Edward's Laguna's (nr.3, Phase 2 RTI 2.0 S Volvo motor)

Vertel hier alles over je project.
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

Oke, scheelt weer :D
Was al bang dat ik deze ook nog preventief moest gaan vervangen voor de APK binnenkort, ik zal ff regelen dat het trommeltje er binnenkort even af gaat. Toch had 't wel een kapot wiellager kunnen zijn, door het lawaai wat m'n zomerbanden achterop maken had ik dat nooit en te nimmer gehoord (maar nu met andere banden is het weer heerlijk stil :P)

Ook moet ik binnenkort nog (de achterste) motorsteun aanpakken die bij de schakelstang in de buurt zit, is helemaal door en dat merk je bij gas los laten best een beetje. De betreffende motorsteun was volgens de monteur bij de Euromaster, waar ik toen naar binnen was gereden om te kijken waar dat vage gedrag vandaan kwam, niet al te duur, weet alleen niet of dit zelf te doen is of dat ik het moet laten doen door een garage.

En de oplettende plaatjeskijker had het misschien al gezien, de linker mistlamp is kwijt, al sinds februari om eerlijk te zijn (S), gewoon er uit gevallen omdat ie er al niet mooi meer in hing (heb per ongeluk iets van de ophanging afgebroken bij het wisselen van een lampje |: maar bleef maanden goed zitten :smoke: ) en toen ie weg was dacht ik 'binnenkort vervangen' maar het is er een beetje bij gebleven...
Aangezien voor de APK beide mistlampen moeten werken moet ik daar nog een nieuwe voor kopen.
Misschien dat ik ditmaal ga voor 2 keer geel, vind ik wel mooi op de auto staan ondanks dat het waarschijnlijk geen porum is in combinatie met de nogal koude witte kleur Xenon >), maar als iemand die dit leest nog 2 mooie gele mistlampen passend in een Laguna heeft liggen hoor ik het graag :) Hoeft niet nieuw te zijn ofzo. En anders haal ik ze wel nieuw :p, bij Autosloperij de Boer in Stadskanaal waren ze toen 32 euro per stuk, gewoon nieuw in de doos van Valeo.

Oké, vanochtend uitgelijnd in Staphorst, stuur staat weer mooi recht en zo rijdt ie ook, prima in orde. (Y)
Heb nog wel wat te klagen maar dat heeft met uitlijning weinig te maken, gewoon een kwestie van meer versleten onderdelen vervangen: ik vind 'm te losjes in het stuur, denk op termijn maar eens de draagarmrubbers of complete draagarmen ofzo aanpakken, als iemand nog andere suggesties heeft....
Voorlopig ben ik in ieder geval weer prima tevreden, kan m'n kilometers nu weer met heel wat minder ergernis maken. Voor het uitlijnen merkte ik de afgelopen dagen al dat ie eigenlijk al veel stabieler op de weg lag met die nieuwe stuurkogel. Jammer dat de zomerbanden op de vooras nu wat zoekerig zijn, want dat haalde het toch weer wat onderuit. Maar gisteravond met de winterbanden over een regenachtige A37 en N34 was ie duidelijk stabieler dan de laatste tijd met de versleten stuurkogel, ook met die andere set 185/65R14 banden was het knudde.

Dan wil ik TZT ook nog een keer stuggere of gewoon jongere veren monteren, vind 'm nu te gevoelig voor zijdelingse krachten (tja, wind enzo....) en dat moet toch beter kunnen dacht ik :D Het bepaalt toch mede je weggedrag he.

Maar goed, eigenlijk heb ik altijd wel wat te klagen, zelfs in m'n stiefvader z'n Mercedes C200 CDI ben ik niet 100% tevreden over het weggedrag (0) (ding heeft dan ook al ergens tussen de 250.000 en 260.000 km gelopen, weet niet precies hoeveel want de laatste tijd heb ik er weinig in gereden)

Bij de uitlijning vanochtend zei Mark dat m'n bandenspanning niet goed was, dat er rondom maar 1,5 bar in zat :~
2 dagen geleden bij de Tango 3 km. verderop nog 2,3 voor en 2,1 achter in gedaan, ik ga dus voortaan wel ergens lucht er in gooien waar ze wél betrouwbare apparatuur hebben (of thuis maar regelmatig de compressorslang uitrollen)
Kreeg het advies om rondom 2,4 bar te doen, omdat ik achter natuurlijk die gastank heb zitten. (en het reservewiel, en een kleine basbox en ik ook nog wat kleine troep meesjouw) en omdat dit eigenlijk te kleine wielen zijn voor een Laguna. (175/65R14 ipv 185/65R14)
Omdat ik toch nog goede winterbanden op deze velgen heb zitten, rijd ik deze wel af, en dan daarna ga ik over op de 185/65 velgen, moet ik daar ook nog maar ff een poos mee sturen want die 3x Mabor + 1x Centaur banden willen niet slijten... Ideetje: misschien dat ik deze er vandaag of morgen nog wel onder gooi, dan kan ik toch de slijtage van de winterbanden nog even uitstellen tot het wél koud is (I) en tegelijk die 3x Mabor + 1 Centaur zomerbanden de komende weken mooi een beetje op rijden (I) en hoef ik m'n sportvelgen ook niet weer vies te maken :D

Terug naar het uitlijnen: de rechter stuurkogel had ook op de uitlijncomputer geen speling, dus die laat ik voorlopig nog maar ff mooi zitten.
Komt dus eigenlijk neer op wat Tom ergens aan het begin van de vorige pagina zei:
Tom schreef:3ton met dezelfde reno kogels lijkt me wat overdreven. Die zullen al wel eens vervangen zijn.
alleen hebben ze dus rechts toen wel vervangen, en links niet.

Misschien is dat ook wel zo met het stabilisatiestangetje rechts, al wil ik die eigenlijk toch vervangen, gewoon zodat ie ook weer nieuw is. :)

Er was ook nog iets met de achteras, maar omdat het een starre as is kon daar niet echt aan gesteld worden, komt er volgens mij op neer dat rechtsachter wat sneller zal slijten dan linksachter, maar dat was ook al zo, kon ik in het slijtageverschil tussen links- en rechtsachter van zowel m'n zomer- als winterbanden al zien. :smile:
Denk dat ik dat enigszins ga "oplossen" door in de toekomst banden zonder specifieke rotatierichting te kopen zodat ik achterop links-rechts kan wisselen om zo toch nog enigzins de bandjes gelijkmatig af te laten slijten, je moet wat he :wink: Dus zeg na 3 maanden links en rechts ff wisselen zodat ik na een half jaar tijd ongeveer gelijkmatige slijtage hoop te bereiken. Of dit ideetje werkt of niet zie ik dan wel weer, ga me d'r niet al te druk over maken. (0)

Nog ff het uitlijnrapportje voor de liefhebbers:
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/Uitlijnr ... ustom).jpg[/img]

EDIT: rijhoogte voorzijde en achterzijde snap ik trouwens niet, bij mij hangt ie achter in de kont of is dat puur optisch dat achter lager hangt?
Edward
Contacteer:

Nog ff een kleine toevoeging,

Zostraks even de 185/65 3xMabor/1xCentaur banden eronder gezet, en ff naar de stad geweest om schoolbordkrijt te kopen om m'n bandensets makkelijk te kunnen markeren :D:wink:
Nu merk ik ineens duidelijk dat het eigenlijk niet al te beste banden zijn 8) en dat m'n Fulda Carat Progresso's veel meer grip hebben, oftewel kwalitatief staan die echt een stapje hoger. Zelfs de Fulda Kristall Montero 2 (m'n winterbanden) deden het de afgelopen 2 dagen beter, en dat terwijl het nog niet de temperatuur is voor winterbanden.. :worship:
De laatste keer dat ik met deze reed, waren m'n schokdempers nog niet vervangen en de linker stuurkogel evenmin, dus bij een waardeloze wegligging viel het gewoon niet zo op :grin:
Hij staat nu dus op de banden die ik bij de auto kreeg, en op de originele bandenmaat.
In principe had ik 'm hier ook op kunnen uitlijnen... maar het grootste deel van de winter rijd ik niet op deze banden dus liever de uitlijning op de winterbanden, dan is dat over een week of 4,5,6 gewoon goed.

Oh trouwens... prijs van het uitlijnen was een meevallertje, ik had gerekend op 55 a 60 euro, was € 42.50.

EDIT: Deze banden 'zoeken' trouwens ook, terwijl ze toch echt iets meer profiel hebben dan m'n Fulda zomervelgen (3,5 tot 4 tegen ongeveer 3 op de Fulda's)
Zou bijna denken dat er technisch iets aan de hand is.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Ik had toch verwacht na je uitspatting met de megane dat je nu wel serieuze banden ook onder de laguna had laten leggen.

Of moeten we je nog steeds "forever****" noemen :wink:
Edward
Contacteer:

Fulda voor de zomer en Fulda voor de winter, goed genoeg dacht ik... En bevalt me op zich prima, alleen het feit dat de achterste zomerbanden (op m'n blauwe Laguna al) in een rare stand op het wegdek hebben gestaan en daarom lawaaiig (hobbelig of eigenlijk bijna vierkant :P) zijn geworden ben ik niet zo blij mee. Maar ik weet het niet, misschien doen andere merken dat ook wel, lijkt me niet uniek voor Fulda.
Toch misschien volgend jaar wel een ander merk met een bekende naam, ben nu al een beetje aan het rondkijken.

Nou heb ik dus met de aankoop van de auto weer een 3e set velgen+banden gekregen (zou lullig zijn als je een tweedehands auto koopt zonder velgen & banden, rijdt zo moeilijk :lol: ) en weggooien vind ik zonde, ze liggen anders ook maar wat te liggen, dus dan maar wat kilometers er mee maken. :p
Misschien heb ik 't verkeerd, maar het lijkt me lastig om deze te verkopen, vind maar eens een gek die graag wil rijden op 3 Mabor banden en 1 Centaur band :smile::P:evil:
Bovendien wil ik de velgen voor de toekomst dus wel houden, het is de originele bandenmaat voor deze auto dus prima voor winterbanden.

ForeverYoung? Ja dat mag nog steeds wel hoor :wink:
Edward
Contacteer:

Oke, weekie later en ik heb de winterbanden er net weer onder liggen. :grin:

Wat zijn die goedkope zomerbanden banden slecht zeg :~

Vandaag op nat wegdek glijden over de rotondes, glijden door een bochtje op klinkers, bijna geen reserves als je een keer zou moeten remmen...

Gisteravond laat toen ik alleen op de weg was ff een remtestje op nat wegdek gedaan.. maar daar word je ook niet vrolijk van, banden blokkeren heel snel.

Dus nu weer op winterbanden, moest net nog ff een stukkie rijden en dat rijdt véél vertrouwder. Ik doe er in ieder geval niks meer aan nu.

Misschien dat ik die andere banden in het voorjaar nog een laatste kans geef, dan met iets minder lucht, nu 2,4 bar en misschien dat dat net te veel is.

En anders blijven ze mooi gestald en laat ik ze er afhalen op het moment dat ik voor die 185 velgen toe ben aan winterbanden (dus als de 175 winterbanden op zijn)

Trouwens ook te merken dat de 185 velgen nu anders reden omdat ie op 175/65 is uitgelijnd.

Autootje rijdt overigens nog lang niet zo goed als zou moeten wezen, allereerst de achterste motorsteun die loopt te etteren, trekt nu naar links en kan zo weer over zijn en een paar dagen later begint het weer, of hij trekt naar rechts (dat deed ie al regelmatig, naar links is eigenlijk een nieuw verschijnsel :smoke:)
maar er is nog meer aan de hand geloof ik, soms denk ik aan speling in het stuurhuis, of toch weer iets anders in de hele wielophanging...

Ik hoop er op termijn toch achter te komen (0), misschien maar eens een monteur van de garage een stuk laten rijden als ik genoeg geld heb om het weer aan te pakken.
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

Als je nu al weet dat die banden zo slecht zijn zou ik ze er echt niet nog een keer onder leggen. ga gewoon voor safe en gooi er dan een nette set banden onder. (Y)
Edward
Contacteer:

Ik geef je helemaal gelijk, maar eerder dit jaar heb ik er ook 3 maanden op gereden... en dat was wel met versleten schokdempers, nu is de auto toch technisch een stukkie beter (al ben ik er nog niet)

Maar goed.. eigenlijk vind ik het gewoon zonde om banden met genoeg profiel zomaar weg te donderen... en aan de andere kant, tja, weg ermee :P

Gelukkig heb ik 2 sets goede banden, het is eigenlijk puur een luxeprobleem :D

Mocht iemand ze willen hebben hoor ik het graag :) (jammer dat Steven niet meer in het land is, en niet meer z'n drift Toyota heeft :wink: misschien kon die er nog wat mee)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Manman koop nou eens goede banden voordat je weer in de sloot ligt.
Zo duur is een goed setje niet,
Je praat over wegligging, die kan je helemaal niet beoordelen met levensgevaarlijke troep eronder.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Edward
Contacteer:

Edward schreef:Gelukkig heb ik 2 sets goede banden
Nouja van de zomerbanden moet ik er TZT 2 vervangen, maar dat komt wel goed in het voorjaar..

Gaat er gewoon om dat ik het toch zonde blijf vinden om die andere set banden gewoon weg te gooien.

Enneh wegligging nu met winterbanden is ook niet ideaal(edit: optimaal is het woord wat ik eigenlijk zocht), op de snelweg zostraks reed ie erg prima eigenlijk (Y) maar op een B-weg met 80 of 100 vind ik 'm dan weer instabiel :~
Sowieso te los in het stuur naar m'n gevoel, en met harde wind beweegt de koets te veel en daardoor wijkt ie van z'n koers af.
Ik zat te denken aan verlaging (veer is dan stugger en gelijk auto iets lager), maar als ik dan vorige week zag hoe weinig ruimte er was toen ie bij van Nierop van de brug afkwam dan weet ik 't nog niet (0)

En in meer dagelijkse situaties zoals parkeergarages (edit: met steile hellingen dus he :P) tik ik ook regelmatig de onderlip even aan, gelukkig nog niet losgereden zoals bij de Mégane wel 2 keer (ook niet verlaagd :P)
Laatst gewijzigd door Edward op ma 12 okt 2009 23:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gabri van der Veen
Über-Spammer

die laguna van mij past ook bij de van Nieropjes op de brug dus dat moet het probleem niet zijn :p
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

Als je auto instabiel is met winterbanden nu ligt dat zeker niet aan de banden normaal gesproken. ANWB rijdt heel het jaar op winterbanden dus daar hoef het niet aan te liggen.
ARNO16V
Contacteer:

Gabri van der Veen schreef:die laguna van mij past ook bij de van Nieropjes op de brug dus dat moet het probleem niet zijn :p
Voor verlaagde auto's hebben we langere oprijdt platen :D (Y)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Willeon de Zoete

Met dt.... :lol: :wink:
Riël
Über-Spammer

wat n geemmer over die banden edward :) Of rijd met rukbanden en schrijf er geen boeken over, of koop een setje nieuwe bandjes en rijd die gewoon, ik ben me eigenlijk aan het bekijken welke informatie ik nu uit die hele post kan halen :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Edward
Contacteer:

Was gewoon een mededeling dat ik de 3e set banden er vanmiddag weer onder weg heb gehaald, omdat ik ze zat was. En er nu weer winterbandjes onder zitten (beslist geen rukbanden en dus ook niet levensgevaarlijke troep, rijden momenteel het beste van al m'n 3 bandensets. Zijn dan per 4 bekeken ook in de beste staat :))

En die rukbanden :D ik vind het gewoon een soort van jammer als ik ze zomaar zou weggooien, zonder ze echt gebruikt te hebben, goed.. ze hebben tussen begin mei en begin augustus prima dienst gedaan (zodat m'n normale zomerbanden geen ergere scheef-slijtage opliepen totdat de schokdempers eindelijk vernieuwd werden, moest eerst ook nog uitzoeken wat er aan de hand was, want het was niet meteen zo duidelijk) maar nu ik de auto technisch aan het verbeteren ben merk ik duidelijk het kwaliteitsverschil.

Als ik de auto technisch nog beter kan krijgen, zou ik ze misschien er nog wel weer onder drukken, gewoon even proberen, iets minder bar er op, ik weet NU namelijk niet precies hoeveel invloed de niet-optimale technische staat van de wielophangingzooi heeft op het weggedrag.
Nouja, ik weet dat er iets mankeert en dat het los staat van de banden, das niet zo moeilijk. :wink:

Enneh het zijn wel slechte banden, maar heb er toen kilometers mee gemaakt en als het toen kon, moet het straks (met bij voorkeur problemen opgelost) ook kunnen. Ik heb 'm tenslotte op de dag van aankoop ook vanuit Lelystad naar Emmen gereden, en volgens mij toen nog 3 dagen ofzo mee door, toen vond ik ze niet zo slecht als nu. Toen reed de wagen ook beter :smile:

En als je een keer in iemand anders z'n auto rijdt, heb je de banden ook niet voor het kiezen, blijft een kwestie van aanpassen, of dat nou is op de auto, de banden, weersomstandigheden, of de weg waarop je rijdt.
Dat ik zo'n 100.000 kilometer geleden een keer in de sloot heb gelegen, betekent niet dat ik er nu met iets mindere banden gelijk weer in ga liggen (S)|:

Het enige wat ik, als het goed is, aan banden hoef te kopen is 2 nieuwe zomerbanden voor op m'n sportvelgen. Beste banden naar achter en de set is weer compleet. De vraag is wel of geen Fulda, zoek misschien iets wat nog ff meer slijtvast is. Gripten prima, daar heb ik niks over te klagen. Niet dat ik de grens ga opzoeken ofzo, maar gewoon. :p
Willeon de Zoete

Riël schreef:wat n geemmer over die banden edward :) Of rijd met rukbanden en schrijf er geen boeken over, of koop een setje nieuwe bandjes en rijd die gewoon, ik ben me eigenlijk aan het bekijken welke informatie ik nu uit die hele post kan halen :)
:lol:
Martijn Kool

ik neem niet eens de moeite om het te lezen, reacties zeggen meer dan zijn verhaal haha.

pak gewoon kwaliteitsbandjes en ga daar over andere dingen emmeren :p
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Ik zeg er niet al te veel over maar ik weet nog wel dat je die Megane hebt afgeschreven op de snelweg door aquaplanning ? door die geweldige "Roadhog's" die er onder zaten?
Willeon de Zoete

Ach, ieder zijn ding toch? :)
Ik moest i.i.g. erg lachen om de boekenopmerking van Riël....
Abel
Über-Spammer

Edward schreef:Dat ik zo'n 100.000 kilometer geleden een keer in de sloot heb gelegen, betekent niet dat ik er nu met iets mindere banden gelijk weer in ga liggen (S)|:
ik denk dat je op het landelijk gemiddelde er 100% hoger uitkomt ongeveer!! :p

ik met mijn 600000 km tot nu nog nooit! ff afkloppen
coupe16v
Contacteer:

Edward schreef: trekt nu naar links en kan zo weer over zijn en een paar dagen later begint het weer, of hij trekt naar rechts (dat deed ie al regelmatig, naar links is eigenlijk een nieuw verschijnsel :smoke:)
Dat zijn hoogstwaarschijnlijk de veerpootlagers die verrot zijn.

Ik heb hier nog wel 2 lagunavelgen liggen met michelins ong. 4mm.
Kun je voor weinig hebben :grin:
Edward
Contacteer:

Abel, ik zeg ook nergens dat dat de totaal gereden kilometers waren :D
Heb ff voor mezelf een klein overzichtje in Excel gemaakt, zit nu op ongeveer 210.000 puur in m'n eigen auto's. En dat is meer dan dat ik zelf gedacht had eigenlijk... :grin:
Gereden kilometers in andermans auto's en leenauto's e.d. tikken niet echt aan op het totaal, hooguit 5.000 meer.

En tja, heb een paar domme dingen gehad met die Mégane. Ongeveer 100.000 km en 3 jaar terug. Zegt niks over nu. Mooi voorbeeld, de eerste 2 jaren met m'n Renault 19 RT 1.8i waren schadevrij, 48.000 kilometer zonder sloot of vangrail :p (waarvan zo'n 30 a 40.000 met klote Toyo Roadpro banden 8) nouja op droog waren ze wel oke, op nat heb ik nog nooit zulke slechte banden gehad. Toch lang mee uitgehouden, vind ik zelf best een prestatie want met regen kneep ik 'm altijd wel ff.)
Ronald1916V schreef:Ik zeg er niet al te veel over maar ik weet nog wel dat je die Megane hebt afgeschreven op de snelweg door aquaplanning ? door die geweldige "Roadhog's" die er onder zaten?
1. Voor normaal gebruik waren het best aardige banden, ben slechtere tegengekomen. Andere mensen rijden er ook op, en ik heb er aardig wat kilometers mee gemaakt. Dat men hier op het forum het nodig vond om er een oordeel over te vellen terwijl 95% van de elkaar-napraters er nooit een kilometer op heeft gereden, terwijl het toch echt MIJN eigen schuld was... tja. (Y)
2. Het echte probleem was de snelheid doordat ik wat ongeduldig werd (soms best een onhandige eigenschap), verkeerde inschatting gemaakt, de auto leek er geen last van te hebben en toen begon het rechterwiel te glijden. Die neiging had ie al eerder, zo ineens een heel klein rukje naar rechts.. En dan ineens is het einde verhaal, Boem is Ho..
Aquaplaning is a motherfucker :smoke:
Tja.. Eigen schuld. Met betere / duurdere banden was het ook niet goed gegaan, +/- 150 met nog teveel water op de weg gaat gewoon een keer verkeerd. |:

Mocht iemand het niet geloven, feel free to try it out yourself.
Ik lees graag het verhaal hier op het forum, zeg alleen niet dat ik niet gewaarschuwd heb, een beetje snuggere jongen had van m'n fouten kunnen leren :wink:
Hoe die Duitsers met hun dure Audi's, Mercedessen en BMW's dat doen, ik weet het niet.

@Kool: ik HEB goede banden, maar als iemand dus zegt dat ik goede banden moet kopen, die ik dus al HEB he... dan zegt zo'n reactie dus alles over mijn verhaal...
Errug logisch :worship:

Enneh over die banden, ff in het algemeen: ik ben tevreden met de Fulda banden, heb niet zo de neiging om de meeloper uit te hangen door dezelfde banden te kiezen als de rest van het forum. Ik wil banden die niet al te snel slijten, ik maak genoeg kilometers en die sportieve banden gaan meestal toch minder lang mee. Is een weloverwogen keuze die ik maak.

@coupe16v:
Veerpootlagers zijn een paar maandjes geleden vernieuwd, tegelijk met de 4 nieuwe schokdempers, dus ik hoop dat dat het nog niet kan zijn.
Ik begin steeds meer overtuigd te raken dat dit met die achterste motorsteun te maken heeft.. ik heb de laatste paar dagen vaak een trilling in het stuur, maar vandaag viel het me op, bij constante snelheid, dat die trilling er alleen is als ik, het gaspedaal net ff verder ingetrapt heb. (I)
Laat ik m'n poot iets terugkomen is de trilling weg :(
Bij accelereren zelfde verhaal uiteraard, stand van het gaspedaal is dus kennelijk van belang. (Edit: dit ff iets duidelijker gemaakt)
Maar ik denk dat ik er pas echt iets over kan zeggen als dat kloteding vervangen is, hij loopt gewoon te etteren (maar dus niet altijd (S) )

Genoeg geluld, nu ff wat foto's want die ontbraken nog op pagina 3 :D
ik was vanmiddag in een mooie omgeving dus ff wat foto's gemaakt... Heb er niet echt talent voor maar toch vind ik ze aardig gelukt. (Y)

[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/13102009 ... edium).jpg[/img]
Met Xenon lampies aan op een hellingkje:
Iets eerder, op een stuk open vlakte voordat ik van de helling kwam:
En van de andere kant, met uitkijk op het water:
Deze vind ik wel mooi als achtergrond op m'n telefoon:
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/24032009 ... edium).jpg[/img]
Vorig jaar op Renault Rendez-Vous in Ommen op de parkeerplaats:
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/07092008 ... edium).jpg[/img]
Paar maandjes terug de auto even functioneel gebruikt :smile:
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/08082009 ... edium).jpg[/img]
Nog een foto op de camping, met m'n stiefvader z'n Benz ernaast:
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/26072009 ... edium).jpg[/img]
Thuis:
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/10082009 ... edium).jpg[/img]
Na zwemmen op het Ermerstrand (bij Emmen) toen het nog zomer was:
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/15082009 ... edium).jpg[/img]
En voor degenen die niet kunnen wachten op de winter 8):lol: :
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/11012009 ... edium).jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Edward op di 13 okt 2009 19:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Willeon de Zoete

Tering!, 't is wel weer een hele collage geworden! :D
Edward
Contacteer:

Ja, sinds ik een telefoon met enigzins fatsoenlijke camera heb, en nog veel belangrijker: geen gebrek aan opslagcapaciteit in het apparaat >) maak ik veel te vaak foto's met dat ding. Niet alleen van de auto hoor, m'n galerij staat vol met onzin..
Was ook wel ff puzzelen met bestandsnamen die de telefoon zelf maakt op basis van datum :wink:
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

Meer een blog zeker? ;) Leuke foto's Edward! (Y)
Riël
Über-Spammer

Willeon de Zoete schreef:t@ring!, 't is wel weer een hele collage geworden! :D
Ik zou es een uitgever zoeken als ik hem was :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Edward
Contacteer:

Ja sorry :D
Met blogs heb ik helemaal niks, lees wel eens iets op Hyves, soms wel leuk, maar m'n dagelijkse weet ik veel bijhouden is niks voor mij.
Voor het project topic wil ik gewoon wel een beetje gedetailleerd zijn, anders snap ik er zelf niks van als ik het nalees. En het moet ook terug te lezen zijn als ik later wil weten hoe iets zat of wanneer dit en dat gerepareerd moest.

Die foto's: ik wou eigenlijk alleen de foto's van vanmiddag plaatsen, maar dan zit ik door die mappen op de geheugenkaart te bladeren en moeten er toch een paar bij. Dan maar een collage (0)

Zal proberen het hier kort en bondig te houden, want het lijkt idd te veel op een blog :p

@Anthony: thanks (Y) means a lot :wink:
Edward
Contacteer:

Klein vraag:

Als de slag in je koppelingspedaal op het ene moment 'normaal' is en het andere moment ineens bijna verdwenen, dan is het mis met het automatische stelmechanisme van de koppelingskabel, toch?

De slag was de laatste tijd al minder, dat merkte ik al bij het stoplicht, dat optrekken iets minder snel ging omdat het pedaal korter aanvoelde..

maar nu doet ie het soms dus zo, dat ik maar heel weinig 'ruimte' over heb, waardoor de auto ineens vooruit schiet als je het pedaal gewoon normaal op laat komen, of het schakelen gaat verkeerd..

Best irritant :~ en komt ook een beetje ongelegen want wou eerst de motorsteun aanpakken, die nog steeds regelmatig het weggedrag lijkt te vergallen. Maar goed, dit zal ik dan maar voor laten gaan :p
Johan Hogervorst
Contacteer:

Dat van je koppeling, heb je niet toevallig goedkope matten erin liggen die iets onder je pedalen schuiven? Heb ik ook regelmatig met die heuts matten, rijd echt rot en je merkt het direct....

Kan een tip zijn..
Abel
Über-Spammer

nou ik denk dat je drukgroep gaar is... hoe oud is die?
Edward
Contacteer:

Geen idee hoe oud die is, heb er geen onderhoudshistorie bij, ik weet wat ik zelf de laatste 54.000 kilometer er aan gedaan heb en de allereerste onderhoudsgegevens staan in het onderhoudsboekje.. maar daartussen in zit een groot gat.

Goed, ik hoopte eigenlijk dat het dat stelmechanisme zou zijn, en dat het met een nieuw pedaal weer klaar zou zijn. :~

Koppeling slipt overigens niet, ik kan bij 50 in de 5 het gas intrappen en hij trekt rustig weg, zonder dat de toerenteller op hol slaat. En tot dat het de laatste dagen wat erger begon te worden schakelt ie eigenlijk altijd prima. En het is ook niet altijd mis he.

@Joopieboy: ik heb tegenwoordig wat betere kwaliteit matten, ze schuiven wel eens naar voren enzo maar ik heb mezelf aangeleerd om ze ook regelmatig even terug te halen..
Die standaard Renault matjes zijn door de loop der jaren heen altijd heel slecht, krullen zo op, die gooi ik er dan ook altijd ZSM weer uit.
Heb nu een set matjes van m'n pa, die hij een jaar of 6 geleden tegelijkertijd kocht met mij, alleen die van hem waren 2x zo duur en zijn nu nog steeds mooi, waar die van mij (destijds 25 euro ofzo) allang afgedankt zijn.
Zijn ooit gekocht voor een Citroën Xantia ph2, hebben daarna een paar jaar in een Peugeot 406 gezeten en nu in mijn Renault Laguna. Met Citroën logo in de matten :D (0)
Edward
Contacteer:

Abel schreef:nou ik denk dat je drukgroep gaar is... hoe oud is die?
Denk dat ik je hier toch half gelijk in ga geven....

Vanmiddag zo rond 17:40 is het stelmechanisme ermee opgehouden, kan niet meer koppelen en schakelen want ik trap alleen nog maar door het stelmechanisme heen.

Ik reed er door geldgebrek al een tijdje mee door :-(, en dat ging eigenlijk best goed, af en toe wel problemen maar even pedaaltje terug laten komen en hij deed 't weer prima.

Had ik net bedacht dat ik maandag a.s. maar eens een afspraak met de garage moet gaan maken, en nu is ie d'r helemaal mee opgehouden. Isn't it ironic (0) :music:

Sinds vanmiddag werd het ineens rap erger, nu moest ik soms 3 keer erdoorheen trappen, voordat ik het pedaal kon laten terugkomen zodat ie weer een normale slag had. Daarna werd het heel snel 4 a 5 keer door het mechanisme trappen, en af en toe nog kunnen koppelen..

Heb nog geprobeerd direct naar een garage te rijden die ik naar aanleiding van een reclamefoldertje wel eens wil uitproberen, maar ik stond net een 'blok' (van het industrieterrein) te ver, in een verkeerde straat dus, en toen kon ik helemaal niet meer koppelen. Heb nog een paar garages geprobeerd te bellen, maar die waren natuurlijk allemaal om 17:00 al dicht.. (S)

ANWB gebeld, die was er binnen een kwartier al, lekker snel (Y) en die heeft me even naar de garage gesleept.

Volgens de Wegenwachter kan ik wel een nieuwe koppelingskabel laten monteren, maar zal die snel weer kapot gaan omdat het pedaal gewoon te zwaar gaat, omdat waarschijnlijk de drukgroep minder wordt. Wat Abel zegt dus.

Dus die drukgroep staat waarschijnlijk ergens volgend jaar op m'n to-do lijstje..
Eerst gewoon een nieuwe koppelingskabel met een nieuw stelmechanisme, want met 328.000 km op de teller kun je natuurlijk niet verwachten dat ie nooit kapot gaat :) en zat het er volgens mij ook gewoon een keer aan te komen.

Schakelen doet ie verder nog prima (nu idd niet nee), eigenlijk nog net zo goed als toen ik deze auto kocht, bijna 60.000 km geleden. Verbaas me er zelfs wel eens over hoe soepel dat nog gaat..

Heb het stelmechanisme gezien trouwens, dat stelt ook niet veel voor :p en zit bij mij in de kabel. Had hier op het forum wel eens gelezen dat het aan het koppelingspedaal zou zitten, maar bij mijn auto dus kennelijk niet.

Nu ff m'n pa z'n Mercedes om me mee te vervoeren, want ik had net voor morgen een dagje werk aangenomen (kut-crisis, voor het eerst sinds de zomer weer een dagje werk (N):~) en dat uitzendbureau is natuurlijk alleen binnen openingstijden te bereiken |: |:

Morgen in de pauze de garage bellen en kijken wat hun zeggen :)
Edward
Contacteer:

Lekker gewerkt vandaag, in de eerste pauze ff naar de garage gebeld en het verhaal voorgelegd, maandag gaan ze de kabel waarschijnlijk bestellen, en waarschijnlijk hebben ze dinsdag tijd om er mee bezig te gaan, dus in de loop van de week kan ik waarschijnlijk weer rijden.

M'n pa heeft aangeboden het geld voor te schieten (m'n miezerige WW-uitkering is al zo goed als verdwenen :( en duurt nog zo'n 3 weken voordat ik weer nieuwe heb) en hij zei dat ik de motor/versnellingsbaksteun ook meteen ff moet laten vervangen (heb er een plaatje van gezien op hbase, nu snap ik waarom dat hier het hondebot genoemd wordt :wink:)

en dan zijn de meeste problemen de wereld weer uit en kan ie binnenkort OP TIJD voor de Algemene Periodieke Keuring :pompom: pompomhappy :pomskirt:

Staat er alleen nog een nieuwe of andere TPS-sensort stappenmotor op m'n lijstje want hij start de laatste paar weken soms erg moeizzzzaaaaaaam, en ik zie de toerenteller bij stationair soms naar beneden schieten en schommelen. Heb deze een paar weken na aankoop van deze auto al eens door een tweedehandse vervangen en toen waren exact dezelfde symptomen zomaar opgelost. Scheelt dat ik ditmaal precies weet waar ik het zoeken moet :D
Voor wat betreft de stappenmotor, die zal geen tot weinig invloed hebben op de APK-keuring, dus die pak ik over een paar weken wel ff aan. Da's meer voor m'n eigen gemoedsrust, bloedje irritant die keren dat ie niet gelijk start.
Laatst gewijzigd door Edward op ma 18 jan 2010 1:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Mrtn
Car: R5GTT

sjonge... die lappen text zijn toch niet te rammen :(

doe es kort en bondig
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Mrtn schreef:sjonge... die lappen text zijn toch niet te rammen :(

doe es kort en bondig
Komt ie weer... "Je hoeft het topic niet te volgen" :p

Naja.. maar inderdaad hoor.. je praat veel.. maar je zegt eigenlijk niets :wink:
Plaats reactie