Was al bang dat ik deze ook nog preventief moest gaan vervangen voor de APK binnenkort, ik zal ff regelen dat het trommeltje er binnenkort even af gaat. Toch had 't wel een kapot wiellager kunnen zijn, door het lawaai wat m'n zomerbanden achterop maken had ik dat nooit en te nimmer gehoord (maar nu met andere banden is het weer heerlijk stil

Ook moet ik binnenkort nog (de achterste) motorsteun aanpakken die bij de schakelstang in de buurt zit, is helemaal door en dat merk je bij gas los laten best een beetje. De betreffende motorsteun was volgens de monteur bij de Euromaster, waar ik toen naar binnen was gereden om te kijken waar dat vage gedrag vandaan kwam, niet al te duur, weet alleen niet of dit zelf te doen is of dat ik het moet laten doen door een garage.
En de oplettende plaatjeskijker had het misschien al gezien, de linker mistlamp is kwijt, al sinds februari om eerlijk te zijn

Aangezien voor de APK beide mistlampen moeten werken moet ik daar nog een nieuwe voor kopen.
Misschien dat ik ditmaal ga voor 2 keer geel, vind ik wel mooi op de auto staan ondanks dat het waarschijnlijk geen porum is in combinatie met de nogal koude witte kleur Xenon

Oké, vanochtend uitgelijnd in Staphorst, stuur staat weer mooi recht en zo rijdt ie ook, prima in orde.

Heb nog wel wat te klagen maar dat heeft met uitlijning weinig te maken, gewoon een kwestie van meer versleten onderdelen vervangen: ik vind 'm te losjes in het stuur, denk op termijn maar eens de draagarmrubbers of complete draagarmen ofzo aanpakken, als iemand nog andere suggesties heeft....
Voorlopig ben ik in ieder geval weer prima tevreden, kan m'n kilometers nu weer met heel wat minder ergernis maken. Voor het uitlijnen merkte ik de afgelopen dagen al dat ie eigenlijk al veel stabieler op de weg lag met die nieuwe stuurkogel. Jammer dat de zomerbanden op de vooras nu wat zoekerig zijn, want dat haalde het toch weer wat onderuit. Maar gisteravond met de winterbanden over een regenachtige A37 en N34 was ie duidelijk stabieler dan de laatste tijd met de versleten stuurkogel, ook met die andere set 185/65R14 banden was het knudde.
Dan wil ik TZT ook nog een keer stuggere of gewoon jongere veren monteren, vind 'm nu te gevoelig voor zijdelingse krachten (tja, wind enzo....) en dat moet toch beter kunnen dacht ik

Maar goed, eigenlijk heb ik altijd wel wat te klagen, zelfs in m'n stiefvader z'n Mercedes C200 CDI ben ik niet 100% tevreden over het weggedrag

Bij de uitlijning vanochtend zei Mark dat m'n bandenspanning niet goed was, dat er rondom maar 1,5 bar in zat

2 dagen geleden bij de Tango 3 km. verderop nog 2,3 voor en 2,1 achter in gedaan, ik ga dus voortaan wel ergens lucht er in gooien waar ze wél betrouwbare apparatuur hebben (of thuis maar regelmatig de compressorslang uitrollen)
Kreeg het advies om rondom 2,4 bar te doen, omdat ik achter natuurlijk die gastank heb zitten. (en het reservewiel, en een kleine basbox en ik ook nog wat kleine troep meesjouw) en omdat dit eigenlijk te kleine wielen zijn voor een Laguna. (175/65R14 ipv 185/65R14)
Omdat ik toch nog goede winterbanden op deze velgen heb zitten, rijd ik deze wel af, en dan daarna ga ik over op de 185/65 velgen, moet ik daar ook nog maar ff een poos mee sturen want die 3x Mabor + 1x Centaur banden willen niet slijten... Ideetje: misschien dat ik deze er vandaag of morgen nog wel onder gooi, dan kan ik toch de slijtage van de winterbanden nog even uitstellen tot het wél koud is

Terug naar het uitlijnen: de rechter stuurkogel had ook op de uitlijncomputer geen speling, dus die laat ik voorlopig nog maar ff mooi zitten.
Komt dus eigenlijk neer op wat Tom ergens aan het begin van de vorige pagina zei:
alleen hebben ze dus rechts toen wel vervangen, en links niet.Tom schreef:3ton met dezelfde reno kogels lijkt me wat overdreven. Die zullen al wel eens vervangen zijn.
Misschien is dat ook wel zo met het stabilisatiestangetje rechts, al wil ik die eigenlijk toch vervangen, gewoon zodat ie ook weer nieuw is.

Er was ook nog iets met de achteras, maar omdat het een starre as is kon daar niet echt aan gesteld worden, komt er volgens mij op neer dat rechtsachter wat sneller zal slijten dan linksachter, maar dat was ook al zo, kon ik in het slijtageverschil tussen links- en rechtsachter van zowel m'n zomer- als winterbanden al zien.

Denk dat ik dat enigszins ga "oplossen" door in de toekomst banden zonder specifieke rotatierichting te kopen zodat ik achterop links-rechts kan wisselen om zo toch nog enigzins de bandjes gelijkmatig af te laten slijten, je moet wat he

Nog ff het uitlijnrapportje voor de liefhebbers:
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/Uitlijnr ... ustom).jpg[/img]
EDIT: rijhoogte voorzijde en achterzijde snap ik trouwens niet, bij mij hangt ie achter in de kont of is dat puur optisch dat achter lager hangt?