vraagje veerpootbrug

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

bij mij was die al een tikkie omgebogen (of dat hoort zo).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

ga eens een stuk rijden, Tom!!!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zit nu op school (en ben op de fiets), straks moet ik nog effe weg dus dan laat ik wel horen of je het merkt
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

keb een alu Sparco veerpootbrug (verstelbare versie) en je merkt het verschil zeker! Alleen went het vrij snel...net als alles zo'n beetje :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dat vond ik ook bij de GTT robert. De eerste paar keer merk je het en dan ben je eraan gewend.

Deze is overigens ook van gepolijst alu (zoals te zien) en is van OMP maar wordt merkloos verkocht. Ze komen in verpakking van OMP!! binnen maar daar mogen ze niet in verkocht worden. Maar voor 40 euro mogen ze die zak houden :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

mooie prijs!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik zeg niet dat ie 40 kost. ik zeg dat die precies dezelfde onder naam van OMP circa 40 euro duurder is. Deze was 79, vond ik ook wel netjes voor een gepolijste allu brug
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

@Tom: mocht je het stickertje nog willen hebbben ,dan neem ik die de volgende keer wel voor je mee.
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Tom schreef:ik zeg niet dat ie 40 kost. ik zeg dat die precies dezelfde onder naam van OMP circa 40 euro duurder is. Deze was 79, vond ik ook wel netjes voor een gepolijste allu brug
Ben dan ook eens duidelijk man :D
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

Ollie schreef:
Tom schreef:ik zeg niet dat ie 40 kost. ik zeg dat die precies dezelfde onder naam van OMP circa 40 euro duurder is. Deze was 79, vond ik ook wel netjes voor een gepolijste allu brug
Ben dan ook eens duidelijk man :D
ja joh! ;)

Ik merk alleen wel dat gepolijst aluminium vrij krasgevoelig is, uitkijken dus bij het sleutelen. Het ziet er echter wel perfect uit! 8)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Op mijn 5 had ik ook een aluminium strutbrace... Die hou je echt never nooit niet mooi! Helaasch...

Maar ze werken wel goed. :D


als het echt te erg wordt kun je hem altijd nog schuren en spuiten ofzo
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

klopt ja, oppassen dus of effe een doek erover heen als je gaat sleutelen. Ik wist eigenlijk helemaal niet dat jij ook zo'n ding had
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

waarom heb je hem eigenlijk niet getapt Tom?
Hoe demonteer je hem nu eigenlijk?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Tom schreef:klopt ja, oppassen dus of effe een doek erover heen als je gaat sleutelen. Ik wist eigenlijk helemaal niet dat jij ook zo'n ding had
Weet jij uberhaupt wel dat ik een 5 heb gehad? ;)
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

En nu een 18 :wink:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Dat weet 'ie wel... ;)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

@merijn : ik had het tegen robert.

@Paskie: nee hoor, dat stickertje mag je houden, ik heb het nooit zo op stickers.


@Robert: ik heb het niet zo op tappen, in vind een bout moer combinatie veel beter. Zo dik is het staal daar ook weer niet namelijk. Als ik het wiel eraf haal kan ik er zo bij, gaat prima. komt misschien ook omdat ik een schroefset heb, dan heb je lekker veel ruimte door de geringe veer/demper diameter
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

merk je het effect alleen met bochten, of ook bij rechtdoor rijden op bv een hobbelige weg??
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Ik merkte het ook met opkrikken...komt inene dat achterwiel mee omhoog zetten terwijl ik de voorkant opkrik...dat deed mn oude 19 nooit :p
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

jeroen.k schreef:Ik merkte het ook met opkrikken...komt inene dat achterwiel mee omhoog zetten terwijl ik de voorkant opkrik...dat deed mn oude 19 nooit :p
Daar heb ik geen veerpootbrug voor nodig. Dat doet mn clio ook zo al
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Het scheelt toch echt wel... Misschien komt dat ook wel door de wielbasis van een 19. En de veerweg natuurlijk.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Precies...bij een 19 zonder veerpootbrug kom het achterwiel niet zomaar van de grond...
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

mijn achterwiel komt ook gewoon mee met oprkrikken aan het voorste krik punt, gister nog gezien (zonder veerpootbrug).

Maar ik heb net effe een stukkie gereden en het verschil is niet schokkend maar toch wel merkbaar. De voorkant wordt gewoon wat stijver in zijn geheel. Iets minder tordatie, iets minder krakende dashboarden, iets beter gevoel met de weg. Verder vond ik het stuurgevoel ook verbeterd en leek hij ietwat zwaarder te sturen (is wel lekker). Aangezien het nat is heb ik nog niet echt flink kunnen sturen in de bochten maar dat doen we binnenkort wel effe :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
chendy
Berichten: 207
Lid geworden op: za 13 sep 2003 20:53
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Tom schreef:deze misschien:

[img]http://www.dutchpowertrading.nl/Veerpoo ... 011609.gif[/img]

Bij een GTT moet ie altijd wat omhoog gaan, en dus niet zo recht als bij de clio
Wow! 8)
Da's een mooie... Wat kost deze?

mvg, Chendy.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

79 euro, net als die van de clio (nette prijs).

http://www.dutchpowertrading.nl/
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

jeroen.k schreef:Ik merkte het ook met opkrikken...komt inene dat achterwiel mee omhoog zetten terwijl ik de voorkant opkrik...dat deed mn oude 19 nooit :p
Als je de voorkant opkrikt tot een bepaalde hoogte komt het achterwiel aan dezelfde zijde ALTIJD mee omhoog hoor, daar heeft die veerpoot NIX mee te maken

Een veerpootbrug vangt grote klappen op die je voorttrein te verwerken krijgen, bij abrupt inveren en duiken van de auto komen de krachten op de veerpoten te staan waardoor deze iets kunnen torderen, de veerpootbrug voorkomt dit en daardoor voelt de auto wat strakker aan tijdens het ruigere werk, bij gewoon verkeer merk je t niet omdat er geen extreme krachten optreden
Mrtn = Maarten
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Nou bij mijn rode moet ik best krikken tot het achterwiel meekomt en bij de 16v komt hij al bijna direct mee...lijkt me wel dat door de veerpootbrug komt...snel geredeneerd...

Normaal krik je 1 kant op...de carrosserie is "buigzaam" en je auto gaat dus iets "kromtrekken"zeg maar...hierdoor blijft je achterwiel op de grond staan...bij een veerpootbrug kan je carrosserie minder gaan "werken" en blijft de auto van voren recht...dan komt de achterkant ook eerder mee omhoog...lijkt me op zich vrij logisch toch?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Komt vooral door de verminderde veerweg bij een 16V, denk ik...
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Ja, de hele ophanging is natuurlijk ook anders ja... :)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Bij mijn redenatie is het niet zo dat de auto zóveel buigt bij het opkrikken, wel wat, maar niet zoveel

Ik weet ook niet of de carrosserie van een 16V steviger is uitgevoerd als de andere modellen?

En de achteras van de 16V is stugger, het wiel zal wellicht minder gaan hangen als van je rooie waardoor ie eerder van de grond komt?

Zijn ook maar gedachtes hoor, maar het lijkt me niet dat een auto bij het zien van de krik al gaat buigen, dan ken je d'r amper mee rijden, bij elk putdeksel kom je dan klem te zitten in de auto, weet je wel.... zo'n logeerbed idee :lol:
Mrtn = Maarten
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Bij mn rode kijk ik nergens van op! :lol:

De carrrosserie zit overigens geen verschil in ;) Zal idd wel komen door de dubbele torsie in de achteras en de wat lagere rijhoogte...
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

Een veerpootbrug vangt grote klappen op die je voorttrein te verwerken krijgen, bij abrupt inveren en duiken van de auto komen de krachten op de veerpoten te staan waardoor deze iets kunnen torderen, de veerpootbrug voorkomt dit en daardoor voelt de auto wat strakker aan tijdens het ruigere werk, bij gewoon verkeer merk je t niet omdat er geen extreme krachten optreden
Ik dacht dat zo`n brug er juist voor was om dwarskrachten over te brengen.als je in een bocht zit wordt er aan het ene wiel getrokken en op het andere geduwd zeg maar.

ik dacht dat een veerpootbrug deze krachten overbracht van links naar rechts enzovoorts.

krachten in lengterichting(remmen/accelereren) hebben dan toch niks met een veerpootbrug te maken?

of zit ik nou weer in de war met een stabilisatorstang? :s
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

jeroen.k schreef:Bij mn rode kijk ik nergens van op! :lol:

De carrrosserie zit overigens geen verschil in ;) Zal idd wel komen door de dubbele torsie in de achteras en de wat lagere rijhoogte...
Best interessant enz. maar ik heb nog steeds geen dubbele torsie achter op mn clio. Dus hoe doen we dat dan????
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Stugger? Kortere wielbasis?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

@Rob. Heb jij die van jou er ook onderhand op zitten :p
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie