals het nu is
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie