ACT: 5 GT Turbo.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Gesloten
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Hoe weet jij nu of de turbo nog goed is.Misschien kan je er wel 100 km mee rijden voordat hij kapot gaat :evil: .Mocht je turbo kapot gaan koop dan een nieuwe of laat hem reviseren.
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

antoine schreef:Hoe weet jij nu of de turbo nog goed is.Misschien kan je er wel 100 km mee rijden voordat hij kapot gaat :evil: .Mocht je turbo kapot gaan koop dan een nieuwe of laat hem reviseren.
Hehehe je bent te snel :p heb net zitten zoeken of je zo kon zien of de turbo goed is. Wat ik tot nu toe gelezen heb kan dat dus niet (zomaar) dan wordt het idd. minder. Het enig wat ik weet dat die jongen de turbo op reserve had voor zijn eigen auto maar goed daar ga ik niet op vertrouwen. Ik laat hem dan toch maar liggen en koop het wel als ik een auto heb en hem nodig heb. Dan kan ik het immers wel testen door hem erop te zetten (Y)

Vragen:
- Maar nu dus gewoon ter info past een fase 2 turbo op een fase 1?

- Is €125,- erg goedkoop voor een turbo + intercooler ben ik toch wel benieuwd naar!

- Ik weet inmiddels dat er verschil in de turbo zit tussen f1 en f2 maar welke is standaard sneller? Is er verder nog verschil qua betrouwbaarheid / onderhoudskosten etc.?

- Zouden mijn twingo verlagings veren en dempers ook onder een gtt kunnen? Of werkt een GTT met torsie achter, zo ja zou ik ze dan wel voor kunnen gebruiken?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Douwe schreef:
Vragen:
- Maar nu dus gewoon ter info past een fase 2 turbo op een fase 1?

- Is €125,- erg goedkoop voor een turbo + intercooler ben ik toch wel benieuwd naar!

- Ik weet inmiddels dat er verschil in de turbo zit tussen f1 en f2 maar welke is standaard sneller? Is er verder nog verschil qua betrouwbaarheid / onderhoudskosten etc.?

- Zouden mijn twingo verlagings veren en dempers ook onder een gtt kunnen? Of werkt een GTT met torsie achter, zo ja zou ik ze dan wel voor kunnen gebruiken?
1) Probleemloos, misschien wat extra koelslangen leggen.

2) Gaat wel, 2e hands turbo blijft een gokje. Monteren, rijden, en dan pas betalen is een optie, als de turbo geen gekke geluiden maakt en niet rookt, mag je er best vanuit gaan dat ie werkend gedemonteerd is en heus nog wel een poos meekan.

3) Ph1 is sneller :lol: maar nu ga ik reacties krijgen :p Ph1 voelt sneller aan i.e.g. Ph2 zou op papier sneller moeten zijn, maarja, die heeft origineel meer turbodruk dus da's valsspelen. Ph2 is wat betrouwbaarheid betreft wellicht iets beter, het is nieuwer, er zijn enkele wijziginen aangebracht. Koelsysteem is wat beter, onsteking, pingelsensor en nog wat kleine dingen. Maarja, dit verschil per individuele auto natuurlijk.

4) Nee
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Douwe, leer je nooit van je fouten?

Pas geleden koop je ineens spoorwegverbreeders omdat het zo vet staat. En dan kom je er later achter dat je er geen kont aan hebt.

En nu heb je het over een turbo kopen terwijl je nog geeneens een auto hebt ervoor.

Zorg eerst eens dat je alles op een rijtje hebt :)
5 GT Turbo '88 GT5
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

tussen de turbo fase 1 en 2 is geen verschil kwa laaddruk.
de watergekoelde gaat langer mee.
turbo-hoet in baarn levert voor beide typen ( watergekoeld dan ) dezelfde.
watergekoelde turbo's zijn geleverd vanaf fase 1 augustus 1986.
van 1985 tm juli 1986 is lucht en oliegekoeld.

als je een watergekoelde turbo in een fase 1 wilt kan dit als hier de wateraansluitingen voor zijn.
anders wordt het wat gecompliceerd om dit goed te doen zonder lekkage etc.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Jazeker heeft ph1 en ph2 een verschil in laaddruk! Meer dan 0.1 bar. Krijgt die 5 pk niet voor nix ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Heb een tijd met een fase1 turbo op m'n fase2 GTT rond gereden en da werkte perfect. Temperatuur bleef ook goed en was net zo snel(voor m'n gevoel dan).
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

pierre schreef:tussen de turbo fase 1 en 2 is geen verschil kwa laaddruk.
de watergekoelde gaat langer mee.
turbo-hoet in baarn levert voor beide typen ( watergekoeld dan ) dezelfde.
watergekoelde turbo's zijn geleverd vanaf fase 1 augustus 1986.
van 1985 tm juli 1986 is lucht en oliegekoeld.

als je een watergekoelde turbo in een fase 1 wilt kan dit als hier de wateraansluitingen voor zijn.
anders wordt het wat gecompliceerd om dit goed te doen zonder lekkage etc.
Waar nu (ph1) inlaatspruitstuk - expansievat loopt neem je 2 stukjes extra slang en een doseurtje erin, dan ga je van inlaatspruitstuk - via slang met doseurtje - turbo - stukje slang - expansievat.

Werkt prima!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Als ik mijn turbodruk opschroef blijft de turbometer nog steeds voor het rode gebied hangen en hij trekt ook niet harder op. Wel is het zo dat als ik maar half gas geef de turbometer ook gelijk naar het rode gebied gaat en hij ook net zo snel optrekt alsof ik vol gas geef. Weet iemand wat dat kan zijn?
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Riël schreef:Jazeker heeft ph1 en ph2 een verschil in laaddruk! Meer dan 0.1 bar. Krijgt die 5 pk niet voor nix ;)
volgens mij is die 5 pk een margeverschil, een fabriekstolerantie afgerond naar boven ivm concurrentie in die tijd met peugeot gti.
als de laaddruk stijgt, stijgt ook het aantal Nm en dat is precies gelijk nm. 165Nm, dus hoe is dat dan te verklaren ?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Phase 1 wordt wel eens al 150 afgerond. Je kan het opzoeken in de technische gegevens, een ph2 heeft meer laaddruk :) En als je me niet gelooft bel je renault maar :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Riël schreef:Phase 1 wordt wel eens al 150 afgerond. Je kan het opzoeken in de technische gegevens, een ph2 heeft meer laaddruk :) En als je me niet gelooft bel je renault maar :)
Ik heb vorig jaar een nieuwe turbo gekocht bij turbohoet in baarn die ook voor fase 2 is, een garret 465367-0001-P dus nu heb ik ook 120 Pk ?
Ik dacht al dat ie beter liep. :D
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Met dezelfde actuator blijft de druk nagenoeg gelijk. Een nieuwere turbo levert de druk wel bij een hoger rendement, minder warmte en weerstand dus, waardoor de motor zeker beter zal lopen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Riël schreef:Met dezelfde actuator blijft de druk nagenoeg gelijk. Een nieuwere turbo levert de druk wel bij een hoger rendement, minder warmte en weerstand dus, waardoor de motor zeker beter zal lopen.
ook de actuators zijn toen nieuw inclusief montage bijgeleverd, dus toch 120 pK.
hoera !
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

pierre schreef:
Riël schreef:Met dezelfde actuator blijft de druk nagenoeg gelijk. Een nieuwere turbo levert de druk wel bij een hoger rendement, minder warmte en weerstand dus, waardoor de motor zeker beter zal lopen.
ook de actuators zijn toen nieuw inclusief montage bijgeleverd, dus toch 120 pK.
hoera !
Allemaal speculaties. Gooi dat ding op een (goede) vermogenstestbank, dan weet je het zeker en heb je het zwart op wit. (Y)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

waar is die en wat kost het me ongeveer ?
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

28 augustus in Goes. Kijk anders ff hier: http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... &start=250
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Roy schreef:Douwe, leer je nooit van je fouten?

Pas geleden koop je ineens spoorwegverbreeders omdat het zo vet staat. En dan kom je er later achter dat je er geen kont aan hebt.

En nu heb je het over een turbo kopen terwijl je nog geeneens een auto hebt ervoor.

Zorg eerst eens dat je alles op een rijtje hebt :)
Lezen er staat dat ik de Turbo niet ga kopen ben alleen nieuwsgierig of het goedkoop was (Y) (N)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Douwe schreef: Ik kan voor €125,- een phase 2 turbo + intercooler overnemen beide in goede staat ik heb de auto welliswaar nog niet en weet dus niet of die f1 of f2 wordt. Maar volgens mij is dit erg goedkoop en een goed ding om op reserve te hebben of niet?
Dit bedoelt Roy, dat eeuwige vooruit lopen op zaken.... :wink:
Mrtn = Maarten
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Mrtn schreef:
Douwe schreef: Ik kan voor €125,- een phase 2 turbo + intercooler overnemen beide in goede staat ik heb de auto welliswaar nog niet en weet dus niet of die f1 of f2 wordt. Maar volgens mij is dit erg goedkoop en een goed ding om op reserve te hebben of niet?
Dit bedoelt Roy, dat eeuwige vooruit lopen op zaken.... :wink:
Hij refereert naar de verbreders daar was geen spraken van op de zaken vooruit lopen dat was gewoon een miskoop omdat ik vantevoren niet (genoeg) info over die dingen had verzameld. Daar heb ik mijn les van geleerd en nu vraag ik dus info voordatik iets koop. En immers na de info gekregen te hebben heb ik besloten de turbo niet te kopen dus case closed hou niet van mosterd na de maaltijd :wink:
laguna2
Berichten: 328
Lid geworden op: do 13 jun 2002 9:22
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

[quote="Johanvolgens mij heeft een fase 1 origineel nooit meegespoten bumpers gehad. maar dat weet ik niet zeker.[/quote]

Alleen de parelmoer Ph1's hadden witte(lichtgrijze) bumpers.
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Weet iemand toevallig een goed boek over de 5 GTT? Liefst een waar een beginner als ik ook wat van kan begrijpen :wink: en zowel over het motorische gedeelte als de rest.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

De Haynes Manual is wel relaxed, vind ik... Plaatjes erbij en zo.
Marc01
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 jul 2004 7:06
Locatie: Egmond
Contacteer:

Merijn schreef:De Haynes Manual is wel relaxed, vind ik... Plaatjes erbij en zo.
Moet je wel redelijke kennis van engels voor hebben! En zelf handig zijn, boek beschrijft voornamelijk de volgorde waarin je dingen uit elkaar moet halen...
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Marc01 schreef:
Merijn schreef:De Haynes Manual is wel relaxed, vind ik... Plaatjes erbij en zo.
Moet je wel redelijke kennis van engels voor hebben! En zelf handig zijn, boek beschrijft voornamelijk de volgorde waarin je dingen uit elkaar moet halen...
Engels is geen probleem handig is (redelijk :wink: ) aanwezig alleen kennis van GTT ontbreekt :p

Ik ga hier wel eens kijken of ik dat boek kan krijgen!

Nog meer tips?
Marc01
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 jul 2004 7:06
Locatie: Egmond
Contacteer:

Douwe schreef:
Marc01 schreef:
Merijn schreef:De Haynes Manual is wel relaxed, vind ik... Plaatjes erbij en zo.
Moet je wel redelijke kennis van engels voor hebben! En zelf handig zijn, boek beschrijft voornamelijk de volgorde waarin je dingen uit elkaar moet halen...
Engels is geen probleem handig is (redelijk :wink: ) aanwezig alleen kennis van GTT ontbreekt :p

Ik ga hier wel eens kijken of ik dat boek kan krijgen!

Nog meer tips?
Je kan ook gewoon een vraagbaak kopen, best 2ehands ivm de prijs. Ik had er een voor mijn AX, was ook best handig. Als je trouwens iets specifieks moet weten kan ik ook de betreffende bladzijde van haynes ff inscannen voor je, pm dan maar ff.
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Marc01 schreef:
Merijn schreef:De Haynes Manual is wel relaxed, vind ik... Plaatjes erbij en zo.
Moet je wel redelijke kennis van engels voor hebben! En zelf handig zijn, boek beschrijft voornamelijk de volgorde waarin je dingen uit elkaar moet halen...
Als je hem nieuw aanschaft zit er een handig vertaalboekje los bij.. (Y)

Niet dat ik het boel gebruik ofzo, maar voor de heb is het een geinig ding. :)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

kan je die bij de boekhandel bestellen, of bij renault?
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Marc01 schreef:
Douwe schreef:
Marc01 schreef:
Merijn schreef:De Haynes Manual is wel relaxed, vind ik... Plaatjes erbij en zo.
Moet je wel redelijke kennis van engels voor hebben! En zelf handig zijn, boek beschrijft voornamelijk de volgorde waarin je dingen uit elkaar moet halen...
Engels is geen probleem handig is (redelijk :wink: ) aanwezig alleen kennis van GTT ontbreekt :p

Ik ga hier wel eens kijken of ik dat boek kan krijgen!

Nog meer tips?
Je kan ook gewoon een vraagbaak kopen, best 2ehands ivm de prijs. Ik had er een voor mijn AX, was ook best handig. Als je trouwens iets specifieks moet weten kan ik ook de betreffende bladzijde van haynes ff inscannen voor je, pm dan maar ff.
Thx maar wil gewoon het boek hebben is voor het klussen handig en wil er gewoon wat meer van af weten (Y)
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Ik heb een werkplaatshandboek voor de Renault 5 :)
Erg handig (Y)
5 GT Turbo '88 GT5
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

slash schreef:kan je die bij de boekhandel bestellen, of bij renault?
Haynes en die vraagbaak(Olyslager?) kun je vast wel bestellen bij Renault.
Haynes kom je ook vaak tegen bij autobeurzen, en die vraagbaak in het Nederlands zie je ook wel bij Halfords liggen.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

GerryTT schreef:He Douwe. ik heb m'n GTT nu negen jaar en heb in die tijd alleen de in/uitlaat pakking hoeven vervangen. Goed warm rijden en uitrijden en niet continu volle turbodruk rijden dan kun je er echt probleemloos lang plezier van hebben. Succes met je zoektocht :)
ahaa:
de jouwe
[img]http://home.wanadoo.nl/uijen/twinbro.jpg[/img]
en de mijne
[img]http://home.wanadoo.nl/uijen/gtt/fas1or ... 640480.jpg[/img]
:)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Niemand van jullie doet die kappen weg? :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ik niet
Gesloten