Welke dumpvalve ?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik zal het effe uitleggen... Bijvoorbeeld:

Ik rijd in 2 met opgebouwde druk. Dan laat ik het gas zo veel los dat ik nog wel accelereer, maar bijna geen turbo-druk meer vraag. Dan sist 'ie gewoon. Als ik dan wat meer gas geef houdt het gewoon weer op...
Tijn
Contacteer:

sommige dumpvalves staan zo afgesteld dat bij lage druk de veer nog open blijft staan zodat de turbo alvast makkelijk opspint (lage weerstand) maar er nog geen hoge druk opgebouwd word. Je kan dan makkelijk rustig rijden.
Als je dan het gas vol opentrapt snapt hij in 1 keer dicht, turbo is al op toeren en de druk komt vlot in.
gttuning schreef: GT Tuningís system, exclusively for 5GT Turbos, took twelve months to develop and improves on the advantages of conventional universal application after-market dump valves in various ways:-
The system is closed loop which means when closing the throttle during gear change, the dump valve opens, but rather than waste the wasted charge, so to speak, our system actually re-circulates it using it to assist turbo spin up, keeping the turbo spinning faster, further reducing the dreaded lag.
Secondly, by using a long travel piston inside the dump valve, a larger exit is created for escaping air giving more efficient operation. Also, by using relatively low spring preload, the valve is kept open during gentle / normal acceleration. This means that the turbo is spinning faster than normal (although with virtually no load due to the closed loop). Should the throttle then be snapped fully open, the dump valve instantly closes and the extra turbo speed, already there, releases near instant response (low lag).
Turbo stress is greatly reduced due to virtually no back pressure onto the turbo during gear change. Wear is therefore reduced, which will increase the turbocharger's life-span. Combined with the above, we have revised the breather system to incorporate our 5GT 2-way breather filter. This gives further improvements by eliminating unwanted fumes from entering the engine intake, which will reduce pinking. As if all this were not enough, we have also included slight carburettor mods. to improve smoothness and give more progressive part throttle acceleration. Can be used silent or very noisy!
there is no spoon.
gille
Contacteer:

Merijn schreef:Ik zal het effe uitleggen... Bijvoorbeeld:

Ik rijd in 2 met opgebouwde druk. Dan laat ik het gas zo veel los dat ik nog wel accelereer, maar bijna geen turbo-druk meer vraag. Dan sist 'ie gewoon. Als ik dan wat meer gas geef houdt het gewoon weer op...
das kompleet normaal
Merijn
Über-Spammer

MOOI! Bedankt! Weer een zorg minder... :D
clio_rally
Contacteer:

Merijn schreef:Ik zal het effe uitleggen... Bijvoorbeeld:

8) Ja, daar is ie zeg maar voor bedoeld... idd geen probleem nee...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Heino

Marius schreef:
Heino schreef:Dat soort zaken zijn hier ook genoeg,dus niet via de één dan wel via een ander,thanks.
Heino,

heb je hem al?

En zo ja, bij welke winkel hier in Grun of omstreken. Dan zal ik ze ook eens even een bezoekje brengen.
Héééééé,Marius is er ook nog,GT al bijna klaar?
Ik ben nog niet weer op zoek geweest,maar kan in Grun'n terecht bij roberts,pb venema,lasaulec en ava.
Maar ik probeer het eerst via mijn leverancier in m'n eigen dorpie.
Marius

Haha, ja gt altijd bijna klaar he.

Maaruh, ben benieuwd als je hem hebt. Laat maar even weten dan zou ik graag eens komen luisteren.
Jelmer

wat zijn de ervaringen met bosch dump-valves eigenlijk?? kunnen ze 1 bar aan zonder te lekken?? ik heb er namelijk 1 besteld bij brezan voor 27,50 ex en komt maandag of dinsdag pas binnen..
NiX©
Mark G
Contacteer:

Ik had er tijdelijk één opstaan met standaard-druk en die lekte al...
Het was wel geen nieuwe, dus niet echt betrouwbare info.. :wink:
turborap

Ik heb een dumpvalve gekocht via marktplaats bij een in Eindhoven wonende engelsman (prijs 140 euro). Het is een enkel-zuiger type met verstelbare veerdruk goed tot zo'n 3-4 bar (afgaande van de max. veerdruk). Ik heb hem bij hem thuis opgehaald, hij laat de onderdelen maken en zet ze zelf in elkaar. Ik weet niet wat die man verder doet, maar er lag ook een cylinderkop (mooi schoon) op zijn trap naar de 1e verdieping, en hij is bezig met een instelbare actuator voor de turbo. (wel een beetje vreemd: toen ik zei dat het leuk werk was om zo'n kop te reviseren kreeg ik te horen: I hate doing that, en later bij het bekijken van mijn turbo: I really hate turbo's :lol: )
Na meten van de turbo slangen ivm T-stuk wist hij te vertellen dat een T-stuk van een sierra cosworth moet passen, en hij zou er een voor me regelen (prijs nog onbekend, maar de gangbare prijs van 60 euro vond hij belachelijk).
Ik heb de dumpvalve inmiddels op mijn mooie blauwe siliconen slangen gemonteerd en getest. Hier alvast wat bevindingen:
- Je moet hem echt afstellen voor een optimaal resultaat. (Veerdruk te hoog en hij opent niet meer).
- Het geluid is anders dan die van de Bailey, iets minder agressief maar wel mooi
- Uiterlijk van de valve is mooi, foto is van een proefexemplaar die hij 20000km op een vrachtwagen heeft getest, mijn valve is gladder afgewerkt en heeft in gravure 'designed by <weet ik niet meer>'
[img]http://members.brabant.chello.nl/~c.wilders/dv.jpg[/img]
- Evt. onderhoud stelt niets voor, je kan zonder gereedschap de klep uit elkaar halen/in elkaar zetten en de gebruikte O-ringen zouden standaard maat moeten hebben (ik kreeg er een reserve setje ringen bij)

Mijn mening tot nu toe:
-Doet niet onder voor een Bailey
-Veerdruk ook geschikt voor zeer hoge turbo druk
-Gepeperde prijs (slechts zo'n 10 euro geodkoper dan een Bailey)

Ik vermoed dat de prijs omlaag kan als je er meerdere tegelijk koopt, maar ik heb maar 1 GTT en plaats voor maar 1 valve....

Nog kortere samenvatting: Heb je 2 linker handen ga dan voor de Bailey. Wil je een evt. storing zelf (snel) kunnen oplossen overweeg dan deze valve.
Riël
Über-Spammer

Om 't vuurtje weer es wat aan te steken: heb ook een dumpvalve gekocht, bij lezen van dit topic en een quote van robert 'als je een dumpvalve moet koop dan gewoon de bosch, die doet wat ie doen moet' idd de bosch gekocht (ik denk dat mijn eerdere turbo kapot is wegens geen dumpvalve hebben, bij veel druk gas los voelde het echt abrubt aan, ik reed de afrit af, gas los (pets weg druk dus) gas erop en hij spinde niet meer op). Nu dus een dumpvalve erop, voor 't wat te verzachten.

Heb hem net 1 dag, en 't is zeker fun! Wie zei dat bosch geen Pssjjj deed? Niet zo heel heftig, maar duidelijk hoorbaar om wat koppies om te laten draaien als je aan komt! Voor die 30 euro vergeleken bij een erg dure baileys... Toen 2 stukjes pijp gekocht bij een oudijzerkloot, naar een plaatbewerkingsbedrijfje gegaan om een t-stukje te lassen, mooi van geborsteld rvs, was ik voor 20 euro klaar. Even wat slangenwerk bij Heutz en tadaa PSJJJJ.

Maar deze dumpvalve is dus geschikt voor close loop, dus als ik hem in het inlaattraject laat spuiten dus, zou ik meehelpen met opspinnen van te turbo... Hoe groot is dit effect? Want ik heb nog altijd wel een 'turbogat' ondanks de dumpvalve.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Mike N

Ik heb 2ehands van een kennis een wouter bollen zuiger dumpvalve op de kop kunnen tikken, moet zeggen dat het een erg hard en mooi geluid maakt, ben er iig zeer tevreden over.
Renault 5 gtt. Mods: Peco uitlaat, zuigerdumpvalve.
Turbo Marco

ik heb al enige tijd een dumpvalve met membraam van Bollenracing,en ik heb 1x het membraam moeten vervangen omdat het membraam verkeerd gemonteerd was.
Verder heeft hij een hele harde afblaasgeluid.
De prijs van zon dumpvalve is 125euro excl Tstuk.
Een nieuw membraam kost 22euro,en die gaat vrij lang mee ,als je maar de vette zooi uit de buurt van de valve houd{dus afentoe schoonmaken :D

greetz Marco{die wel in is voor een test van verschillende valves :) }
red_Turbo

Tijn schreef: Je kan dan makkelijk rustig rijden.
Als je dan het gas vol opentrapt snapt hij in 1 keer dicht, turbo is al op toeren en de druk komt vlot in.

is leuk als je hem op 3000 toeren laat draaien en zorgt dat je weinig druk hebt. vol gas en dan heeft die ineens volop druk.

stoel gaat steeds verder naar achteren :D
Chrisv

Turbo Marco schreef:ik heb al enige tijd een dumpvalve met membraam van Bollenracing,en ik heb 1x het membraam moeten vervangen omdat het membraam verkeerd gemonteerd was.
Een nieuw membraam kost 22euro,en die gaat vrij lang mee ,als je maar de vette zooi uit de buurt van de valve houd{dus afentoe schoonmaken :D

Dan heb je waarschijnlijk dezelfde als die ik heb. Heb je ook de valve die in 3 verschillende kleuren is, zilver, blauw en rood?.
Bij mij is het membraanpje nog niet kapot gegaan en heb de dumpvalve nu 7 maanden ofzo.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Turbo Marco

Chrisv schreef:
Turbo Marco schreef:ik heb al enige tijd een dumpvalve met membraam van Bollenracing,en ik heb 1x het membraam moeten vervangen omdat het membraam verkeerd gemonteerd was.

Dan heb je waarschijnlijk dezelfde als die ik heb. Heb je ook de valve die in 3 verschillende kleuren is, zilver, blauw en rood?.
Bij mij is het membraanpje nog niet kapot gegaan en heb de dumpvalve nu 7 maanden ofzo.
Die van mij was maar in 1 kleur te krijgen.....geen kleur.
Ik heb hem nu ongeveer 1jr.
Chrisv

Dan hebben we toch een andere denk ik dan.
some people are alive only because it's illegal to kill them
red_Turbo

ik heb ook zo'n goedkope dumpvalve

een fast road dumpvalve. doet perfect en heel wat gezichten kun je er mee laten omdraaien :D
Merijn
Über-Spammer

Ik had een Bailey Gr.A Dumpvalve en ik snak nog steeds naar dat ding! :evil: :( :evil:
Plaats reactie