ACT: 5 GT Turbo.
Hehehe je bent te snelantoine schreef:Hoe weet jij nu of de turbo nog goed is.Misschien kan je er wel 100 km mee rijden voordat hij kapot gaat.Mocht je turbo kapot gaan koop dan een nieuwe of laat hem reviseren.

Vragen:
- Maar nu dus gewoon ter info past een fase 2 turbo op een fase 1?
- Is 125,- erg goedkoop voor een turbo + intercooler ben ik toch wel benieuwd naar!
- Ik weet inmiddels dat er verschil in de turbo zit tussen f1 en f2 maar welke is standaard sneller? Is er verder nog verschil qua betrouwbaarheid / onderhoudskosten etc.?
- Zouden mijn twingo verlagings veren en dempers ook onder een gtt kunnen? Of werkt een GTT met torsie achter, zo ja zou ik ze dan wel voor kunnen gebruiken?
1) Probleemloos, misschien wat extra koelslangen leggen.Douwe schreef:
Vragen:
- Maar nu dus gewoon ter info past een fase 2 turbo op een fase 1?
- Is 125,- erg goedkoop voor een turbo + intercooler ben ik toch wel benieuwd naar!
- Ik weet inmiddels dat er verschil in de turbo zit tussen f1 en f2 maar welke is standaard sneller? Is er verder nog verschil qua betrouwbaarheid / onderhoudskosten etc.?
- Zouden mijn twingo verlagings veren en dempers ook onder een gtt kunnen? Of werkt een GTT met torsie achter, zo ja zou ik ze dan wel voor kunnen gebruiken?
2) Gaat wel, 2e hands turbo blijft een gokje. Monteren, rijden, en dan pas betalen is een optie, als de turbo geen gekke geluiden maakt en niet rookt, mag je er best vanuit gaan dat ie werkend gedemonteerd is en heus nog wel een poos meekan.
3) Ph1 is sneller

4) Nee
Douwe, leer je nooit van je fouten?
Pas geleden koop je ineens spoorwegverbreeders omdat het zo vet staat. En dan kom je er later achter dat je er geen kont aan hebt.
En nu heb je het over een turbo kopen terwijl je nog geeneens een auto hebt ervoor.
Zorg eerst eens dat je alles op een rijtje hebt
Pas geleden koop je ineens spoorwegverbreeders omdat het zo vet staat. En dan kom je er later achter dat je er geen kont aan hebt.
En nu heb je het over een turbo kopen terwijl je nog geeneens een auto hebt ervoor.

5 GT Turbo '88 GT5
tussen de turbo fase 1 en 2 is geen verschil kwa laaddruk.
de watergekoelde gaat langer mee.
turbo-hoet in baarn levert voor beide typen ( watergekoeld dan ) dezelfde.
watergekoelde turbo's zijn geleverd vanaf fase 1 augustus 1986.
van 1985 tm juli 1986 is lucht en oliegekoeld.
als je een watergekoelde turbo in een fase 1 wilt kan dit als hier de wateraansluitingen voor zijn.
anders wordt het wat gecompliceerd om dit goed te doen zonder lekkage etc.
als je een watergekoelde turbo in een fase 1 wilt kan dit als hier de wateraansluitingen voor zijn.
Jazeker heeft ph1 en ph2 een verschil in laaddruk! Meer dan 0.1 bar. Krijgt die 5 pk niet voor nix 

Waar nu (ph1) inlaatspruitstuk - expansievat loopt neem je 2 stukjes extra slang en een doseurtje erin, dan ga je van inlaatspruitstuk - via slang met doseurtje - turbo - stukje slang - expansievat.pierre schreef:tussen de turbo fase 1 en 2 is geen verschil kwa laaddruk.
Werkt prima!
Als ik mijn turbodruk opschroef blijft de turbometer nog steeds voor het rode gebied hangen en hij trekt ook niet harder op. Wel is het zo dat als ik maar half gas geef de turbometer ook gelijk naar het rode gebied gaat en hij ook net zo snel optrekt alsof ik vol gas geef. Weet iemand wat dat kan zijn?
volgens mij is die 5 pk een margeverschil, een fabriekstolerantie afgerond naar boven ivm concurrentie in die tijd met peugeot gti.Riël schreef:Jazeker heeft ph1 en ph2 een verschil in laaddruk! Meer dan 0.1 bar. Krijgt die 5 pk niet voor nix
als de laaddruk stijgt, stijgt ook het aantal Nm en dat is precies gelijk nm. 165Nm, dus hoe is dat dan te verklaren ?
Phase 1 wordt wel eens al 150 afgerond. Je kan het opzoeken in de technische gegevens, een ph2 heeft meer laaddruk
En als je me niet gelooft bel je renault maar 

Ik heb vorig jaar een nieuwe turbo gekocht bij turbohoet in baarn die ook voor fase 2 is, een garret 465367-0001-P dus nu heb ik ook 120 Pk ?Riël schreef:Phase 1 wordt wel eens al 150 afgerond. Je kan het opzoeken in de technische gegevens, een ph2 heeft meer laaddrukEn als je me niet gelooft bel je renault maar
Ik dacht al dat ie beter liep.

Met dezelfde actuator blijft de druk nagenoeg gelijk. Een nieuwere turbo levert de druk wel bij een hoger rendement, minder warmte en weerstand dus, waardoor de motor zeker beter zal lopen.
ook de actuators zijn toen nieuw inclusief montage bijgeleverd, dus toch 120 pK.Riël schreef:Met dezelfde actuator blijft de druk nagenoeg gelijk. Een nieuwere turbo levert de druk wel bij een hoger rendement, minder warmte en weerstand dus, waardoor de motor zeker beter zal lopen.
hoera !
Allemaal speculaties. Gooi dat ding op een (goede) vermogenstestbank, dan weet je het zeker en heb je het zwart op wit.pierre schreef:ook de actuators zijn toen nieuw inclusief montage bijgeleverd, dus toch 120 pK.Riël schreef:Met dezelfde actuator blijft de druk nagenoeg gelijk. Een nieuwere turbo levert de druk wel bij een hoger rendement, minder warmte en weerstand dus, waardoor de motor zeker beter zal lopen.
hoera !

28 augustus in Goes. Kijk anders ff hier: http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... &start=250
Lezen er staat dat ik de Turbo niet ga kopen ben alleen nieuwsgierig of het goedkoop wasRoy schreef:Douwe, leer je nooit van je fouten?

Dit bedoelt Roy, dat eeuwige vooruit lopen op zaken....Douwe schreef: Ik kan voor 125,- een phase 2 turbo + intercooler overnemen beide in goede staat ik heb de auto welliswaar nog niet en weet dus niet of die f1 of f2 wordt. Maar volgens mij is dit erg goedkoop en een goed ding om op reserve te hebben of niet?
Mrtn = Maarten
Hij refereert naar de verbreders daar was geen spraken van op de zaken vooruit lopen dat was gewoon een miskoop omdat ik vantevoren niet (genoeg) info over die dingen had verzameld. Daar heb ik mijn les van geleerd en nu vraag ik dus info voordatik iets koop. En immers na de info gekregen te hebben heb ik besloten de turbo niet te kopen dus case closed hou niet van mosterd na de maaltijdMrtn schreef:Dit bedoelt Roy, dat eeuwige vooruit lopen op zaken....Douwe schreef: Ik kan voor 125,- een phase 2 turbo + intercooler overnemen beide in goede staat ik heb de auto welliswaar nog niet en weet dus niet of die f1 of f2 wordt. Maar volgens mij is dit erg goedkoop en een goed ding om op reserve te hebben of niet?
[quote="Johanvolgens mij heeft een fase 1 origineel nooit meegespoten bumpers gehad. maar dat weet ik niet zeker.[/quote]
Alleen de parelmoer Ph1's hadden witte(lichtgrijze) bumpers.
Alleen de parelmoer Ph1's hadden witte(lichtgrijze) bumpers.
Moet je wel redelijke kennis van engels voor hebben! En zelf handig zijn, boek beschrijft voornamelijk de volgorde waarin je dingen uit elkaar moet halen...Merijn schreef:De Haynes Manual is wel relaxed, vind ik... Plaatjes erbij en zo.
Engels is geen probleem handig is (redelijkMarc01 schreef:Moet je wel redelijke kennis van engels voor hebben! En zelf handig zijn, boek beschrijft voornamelijk de volgorde waarin je dingen uit elkaar moet halen...Merijn schreef:De Haynes Manual is wel relaxed, vind ik... Plaatjes erbij en zo.

Ik ga hier wel eens kijken of ik dat boek kan krijgen!
Nog meer tips?
Je kan ook gewoon een vraagbaak kopen, best 2ehands ivm de prijs. Ik had er een voor mijn AX, was ook best handig. Als je trouwens iets specifieks moet weten kan ik ook de betreffende bladzijde van haynes ff inscannen voor je, pm dan maar ff.Douwe schreef:Engels is geen probleem handig is (redelijkMarc01 schreef:Moet je wel redelijke kennis van engels voor hebben! En zelf handig zijn, boek beschrijft voornamelijk de volgorde waarin je dingen uit elkaar moet halen...Merijn schreef:De Haynes Manual is wel relaxed, vind ik... Plaatjes erbij en zo.) aanwezig alleen kennis van GTT ontbreekt
![]()
Nog meer tips?
Als je hem nieuw aanschaft zit er een handig vertaalboekje los bij..Marc01 schreef:Moet je wel redelijke kennis van engels voor hebben! En zelf handig zijn, boek beschrijft voornamelijk de volgorde waarin je dingen uit elkaar moet halen...Merijn schreef:De Haynes Manual is wel relaxed, vind ik... Plaatjes erbij en zo.

Niet dat ik het boel gebruik ofzo, maar voor de heb is het een geinig ding.

Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Thx maar wil gewoon het boek hebben is voor het klussen handig en wil er gewoon wat meer van af wetenMarc01 schreef:Je kan ook gewoon een vraagbaak kopen, best 2ehands ivm de prijs. Ik had er een voor mijn AX, was ook best handig. Als je trouwens iets specifieks moet weten kan ik ook de betreffende bladzijde van haynes ff inscannen voor je, pm dan maar ff.Douwe schreef:Engels is geen probleem handig is (redelijkMarc01 schreef:Moet je wel redelijke kennis van engels voor hebben! En zelf handig zijn, boek beschrijft voornamelijk de volgorde waarin je dingen uit elkaar moet halen...Merijn schreef:De Haynes Manual is wel relaxed, vind ik... Plaatjes erbij en zo.) aanwezig alleen kennis van GTT ontbreekt
![]()
Nog meer tips?

Haynes en die vraagbaak(Olyslager?) kun je vast wel bestellen bij Renault.slash schreef:kan je die bij de boekhandel bestellen, of bij renault?
Haynes kom je ook vaak tegen bij autobeurzen, en die vraagbaak in het Nederlands zie je ook wel bij Halfords liggen.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
-
- Car: renault 5 gt turbo
- Contacteer:
ahaa:GerryTT schreef:He Douwe. ik heb m'n GTT nu negen jaar en heb in die tijd alleen de in/uitlaat pakking hoeven vervangen. Goed warm rijden en uitrijden en niet continu volle turbodruk rijden dan kun je er echt probleemloos lang plezier van hebben. Succes met je zoektocht
de jouwe
[img]http://home.wanadoo.nl/uijen/twinbro.jpg[/img]
en de mijne
[img]http://home.wanadoo.nl/uijen/gtt/fas1or ... 640480.jpg[/img]

Niemand van jullie doet die kappen weg?