ACT: Clio II

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer

Geachte heer, mevrouw,

Voor maandblad Auto&Tuning (http://www.autoentuning.nl) ben ik bezig met een
zogenoemd Aankoopadvies voor lezers die belangstelling hebben voor een Clio,
vanaf modeljaar 1998. Zo'n aankoopartikel bestaat voor een groot deel uit
typehistorie en dat lukt meestal wel met mijn eigen documentatie, maar voor
de technische tips zoek ik meestal contact met een club. Vandaar mijn vraag:
is er binnen jullie club - die ik natuurlijk noem in het artikel - iemand
die, bijvoorbeeld per mail, wat aandachtspunten zou kunnen noemen? Het gaat
dan om waarop te letten op het gebied van motor (vanaf ongeveer 90 pk in dit
geval), verdere aandrijflijn, onderstel, carrosserie, interieur en wat
verder eventueel nog van belang is.

Ik verneem graag van jullie!

Vriendelijke groet,
Albert Gerbel
maandblad Auto&Tuning

ZUllen we een lijstje maken?

* ...

vul aan :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maus

elmotheelk (Eric) schreef:Inderdaad. Dat had je al in je Clio. Echt onzin zoeen Evo. :lol:
P'cies! Maar ja, iemand moet zich er voor op offeren hè? :wink:
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Riël schreef:Geachte heer, mevrouw,

Vriendelijke groet,
Albert Gerbel
maandblad Auto&Tuning

* ...

Leuk dat ze het vragen (Y)
Ik weet alleen niks :D
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Vriendelijke groet,
Albert Gerbel
maandblad Auto&Tuning

* Roest aan de dorpels
* Elektrische problemen motormanagement
* Elektrische problemen CV
* Benzineverbruik 1.6
* Stoelzittingen aan de korte kant voor de gemiddelde Nederlander
* Schouders van de carrosserie gevoelig voor parkeerdeuken
* Rammeltjes en piepjes in het interieur
* Beperkte aflegruimte dashboard
*

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Benzineverbruik 1.6? Je bedoelt dan de oude 8-klepper? Ik reed 1:15 met mijn 1.6 16v. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

jup de 8v, haalde meestal de 1:11 niet, maar dat ding trok onderin wel best stevig door :D
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
rtc_nederland

Erik Olijnsma schreef:

Vriendelijke groet,
Albert Gerbel
maandblad Auto&Tuning

* Roest aan de dorpels
* Elektrische problemen motormanagement
* Elektrische problemen CV
* Benzineverbruik 1.6
* Stoelzittingen aan de korte kant voor de gemiddelde Nederlander
* Schouders van de carrosserie gevoelig voor parkeerdeuken
* Rammeltjes en piepjes in het interieur
* Beperkte aflegruimte dashboard
* bobines snel kapot
*

Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

alleen de Sagem's op de 16v modellen. De denso's op de 16v modellen doen het juist wel weer goed
Remy

Hier nog 1 voor een Clio II

- Het stekkertje van de gordelspanners onder de voorstoelen wat vaak slecht contact maakt, waardoor het airbaglampje gaat branden.

Opgelost door het doorsolderen van het stekkertje onder de voorstoelen :) :) :)
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

En voor de Clio RS:
Midden- en einddempers zijn erg roestgevoelig.

Maareh, de positieve punten worden toch ook allemaal wel genoemd? :-)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

die eind en midden demper is niet alleen de RS, de normale modellen hebben er ook last van
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb er 170.000 km mee gedaan. En toen waren ze nog in prima staat. Veel rijden helpt, korte stukjes zijn slecht. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Haas
Car: Megane RS

roest boeit eigenlijk geen hol op orig uitlaten, die zijn meestal eenmm of 2 a 2.5 dik, dus daar mag best wat opzitten. Immi uitlaten zijn maar 1 mm dik, die roesten sneller door.
en ja, korte afstanden zijn funest..
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Okee. Maar mijn RS middendemper EN achterdemper (net als die van vele anderen) zijn al na zoeen 100000 km echt doorgeroest dat de gaten er is zaten. Zoals een Renautl monteur zei toen ik mijn nieuwe middendemper op kwam halen: "Zo, een RS dempertje.. dan zien we je over een jaartje wel weer terug!". :bonk:
Haas
Car: Megane RS

100000k met een uitlaat is toch echt niet verkeerd hoor! en naam niet aan dat je dat rijd in een jaar :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Martijn *Baccara* schreef:Ik heb er 170.000 km mee gedaan. En toen waren ze nog in prima staat. Veel rijden helpt, korte stukjes zijn slecht. :)
mijn auto was bijna 3jaar toen ik hem kocht, en de einddemper was verroest,

toen ik hem na 2,5 jaar inruilde was die ook al niet meer in al te beste staat
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Mijn auto is nieuw gekocht (door m'n ouders). Na 2 jaar en 60.000 km heb ik hem overgenomen. In de ruim 2 jaar daarna heb ik er 110.000 km mee gereden. Het enige onderhoud waren de normale beurten en eenmalig het vastzetten van een onderdeel van het stuurhuis (ABS-stekker?). Ik reed er geen korte ritten mee. De kortste afstand was 118 km (klant in Westerbork). :)
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

AeQ schreef:Volgens correct Nederlands (als er een werkwoord als ''pimpen'' bestaat), zou het moeten zijn gepimpt.. en gedeleted bestaat niet :beer: (deleted of gedelete)
Maarja, we zitten niet op school hier hè, zolang het allemaal maar te begrijpen is. :D
Het is (als je detelen als een Nederlands werkwoord beschouwd inderdaad) gedeletete. Je spreekt het wel uit als gedelete. Werkwoord 'deleten', -n hier plak je te achter en voila: gedeletete. net als geupdatete.

Maar goed. Over het algemeen is de uitlaat dus een heikel punt. Zie ook "Mankementen topic Clio RS."
Maarten

Heeft iemand een foto van een Clio II Fase II met Xenon, maar dan met een achteraf ingebouwd setje????
#Ron#
Car: Clio 4 RS Trophy

Nu de overheid heeft besloten dat ook achterafinbouw moet beschikken over koplampsproeiers en automatische hoogteverstelling, denk ik niet dat er nog veel achteraf zal worden ingebouwd.
Remco_Rs
Contacteer:

Zo mijn project om een Elia demper onder mijn clio 2 te hangen is gestaakt ,want die heb ik vanmiddag aan Christiaan_007 verkocht..Maar nu vond ik 2 andere leuke (tenminste dat denk ik) voor mijn auto ..
Bij eentje moet ik hem zelf pas maken onder mijn auto maar aangezien het best een compact dempertje is,vroeg ik mij af wat ik hier van kan verwachten?? mischien dat mensen het merk RAGE wat zegt? hier een plaatje http://koopjes.marktplaats.nl/auto_dive ... 80089.html?
En deze deze is wel al klaar om er zo onder te hangen.weet niet hoe een Sebring over het algemeen klinkt?
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_dive ... 93078.html?
Ferdy
Über-Spammer

ik heb ook een Zeepring, klinkt vrij rustig, verwacht er geen dikke brul van, hij bromt wel lekker
Mike (spitsoor)
Contacteer:

#Ron# schreef:Nu de overheid heeft besloten dat ook achterafinbouw moet beschikken over koplampsproeiers en automatische hoogteverstelling, denk ik niet dat er nog veel achteraf zal worden ingebouwd.

Dit geldt als ik een bericht wat ik gelezen heb moet geloven allen voor auto's die vanaf 2005 op de weg verschenen zijn. Die ervoor dus niet
Mike (spitsoor)
Contacteer:

Ferdy schreef:ik heb ook een Zeepring, klinkt vrij rustig, verwacht er geen dikke brul van, hij bromt wel lekker
met die dubbele zeepring brult ie wel hoor :p heb nog steeds niet te klagen :D
Remco_Rs
Contacteer:

Ik heb mijn middendemper er ook al onderuit, denk dat ik toch maar contact op ga nemen met de verkoper van de Sebring prijs valt ook wel mee
#Ron#

Mike (spitsoor) schreef:
#Ron# schreef:Nu de overheid heeft besloten dat ook achterafinbouw moet beschikken over koplampsproeiers en automatische hoogteverstelling, denk ik niet dat er nog veel achteraf zal worden ingebouwd.

Dit geldt als ik een bericht wat ik gelezen heb moet geloven allen voor auto's die vanaf 2005 op de weg verschenen zijn. Die ervoor dus niet
Nee, want dat zou betekenen dat je in auto's van 2005 en ouder nog steeds zou kunnen inbouwen "zonder". Geldt voor alle auto's. Lees maar(van de Rai):

Typegoedkeuring Xenon-verlichting na-inbouw
dinsdag 26 juli 2005

Vanaf 1 januari 2006 moeten auto’s die achteraf zijn voorzien van Xenonlampen aan dezelfde eisen voldoen als auto’s die hiermee standaard zijn uitgerust.

Tot nu toe golden de Europese typegoedkeuringseisen voor deze zogeheten gasontladingslampen in Nederland alleen voor nieuwe auto’s. Om verblinding van andere weggebruikers door deze felle lampen te vermijden, gaan de eisen nu ook voor de aftermarket gelden. De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren de gelegenheid hun auto alsnog aan de nieuwe regels aan te passen. Zo dienen auto’s met Xenon lampen onder andere over automatische niveauregeling te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Verder moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit vuile koplampen te voorkomen.

De RAI hoopt zo spoedig mogelijk van V & W te vernemen wat de exacte aanvullende eisen zijn.
Ferdy
Über-Spammer

Mike (spitsoor) schreef:
Ferdy schreef:ik heb ook een Zeepring, klinkt vrij rustig, verwacht er geen dikke brul van, hij bromt wel lekker
oh ja, maakt natuurlijk twee keer zoveel geluid dan he :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

#Ron# schreef:
Mike (spitsoor) schreef:

Nee, want dat zou betekenen dat je in auto's van 2005 en ouder nog steeds zou kunnen inbouwen "zonder". Geldt voor alle auto's. Lees maar(van de Rai):

Typegoedkeuring Xenon-verlichting na-inbouw
dinsdag 26 juli 2005

Vanaf 1 januari 2006 moeten auto’s die achteraf zijn voorzien van Xenonlampen aan dezelfde eisen voldoen als auto’s die hiermee standaard zijn uitgerust.

Tot nu toe golden de Europese typegoedkeuringseisen voor deze zogeheten gasontladingslampen in Nederland alleen voor nieuwe auto’s. Om verblinding van andere weggebruikers door deze felle lampen te vermijden, gaan de eisen nu ook voor de aftermarket gelden. De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren de gelegenheid hun auto alsnog aan de nieuwe regels aan te passen. Zo dienen auto’s met Xenon lampen onder andere over automatische niveauregeling te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Verder moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit vuile koplampen te voorkomen.

De RAI hoopt zo spoedig mogelijk van V & W te vernemen wat de exacte aanvullende eisen zijn.
dit is dus van de baan geld alleen voor nieuwe auto's van na 1 januari
want ze kunnen nooit controleren of de achteraf ingebouwde set nu voor of na die datum is ingebouwd :D :D

Quote:
Nieuwe eisen achteraf inbouw xenon
Oudere auto’s die achteraf zijn voorzien van xenonlampen hoeven per 1 januari 2006 tóch niet aan dezelfde eisen te voldoen als auto’s die hier van fabriekswege mee zijn uitgerust. In juli van dit jaar kondigde het ministerie van Verkeer en Waterstaat een dergelijke regeling aan, maar na overleg met BOVAG en RAI wordt de regelgeving toch nog wat anders.

Het ging met name om een automatische niveauregeling van de koplampen en koplampsproeiers. Die zouden aanvankelijk voor de jaarwisseling moeten zijn aangebracht op alle auto’s waar achteraf xenonverlichting op was aangebracht en waarbij de lichtsterkte meer dan 2000 lumen is. Toen dit werd aangekondigd heeft BOVAG alle zeilen bijgezet om de onuitvoerbare eisen voor het bestaande wagenpark te voorkomen. “Dit zijn voorzieningen die praktisch nauwelijks achteraf zijn aan te brengen ”, zegt Boudewijn Hamel, hoofd van de BOVAG after salesdienst. “Ook was voor ons onduidelijk hoe je zou moeten vaststellen of dimlichten nu wel of niet een lichtsterkte hebben van meer of minder dan 2000 lumen. Om niet alleen ons zelf maar ook de ambtenaren van Verkeer en Waterstaat nader kennis te laten maken met xenon verlichting en de vervelende effecten die kunnen ontstaan met retrofit hebben we recent het laboratorium van Philips in Aken bezocht. Daar hebben deskundigen ons een en ander gedemonstreerd en toegelicht.”

Wel van toepassing op alle nieuw te leveren auto’s
Naast alle voertuigen die van fabriekswege met xenonverlichting zijn uitgerust, moeten alle nieuwe voertuigen die voor het eerst in 2006 op de weg komen en die via retrofit van gasontladingslampen (xenon) zijn voorzien, voldoen aan eisen die het ministerie eerder dit jaar publiceerde. Dus koplampsproeiers en een automatische niveauregeling van de koplampen. “De exacte ingangsdatum is nog niet bekend maar het is duidelijk dat deze accessoires maar beter niet langer als retrofit op nieuwe auto’s aangebracht kunnen worden”, besluit Hamel.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
#Ron#

@Luco: Dank hiervoor. Ik heb nog in het voertuigreglement zitten spitten, maar daar staat weer een verwijzing in naar een regeling(over gasontladingslampen) die ik niet kan vinden.

Blijft alleen niet veel meer over van de eerste regeling zo. Nu worden alleen de jongens die BPM willen ontduiken getroffen en worden niet de verblindende setjes lampen geweerd.
Mike (spitsoor)
Contacteer:

Ferdy schreef:
Mike (spitsoor) schreef:
oh ja, maakt natuurlijk twee keer zoveel geluid dan he :lol:
:wink:
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

En gaat 2x zo hard ;) :lol: :klop:
Mike (spitsoor)
Contacteer:

hehehe :lol:
Marco V

Paul1916v schreef:En gaat 2x zo hard ;) :lol: :klop: