[Martijn's 21 Turbo] En dat is 3

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Martijn schreef:Wel spannend, zo'n rokende auto. :~
Vertel mij hoe dat is (0)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Na een proefritje lijkt het bij de oliepeilstok vandaan te komen. Menno tipte dat de carterventilatie de veroorzaker kon zijn. Daarom net met een stuk tuinslang en blikje Red Bull dat systeempje maar ff aangepast.

Oh en wat is toch leuk om in de stad fietsers te laten schrikken met de dumpvalve. :D :D
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik heb eventueel nog een werkende turbo van een 21 turbo liggen, uitlaat huis is gescheurd, maar je kunt je eigen laten zitten. is van een lopende 21 gekomen de er goed mee reed.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Hou ik in gedachten. (Y)

Deze week ook de slangen en intercoolers maar eens ontvetten, daar zit nogal wat olie in.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

De aanpassing aan de carterventilatie maakt niets uit, helaas. Er zit keurig wat vocht in het blikje, maar de olie komt nog steeds langs de peilstok. De oliedrukmeter geeft (voor zover zo'n ding betrouwbaar is) normale waardes aan. Net de ventilatiekanalen in het kleppendeksel doorgespoeld en -geblazen, eens zien of dat nog wat uitmaakt. Ik zag wel dat het oliepeil iets boven max is: zo'n 3 mm boven het einde van de inkeping. Maar of dat nu zo'n probleem is. :S
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Johan Hogervorst
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Tim schreef:
Martijn schreef:Wel spannend, zo'n rokende auto. :~
Vertel mij hoe dat is (0)
Ken het probleem, zeker als die dan nog slipt ook, ach je word er wel in een keer wakker van. :D
Christiaan B.
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 21 jan 2008 18:39
Locatie: Nieuwleusen

bij mij zit de olie wel 5 mm boven het max van het oliepeilstok... :grin:
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Jaja, maar met zo'n duitser kan alles. :wink:
Laatst gewijzigd door Martijn op do 23 apr 2009 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Christiaan B.
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 21 jan 2008 18:39
Locatie: Nieuwleusen

jawohl :lol:

met garantie van BMW zwolle....

:grin:
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Tot aan de stadsgrens geldt die hoor :D
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

kuch

De 21 blijft zich als betrouwbaar bewijzen. Ingezet als leenauto en raceauto, geen centje pijn. Om dat zo te houden wil ik toch wat zaken aan gaan pakken.

Remmen: deze week komen nieuwe schijven (standaard) en blokken (Textar) van APO.nl binnen. In 1 van de oude schijven zat een scheur en de standaardblokken sleten erg snel.

Distributie: geen idee wanneer deze gedaan is. Dus preventief maar vervangen. @ de specialisten: past de standaardset van H-Base (SKF VKMA 06206)

Stuurbekrachtiging: pomp lekt olie, dus op zoek naar een andere pomp.

Motorolie: oliepeilstok is afgedopt, nu blaast ie flink in de catchtank. Alleen bij echt hoge snelheden (200+), maar ik wil er vanaf. Naar mijn idee zijn de zuigerveren verdacht. Mag best na 323.000 km. Wat is wijsheid? Alleen andere veren en klaar? Of...?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

hoge carterdruk dus, ik denk dat ik Jo voor kan zijn met "trek het blok maar uit elkaar" ;)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Volgens de meter valt het mee (...) Die reactie zie ik ook aankomen, dus een randvoorwaarde: het is geen nieuwe, en hoeft dus de hoofdprijs niet te kosten. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

:lol: hey, ik :X

ik ga een sterker verhaal vertellen...

Ik heb een nieuw blok gebouwd voor iemand met complete upgrade internals (stalen bussen, smeealu zuigers blablabla, de hele rimram). Door zen eigen achterlijke schuld heeft ie 2 dingen gedaan:

1: het gepresteerd om zonder olie te rijden
2: door een falende benzinepomp dat ding schijtarm gereden, zo erg dat zelfs het compressorhuis bijna rood stond.

Goed...

Sindsdien heeft ie last van een spuitende carterventilatie. 2 L bijvullen op 500 km. Raar genoeg heeft het blok maar een weinig ingeboet aan vermogen ondanks de gereden schade. 253 pk aan de wielen gemapped door Henk bij de opbouw, momenteel 239 aan de wielen.

Hij heeft bij GTO engineering een "liner-test" laten doen waaruit volgens hen blijkt dat alle 4 de cilinders een verlies hebben tussen 30 en 60%. Volgens mij heel onwaarschijnlijk gezien het vermogen dat hij nog steeds draait. Ik heb voorgesteld om uit voorzorg de zuigerveren en lagers te vervangen. Daarna zien we wel.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Dus, zuigerveren en lagers vervangen? De hoeveelheid olie die verloren gaat is minimaal (niet vergelijkbaar met de Astra van Tim). 0,05 liter op +300 km Autobahn, bij gebruik in NL zelfs 0.

Jij hebt vast een adres voor die zuigerveren. :D Weet je ook hoe het zit met de distributieriem?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

als het verbruik zo laag is, waarom zou je de veren dan vervangen vraag ik mij af?
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

....
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

tutuur schreef:als het verbruik zo laag is, waarom zou je de veren dan vervangen vraag ik mij af?
Jij vraagt je nogal eens wat af he :grin:
Maar als je nou eerst de moeite neemt even te lezen dan had je kunnen lezen dat hij wat dingen preventief wil doen.
Je kan natuurlijk ook wachten tot alles uit elkaar pleurt, maar das niet handig.

En bijkomend voordeel, hij is van de straat :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Vriend! (L)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

:worship: :worship: (F) (L)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ik heb het gelezen hoor maar kijk eens goed wat hij schrijft:
martijn schreef:oliepeilstok is afgedopt, nu blaast ie flink in de catchtank. Alleen bij echt hoge snelheden (200+), maar ik wil er vanaf
als het verbruik in NL 0 is zie ik niet echt het nut om de zuigerveren te gaan vervangen.... 0,05l op 300 km is ook geen overmaat van ramp bij hoge snelheden toch?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

tutuur schreef:ik heb het gelezen hoor maar kijk eens goed wat hij schrijft:
martijn schreef:oliepeilstok is afgedopt, nu blaast ie flink in de catchtank. Alleen bij echt hoge snelheden (200+), maar ik wil er vanaf
als het verbruik in NL 0 is zie ik niet echt het nut om de zuigerveren te gaan vervangen.... 0,05l op 300 km is ook geen overmaat van ramp bij hoge snelheden toch?
selectief lezen, want zijn eerste zin is:
kuch

De 21 blijft zich als betrouwbaar bewijzen. Ingezet als leenauto en raceauto, geen centje pijn. Om dat zo te houden wil ik toch wat zaken aan gaan pakken.
Maar Tututututututututut, eigenwijs is ook wijs hoor :beer:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

tutuur schreef:ik heb het gelezen hoor maar kijk eens goed wat hij schrijft:
martijn schreef:oliepeilstok is afgedopt, nu blaast ie flink in de catchtank. Alleen bij echt hoge snelheden (200+), maar ik wil er vanaf
als het verbruik in NL 0 is zie ik niet echt het nut om de zuigerveren te gaan vervangen.... 0,05l op 300 km is ook geen overmaat van ramp bij hoge snelheden toch?
Enig idee wat er gebeurt als de carterventilatie te hard in een catchtank blaast? Juist, een grote oliezooi onder de kap. En aangezien ik nogal eens in Duitsland ben. En het hoort niet, dus wil ik de oorzaak wegnemen.

Overigens overweeg ik om gelijk het blok er dwars in te leggen. Mag jij ff puzzelen wat er zo bijzonder is aan de motorconfiguratie van een 21. (F)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ik probeer alleen een beetje mee te denken....het zijn natuurlijk een hoop kosten, en als het niet nodig is, is het niet nodig... maar ik hou verder WIJS m'n mond :D
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Wijze tips zijn altijd welkom.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zucht wat ben je toch ook een hansworst Toethoer...

Je snapt ook duidelijk niet wat te hoge carterdruk inhoud (al doe je wel alsof). Hij blaast je hele catchtank vol en als ie daar niet genoeg druk kwijtkan drukt ie je pijlstok open. *FLATS* hele motorruim vol olie.

Naast de vieze troep, gigantische rommel en datsoort gein wil je liever niet op de ring. Als een motorrijder op z'n bek gaat daardoor, wijzen jou mooi aan als schuldige!

Overigens Martijn, de oliedruk heeft bar (mooie woordspeling) weinig met de carterdruk te maken. Oliedruk krijg je van je pomp, carterdruk van lekkende gassen langs de zuigerveren.

Misschien extra oliedop met slangaansluiting proberen om te kijken of je het zo weg kunt krijgen? Helaas is druk op de peilstok onderin het carter en dat wil nog wel eens verschillen met de druk bovenin bij je kleppendeksel.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Je hebt gelijk, oliedruk is inderdaad wat anders.

De configuratie is nu zo: oliepeilstok afgedopt, evenals aansluitingen carterventilatie. Carterventilatie komt nu uit achter de linkerkoplamp, in een tankje (Red Bull :lol: ) Daar was het vrijdag op de camping nogal een oliezooitje. -edit- eigenlijk zoals Tim's Gastra het ook had.

Nog altijd beter dan standaard: de olie waaide vanuit de peilstok over de hete turbo. Spannend....
Laatst gewijzigd door Martijn op wo 29 jul 2009 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

en jij weet alles :banaan: maar zoals ik al zei, ik heb niks nuttigs in te brengen dus zal verder niks in dit topic zeggen :wink:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat zeg ik nergens vriend. :p

Maar laten we zeggen dat ik wel iets aan ervaring heb door de jaren heen en ik heb in het begin ook netjes kat uit de boom gekeken voor ik begon met vanalles te bemoeien. En ik ga ook nog vaak genoeg op m'n bek hoor :p

@Martijn;
Je hebt nu 1 slang vanaf carterklep naar het blikje toe he?, hang daar eens een 2e slang met evt. een 2e blikje bij, wat je aansluit op een gemodificeerde oliedop.

Druk kan ie dan over 2 slangen kwijt en gaat dan misschien wat minder hoesterig.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

en tututututuutututut
je kan hem ook nog op zijn bek slaan :grin: (0)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

dudes, doe eens aardig tegen elkaar :(
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ik maak hier met niemand ruzie en word ook op niemand boos hoor, probeer alleen mee te denken....

probleem hier op het forum is alleen een beetje, dat er altijd mensen zijn die het beter weten, en met respect hoor, dit bedoel ik niet sarcastisch...

alleen als een ander het dan niet weet word diegene meestal best snel afgeblaft :wink: hou er rekening mee dat er ook mensen zijn die minder weten, en dat is ook gelijk de reden waarom ik mij in veel topics meng, eager to learn noemen ze dat wel is...

oke eigenwijs af en toe ook, dat is mijn slechtste eigenschap :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

~thijs~ schreef:dudes, doe eens aardig tegen elkaar :(
Dudes, hee doe ff normaal.
Meneer Hornsveld voor jouw he 8) (F)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Luco/Alpine-racer schreef:en tututututuutututut
je kan hem ook nog op zijn bek slaan :grin: (0)
Ghehe jaa!

Volgende meeting staat de RTC knokploeg mij op te wachten, met jou als aanvoerende Hitler? :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Steven schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:en tututututuutututut
je kan hem ook nog op zijn bek slaan :grin: (0)
Ghehe jaa!

Volgende meeting staat de RTC knokploeg mij op te wachten, met jou als aanvoerende Hitler? :lol:
Jij haalt die meeting niet met mijn speciale olie :smile: :lol: :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Plaats reactie