[Martijn's R5 Baccara] R5 diesel-radiateur

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

dat zilveren ding op het schutbord gemonteerd (zie mijn foto's).
Mrtn = Maarten
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

zover ik heb gevolgd de bobine unit

bij een 1800 mpi van de clio rsi en de 19 rt is de ontsteking het zelfde als de 440 1.7/1.8

en van de 2 liter is het geloof ik ook zelfs hetzelfde
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Die unit is voor vrijwel alle Renaults met injectie, van +-85 tot 95 identiek.
rev it like a rental
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

de verdeler unit zelf ook
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Badlands schreef:Hoeveel pk moet dat blok nou gaan leveren in orginele staat?
115 pk en 168 Nm, tegen 90 pk en 132 Nm voor de 1.7
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

En weer een update. Het werk lag even stil, de Mégane had ook wat aandacht nodig. :lol:

Klik: zie deel 5 (onderaan) en deel 6 .

Gelijk een vraagje:

Is dit een goede plek voor de plaatsing van een temperatuursensor voor de olie? Of meet ik hier alleen lucht?
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_3094.jpg[/img]
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

bij een 16V blop zit daar de druk sensor voor de meter, dus ja een goede plek voor olie temp of druk ;)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Bij de 1.7 ook. Maar wordt druk gemeten in de olie, of in de lucht?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Voor een temperatuurmeting kan je het beste gewoon meten in het carter met de combisensor temp/pijl van de clio 16V.

Druk meet je inderdaad op de plaats rechtsachter op de motor waar nu die bout zit.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Bart V schreef:Voor een temperatuurmeting kan je het beste gewoon meten in het carter met de combisensor temp/pijl van de clio 16V.
He, dat biedt mogelijkheden. Dat is standaard een combi-sensor? Dan hoef ik die van de Laguna alleen maar te vervangen door die van een Clio. Hopelijk kan m'n Equus-metertje er ook mee overweg. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Om te kijken of de equus meter er wat mee kan zou je even de weerstand van de clio en equus sensor moeten meten bij 2 gelijke temperaturen, bijv 20 en 100 graden.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Als de ze mooi lineair zijn, is er met een potmeter veel te stellen. (Y) :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Martijn schreef:Als de ze mooi lineair zijn, is er met een potmeter veel te stellen. (Y) :)
Maar dat zijn ze zowiezo niet :) Het is een NTC, R versus T is een e-macht.
rev it like a rental
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Martijn schreef:
Bart V schreef:Voor een temperatuurmeting kan je het beste gewoon meten in het carter met de combisensor temp/pijl van de clio 16V.
He, dat biedt mogelijkheden. Dat is standaard een combi-sensor? Dan hoef ik die van de Laguna alleen maar te vervangen door die van een Clio. Hopelijk kan m'n Equus-metertje er ook mee overweg. :)
Waarom zou je hem als combi willen.. Olie peilen moet je eigenlijk toch met de hand doen omdat de sensoren van renault berucht onbetrouwbaar zijn.

Dus gewoon je equisssensor er in draaien 8) En verder ook geen probleem met het wel of niet de juiste waarde geven. :wink:
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Die combisensor is een originele oplossing, dus das altijd mooier. Peilen boeit inderdaad niet, maar die functie hoef je dus ook niet te gebruiken. Waar het om gaat is dat die sensor 20 cm lang is, en netjes de temperatuur onder in het carter meet, zonder dat je moet gaan boren, of zo'n beunsensor in je originele peilstok moet gaan hangen... (N)

Als de waarden van de weerstanden rond de 100 graden elkaar redelijk benaderen kan je prima die originele sensor gebruiken, en zal de afwijking minimaal zijn. Het gaat erom dat je kan zien wanneer de olie op bedrijfstemp is. Zoniet, kan je altijd nog iets anders verzinnen.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Menno schreef:
Martijn schreef:Als de ze mooi lineair zijn, is er met een potmeter veel te stellen. (Y) :)
Maar dat zijn ze zowiezo niet :) Het is een NTC, R versus T is een e-macht.
Oh ja. |:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Paul1916v schreef:zoiets anders een idee?

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/olie ... dapter.jpg[/img]
Wel netjes, maar het lijkt me op de verkeerde plaats te meten.

Ik heb nu zo'n peilstoksensor, dan moet je wel op je dashboardpeilstok vertrouwen. :p Beide functies laten werken met zo'n combi-ding is natuurlijk wel het mooiste. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

In m'n garage was het gelukkig wel droog gisteren, dus ben ik nog met de 5 beziggeweest.

Het blok staat inmiddels weer op het subframe:

[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_3103.jpg[/img]

En m'n site is wat aangepast: de vorderingen van m'n project staan nu per dag op een andere pagina: http://www.renault5baccara.nl
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Netjes hoor Martijn (Y) Best een klussie zeg.... maar als ie strax rijdt en optisch klaar is... (L)

Wij rijden inmiddels rond met de R5 2.0L en ik moet zeggen... dat rijdt niet vervelend, dus wat dat betreft heb je mooi vooruitzicht :)
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Dit is het leukste stuk, hè, het opbouwen.

Het spannendste komt nog: de elektronica. Dit topic vrees ik: klik :wink:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Ey martijn, woon jij toevallig in de buurt van de "Kalmoes" straat in Nieuwleusen?
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

ARNO16V schreef:Ey martijn, woon jij toevallig in de buurt van de "Kalmoes" straat in Nieuwleusen?
Nee, dat is in noord, ik woon in zuid. Een vriend van me woont er wel vlakbij. Of heb je de Coupé zien staan? :)

@Mrtn: op de sloop heb ik inmiddels een bobine gevonden. En een lambda-sonde. Nu alleen nog een Volvo-spruitstuk. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Ja dan denk ik dat ik die coupe heb zien staan. :D
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

ik zou niet weten of je dat wel 1 op 1 kan overzetten :s

dat spruitstuk is weer anders dan de mijne, inlaten e.d. komen ook niet overeen, dus even controleren eer je d'r één aanschaft.

Trekken we de R5 2.0 vanuit stilstand voluit, is ie best snel, gaat het rollend in z'n 2, rijdt ie m'n Peug 206 2.0HDI niet echt zoek, eerst ben ik zelfs sneller. Dusseh.... Martijn, even doorsparen voor een turbo d'rop :lol:
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Uitlaatspruitstuk bedoel ik hè. :)

De aansluiting op de motor zal neem ik aan hetzelfde zijn. Het belangrijkste is dat hij recht naar beneden loopt, anders past het niet in de 5.

Maar, zo langzaam? :s Een moderne diesel is gewoon met tussensprintjes erg snel. Koppel doet wonderen. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Zo, de afgelopen week heb ik ondanks de warmte nog wat nuttige dingen kunnen doen.

Alle roestplekjes in de motorruimte zijn geprimerd en indien nodig opnieuw gekit:

[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_3120.jpg[/img]

Voor de motor ingebouwd kan worden, moet ook de motorruimte weer de goede kleur hebben. Deze heb ik zelf gespoten met een spuitbus. Geen Motip, maar gemengd door de spuiter aan de hand van de tankdop. Dit is het resultaat:

[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_3189.jpg[/img]
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_3191.jpg[/img]

De nog zichtbare primer wordt in de kleur gespoten als de complete auto gespoten wordt.

Verder is het wachten nog op wat onderdelen: slangetje tussen brandstofpomp en -filter, de bevestiging van deze twee, de tankvlotter (is onderweg) en een lager en keerring van het stuurhuis.
Een spruitstuk van een Volvo 4x0 2.0 blijkt erg zeldzaam te zijn. Een Volvo-sloperij vertelde me dat deze snel scheuren. Voorlopig zal ik het originele spruitstuk dan maar gebruiken, tot ik een goede heb gevonden.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

netjes hoor Martijn (Y) maarreh.... is dat nou dezelfde (poep)kleur als ie was?? :lol: lijkt wat zilverder namelijk :)
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Poepkleur? :nopom: Antique Beige Metallique! Jij bedoelt vast de arabica-bruine kleur? 8)

Het is inderdaad dezelfde kleur. Het kleurverschil ontstaat door de flitser. Al leek hij door jaren hitte-inwerking onder de motorkap wat bruiner.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Vandaag heb ik het blok weer in de auto gebouwd.

[img]http://renault5baccara.nl/Afbeeldingen/ ... 0_3192.jpg[/img]

[img]http://renault5baccara.nl/Afbeeldingen/ ... 0_3193.jpg[/img]

[img]http://renault5baccara.nl/Afbeeldingen/ ... 0_3197.jpg[/img]

[img]http://renault5baccara.nl/Afbeeldingen/ ... 0_3198.jpg[/img]

[img]http://renault5baccara.nl/Afbeeldingen/ ... 0_3199.jpg[/img]

Nu maar eens zien of ik hem aan het lopen krijg. Voor de plaatsing van de computer zal ik in ieder geval wat moeten verzinnen, op deze plek zit het reservoir van de stuurbekrachtiging.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Bij m'n benzinepomp zijn 2 aansluitingen geleverd. Welke moet ik gebruiken? Op de onderste kan ik een slang met een slangklem aansluiten, maar voor de bovenste is een speciale aansluiting nodig!?

[img]http://renault5baccara.nl/Diversen/aansluitingpomp.jpg[/img]
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Zoals je zegt.
Voor de bovenste heb je zo'n banjobout met slang nodig.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

De aansluiting van de onderste verschilt niet veel. Daar moet, te zien aan de schroefdraad, ook een een koppeling op geschroefd worden. Bij de delaer heb ik nog een slangetje in bestelling (back-order) staan, hopelijk past die. En anders probeer ik het met een slang + klem. :)

Een paar nieuwe foto's:

[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_3207.jpg[/img]

[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_3208.jpg[/img]

[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_3209.jpg[/img]
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Gisteren heb ik de laatste dingen aangesloten. Tijd voor een voorzichtige startpoging. :pompom:

Bij de eerste poging gebeurde er helemaal niets, alleen de dashboardlampjes gingen branden. In ieder geval geen rook, dat is al iets. :p Ik vermoedde een vermoeide accu, dus met de Mégane erbij nog een poging gewaagd: weer niks. Een tijdje bij laten laden en toen zonder Mégane weer geprobeerd: nog steeds dood. Op contact laten staan en eens wat draden doorgemeten. Bij het rommelen aan de grote stekker achter de linker koplamp was er ineens geluid: een relais sloeg om en de brandstofpomp ging draaien.

Alleen wil de startmotor nog niet. Voor ik verder ga zoeken eerst maar eens die brakke stekker er tussenuit halen. Het gaat de goede kant op: morgen meer. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

bij een mechanisatie bedrijf kan je zo die losse koppelingen halen hoor en dan de slang er op met een klemmetje
Plaats reactie